Mahathir sebut lagi kemungkinan tubuh parti baru

CG Sponsors




Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,108
Reaction score
11,690
Points
1,906
Najib Razak



18m ·

Member-member umum keluar band bukan perkara luar biasa.
Amy pun dah umum keluar Search.
Bertabahlah Petai.
NOTA: Sebab "A" dan "G" sudah umum keluar.. maka mungkin ada perlunya nama parti ditukar dari PEJUANG ke "PEJUN" atau "PETAI".

1604305363800.png
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,108
Reaction score
11,690
Points
1,906
Puan cmm memang ada status influencer kat CG ni. Boleh update blog atau buat channel YouTube :D
wahh tn a b c d e f, terharunya saya tuan sebut gitu. I am deeply honoured :)
dengan rendah diri saya menyambut statement tuan dengan berbesar hati

hehe saya ni takde lah influencer sangat, tn a b c d e f
alaaa ni dah malu da ni, kan dah blushing :D

takpe, blog atau channel youtube tu nanti dulu.
buat masa ni saya concentrate cg je dulu
btw, thanks, appreciate this vm :)
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,108
Reaction score
11,690
Points
1,906
Ahli Parlimen Simpang Renggam itu didakwa menandatangani perakuan berkanun menyokong Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri.

Pejuang, Maszlee berpisah arah kerana sokongan kepada Anwar, dakwa pembantu Dr M




November 2, 2020 5:38 PM


maszlee-malik-tun-mahathir-mohamad-bernama-301019-1.jpg

Dr Mahathir Mohamad ‘terasa’ atas sokongan Mazlee Malik kepada Anwar Ibrahim, kata pembantu bekas perdana menteri itu. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Pembantu Dr Mahathir Mohamad mendakwa parti baru pimpinan bekas perdana menteri, Pejuang, dan Maszlee Malik berpatah arang selepas bekas menteri pendidikan itu membuat keputusan untuk menyokong ketua pembangang Anwar Ibrahim.

Dalam hantaran di Facebook, pembantu itu berkata, ahli Parlimen Simpang Renggam itu didakwa menandatangani perakuan berkanun (SD) untuk menyokong Anwar sebagai perdana menteri.
“Kita semua tahu Dr Maszlee dah tandatangan SD menyokong Anwar Ibrahim. Dr Maszlee berbuat demikian selepas mesyuarat penaja Pejuang bersetuju tidak akan memberi sokongan kepada sesiapa yang bersama dengan kleptokrat dan kita nak tengok dulu siapa sokong Anwar baru kita ‘decide’,” katanya.

Menurutnya, Maszlee juga pergi ke rumah Mahathir untuk makan malam selepas beliau didakwa menandatangani SD sokongan itu.



“Tun kata, ‘dia (Maszlee) tak cakap apa pun, lama ‘duk’ ‘dinner’ cakap macam-macam.
“Daripada nada Tun, kita tahu Tun terasa dengan tindakan Maszlee. Tetapi selepas ‘viral’ pun, tiada usaha daripada pihak Maszlee untuk datang minta maaf atau memberi penjelasan.
“Pihak kita cuba hubungi pun, tak ada jawapan,” kata pembantu itu lagi.

Katanya, walau apa pun yang berlaku, Pejuang menghormati keputusan Maszlee kerana beliau bebas berbuat demikian.

“Tidak mengapa. Kita hormat keputusan beliau. Tun Mahathir? Dia akan teruskan walaupun dia berjuang seorang diri.”
FMT cuba mendapatkan komen Maszlee.

Terdahulu hari ini, Mszlee mengumumkan penarikan diri daripada Pejuang dengan berkata, keputusan itu dibuat berdasarkan “dapatan fakta melalui kajian lapangan dan tinjauan terperinci” mengenai aspirasi dan kehendak rakyat terbanyak.

Katanya, beliau akan terus berkhidmat sebagai ahli Parlimen bebas dan bekerja dengan NGO kerana mahu memberi tumpuan kepada rakyat, terutama di kawasan Parlimennya.
Pengunduran Maszlee berlaku di tengah-tengah spekulasi berhubung status kedudukannya dalam parti itu selepas nama beliau tidak dilihat dalam satu kenyataan bersama semua ahli Parlimen Pejuang semalam.

 

apoeki

Super Active Member
Joined
Aug 7, 2012
Messages
6,181
Reaction score
481
Points
91
Ahli Parlimen Simpang Renggam itu didakwa menandatangani perakuan berkanun menyokong Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri.

