LIM LIP ENG: Jangan Boikot Produk Non Bumi

Recommended Brokers


no trade

Super Active Member
Joined
May 16, 2008
Messages
8,059
Reaction score
160
Points
88
Hahaha ben kenapa manyak malah kami BMF. Kalau u muslim kami boleh beli dari u. Talak hal maa..
 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
46,222
Reaction score
5,656
Points
1,346
Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)
3 jam

BOLEH GUGAT KEHARMONIAN, SEKOLAH MANA LIP ENG PERGI? – PPIM – MALAYSIA GAZETTE – 09/09/2019

KUALA LUMPUR – Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) hari menempelak Ahli Parlimen Kepong, Lim Lip Eng yang mendakwa kempen boikot barangan bukan Islam boleh menjejaskan keharmonian kaum di negara ini.

Bidas Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan, pemimpin DAP itu perlu belajar menghormati orang lain sebelum membuat sebarang kenyataan.

Jelas beliau, Lip Eng tidak perlu mengeruhkan keadaan sedia ada dan tidak menangguk di air yang keruh berhubung sesuatu isu.

“Sekolah mana dia pergi? Mungkin Oxford tak tahu lah. Kalau dia belajar daripada orang tertentu cara hormat orang. Sebab sudah lebih 60 tahun, negara tidak ada masalah (keharmonian kaum) di negara ini.

Berita penuh di...

https://www.ppim.org.my/boleh-gugat-keharmonian-sekolah-ma…/

 

zus_10

Fun Poster
Joined
Dec 27, 2010
Messages
928
Reaction score
14
Points
15
Thats why we need local council election. To distribute wealth equally. Malaysia for Malaysians. Have local elections and allocations for them. This will ensure all areas get developed instead of focusing on city and mega projects. The rural folks won’t benefit from having Putrajaya, Petronas twin tower, MRT, LRT, NSE, TRX, Bandar Malaysia, HSR, 5G internet etc.
What they need are basic, clean water, electricity, well maintained schools, proper roads, bridges and lower costs of living. After 6 decades, so many are still deprived of these basics, really not fair to them.
u juz made d list! who with me if we splat also this motherfucka forehead with chickn eg?? like if u guys with me! boo... (n)
 

cek mek molek

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
46,222
Reaction score
5,656
Points
1,346


BOLEH GUGAT KEHARMONIAN, SEKOLAH MANA LIP ENG PERGI? – PPIM – MALAYSIA GAZETTE – 09/09/2019




KUALA LUMPUR – Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) hari menempelak Ahli Parlimen Kepong, Lim Lip Eng yang mendakwa kempen boikot barangan bukan Islam boleh menjejaskan keharmonian kaum di negara ini.

Bidas Ketua Aktivis PPIM, Datuk Nadzim Johan, pemimpin DAP itu perlu belajar menghormati orang lain sebelum membuat sebarang kenyataan.

Jelas beliau, Lip Eng tidak perlu mengeruhkan keadaan sedia ada dan tidak menangguk di air yang keruh berhubung sesuatu isu.

“Sekolah mana dia pergi? Mungkin Oxford tak tahu lah. Kalau dia belajar daripada orang tertentu cara hormat orang. Sebab sudah lebih 60 tahun, negara tidak ada masalah (keharmonian kaum) di negara ini.

“Kebelakangan ini kita tengok mereka sudah terlebih melampau mengenai isu ini,” katanya ketika dihubungi MalaysiaGazette.

Nadzim diminta mengulas mengenai kenyataan Lip Eng bahawa kempen membeli produk muslim yang diterajui oleh badan bukan kerajaan (NGO) pro pembangkang turut akan memberikan kepada ekonomi negara.

Lip Eng berkata ‘kempen boikot yang dicetuskan NGO pro-pembangkang bukan sahaja menjejaskan keharmonian masyarakat pelbagai kaum dan agama negara ini malah turut memberi kesan terhadap ekonomi tempatan.

Mengulas lanjut, Nadzim berkata, PPIM sebagai persatuan pengguna Islam tidak boleh menghalang para pengguna daripada memilih barangan keluaran bumiputera kerana ia adalah hak individu.

Ia menggalakkan membeli produk muslim sahaja dan bukan memboikot barangan bukan muslim.

Malah katanya, kenyataan-kenyataan sesetengah individu sebelum ini membuatkan gerakan kepada aktiviti memboikot itu diwujudkan baru-baru ini.

“Apa masalah mereka-mereka ini menghina sampaikan buat bendera terbalik, hitamkan jalur gemilang. Jadi perkara sebegitu yang buat orang marah.

“Kita sokong peniaga kita supaya mereka lebih maju sahaja, supaya golongan ini boleh bayar cukai sebab mereka dakwa golongan peniaga kita tidak bayar cukai.

“Dia perlu faham, sebab dalam dunia ini kita kena hormat budaya orang dan jangan angkuh, bila ada kuasa kita sombong dengan orang.

