Mandi, kafan dan sembahyang

CG Sponsors




siapa yang pernah memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkan jenazah?


  • Total voters
    0
  • Poll closed .

AMICO66

Super Active Member
Joined
May 5, 2008
Messages
9,631
Reaction score
258
Points
91
Antara selingan yang diselitkan oleh ustaz dalam kuliah maghrib tadi ialah kita hendaklah selalu menziarahi orang yang sakit, menziarahi orang mati dan kalau boleh kita mandikan, kafankan dan sembahyang mayat serta mengiringinya ke tanah perkuburan dan ianya akan menginsafkan kita.

Siapa diantara kita ini yang pernah memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkan mayat? Sebagai seorang lelaki kita harus mempelajarinya kerana apabila bapa kita meninggal, lebih afdal jika anak lelakinya sendiri yang memandikannya kerana mayat pun tahu malu kalau orang lain yang memandikannya.

Sungguh sinis kata2 ustaz tadi yang memang menusuk ke tulang hitam. Kita terlalu alpa dan lalai sehingga kita terlupa untuk mempelajarinya kerana ia jarang berlaku tetapi pasti akan berlaku.
Lepas ni aku akan attend kelas pengurusan mayat ni lagi walau pun dah dua kali aku ikut, namun secara pratikal real punya belum lagi:D.
 
Sponsored Post

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
Antara selingan yang diselitkan oleh ustaz dalam kuliah maghrib tadi ialah kita hendaklah selalu menziarahi orang yang sakit, menziarahi orang mati dan kalau boleh kita mandikan, kafankan dan sembahyang mayat serta mengiringinya ke tanah perkuburan dan ianya akan menginsafkan kita.

Siapa diantara kita ini yang pernah memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkan mayat? Sebagai seorang lelaki kita harus mempelajarinya kerana apabila bapa kita meninggal, lebih afdal jika anak lelakinya sendiri yang memandikannya kerana mayat pun tahu malu kalau orang lain yang memandikannya.

Sungguh sinis kata2 ustaz tadi yang memang menusuk ke tulang hitam. Kita terlalu alpa dan lalai sehingga kita terlupa untuk mempelajarinya kerana ia jarang berlaku tetapi pasti akan berlaku.
Lepas ni aku akan attend kelas pengurusan mayat ni lagi walau pun dah dua kali aku ikut, namun secara pratikal real punya belum lagi:D.
Jazakallah sahabat :)

walaupun ini ilmu fardhu kifayah, tapi saya galakkan kita masing-masing mesti kena tau :)

:)cgrock

Bro, nanti kasi share sini ye :)
 

viper207

Banned
Joined
Nov 12, 2008
Messages
5,590
Reaction score
54
Points
70
aku pernah tapi bukan sedara aku.. jiran aku

camne nak vote.. xde dalam poll :(:)(:)((
 

ratusanRM

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Apr 8, 2007
Messages
22,690
Reaction score
361
Points
131
ilmu ni walaupun fardhu kifayah....


tp kalau kena pada ibu / ayah kita.... dah jadik fardhu ain :D:D:D



boleh dianggap anak derhaka sekiranya tidak melakukan urusan jenazah ibu / ayah kita sendiri.... :(:)((
 

sobrye78

Junior Member
Joined
Nov 8, 2008
Messages
69
Reaction score
0
Points
6
Antara selingan yang diselitkan oleh ustaz dalam kuliah maghrib tadi ialah kita hendaklah selalu menziarahi orang yang sakit, menziarahi orang mati dan kalau boleh kita mandikan, kafankan dan sembahyang mayat serta mengiringinya ke tanah perkuburan dan ianya akan menginsafkan kita.

Siapa diantara kita ini yang pernah memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkan mayat? Sebagai seorang lelaki kita harus mempelajarinya kerana apabila bapa kita meninggal, lebih afdal jika anak lelakinya sendiri yang memandikannya kerana mayat pun tahu malu kalau orang lain yang memandikannya.

Sungguh sinis kata2 ustaz tadi yang memang menusuk ke tulang hitam. Kita terlalu alpa dan lalai sehingga kita terlupa untuk mempelajarinya kerana ia jarang berlaku tetapi pasti akan berlaku.
Lepas ni aku akan attend kelas pengurusan mayat ni lagi walau pun dah dua kali aku ikut, namun secara pratikal real punya belum lagi:D.
bab ni dah 3 kali aku tlg mandikan mayat atuk,nenek,n ayah mertua.....tade la susah sgt tp kena buat ngan teliti n berhati2...
masa tu just bantu je heheheeh....
 

sobrye78

Junior Member
Joined
Nov 8, 2008
Messages
69
Reaction score
0
Points
6
ilmu ni walaupun fardhu kifayah....


tp kalau kena pada ibu / ayah kita.... dah jadik fardhu ain :D:D:D



boleh dianggap anak derhaka sekiranya tidak melakukan urusan jenazah ibu / ayah kita sendiri.... :(:)((
takkan sampai camtu...adesss ramai la dlm dunia ni jd anak derhaka ustaz...cita dgn teliti sikit ustaz......:-?:-?:-?:-?
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166
takkan sampai camtu...adesss ramai la dlm dunia ni jd anak derhaka ustaz...cita dgn teliti sikit ustaz......:-?:-?:-?:-?
insya Allah nanti ustaz akan huraikan la tu :)

:)cgrock
 

elmyda

Super Active Member
Joined
Jan 5, 2007
Messages
9,552
Reaction score
157
Points
73
aku pon pernah.. arwah atuk aku..
 

BizClub

Super Active Member
Joined
Dec 26, 2005
Messages
7,034
Reaction score
157
Points
78
aku x pernah pon belajar cara rasmi nak mandi n kapankan..
tp pernah gak la turut serta mandikan n kapankan tok n tok wan aku...
 

ulam

CG Top Poster Club
Joined
Apr 30, 2008
Messages
22,373
Reaction score
59
Points
120
Tak pernah buat, tapi kita wajib belajar... :D
 
Sponsored Post
Top
Log in Register