BTC USD 35,883.8 Gold USD 1,815.50
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Malaikat bertakbir kerana kesepakatan Muafakat Nasional MN. Kata ulama PAS.

Sponsored Post

lau_kau

Legendary Member
gem
Messages
18,220
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
18,220
Reaction score
3,161
Points
261
Awards
1
Ustaz nie meletakkn analogi yg xsesuai smp timbul fitnah.....patut tarik ja blk artikel tu....
 

apoeki

Super Active Member
gem
Messages
7,850
Joined
Aug 7, 2012
Messages
7,850
Reaction score
860
Points
121
mokhtar senik da debat blom dgn rora
 

logammaut

Legendary Member
gem
Messages
11,567
Joined
Dec 12, 2009
Messages
11,567
Reaction score
1,406
Points
201
Mmg betul tu. Patut dinyatakan dgn jelas disertakan dgn nas2 yg sahih. Barulah Islam tidak mengelirukan.

Yg pelik skang ni ramai yg konon2 berbahasa level tinggi dan mendalam tapi salahkan org bila org tu tak faham.

Pendapat aku penggunaan bahasa kiasan berkaitan dengan agama sangat tidak baik dalam olahan politik.

Kita berpolitik, kita percaya akan Allah, dalam masa yang sama. Kita kena tengok siapa audience kita.

Apa yang kita nak kongsi tentang politik kita adalah limitnya kepada perkara yang nyata. perkara yang semua dapat setuju bersama.

tapi aku faham bila ada yang ilmunya itu lebih tinggi ,maka dia akan bincang perkara yang ghaib.

Bukan tak boleh, tapi kne tengok audience. bincanglah sesama sendiri yang sama levelnya. Tapi bila secara open talk. Kita akan dapati benda nih jdi tak baik.

Aku suka dengar nasihat tentang perkara ghaib, cth nya rezeki, keberkatan, jin, malaikat. Dalam masa yang sama mestilah ia dalam kontek menasihati manusia atau menunjukkan kekuasaan Allah S.W.T.
 

hj_maikel

CG Top Poster Club
gem
Messages
29,826
Joined
May 19, 2010
Messages
29,826
Reaction score
2,325
Points
251
Awards
1
hahahahahha..
ini mmg lawak tn hj..

bila kne dekat pas.. read between the line..
bila kne dekat ph.. diolah secara terus..

bagus.. aku pun baru terfikir.. 😂

diorang ni berhukum tp tak adil...
Dah jadi mcm citer musang berjanggut..
 

Luke

Super Active Member
gem
Messages
6,956
Joined
Sep 20, 2007
Messages
6,956
Reaction score
960
Points
121
FB Wan ji Wan Hussin.

Semasa belajar dahulu, ada seorang guru cakap kepada saya bahawa perkara agama yang rumit, sepatutnya kita mudahkan; bukan merumitkan perkara yang senang.

Dia buat contoh, jika disuruh pegang telinga. Maka, tangan kita terus pegang telinga je la. tak perlu la, kita masukkan tangan kita melalui celah kangkang, lepas tu nak pegang telinga.

Dia katakan, demikian juga ada sebilangan orang yang apabila nak kupas ilmu agama, dia suka guna terma-terma yang orang awam susah nak faham, walhal kalau guna bahasa biasa, orang awam mudah je nak faham.

Contohnya, penggunaan kalimah wala' dan siqah - ramai yang terpegun dan ketakutan terhadap terma tersebut.

Tiba-tiba, ada seorang ustaz tu, dia terjemahkan kalimah Wala' itu bermakna komitment, dan siqah itu bermakna kredibiliti, orang awam terus faham.

Disertakan dengan misal - kalau orang jaga kredibiliti, sudah pasti orang bagi komitment. Kalau peniaga makanan menjaga kredibiliti makanannya (siqah), iaitu sedap, layanan yang baik dll, sudah pasti pembeli akan memberi komitment (wala'), iaitu pembeli akan masuk kedai dia selalu.

