BTC USD 32,493.1 Gold USD 1,802.30
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Leher dijerut, anjing masih hidup dibuang seperti sampah

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,473
Reaction score
2,571
Points
201

Leher dijerut, anjing masih hidup dibuang seperti sampah​

NORAFIZA JAAFAR | | 10 Jun 2021
Panduan membaca ePaper
1092932.JPG

Anjing yang masih hidup dibuang dalam plastik hitam diselamatkan oleh seorang wanita.
SHAH ALAM - Seekor anjing dibuang seperti sampah apabila dimasukkan ke dalam plastik hitam dan lehernya diikat dengan tali.
Kajadian tersebut dikongsikan di Facebook Persatuan Haiwan Malaysia- Malaysia Animal Association menerusi rakaman video berdurasi 56 saat pada Rabu.
Dalam video tersebut, seorang wanita lengkap memakai sarung tangan dilihat membuka ikatan guni dalam plastik hitam itu bagi menyelamatkan anjing hitam yang dilihat masih bernyawa namun tidak agresif.
Sementara itu, Persatuan Haiwan Malaysia- Malaysia Animal Association dalam kenyataannya berkata, tindakan menganiaya binatang itu bukan norma manusia biasa dan hanya dilakukan oleh golongan 'mati' hati.
Katanya, pada masa sama, pihaknya sedang mencari wanita yang berjaya menyelamatkan haiwan tersebut untuk diberikan penghargaan.
"Kepada wanita dalam video ini atau sesiapa mengenali beliaau mohon hubungi Animal Malaysia di www.wasap.my/+60105394749.
" Animal Malaysia dengan rendah hati mahu memberikan hadiah istimewa buatmu atas kesucian hati, jiwa dan nurani menyelamatkan nyawa anjing malang ini," menurut kenyataan di Facebooknya pada Rabu.
Dalam kenyataan sama, persatuan berkenaan berharap orang ramai membantu menyalurkan maklumat atau melaporkan kejadian jika melihat penganiayaan haiwan berlaku.
"Jika sesiapa terserempak aksi zalim pembuangan haiwan begini, rakamkan perbuatan dan wajah pelaku serta kenderaan digunakan berserta nombor plat yang jelas.
"Kemudian laporkan segera kepada pihak berkuasa veterinar. Selamatkan haiwan dan simpan di satu tempat untuk diambil pihak berkuasa sebagai bahan bukti.
"Jangan biarkan manusia zalim hidup senang lenang. Penjenayah kejam begini harus dihumban ke penjara," katanya.
Baca Artikel Penuh
 
Sponsored Post

sapit87

Super Active Member
Joined
Oct 4, 2012
Messages
8,150
Reaction score
448
Points
91
Gila ke apa,kot nk buang pun xyah la smpai nk ikat pastu ltak dlm guni anak anjin tu...buang je la kot ye pun kat mana2...anjirr...
 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
4,156
Reaction score
1,228
Points
111
Gila ke apa,kot nk buang pun xyah la smpai nk ikat pastu ltak dlm guni anak anjin tu...buang je la kot ye pun kat mana2...anjirr...
Dia fikir kalau tak ikat confirm anjing menyalak ikut dia balik........
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
303,947
Reaction score
13,544
Points
2,376

Leher dijerut, anjing masih hidup dibuang seperti sampah​

NORAFIZA JAAFAR | | 10 Jun 2021
Panduan membaca ePaper
1092932.JPG

Anjing yang masih hidup dibuang dalam plastik hitam diselamatkan oleh seorang wanita.
SHAH ALAM - Seekor anjing dibuang seperti sampah apabila dimasukkan ke dalam plastik hitam dan lehernya diikat dengan tali.
Kajadian tersebut dikongsikan di Facebook Persatuan Haiwan Malaysia- Malaysia Animal Association menerusi rakaman video berdurasi 56 saat pada Rabu.
Dalam video tersebut, seorang wanita lengkap memakai sarung tangan dilihat membuka ikatan guni dalam plastik hitam itu bagi menyelamatkan anjing hitam yang dilihat masih bernyawa namun tidak agresif.
Sementara itu, Persatuan Haiwan Malaysia- Malaysia Animal Association dalam kenyataannya berkata, tindakan menganiaya binatang itu bukan norma manusia biasa dan hanya dilakukan oleh golongan 'mati' hati.
Katanya, pada masa sama, pihaknya sedang mencari wanita yang berjaya menyelamatkan haiwan tersebut untuk diberikan penghargaan.
"Kepada wanita dalam video ini atau sesiapa mengenali beliaau mohon hubungi Animal Malaysia di www.wasap.my/+60105394749.
" Animal Malaysia dengan rendah hati mahu memberikan hadiah istimewa buatmu atas kesucian hati, jiwa dan nurani menyelamatkan nyawa anjing malang ini," menurut kenyataan di Facebooknya pada Rabu.
Dalam kenyataan sama, persatuan berkenaan berharap orang ramai membantu menyalurkan maklumat atau melaporkan kejadian jika melihat penganiayaan haiwan berlaku.
"Jika sesiapa terserempak aksi zalim pembuangan haiwan begini, rakamkan perbuatan dan wajah pelaku serta kenderaan digunakan berserta nombor plat yang jelas.
"Kemudian laporkan segera kepada pihak berkuasa veterinar. Selamatkan haiwan dan simpan di satu tempat untuk diambil pihak berkuasa sebagai bahan bukti.
"Jangan biarkan manusia zalim hidup senang lenang. Penjenayah kejam begini harus dihumban ke penjara," katanya.
Baca Artikel Penuh