“Kita kena mengembalikan hak dan maruah kita, jadi kita kena sokong produk bumiputra,” katanya lagi.

Sebelum ini, ahli perniagaan, Koon Yew Yin menggesa kerajaan Pakatan Harapan untuk mengambil langkah sewajarnya untuk mengurangkan perbelanjaan perkhidmatan awam yang disifatkan terlalu besar.

Beliau turut menyatakan bahawa beliau rasa ‘tertipu’ sebagai seorang pembayar cukai kerana wang cukai rakyat telah digunakan untuk membiaya sektor perkhidmatan awam yang melebihi kapasiti serta mempunyai tahap keberkesanan yang rendah.

Artikel oleh: Malaysia Gazette

 

g-man

Active+ Member
Joined
Jan 16, 2011
Messages
3,605
Reaction score
275
Points
41
Even one muslim economist from UPM explain about this campaign wont give big effect on the chinese industry. The article was few days ago i think.
Pensyarah UPM tu based on kajian yg lepas

Tgk la nnt

Jgn bising2 plak kata jualan merosot
 

cek mek molek

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
46,222
Reaction score
5,656
Points
1,346
KEMPEN BEZAKAN HALAL, HARAM – UTUSAN MALAYSIA – 11/09/2019
11/09/2019






PENULIS percaya ramai yang keliru apabila timbul gesaan untuk membeli atau mengutamakan produk Muslim. Tindakan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang melancarkan kempen untuk membeli produk Muslim terus dilabel sebagai usaha untuk memboikot produk bukan Muslim.

Kita akui mungkin pada peringkat awal ada pihak cuba menangguk di air keruh dengan melancarkan kempen boikot produk bukan Muslim sebagai membalas tindakan sesetengah anggota masyarakat bukan Islam negara ini yang terbabit dalam isu sensitif berkaitan kedudukan agama Islam, orang Melayu, bahasa Melayu dan juga isu tulisan khat. Namun hakikatnya kempen sebenar yang diusahakan ialah membeli dan mengutamakan produk Muslim tanpa memboikot mana-mana pihak.

Justeru, pelancaran kempen ini wajar diberi penerangan dan penjelasan yang betul dan tepat agar masyarakat tidak salah faham sehingga dikhuatiri mencetuskan perbalahan kaum. Malah ia dilihat agak serius apabila Jemaah Menteri sendiri berbincang dan mengeluarkan kenyataan supaya tidak diadakan sebarang bentuk kempen memboikot barangan keluaran penguasa bukan Islam.

Jemaah Menteri menolak pemikiran dan pendirian sempit berasaskan sentimen perkauman yang cuba dimainkan oleh pihak tertentu kerana ia boleh menjejaskan keharmonian dan kesejahteraan negara. Secara prinsipnya kita menyokong pendirian kerajaan ini dan memang tidak wajar mana-mana pihak menganjur atau menyokong kempen seperti itu kerana kita hidup dalam negara dan masyarakat majmuk yang berbilang agama dan bangsa.

BUKAN PERANGI KAUM

Perlu ditegaskan di sini bahawa kempen ini sama sekali tidak berbentuk memboikot produk bukan Muslim, apatah lagi seolah-olah melancarkan peperangan terhadap kaum lain. Secara logiknya mana mungkin kita melancarkan kempen boikot kerana kempen seperti itu akan banyak mendatangkan kesan negatif kepada umat Islam sendiri.

Misalnya kita perlu akui umat Islam belum mampu mengeluarkan semua produk kegunaan harian, maka kita masih perlu membeli produk keluaran rakan-rakan bukan Islam. Juga perlu sedar ramai orang Melayu dan Islam bekerja di kilang dan syarikat orang bukan Islam, maka bukankah kedudukan pekerjaan mereka akan terjejas teruk jika dilancarkan kempen seperti ini? Dan sudah semestinya kita juga tidak mahu mencetuskan perbalahan antara kaum hanya kerana kempen seperti ini kerana perpaduan antara kaum adalah tonggak kejayaan kita selama ini.

Jadi, kita perlu jelaskan apa sebenarnya yang dihasratkan melalui kempen membeli produk Muslim ini yang sebenarnya tidak akan memberi apa-apa kesan pada orang lain. Bagi penulis, ia sangat penting untuk meningkatkan kedudukan ekonomi umat Islam negara ini. Kita perlu sedar ekonomi adalah kuasa penting sesebuah negara dan masyarakat dan sesiapa yang berjaya menguasai ekonomi, mereka akan mengawal segala-galanya dengan mudah.

