Madinah tidak akan dimasuki wabak

CG Sponsors




papabaik

Active+ Member
Joined
Feb 21, 2012
Messages
4,433
Reaction score
150
Points
33
Hadith Sahih Bukhari:
"Di lembah-lembah Madinah ada para malaikat, sehingga wabak penyakit dan Dajjal tidak akan masuk ke dalamnya."

Baru baru ni Arab Saudi sudah ban kemasukan orang ke Mekah dan Madinah akibat wabak coronavirus yg dah sampai di sana?

Jadi, apa alasan nak bagi tentang hadis sahih ini? (sbb dah tak sahih).

Bincangkan.
 
Sponsored Post

Encik Sponge

Active+ Member
Joined
Jul 22, 2013
Messages
4,516
Reaction score
490
Points
51
Tetap berpegang pada hadis...

ASaudi 5 kes xpasti di mana... mungkin boleh detailkan di mana berlaku apa mungkin di madinah...?

Sedangkan malaikat ditugas utk jaga, xkan manusia yg pegang amanah tu nak duduk ngnga saja
 

pijoe

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Jun 11, 2008
Messages
13,169
Reaction score
1,147
Points
221
Hadith Sahih Bukhari:
"Di lembah-lembah Madinah ada para malaikat, sehingga wabak penyakit dan Dajjal tidak akan masuk ke dalamnya."

Baru baru ni Arab Saudi sudah ban kemasukan orang ke Mekah dan Madinah akibat wabak coronavirus yg dah sampai di sana?

Jadi, apa alasan nak bagi tentang hadis sahih ini? (sbb dah tak sahih).

Bincangkan.
dimana yg tak sahihnya?
 

abah5851

Active Member
Joined
Dec 5, 2014
Messages
2,417
Reaction score
116
Points
43
Hadith Sahih Bukhari:
"Di lembah-lembah Madinah ada para malaikat, sehingga wabak penyakit dan Dajjal tidak akan masuk ke dalamnya."

Baru baru ni Arab Saudi sudah ban kemasukan orang ke Mekah dan Madinah akibat wabak coronavirus yg dah sampai di sana?

Jadi, apa alasan nak bagi tentang hadis sahih ini? (sbb dah tak sahih).

Bincangkan.
Cuba cari syarah hadis ni.. Jgn amik terus je.. Adoiii..
 

kamal_kampong

Legendary Member
Joined
Apr 30, 2007
Messages
16,493
Reaction score
770
Points
161
Tetap berpegang pada hadis...

ASaudi 5 kes xpasti di mana... mungkin boleh detailkan di mana berlaku apa mungkin di madinah...?

Sedangkan malaikat ditugas utk jaga, xkan manusia yg pegang amanah tu nak duduk ngnga saja
Betul2..Nabi yg tau malaikat ada dgn baginda masa perang ttp berusaha..xkan ler pemegang amanah skrg nak berserah jer tanpa usaha
 

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
7,534
Reaction score
214
Points
78
Hadith Sahih Bukhari:
"Di lembah-lembah Madinah ada para malaikat, sehingga wabak penyakit dan Dajjal tidak akan masuk ke dalamnya."

Baru baru ni Arab Saudi sudah ban kemasukan orang ke Mekah dan Madinah akibat wabak coronavirus yg dah sampai di sana?

Jadi, apa alasan nak bagi tentang hadis sahih ini? (sbb dah tak sahih).

Bincangkan.
حدثنا عبد الله بن يوسف أخبرنا مالك عن نعيم المجمر عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"لا يدخل المدينة المسيح ولا الطاعون"

Fathul Bari, Hadis 5399

perkataan "wabak penyakit" dlm terjemahan tuh dlm bhs Arabnya adalah "الطاعون" spesifik merujuk kpd taun...

gunakan akal waras & fikirkan adakah taun & COVID19 tuh dua penyakit yg yg sama???...

bg yg ikhlas nak fhm hadis, silakan belajar bhs Arab serba sedikit...

bg yg mmg bo.doh sombong nak pertikaikan hadis tp bhs Arab satu habuk pon takder, sila jg teruskan...

blh jg baca serba sedikit ulasan hadis nih dlm BM dlm BAYAN LINNAS SIRI KE-64...
 

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
7,534
Reaction score
214
Points
78
Cuba cari syarah hadis ni.. Jgn amik terus je.. Adoiii..
anti-hadis mmg suka dgn hadis2 kontroversi nih tn...

mana ada istilah nak rujuk syarah hadis bg geng anti-hadis mcm nih...
 

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
7,534
Reaction score
214
Points
78
dimana yg tak sahihnya?
dlm angan2 & khayalan dier jer tn...

mmg tujuan geng anti-hadis nih nak gugat keyakinan umat Islam pd hadis2 Nabi Muhammad SAW...
 

pijoe

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Jun 11, 2008
Messages
13,169
Reaction score
1,147
Points
221
dlm angan2 & khayalan dier jer tn...

mmg tujuan geng anti-hadis nih nak gugat keyakinan umat Islam pd hadis2 Nabi Muhammad SAW...
dah agak dah sebenarnya...tapi bersangka baik dulu... ni baru tengok balik post2 dia sebelum ni...rupanya memang betul
 

thelegends

Active Member
Joined
Feb 13, 2011
Messages
2,196
Reaction score
36
Points
30
berat gak perbincangan nie...allah lebih mengetahui
 
Sponsored Post
Top
Log in Register