BTC USD 43,483.0 Gold USD 1,750.50
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Mandi Bogel

Anda mandi bogel?


  • Total voters
    0
Status
Not open for further replies.

NEMO

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,190
Reaction score
1,042
Points
1,101
Abu Ya'la Ibn Umaiyah r.a menerangkan :

Bahawa Rasulullah SAW terlihat seorang lelaki mandi di tempat terbuka ( bertelanjang ). Maka naiklah Rasulullah SAW ke atas mimbar lalu memuji Allah SAW serta bersabda : Bahawasanya Allah SWT itu sangat pemalu dan sangat menyembunyikan diri ( menutup diri ). Maka Allah menyukai orang yg pemalu dan menutup diri ( di kala mandi dgn tidak bertelanjang ), kerana itu apabila sesaorang dari kamu mandi hendaklah ia menutup dirinya ( memakai kain basahan ) dan menyembunyi ( melindungkan ) diri dari pandangan orangramai dgn membuka aurat.
( Hadis Saihih Riwayat Abu Daud, An-Nasa'i dan Al-Muntaqa )

* Jumhur ulamak menjelaskan bahawa memakai kain basahan di kala mandi itu lebih utama ( dituntut ) manakala meninggalkannya adalah makruh. tetapi meninggalkan ( tidak memakai apa2 ) di kala mandi itu bukan wajib.
* Membuka aurat ketika mandi ( atau pada bila2 masa ) lebih2 lagi ditempat terbuka dalah haram.
* Maksud Allah SWT itu "pemalu" tidaklah boleh disamakan spt sifat malu manusia. Bahkan Allah SWT itu Maha Mengetahui apa setiap yg hambaNya lakukan pada bila2 masa dan di mana sahaja mereka berada.
* Maksud Malaikat Allah itu tidak memasuki rumah yg mempunyai gambar atau patung atau anjing dlm hadis2 Nabi SAW yg lain adalah Malaikat yg membawa Rahmat. Tidaklah bermakna Malaikat spt Raqib dan Atiq ( mencatit amal manusia ) atau pun Malaikat Maut tidak menjalankan tugas mereka ke atas manusia yg seumpama ini.

Wallahu A'lam.
 
Sponsored Post

ADI78

Super Active Member
Joined
Aug 26, 2008
Messages
6,298
Reaction score
17
Points
65
ermm gud info la tuan tanah....
aden pun dulu mandi bugel gak:">:">

p/s dah ponah kantui ngan mak mandi bugel...tobat tanak mandi bugel lagi dah
 

WMComm

CG Top Poster Club
Joined
Jan 10, 2008
Messages
22,845
Reaction score
95
Points
120
ermm gud info la tuan tanah....
aden pun dulu mandi bugel gak:">:">

p/s dah ponah kantui ngan mak mandi bugel...tobat tanak mandi bugel lagi dah

:eek::)):eek:

kantoi kenapa?engsel tercabut ke? :eek::)):eek:

info berguna tuan nemo. :)paid
 

NEMO

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Joined
Jan 13, 2007
Messages
109,190
Reaction score
1,042
Points
1,101
ramai pilih mandi bogel....kenapa yea??

senang nak mencuci bg aku
 

ADI78

Super Active Member
Joined
Aug 26, 2008
Messages
6,298
Reaction score
17
Points
65
:eek::)):eek:

kantoi kenapa?engsel tercabut ke? :eek::)):eek:

info berguna tuan nemo. :)paid

lupo nak konci pintu....slalu aden nyanyi dlm toilet tapi ari tu lupo plak nak nyanyi :eek::eek:
tgh baik nye sental syampoo...masuk plak mem bosar :eek::eek:
 

maliq7776

Super Active Member
Joined
Mar 8, 2008
Messages
7,835
Reaction score
72
Points
75
mandi bogel boleh sebenarnya tapi jangan mandi bogel tempat yg terbuka sudah lah.
 

taurusboyz90

Legendary Member
Joined
Apr 20, 2008
Messages
10,017
Reaction score
119
Points
123
ko mandi x bogel ker??:)):))
p/s . bengang aku ngan arsenal smlm ~X(~X(

kekadang je..pengakuan ikhlas ni:))...

p/s:aku bengang dengan david bentley..cam dah kalahkan arsenal lak:mad:
 

izack1981

Legendary Member
Paid Membership
Joined
Feb 15, 2007
Messages
10,380
Reaction score
61
Points
120
kecik2 dulu ade le aku mandi bogel.. sampai umo 12 thn...
 
Status
Not open for further replies.
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register