Dan hakikatnya kedudukan ekonomi dan pendapatan umat Islam negara ini jauh ketinggalan berbanding rakan-rakan kita daripada agama dan kaum lain. Ironinya, walaupun kita merupakan penduduk majoriti tetapi kuasa ekonomi tidak berada di tangan kita. Ini satu senario cukup menyedihkan dan persekitaran tidak sihat untuk masa depan negara. Maka matlamat utama kempen ini adalah untuk meningkatkan kedudukan sosioekonomi umat Islam di negara ini agar setaraf dengan orang lain tanpa meminggirkan kaum lain, apatah lagi memboikot produk bukan Muslim.

GAGAL PROMOSI

Satu lagi kewajaran kempen seperti ini ialah membuka ruang lebih luas untuk mengetengahkan produk keluaran Muslim yang selama ini seolah-olah dipinggirkan atau boleh dikatakan umpama hidup segan, mati tak mahu. Kita perlu akui ramai dalam kalangan pengusaha Muslim yang gagal melaksanakan promosi dan pemasaran berkesan sehingga produk mereka langsung tidak dikenali.

Ini ditambah pula persaingan hebat daripada produk lain yang sering dilihat lebih baik dan berkualiti. Anehnya orang Melayu dan Islam sendiri seringkali memandang rendah produk keluaran pengusaha Muslim atas pelbagai alasan. Jadi dengan adanya kempen seperti ini, kita mampu menggarap segala peluang dan platform yang ada untuk mempromosi dan mengetengahkan semua produk keluaran Muslim ke pasaran agar dikenali oleh masyarakat termasuk pengguna bukan Muslim.

Kita yakin satu lagi agenda penting kempen ini adalah untuk memberi perhatian serius terhadap soal produk dan perkhidmatan halal. Perkara ini sangat wajar dan amat signifikan kerana soal halal dan haram adalah isu wajib kepada umat Islam.

Kita sama sekali tidak akan berkompromi atau tolak ansur dalam soal halal ini. Kita perlu akui sudah banyak kali umat Islam negara ini menjadi mangsa keadaan dan tertipu apabila ada pihak salah guna logo halal sehingga mencetuskan kemarahan dalam kalangan umat Islam. Baik dari segi makanan mahupun produk kegunaan lain sudah ada banyak kes yang dilaporkan sebelum ini.

Keadaan ini menyebabkan kita seringkali was-was, sangat berhati-hati dan sampai ke tahap terpaksa curiga terhadap sesuatu produk atau makanan yang berada di pasaran. Maka kempen seperti ini dilihat boleh membantu melenyapkan kerisauan status halal tersebut dalam kalangan umat Islam kerana sudah semestinya kita tidak perlu meragui status produk, makanan atau perkhidmatan yang disediakan atau dihasilkan oleh pengusaha Muslim.

Penulis juga percaya dengan adanya kempen seperti ini akan membantu melahirkan lebih ramai lagi usahawan Muslim. Kita harap kempen ini akan mencetuskan kesedaran betapa kita masih jauh ketinggalan dalam dunia perniagaan yang sebenarnya menjanjikan pulangan pendapatan yang lumayan.

Akuilah tatkala rakan-rakan kita terutama orang Cina begitu berjaya dalam bidang perniagaan, kita masih terkial-kial untuk memulakan perniagaan atas 1,001 alasan seperti tiada pengalaman, tiada kemahiran dan tiada modal. Oleh itu jadikan kempen ini sebagai pembakar semangat untuk berani terjun ke dalam bidang perniagaan bagi membangunkan diri, keluarga dan umat Islam secara keseluruhannya. Ini juga sekali gus akan membantu mengurangkan kadar pengangguran di negara kita.

PENULIS ialah Timbalan Pengarah Pejabat Strategi Korporat dan Komunikasi, Universiti 
Putra Malaysia (UPM).

Artikel oleh: Utusan Malaysia

 

pemain

Active Member
Joined
Jul 10, 2008
Messages
1,571
Reaction score
118
Points
33
Pensyarah UPM tu based on kajian yg lepas

Tgk la nnt

Jgn bising2 plak kata jualan merosot
jangan layan mamat tu makin dilayan makin bang ang posting nya.

#BMF .. utamakan posting muslim dahulu..
 

balang

Super Active Member
Joined
Aug 28, 2009
Messages
7,394
Reaction score
60
Points
70
Geng2 DAP ni saja je mainkan sentimen, memang tak boleh pakai la depa ni, kalau ada melayu islam yang sokong depa ni aku tak tau la..

kalau tak nampak lagi islam dengan melayu kena hina kat Malaysia so called Baru ni, memang buta la - Dr Ridhuan Tee
 

apoeki

Active+ Member
Joined
Aug 7, 2012
Messages
4,729
Reaction score
132
Points
33
dalam ni ada x topik BMF..duk cari x jumpa.. sejak CG bertukar wajah ni, x mahir sgt la nk berforum ni..rasa kekok:oops::oops:
Cari kt section consumer..mod ltk kt sana terus tenggelam thread tu
 
Sponsored Post
Top
Log in Register