Mageran 2.0 boleh ambil alih kerajaan

CG Sponsors




akudotcom

Super Active Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,977
Reaction score
1,702
Points
151
sejak dua menjak ni
Byk pula org meroyan

abah pun relax je..
Kawal covid mcm biasa
Beliau masih PM

apa kita nak risau dgn isu2 yg belum pasti

pusing2 pun sama jg
Bantuan kpd rakyat masih diteruskan :ROFLMAO:
 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Jun 3, 2013
Messages
71,073
Reaction score
11,112
Points
1,906
#BHKolumis Hak Agong dalam Perlembagaan jaga kepentingan rakyat, negara
https://bit.ly/37gClWd

Hak Agong dalam Perlembagaan jaga kepentingan rakyat, negara
Oleh%20Prof%20Madya%20Dr%20Mohamed%20Azam%20Mohamed%20Adil.jpg

Oleh Prof Madya Dr Mohamed Azam Mohamed Adil- Oktober 18, 2020 @ 11:00am

18istananegara_1602990011.jpg

Istana Negara. - Foto fail NSTP/Mohd Yusni Ariffin

Kemelut kesahihan siapa mendapat sokongan majoriti sebagai Perdana Menteri timbul lagi. Kali ini Ketua Pembangkang dan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, diterima menghadap Yang di-Pertuan Agong, Selasa lalu.

Anwar mempersembahkan bahawa beliau mendapat jumlah majoriti ahli Dewan Rakyat bagi membentuk kerajaan baharu. Sejurus itu, Istana Negara mengeluarkan kenyataan Anwar tidak mempersembahkan senarai yang menyokong beliau menjadi Perdana Menteri.

Kenyataan itu juga menyatakan Anwar perlu akur dan hormati proses undang-undang mengikut Perlembagaan Persekutuan.
Sejurus Anwar Ibrahim menghadap Yang di-Pertuan Agong, dilaporkan Tengku Razaleigh Hamzah juga dipanggil menghadap. Apa dibincangkan masih menjadi rahsia tetapi umum mengetahui Yang di-Pertuan Agong mahukan pandangan beliau yang sudah tentu berkait rapat dengan kemelut politik sekarang.

Apa menarik ialah surat Tengku Razaleigh bertarikh 25 September lalu kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun menggesa undi tidak percaya dibahaskan.

Surat ini menjadi pengetahuan umum dan Yang Dipertua Dewan Rakyat menjawab surat bertarikh 29 September lalu bahawa usul persendirian Ahli Dewan Rakyat hanya akan diterima selepas selesai urusan kerajaan. Beliau juga memohon agar perkara itu dibincang dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang), Datuk Takiyuddin Hassan.

Jumaat lalu, Ahli Parlimen Langkawi, Tun Dr Mahathir Mohamad mengutuskan sekali lagi usul undi tidak percaya kepada Muhyiddin bersama empat lagi Ahli Parlimen daripada Parti Pejuang Tanah Air (PEJUANG) selepas buat kali pertama pada Mei lalu.

Beberapa Ahli Parlimen daripada Parti Amanah Negara (AMANAH) turut mengutuskan usul sama. Ada juga Ahli Dewan Rakyat lain yang berbuat demikian. Ini menjadikan jumlah usul tidak percaya kepada Perdana Menteri paling banyak dalam sejarah Malaysia.

Berbeza dengan Malaysia, amalan usul undi tidak percaya pernah berlaku di Parlimen United Kingdom (UK). Sekurang-kurangnya ada dua usul undi tidak percaya kepada Perdana Menterinya yang berjaya pada abad ke-20, iaitu 1924 dan 1979.

Usul undi tidak percaya paling terbaru ialah pada 16 Januari 2019 apabila kerajaan diketuai Parti Konservatif berjaya mengekalkan kuasa. Namun, dalam sejarah Parlimen Malaysia, tidak pernah terjadi usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri diterima dan dibahaskan.