Pejuang, Maszlee berpisah arah kerana sokongan kepada Anwar, dakwa pembantu Dr M




November 2, 2020 5:38 PM


View attachment 305438
Dr Mahathir Mohamad ‘terasa’ atas sokongan Mazlee Malik kepada Anwar Ibrahim, kata pembantu bekas perdana menteri itu. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Pembantu Dr Mahathir Mohamad mendakwa parti baru pimpinan bekas perdana menteri, Pejuang, dan Maszlee Malik berpatah arang selepas bekas menteri pendidikan itu membuat keputusan untuk menyokong ketua pembangang Anwar Ibrahim.

Dalam hantaran di Facebook, pembantu itu berkata, ahli Parlimen Simpang Renggam itu didakwa menandatangani perakuan berkanun (SD) untuk menyokong Anwar sebagai perdana menteri.
“Kita semua tahu Dr Maszlee dah tandatangan SD menyokong Anwar Ibrahim. Dr Maszlee berbuat demikian selepas mesyuarat penaja Pejuang bersetuju tidak akan memberi sokongan kepada sesiapa yang bersama dengan kleptokrat dan kita nak tengok dulu siapa sokong Anwar baru kita ‘decide’,” katanya.

Menurutnya, Maszlee juga pergi ke rumah Mahathir untuk makan malam selepas beliau didakwa menandatangani SD sokongan itu.



“Tun kata, ‘dia (Maszlee) tak cakap apa pun, lama ‘duk’ ‘dinner’ cakap macam-macam.
“Daripada nada Tun, kita tahu Tun terasa dengan tindakan Maszlee. Tetapi selepas ‘viral’ pun, tiada usaha daripada pihak Maszlee untuk datang minta maaf atau memberi penjelasan.
“Pihak kita cuba hubungi pun, tak ada jawapan,” kata pembantu itu lagi.

Katanya, walau apa pun yang berlaku, Pejuang menghormati keputusan Maszlee kerana beliau bebas berbuat demikian.

“Tidak mengapa. Kita hormat keputusan beliau. Tun Mahathir? Dia akan teruskan walaupun dia berjuang seorang diri.”
FMT cuba mendapatkan komen Maszlee.

Terdahulu hari ini, Mszlee mengumumkan penarikan diri daripada Pejuang dengan berkata, keputusan itu dibuat berdasarkan “dapatan fakta melalui kajian lapangan dan tinjauan terperinci” mengenai aspirasi dan kehendak rakyat terbanyak.

Katanya, beliau akan terus berkhidmat sebagai ahli Parlimen bebas dan bekerja dengan NGO kerana mahu memberi tumpuan kepada rakyat, terutama di kawasan Parlimennya.
Pengunduran Maszlee berlaku di tengah-tengah spekulasi berhubung status kedudukannya dalam parti itu selepas nama beliau tidak dilihat dalam satu kenyataan bersama semua ahli Parlimen Pejuang semalam.

kenapala ckp bang non ketua pembangang? CMM edit news nie ke:ROFLMAO:
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,108
Reaction score
11,690
Points
1,906
kenapala ckp bang non ketua pembangang? CMM edit news nie ke:ROFLMAO:
hahaha tuan dah buat saya tergelak first thing baca cg ni 😆
hehe saya tak terlibat, klu tengok berita asal, gitulah yg diorang tulis
aduuh FMT tu, mcmana lak diorang boleh salah typo ni



ke diorang betul betul meant it (mischievous grin muahaahahhaa) :D
 
Last edited:

kopirait

CG Top Poster Club
Top Poster #4
Joined
Apr 18, 2010
Messages
36,381
Reaction score
2,420
Points
206
Pejuang fail permohonan semakan kehakiman

pejuang-11.gif


SHAH ALAM - Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) memfailkan permohonan semakan kehakiman terhadap Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) dan pertubuhan itu sendiri di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Setiausaha Agung Jawatankuasa Penaja (JKP) Pejuang, Datuk Amiruddin Hamzah melalui satu kenyataan hari ini berkata, semakan itu dibuat melalui peguamnya.

Menurutnya, semakan kehakiman itu dibuat bagi memohon perintah mandamus agar JPPM membuat keputusan meluluskan atau sebaliknya permohonan Pejuang sebagai sebuah parti politik berdaftar di bawah Akta Pertubuhan 1966.

"Melalui semakan kehakiman itu juga, Pejuang memohon satu perintah deklarasi bahawa kegagalan Ketua Pengarah dan JPPM untuk menjawab sebarang permohonan mahupun komunikasi secara bertulis adalah tidak munasabah dan mempunyai niat mala fide untuk sengaja melengah-lengahkan proses permohonan pendaftaran Pejuang.

