BTC USD 57,511.0 Gold USD 1,794.03
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Majlis Peguam kecewa keputusan memihak SPRM

alisha_qistina

Super Active Member
Messages
6,412
Joined
Jun 27, 2008
Messages
6,412
Reaction score
257
Points
81
KUALA LUMPUR 18 Dis. – Majlis Peguam kecewa dengan keputusan Mahkamah Rayuan membenarkan semula Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan terhadap saksi selepas waktu pejabat.

Presidennya, Ragunath Kesavan berkata, saksi adalah individu yang penting dalam sesuatu pendakwaan malah orang itu harus diberi perlindungan yang cukup baik.

“Saksi juga sepatutnya tidak boleh dipaksa memberi maklumat atau keterangan mengenai sesuatu kes.

“Tetapi kami sangat hairan dengan keputusan mahkamah yang membenarkan ahli-ahli SPRM untuk menyoal siasat selepas waktu pejabat,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas keputusan Mahkamah Rayuan yang membenarkan SPRM

menjalankan siasatan terhadap

saksi selepas waktu pejabat.

Keputusan Mahkamah Rayuan itu mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi sebelum ini yang memutuskan SPRM hanya boleh menyoal siasat saksi dalam waktu pejabat antara 8.30 pagi hingga 5.30 petang.

Tambah Ragunath, jika saksi itu secara rela diri ingin memberikan keterangan atau maklumat selepas waktu pejabat, SPRM berhak menyoal siasat mereka.
 
Sponsored Post

abdul_ir

Super Active Member
Messages
6,738
Joined
Mar 26, 2009
Messages
6,738
Reaction score
37
Points
70
biarlah soal lua waktu pejabat...
t balik rumah duk pikir nak kelentong plak....
macam2 cari idea..
 

mustopa_a

Legendary Member
Messages
12,098
Joined
Apr 9, 2008
Messages
12,098
Reaction score
73
Points
120
aku sokong keputusan mahkamah .. biar siasatan berlanjutan berhari-hari .. sampai dapat maklumat perasuah..
 

sconsult

CG Top Poster Club
Messages
22,646
Joined
Dec 10, 2007
Messages
22,646
Reaction score
656
Points
161
hak asasi manusia? ....tak nak ambil kira ke?
 

LoneRanger

Active Member
Messages
2,028
Joined
Jan 30, 2009
Messages
2,028
Reaction score
13
Points
25
ambik rasuah dan beri rasuah jugak melanggar hak asasi manusia yg teraniaya sebab perbuatan manusia.
 

fazil3801

Active Member
Messages
1,689
Joined
Feb 17, 2007
Messages
1,689
Reaction score
9
Points
25
siasat laa lama lama..nak makan bole order..lepas tu suruh sprm claim ribu ribu...hahaha
 

otaida00taj

Legendary Member
Messages
10,653
Joined
Apr 4, 2007
Messages
10,653
Reaction score
100
Points
123
rasuah nie jalan bertolak ansur...
anggapnya macam kes jenayah yang lain.
 

kuhik

CG Top Poster Club
Messages
39,519
Paid Membership
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
bila pembangkang je kena siasat lepas waktu pejabat..orang UMNO takde plak kena siasat macam tu sekali...

takpe. kita layan je dulu :)

biasanya UMNO buat undang-undang ni konfirm akan makan diri nanti :)
 

TT

CG Super Hardcore Club
Messages
161,489
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
161,489
Reaction score
22,035
Points
1,671
xbole soal lepas ofis hour kuasa terbatas la..
 

aygabg

Active Member
Messages
1,826
Joined
May 22, 2007
Messages
1,826
Reaction score
9
Points
25
aku tengok trend sekarang ni bila kes dari pembangkang dibawa ke mahkahmah tinggi dan mahkamah kata lepas,bila pihak sebelah lagi tk puas hati bawa pulak kes tu ke mahkamah rayuan confirm kes dari pembangkang akan kalah:-?...aku bukan nk sebelah sesiapa tapi kalau tk percaya boleh check kes2 yang sangkut dekat mahkamah rayuan semuanye dari pembangkang walaupun mahkamah tinggi kata tak bersalah....mungkin secara kebetulan kot:D
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register