Cuma usul tidak percaya kepada Menteri Besar pernah terjadi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu pada 30 Oktober 1961 dan akibatnya kerajaan PAS Terengganu tumbang. Hal sama juga pernah berlaku di Kelantan apabila Menteri Besar, Datuk Mohamed Nasir kalah dalam usul undi tidak percaya pada Oktober 1977 yang kemudiannya menyebabkan beliau meletak jawatan.

Berlaku rusuhan dan akhirnya Parlimen meluluskan rang undang-undang darurat yang meletakkan pentadbiran negeri Kelantan diuruskan kerajaan Persekutuan.

Umum mengetahui Yang di-Pertuan Agong melantik Muhyiddin sebagai Perdana Menteri ke 8 pada 1 Mac lalu walaupun mempunyai majoriti tipis selepas kerajaan Pakatan Harapan (PH) jatuh dengan peletakan jawatan Dr Mahathir pada 24 Februari.

Justeru, mengikut Perkara 43(1) Perlembagaan Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong boleh menggunakan budi bicara baginda untuk melantik seseorang sebagai Perdana Menteri. Bagaimanapun, baginda hendaklah memastikan individu dilantik mendapat sokongan majoriti perwakilan dalam Dewan Rakyat di Parlimen seperti dalam Perkara 43 (2) (a).

Menurut Perkara 43 (4) Perlembagaan Persekutuan, jika Perdana Menteri hilang sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat, kecuali atas permintaannya kepada Yang di-Pertuan Agong untuk membubar Parlimen, Perdana Menteri hendaklah meletak jawatan.

Apabila Perdana Menteri didapati tidak mendapat sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat dan tidak mahu meletakkan jawatan, undi tidak percaya kepada beliau boleh dibuat di Dewan Rakyat. Sekiranya undi tidak percaya menunjukkan Perdana Menteri tidak lagi mendapat sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat, Perdana Menteri hendaklah meletak jawatan dan menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen.

Namun, mengikut Perkara 40 (2) (b) Perlembagaan Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa budi bicara dalam perkara pembubaran Parlimen. Baginda mempunyai budi bicara tidak membubarkan Parlimen walaupun dinasihati Perdana Menteri. Kuasa perkenan atau tidak terhadap pembubaran Parlimen adalah kuasa mutlak Yang di-Pertuan Agong.

Ironinya, Perlembagaan Persekutuan tidak memperuntukkan Yang di-Pertuan Agong boleh memecat Perdana Menteri. Justeru, Yang di-Pertuan Agong boleh menasihat seseorang Perdana Menteri untuk meletak jawatan sekiranya pada hemat baginda bahawa tidak lagi mempunyai sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat.

Yang di-Pertuan Agong diberi kuasa dalam Perkara 55(2) Perlembagaan Persekutuan untuk memprorog atau menggantung Parlimen. Kuasa diperuntukkan ini adalah budi bicara baginda yang tidak perlu kepada nasihat Jemaah Menteri atau Menteri seperti termaktub dalam Perkara 40 (1) dan (1A). Kuasa ini tidak pernah dilakukan Yang di-Pertuan Agong dalam sejarah Malaysia.

Namun, dalam sejarah Parlimen UK, beberapa prorog diisytiharkan Raja dan Ratu. Contohnya, Raja Charles I pernah memprorog Parlimen pada 1628. Prorog paling lama dalam sejarah negara itu ialah pada Disember 1678 sehingga 27 Mei 1679 dibuat Raja Charles II.

Parlimen sepatutnya bersidang pada Julai 1679 tetapi ditangguhkan hingga Oktober 1680. Raja Charles II memprorog Parlimen sehingga 10 Januari 1681 bagi menghalang pemecatan beberapa hakim. Baginda membubarkan Parlimen pada 18 Januari 1681 dan memanggil Parlimen bersidang di Oxford pada 21 hingga 28 Mac 1681. Raja Charles II kemudian membubarkan Parlimen.