"Pejuang sentiasa mempertahankan prinsip kedaulatan undang-undang dan justeru itu membawa isu kelengahan pendaftarannya ke mahkamah bertujuan mendapat penghakiman yang seadilnya," katanya.

Katanya, Jawatankuasa Penaja (JKP) Pejuang juga akan memaklumkan perkembangan kes ini kepada warga umum dari masa ke masa.

Terdahulu, Pejuang pada 19 Ogos lalu telah mengemukakan permohonan secara rasmi kepada JPPM untuk mendaftarkan parti itu.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
74,108
Reaction score
11,690
Points
1,906
Penganalisis politik Wong Chin Huat berkata kerajaan masih takut akan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Kelewatan pendaftaran bukti Pejuang ancaman kepada PPBM, kata penganalisis




December 12, 2020 1:15 PM


Pejuang-Logo-registration-fmt-190820-2.jpg

Ahli pengasas Pejuang yang diketuai Ahli Parlimen Jerlun Mukhriz Mahathir (dua dari kiri).

PETALING JAYA: Kelewatan pendaftaran Pejuang sebagai parti politik rasmi selama empat bulan menunjukkan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan parti barunya masih merupakan kekuatan politik yang berpengaruh, kata penganalisis.

wong-chin-huat-mugshot-200x200_1.jpg
Wong Chin Huat.

Pakar sains politik, Wong Chin Huat dari Pusat Jeffrey Sachs mengenai Pembangunan Mampan berkata, wujud konflik kepentingan yang jelas dalam kelulusan pendaftaran Pejuang kerana Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (JPPM) terletak di bawah Kementerian Dalam Negeri.

“Jelas bahawa kerajaan masih takut akan Mahathir, yang juga pengasas PPBM yang dipecat. Beliau akan menjadi ancaman yang kuat dengan platform baru itu,” katanya kepada FMT.


James Chin daripada dari Institut Asia Universiti Tasmania berkata, Mahathir merupakan ikon politik yang popular, terutamanya dalam kalangan generasi tua di kawasan luar bandar.



james-chin.jpg
James Chin.

Beliau berkata, ini bukan kali pertama pendaftaran sesebuah parti ditangguhkan, dengan menyebut bahawa pendaftaran Parti Sosialis Malaysia (PSM) diluluskan hanya selepas 10 tahun.

“Pendaftaran parti politik merupakan proses yang sangat dipengaruhi politik kerana keputusan akhir terletak pada menteri dalam negeri (Hamzah Zainudin), bukan JPPM.

“Tiada tempoh masa diberikan dan kementerian boleh menangguhkan kelulusan permohonan selagi mereka mahu, terutama jika menteri tidak menyukai parti terbabit.

“Mereka menyedari bahawa mereka tidak dapat menghalang Mahathir daripada berkempen untuk menjadi sebahagian kerajaan, jadi mereka meletakkan halangan,” kata Chin.

Bagaimanapun beliau meramalkan bahawa Pejuang akan didaftarkan tidak lama lagi kerana parti terbabit bercadang membawa perkara berkenaan ke mahkamah.
“Mereka tidak bersedia melalui proses perbicaraan penuh kerana ia bermakna peguam boleh menyoal menteri.



“Saya tidak fikir beliau (Hamzah) mahu meletakkan sendirinya dalam keadaan sukar seperti itu,” katanya, dengan menambah bahawa “sekiranya kes itu dijadualkan esok, mereka akan mendaftarkan parti itu hari ini.”

Pada Khamis, Pejuang memfailkan semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi, dengan setiausaha penajanya Amiruddin Hamzah meminta parti itu didaftarkan dalam tempoh tujuh hari selepas keputusan mahkamah, menurut Seksyen 7 Akta Pertubuhan.

Dalam pada itu Wong berkata beliau tidak akan terkejut sekiranya Pejuang memutuskan untuk mengambil alih sebuah parti tidak aktif, seperti penubuhan PKR dan Amanah sebelum ini.

Seorang lagi penganalisis, bekas ahli akademik Azmi Hassan berkata, mustahil kerajaan akan “turun ke tahap yang begitu rendah” dengan menggunakan taktik melambat-lambatkan hanya untuk menghalang Pejuang mengambil bahagian dalam pilihan raya umum akan datang (PRU15).

Azmi-Hassan.jpg
Azmi Hassan.

“Saya tidak melihatnya sebagai strategi yang baik kerana secara tidak langsung kerajaan, atau PPBM dalam kes ini, menggambarkan Pejuang begitu kuat dan merupakan ancaman kepada PPBM.”

