BTC USD 37,913.9 Gold USD 1,792.10
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Malaysia secara rasmi mengalami kemelesetan ekonomi teknikal, kata Najib

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
22,390
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
22,390
Reaction score
3,213
Points
261
Awards
1

Malaysia secara rasmi mengalami kemelesetan ekonomi teknikal, kata Najib​

Najib Razak berkata, ketika ini Malaysia paling teruk dalam kadar pertumbuhan ekonomi berbanding negara jiran dengan -4.5%.
© Provided by Free Malaysia Today Najib Razak berkata, ketika ini Malaysia paling teruk dalam kadar pertumbuhan ekonomi berbanding negara jiran dengan -4.5%.
PETALING JAYA: Bekas Perdana Menteri Najib Razak berkata, Malaysia menjadi satu-satunya negara di rantau ini jatuh secara rasmi ke status kemelesetan ekonomi teknikal.

Beliau berkata, kemelesetan teknikal bermaksud ekonomi mencatatkan penguncupan dua suku tahunan berturut-turut.

“Semua negara-negara jiran sudah selesai lapor kadar pertumbuhan ekonomi bagi suku 3 tahun 2021.

“Malaysia satu-satunya negara sahaja yang jatuh secara rasmi ke status kemelesetan ekonomi teknikal pada ketika ini,” katanya di Facebook.

Ahli Parlimen Pekan itu berkata, Malaysia juga paling teruk dari kadar pertumbuhan ekonomi tahun ke tahun bagi suku ketiga 2021 di antara semua negara jiran.

Katanya, negara jiran Indonesia mencatatkan pertumbuhan 3.5%, Singapura (6.5%), Filipina (7.1%), Thailand (-0.3%) manakala Malaysia paling teruk pertumbuhan ada kadar (-4.5%).

“Ini berikutan negara kita satu-satunya dalam dunia yang umumkan darurat untuk gantung Parlimen dengan alasan nak melawan Covid tetapi sebenarnya sebab diorang (mereka) mahu kekalkan kuasa.

“Biarpun darurat dibuat, RM600 bilion duit negara dibelanjakan oleh kerajaan dan lockdown separuh masak antara paling lama dalam dunia yang banyak menjahanamkan ekonomi rakyat dan perniagaan kecil, negara kita masih mampu mencatat kadar kes Covid dan kadar kematian Covid antara paling tinggi dalam rantau dan dunia.

“Harga barang-barang juga menaik tinggi akibat lockdown separuh masak tersebut – sehingga Guan Eng pun faham,”
katanya sinis sambil melampirkan kenyataan Setiausaha Agung DAP itu mengenai pandangannya terhadap ‘lockdown’ separuh masak yang mengakibatkan peningkatan harga makanan.

 
Sponsored Post

TT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgem
Messages
163,460
Joined
Jan 13, 2009
Messages
163,460
Reaction score
22,262
Points
1,831
Awards
1
Semua negara-negara jiran sudah selesai lapor kadar pertumbuhan ekonomi bagi Suku 3 tahun 2021.

Malaysia satu-satunya negara sahaja yang jatuh secara rasmi ke status kemelesetan ekonomi teknikal pada ketika ini. Tengok graf.

Kemelesetan teknikal bermaksud ekonomi mencatatkan penguncupan dua suku tahunan berturut-turut.

"10 Nov 2021: Malaysia tipped to enter technical recession in Q3: analysts"

Malaysia juga paling teruk dari kadar pertumbuhan ekonomi tahun ke tahun bagi suku 3 2021 antara semua negara jiran.
Indonesia: +3.5%
Singapura: +6.5%
Thailand: Negatif 0.3%
Filipina: +7.1%
Malaysia: Negatif 4.5%

Ini berikutan negara kita satu-satunya dalam dunia yang umumkan darurat untuk gantung parlimen dengan alasan nak melawan Covid tetapi sebenarnya sebab dorang mahu kekalkan kuasa.

Biarpun darurat dibuat, RM600 bilion duit negara dibelanjakan oleh kerajaan dan lockdown separuh masak antara paling lama dalam dunia yang banyak menjahanamkan ekonomi Rakyat dan perniagaan kecil, negara kita masih mampu mencatat kadar kes Covid dan kadar kematian Covid antara paling tinggi dalam rantau dan dunia.

Harga barang-barang juga menaik tinggi akibat lockdown separuh masak tersebut - sehingga Guan Eng pun faham.

“Half-baked lockdowns” the cause for rising food prices, Guan Eng says

Harap jangan diulangi kegagalan ini.

 

cropok

Active+ Member
Messages
2,547
Joined
Mar 30, 2018
Messages
2,547
Reaction score
718
Points
81
Covid variant baru...kemelesetan ekonomi...jenuhla tahun depan..
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
22,390
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
22,390
Reaction score
3,213
Points
261
Awards
1
PM kau ada penasehat ekonomi?
Tak ada?? Hmmmm lemahhh
 

Jedi

CG Top Poster Club
gem
Messages
48,526
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Feb 15, 2009
Messages
48,526
Reaction score
2,854
Points
261
Awards
1
Masa PH 22 bulan berapa %?
 

maxpda

Super Active Member
gem
Messages
8,922
Joined
Jan 15, 2007
Messages
8,922
Reaction score
565
Points
121
Paling teruk di asia ke tu... -4, kilang2 dok buka masa pkp pun ekonomi teruk juga..
 

Jedi

CG Top Poster Club
gem
Messages
48,526
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Feb 15, 2009
Messages
48,526
Reaction score
2,854
Points
261
Awards
1
Najib dah start kempen PRU-15 🤭
 

AdiWalter

Active Member
Messages
1,017
Joined
Jul 15, 2021
Messages
1,017
Reaction score
156
Points
33
jgn ambil mudah ape yg najib ckp

dh bnyk kali kita kene , dulu ph budoh abaikan amaran najib .. tgk ape jd skng
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register