Prorog selepas itu berlaku pada 1831, 1948 dan 1997. Peristiwa prorog terbaru berlaku pada 28 Ogos 2019 apabila Ratu Elizabeth II memprorog Parlimen UK atas nasihat Perdana Menteri, Boris Johnson.
Prorog ini dianggap tidak sah dan tidak adil oleh Mahkamah. Mahkamah Agung memutuskan ketetapan ini pada 24 September 2019 dengan merujuk kepada kes Miller lwn Perdana Menteri bahawa prorog itu terbatal dan tidak sah dari segi undang-undang.

Akibatnya, prorog berkenaan terpaksa ditarik balik dan dianggap seolah-olah tidak berlaku. Melihat kepada sejarah di UK, agak sukar bagi Yang di-Pertuan Agong memprorog Parlimen Malaysia.
Meskipun mengikut Perkara 40 (1) Perlembagaan Persekutuan yang menghendaki Yang di-Pertuan Agong bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri atau Menteri, baginda mempunyai kuasa besar diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan bagi memastikan keadaan negara stabil dan aman.

Tanpa prejudis, mengikut Perkara 150(1), Yang di-Pertuan Agong boleh menggunakan budi bicara baginda menggantung Parlimen dan mengisytihar darurat bagi memastikan keselamatan, kehidupan ekonomi dan ketenteraman awam terpelihara. Ini demi untuk memastikan keamanan, kepentingan dan kesejahteraan rakyat umum terpelihara.

Kuasa kini di tangan Yang di-Pertuan Agong. Baginda akan menggunakan budi bicara dan pada hemat baginda apa yang terbaik untuk Malaysia mengikut acuan Perlembagaan. Daulat Tuanku!
Penulis adalah Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif, Institut Kajian Tinggi Islam Antarabangsa (IAIS) Malaysia


 

nokia3210

Active Member
Joined
Sep 6, 2012
Messages
2,049
Reaction score
249
Points
38
aku betul betul dan fep up perangai politiaik ni.....baik A..B...C...memang bawa suwey untuk Malaysia....rakyat hidup tak tenang....fitnah...mengadu domba....buat live dok mengata kat org...teori itu ini ..semua nak jadi penganalisis.....tukang hasut...tukang sebar...hey..KORANG NI TAK INGAT NAK MATI KE.....PAHALA masing masing dah berkepuk kepuk ke.....bikin suwey betul lah politaik ni
alasan paling hampeh , mandat rakyat..ingat rakyat nak ke semua tu ..
bab nk jadi penganalisis ni, dari level kedai kopi hingga ke profesor, semua sibuk bagi teori ..termasuk lg politian sendiri yg level pemikiran mcm budak sijil darjah 6.... semua lebih pada perjuangan peribadi ..
blm campur lg pentaksub2 yg buat live..
 

Penbiru

CG Top Poster Club
Joined
Jan 12, 2008
Messages
20,844
Reaction score
2,098
Points
201
alasan paling hampeh , mandat rakyat..ingat rakyat nak ke semua tu ..
bab nk jadi penganalisis ni, dari level kedai kopi hingga ke profesor, semua sibuk bagi teori ..termasuk lg politian sendiri yg level pemikiran mcm budak sijil darjah 6.... semua lebih pada perjuangan peribadi ..
blm campur lg pentaksub2 yg buat live..

yg paling tak malu Lokman Adam..dah lah kena buang..masih rasa lagi ahli UMNO....lepas tu dok jadi batu api tak padam padam apinya.......alasan membela melayu...agama...semua penipu....poket sendiri sebenarnya...
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Jun 3, 2013
Messages
71,073
Reaction score
11,112
Points
1,906
Agong mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan darurat seperti termaktub dalam Perlembagaan melalui Perkara 40 dan dibaca bersama Perkara 150.
#MalaysiaNow #PolitikMalaysia #Politiks

Agong boleh isytihar darurat jika kemelut politik ketika Covid-19 ‘mengganas’ berterusan

Agong mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan darurat seperti termaktub dalam Perlembagaan melalui Perkara 40 dan dibaca bersama Perkara 150.