Beliau memberitahu FMT bahawa sebab paling munasabah bagi kelewatan itu ialah JPPM tidak berpuas hati dengan pindaan yang dihantar berhubung perlembagaan Pejuang.

Bagaimanapun, beliau menambah bahawa isu itu tidak harus timbul kerana PPBM juga diluluskan walaupun Barisan Nasional (BN) memerintah pada masa itu.

Pejuang pada mulanya ditubuhkan pada Ogos sebagai sebuah parti bMelayu selepas Mahathir dipecat daripada PPBM, yang turut ditubuhkannya.

Beliau berkata matlamat utama partinya adalah untuk memerangi rasuah.

Ahli pengasa Pejuang yang lain termasuk anak lelaki Mahathir dan Ahli Parlimen Jerlun Mukhriz, Ahli Parlimen Sri Gading Shahruddin Md Salleh, Senator Marzuki Yahaya dan Ahli Parlimen Simpang Renggam Maszlee Malik.

Maszlee kemudiannya meninggalkan parti itu dan menjadi Ahli Parlimen bebas.

 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,459
Reaction score
1,883
Points
201
Seteru lama, Mahathir - Ku Li kongsi pentas petang ini
Pertarungan sengit mereka suatu ketika dahulu menyaksikan Umno terbelah dua, namun bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dan ahli parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh dijangka berkongsi pentas di tengah ketidakstabilan politik dan ekonomi.

Dr Mahathir dan Tengku Razaleigh dijangka mengadakan sidang media bersama petang ini.

Sidang media itu adalah yang pertama setelah Dr Mahathir pernah berunding dengan Tengku Razaleigh mengenai kemungkinan kerjasama politik, sejak lebih sebulan lalu.

865e4e417f8a88ff4d83e04a56d014b3.jpg

Di sebalik hubungan tegang antara Perdana Menteri Muhyiddin Yassin dan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim untuk menguasai Putrajaya, kedudukan Tengku Razaleigh sentiasa menjadi misteri di sebalik partinya Umno bersama Perikatan Nasional yang diterajui Muhyiddin.

Selang beberapa jam selepas Anwar menghadap Yang Di-Pertuan Agong pada 13 Oktober untuk meyakinkan baginda bahawa dia kini mendapat sokongan majoriti di Dewan Rakyat, Tengku Razaleigh juga dipanggil menghadap di Istana Negara.

Setkat ini, langkah Anwar belum berhasil Tengku Razaleigh juga dikatakan sedang berusaha untuk menumbangkan Muhyiddin.

Putera raja itu pada September lalu telah menulis surat kepada Dewan Rakyat untuk mengusulkan undi percaya ke atas Muhyiddin dan susulan itu memulaukan pengundian belanjawan setelah speaker Azhar Azizan Harun menolak permohonannya itu.

b44d4e57fe34f574b807754ea4c08667.jpg

Tengku Razaleigh, yang lebih dikenali sebagai Ku Li, bertegas bahawa dia tidak akan mengambil bahagian dalam perbahasan belanjawan selagi kesahihan kerajaan belum dibuktikan.

Pada masa lalu, Tengku Razaleigh juga disebut-sebut sebagai calon perdana menteri alternatif.

Namun, tidak ada petunjuk buat masa ini, bahawa dia secara aktif mengumpulkan sokongan ahli parlimen.

Undian belanjawan, yang juga dianggap sebagai sokongan kepada undi percaya, akan selesai minggu ini.

Ini adalah peluang terakhir Anwar untuk membuktikan bahawa Muhyiddin telah kehilangan sokongan majoriti dengan mengumpulkan cukup sokongan untuk menolak belanjawan tersebut.

Anwar telah berusaha meyakinkan ahli parlimen Umno untuk menyokongnya tetapi Umno sendiri berpecah kepada beberapa puak.

5cce6fc6d7859b426162b2010242e344.jpeg

Ahli parlimen Umno seperti Ahmad Zahid Hamidi dan Najib Razak didakwa bersedia untuk bekerjasama dengan Anwar, menjadikan mereka sebagai antara ahli parlimen untuk diperhatikan memandangkan mereka mungkin membuat kejutan.

Namun, blogger berkaitan Umno seperti Raja Petra Kamaruddin membuat spekulasi bahawa ahli parlimen Umno sekadar “menggunakan” Anwar untuk menyingkirkan Muhyiddin tanpa menyokongnya untuk mengambil alih jawatan perdana menteri.

Sama ada Anwar akan berjaya atau sebaliknya di Dewan Rakyat akan ditentukan minggu ini.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register