Maka demikian juga, terhadap pemimpin - kalau pemimpin itu tidak rasuah, pemimpin itu jaga akhlak, pemimpin itu tidak menipu, pemimpin itu berilmu dll, itu adalah pembinaan "siqah". Apabila ada siqah, sudah pasti rakyat atau ahli akan memberikan wala' kepada pemimpin tersebut.

rupa2nya tak ada la dahsyat sangat. Ia mudah je nak faham. Cuma, bila guna "terma-terma mengganas", orang jadi takut.

tidak perlu menyusahkan benda yang senang. Malah, yang susah pun, kita perlu fikir untuk nak mudahkan.

itu baru hikmah, itu baru peradaban.
 

kiddd2

CG Top Poster Club
gem
Messages
23,591
Joined
Jun 7, 2011
Messages
23,591
Reaction score
2,977
Points
201
FB Wan ji Wan Hussin.

Semasa belajar dahulu, ada seorang guru cakap kepada saya bahawa perkara agama yang rumit, sepatutnya kita mudahkan; bukan merumitkan perkara yang senang.

Dia buat contoh, jika disuruh pegang telinga. Maka, tangan kita terus pegang telinga je la. tak perlu la, kita masukkan tangan kita melalui celah kangkang, lepas tu nak pegang telinga.

Dia katakan, demikian juga ada sebilangan orang yang apabila nak kupas ilmu agama, dia suka guna terma-terma yang orang awam susah nak faham, walhal kalau guna bahasa biasa, orang awam mudah je nak faham.

Contohnya, penggunaan kalimah wala' dan siqah - ramai yang terpegun dan ketakutan terhadap terma tersebut.

Tiba-tiba, ada seorang ustaz tu, dia terjemahkan kalimah Wala' itu bermakna komitment, dan siqah itu bermakna kredibiliti, orang awam terus faham.

Disertakan dengan misal - kalau orang jaga kredibiliti, sudah pasti orang bagi komitment. Kalau peniaga makanan menjaga kredibiliti makanannya (siqah), iaitu sedap, layanan yang baik dll, sudah pasti pembeli akan memberi komitment (wala'), iaitu pembeli akan masuk kedai dia selalu.

Maka demikian juga, terhadap pemimpin - kalau pemimpin itu tidak rasuah, pemimpin itu jaga akhlak, pemimpin itu tidak menipu, pemimpin itu berilmu dll, itu adalah pembinaan "siqah". Apabila ada siqah, sudah pasti rakyat atau ahli akan memberikan wala' kepada pemimpin tersebut.

rupa2nya tak ada la dahsyat sangat. Ia mudah je nak faham. Cuma, bila guna "terma-terma mengganas", orang jadi takut.

tidak perlu menyusahkan benda yang senang. Malah, yang susah pun, kita perlu fikir untuk nak mudahkan.

itu baru hikmah, itu baru peradaban.

bagus..

orang biasa xperlu laa nak melenting lebih bila xpaham bahasa bunga2 nih..

sampai fitnah macam2..

orang2 pas pon xperlu laa nak berbunga2 cakap sangat tu, orang biasa bukannya paham, mengundang fitnah pulak tu..

dah jadi fitnah macamana nak betulkan tu pulak..

biasa gi dengar kuliah tghh, xde pun dia mengajar sampai bunga2 camtu, 2 ayat pon ambik masa 1jam dia ulas supaya yang mendengar benar2 paham..
 

kai2020

Super Active Member
gem
Messages
6,043
Joined
May 14, 2006
Messages
6,043
Reaction score
826
Points
111
Paling lawak ada walaun's nak bangkit bersama ulamak mereka di akhirat nanti.. Sedangkan orang islam lain nak bangkit bersama Nabi belaka.. Depa duk fenin nak bawak bendera parti lagi di padang Mahsyar.. Mungkin depa ingat padang Mahsyar tu macam padang Merbok kot.. Jamir Khir boleh datang bawak salam dari Najib..

Ha ha..

FB_IMG_1591144394650.jpg
 

fms

CG Top Poster Club
gem
Messages
20,804
Joined
Feb 10, 2007
Messages
20,804
Reaction score
416
Points
141
ade sebut 'syaitan'..
rujuk pada sape laa tu..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register