Oct 20, 2020 8:00 AM







agong-new-1068x712.jpg


\



Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah boleh mengisytiharkan darurat sekiranya kemelut politik berterusan tanpa perlu membubarkan Parlimen, ketika negara berdepan dengan Covid-19 yang menyaksikan peningkatan kes hampir mencecah empat angka, kata seorang peguam terkemuka.

Peguam Haniff Khatri Abdulla berkata, Yang di Pertuan Agong mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan darurat seperti termaktub dalam Perlembagaan melalui Perkara 40 dan dibaca bersama Perkara 150 demi memastikan kestabilan pentadbiran untuk melawan pandemik yang sudah masuk gelombang ketiga.

“Ini, bagi Agong mungkin kemudaratan politik. Kalau nak buat Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) dalam waktu Covid-19, boleh tengok macam mana yang berlaku di Sabah, peningkatan penularan jangkitan,” kata Haniff kepada MalaysiaNow.

“Mungkin keadaan ini akan membuatkan Agong menolak mana-mana cadangan untuk adakan PRU sekarang”.

Haniff berkata, ketika krisis politik pada Februari yang menyaksikan kerajaan Pakatan Harapan berusia 22 bulan tumbang, Majlis Raja-raja sudah menyatakan tidak berkenan untuk mengadakan PRU meskipun ketika itu bilangan jangkitan Covid-19 masih lagi kecil.

“Jadi, ini menunjukkan secara objektifnya ada keadaan kemudaratan Covid-19, ada juga kemudaratan politik. Atas dasar tersebut, Baginda boleh mengistihar darurat atas Perkara 150- darurat politik,” katanya yang pernah mewakili bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad dalam beberapa kes sebelum ini.

Minggu lalu, MalaysiaNow melaporkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan bekas perdana menteri, Najib Razak menulis surat kepada Istana Negara bagi menyatakan sokongan kepada Anwar Ibrahim, dan turut mendakwa “sejumlah ahli Parlimen Umno” bakal menyokong rancangan presiden PKR itu untuk menumbangkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.

Sebelum itu pada 13 Oktober, Anwar mengadap Agong untuk menyerahkan “dokumen sahih” bagi membuktikan mempunyai “sokongan kukuh dan meyakinkan” untuk dilantik menjadi perdana menteri. Tidak berapa lama selepas itu, Istana Negara dalam satu kenyataan mengatakan Anwar gagal menyerahkan senarai ahli Parlimen untuk mengukuhkan dakwaannya.

Situasi ini, kata Haniff, akan menyebabkan Agong berdepan kesukaran untuk melantik pihak yang benar-benar memiliki majoriti disebabkan “unsur kecurigaan” yang timbul.

Haniff-Khatri-Abdulla-mugshot-bernama.jpg
Peguam Haniff Khatri Abdulla.

Darurat kesihatan jika Covid-19 di luar kawalan
Haniff berkata, terdapat juga keadaan darurat boleh diisytiharkan sekiranya penularan jangkitan Covid-19 tidak lagi dapat dikawal.
“Kerajaan melalui perdana menteri boleh menasihati Agong untuk umumkan darurat kesihatan,” katanya.
Situasi ini, kata Haniff, akan menyebabkan Agong berdepan kesukaran untuk melantik pihak yang benar-benar memiliki majoriti disebabkan “unsur kecurigaan” yang timbul.
“Agong boleh mengumumkan darurat di mana-mana negeri, jajahan mahupun di seluruh negara jika tidak berpuas hati terhadap ketenteraman dan kesejahteraan rakyat.”