Kot ye pun geram
Jangan sampai buat naya
Nanti ramai kecam kalau kantoi
Tak kantoi pun ramai jgk yg doakan perkara tak elok
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,473
Reaction score
2,571
Points
201
Cakkkk

wajah bidadari surga
1623477691120.png
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,473
Reaction score
2,571
Points
201
Berapa ekor yg dlm plastic tu???? Kawasan yg sama tapi baju dan anjing yg berbeza............
Animal lover kot
Jumpa byk puppy setiap hari resque 😝
Teruk sgt la org ganu ni siksa binatang keje nye
 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
4,156
Reaction score
1,228
Points
111
Animal lover kot
Jumpa byk puppy setiap hari resque 😝
Teruk sgt la org ganu ni siksa binatang keje nye
Gambar tu nampak macam bukan org yg selamat kan anjing yg dlm plastic tu....... Tgk baju pun tau
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,473
Reaction score
2,571
Points
201
Gambar tu nampak macam bukan org yg selamat kan anjing yg dlm plastic tu....... Tgk baju pun tau

Mulianya hati Aqilah...​

AQILAH Yuhanis bersama  anak anjing yang diselamatkannya. FOTO Aqilah Yuhanis Anuar
AQILAH Yuhanis bersama anak anjing yang diselamatkannya. FOTO Aqilah Yuhanis Anuar
Dungun: Malang nasib seekor anak anjing apabila disumbat masuk ke dalam guni yang diikat sebelum dibuang individu tidak bertanggungjawab.

Bagaimanapun, nasib haiwan itu terbela selepas diselamatkan seorang gadis iaitu Aqilah Yuhanis Anuar, 24.

Kisah Aqilah Yuhanis yang juga anak bongsu daripada tiga beradik itu mendapat perhatian netizen hingga tular di laman sosial selepas memuat naik video di TikTok petang semalam.

Video dirakam rakannya, Nuru Eni Malina Haslina Idris, 34 itu sehingga kini meraih lebih 5.5 juta tontonan.

Aqilah Yuhanis yang bekerja sebagai pembantu akaun berkata, dia menemui anak anjing berkenaan di hadapan sebuah bengkel dekat Paka, di sini.

"Saya ternampak guni berisi anak anjing itu di hadapan sebuah bengkel ketika memandu pulang untuk pulang ke pejabat selepas makan tengah hari dengan rakan sekerja.

"Melihat guni itu bergerak, saya berhentikan kereta dan sebaik menghampirinya (guni), saya terdengar suara seperti ada anjing di dalamnya.

"Tanpa berlengah, saya terus mengambilnya (guni) untuk bawa masuk ke dalam kereta dan sebaik tiba di kawasan pejabat, saya pakai sarung tangan sebelum membuka ikatan guni itu," katanya ketika dihubungi Harian Metro.

AQILAH Yuhanis sayangkan haiwan dan tidak takut walaupun dengan anjing. FOTO Aqilah Yuhanis Anuar
AQILAH Yuhanis sayangkan haiwan dan tidak takut walaupun dengan anjing. FOTO Aqilah Yuhanis Anuar
Menurut Aqilah Yuhanis, apa yang menyedihkannya apabila melihat anak anjing itu dalam keadaan tercungap-cungap dengan lehernya diikat pada tali.

Disebabkan itu, Aqilah Yuhanis tidak dapat menahan sebak dan dengan pantas membebaskan anjing berkenaan daripada dalam guni.

"Saya memang sedih waktu melihat anak anjing itu kerana nampak kehausan dan sesak nafas.

"Tak dapat bayangkan keadaannya sepanjang diikat dalam guni itu.

"Selepas mengeluarkannya daripada guni, saya terus memberinya makan dan minum sebelum meletakkannya ke satu tempat yang selamat tidak jauh daripada kawasan pejabat" katanya yang menetap di Kampung Nibong Bawah, Dungun.

Berkongsi pengalamannya, Aqilah Yuhanis berkata, dia pernah menyelamatkan anjing, kucing, monyet dan haiwan lain sebelum ini.

"Ikutkan saya memang sukakan haiwan dan tidak takut walaupun dengan anjing.

"Jika ternampak ada bangkai haiwan mati di atas jalan raya, saya akan mengalihkan ia dan lakukan apa yang termampu," katanya
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register