Haniff bagaimanapun berkata, memandangkan Covid-19 melibatkan isu kesihatan, perdana menteri perlu mendapatkan pandangan Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah sebelum menasihatkan Agong untuk pengisytiharan darurat.

Menurut Haniff, dalam keadaan darurat politik atau kesihatan, ia tidak mewajibkan pentadbiran tentera untuk mengambil alih tadbir urus negara seperti Majlis Gerakan Negara (Mageran) yang menjadi badan pentadbir negara pada tahun 1969 selepas tragedi 13 Mei.

“Saya sebenarnya tak gemar guna istilah Mageran ini, kerana ia memberi stigma kepada mereka yang hidup pada zaman itu (60-an) yang mana tentera, kecemasan dan sebagainya sedang berlaku. Ini tidak, ia satu majlis penasihat darurat,” katanya.

Semasa pentadbiran Mageran, lima prinsip Rukun Negara dicipta untuk membina semula perpaduan dalam kalangan rakyat. Ia dibubarkan pada tahun 1971 dengan pemulihan Parlimen.

Menurut Haniff, dalam keadaan kemelut politik dan pandemik Covid-19 yang tidak terkawal, Agong boleh mengisytihar darurat politik dan kesihatan secara serentak.

Haniff berkata, walaupun darurat diisytiharkan, sektor peniagaan dibuka seperti biasa bagi memastikan rakyat berupaya keluar bekerja untuk menyara khidupan.

Beliau berkata, tiada halangan untuk rakyat bergerak seperti pergi bercuti dan menziarahi keluarga.

“Kalau naratif sampai dan difahami rakyat, mereka akan tahu, ini (darurat) untuk memperbaiki kemelut politik dan kesihatan.”


 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Jun 3, 2013
Messages
71,073
Reaction score
11,112
Points
1,906
Zainul Rijal Abu Bakar

2j ·

Antara pilihan yang ada sekarang ialah:-
1. Isytihar darurat di bawah Perkara 150
2. Prorog Parlimen di bawah Perkara 55
3. Pemerintahan selain jemaah menteri di bawah Perkara 39.

Pada pandangan saya semua pilihan di atas adalah lebih baik dari situasi sekarang ini. Rakyat mahukan perubahan, bukan berpolitik 24 jam sehari. Kita sedang hadapi krisis kesihatan. Krisis politik pula menambahkan parah negara.

Moga-moga ada sinar agar negara dapat diselamatkan.
 

fuhrer_69

Active Member
Joined
Sep 18, 2013
Messages
1,965
Reaction score
198
Points
43
Zainul Rijal Abu Bakar

2j ·

Antara pilihan yang ada sekarang ialah:-
1. Isytihar darurat di bawah Perkara 150
2. Prorog Parlimen di bawah Perkara 55
3. Pemerintahan selain jemaah menteri di bawah Perkara 39.

Pada pandangan saya semua pilihan di atas adalah lebih baik dari situasi sekarang ini. Rakyat mahukan perubahan, bukan berpolitik 24 jam sehari. Kita sedang hadapi krisis kesihatan. Krisis politik pula menambahkan parah negara.

Moga-moga ada sinar agar negara dapat diselamatkan.
KALAU jadi macam ni cmm, jawatan menteri tu dikekalkan, atau di ambil alih oleh orang lain, atau dikosongkan?
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Jun 3, 2013
Messages
71,073
Reaction score
11,112
Points
1,906
KALAU jadi macam ni cmm, jawatan menteri tu dikekalkan, atau di ambil alih oleh orang lain, atau dikosongkan?
tn fuhrer, jawatan menteri kekal, cuma kuasa terletak pada Agong. Agong yg handle semua dan agihkan
 

abah5851

Active+ Member
Joined
Dec 5, 2014
Messages
2,501
Reaction score
143
Points
43
kita yg tahu2 info ni pun dah rasa ade perebutan kuasa politik... Agong lagi lah tahu byk keadaan situasi politik sekarang... mungkin sudah jadi tak terkawal...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register