BTC USD 79,684.7 Gold USD 2,684.63
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Lc 135 rosak blok racing calar piston air coolant bocor

aku x pandai sgt pasal moto2 ni tp kwn aku expert la bab2 ni. kongsi skit pengalaman aku dulu moto lc clucth standard elok2 aku bikin racing... hehe tp barang ori block, piston semua aku simpan x jual... aku dulu pki block racing masa mula2 keluar tu saiz piston 58. yg ni paling tahan tapi sbb aku lupa check minyak hitam habis jahanam block tu calar. pastu aku korek kasi 60mm. tahan la jugak tapi gasket blok selalu terbakar dan air colent masuk blok.

pastu aku angkat block FZ brand shark piston 62 sumbat kt lc. ok juga la lama juga tahannya. kalau buat stok biasa2 tahan la kalau merempit mmg jahanam. hehe. smpi satu masa head blok lc aku pulak yg barai. bunyi enjin kasar giler bunyi mcm traktor je. dkt setahun lamanya aku pki head bunyi mcm traktor. kebetulan ada member jual brg panas head so aku angkat la kasi tukar balik dan pasang standard balik. so kalau kira2 aku rasa ada lebih RM2k semua kos yg aku tanggung hehe. so pengajaran sapa2 yg moto dah elok tu jgn gatal2 tangan nk bikin racing nnt jadi cam aku. barang racing kualiti dia lain skit dari yg ori mmg stok utk racing je pki buang. skrg dah tobat dah x nak bikin racing. haha.

aku cadangkan TT kalau nak pki blok racing yg berkualiti tahan lasak sama mcm ori beli block racing lc brand uma racing, harga kalu x silap RM500. tapi berbaloi la sbb tahan lasak. kalau yg blok racing biasa2 ni harga seratus dua mmg x tahan lama.
 
Sponsored Post

Ok, aku nak kongsi sikit tentang block racing ni.....aku ada motor lc 135 & kriss 110 yang guna block racing...

yang pertama nya, motor LC 135 aku guna block racing size 62mm dan dah hampir 2 tahun lebih aku guna block racing tersebut...full throttle tu selalu la, kalau kat highway....

dan minyak hitam pun aku selalu check, dan selalu tukar...alhamdulillah...sampai sekarang, takde hal la...laju pun laju...

cantek bro. ni yg aku nak dngr ni. aku dlm pantang lg. slow dulu. lain kali aku mmg alert psl mnyk itam ni. ko pki minyak itam ape? 2mnggu tukar ke? lg 1, lc ko blok racing, bwk mmg bunyi enjin rasa kasar ckit kan? rasa pun kasar je kan? risau plak aku. huhu
 
sayangnye block ori pegi buang..kan boleh rebore balik..block apa jenis moto pun boleh rebore..hari tu penah rebore block moto kawasaki zzr250..baru 20hengget jer untuk 2 lobang,

yang coolant keluar tu mesti pomen newbie lagi ni..patut kena kunci skru block dengan head ikut kesesuaian torque skru..ni gasket dah bocor nampak gaya poket TT pun bakal bocor lah
 
aku x pandai sgt pasal moto2 ni tp kwn aku expert la bab2 ni. kongsi skit pengalaman aku dulu moto lc clucth standard elok2 aku bikin racing... hehe tp barang ori block, piston semua aku simpan x jual... aku dulu pki block racing masa mula2 keluar tu saiz piston 58. yg ni paling tahan tapi sbb aku lupa check minyak hitam habis jahanam block tu calar. pastu aku korek kasi 60mm. tahan la jugak tapi gasket blok selalu terbakar dan air colent masuk blok.

pastu aku angkat block FZ brand shark piston 62 sumbat kt lc. ok juga la lama juga tahannya. kalau buat stok biasa2 tahan la kalau merempit mmg jahanam. hehe. smpi satu masa head blok lc aku pulak yg barai. bunyi enjin kasar giler bunyi mcm traktor je. dkt setahun lamanya aku pki head bunyi mcm traktor. kebetulan ada member jual brg panas head so aku angkat la kasi tukar balik dan pasang standard balik. so kalau kira2 aku rasa ada lebih RM2k semua kos yg aku tanggung hehe. so pengajaran sapa2 yg moto dah elok tu jgn gatal2 tangan nk bikin racing nnt jadi cam aku. barang racing kualiti dia lain skit dari yg ori mmg stok utk racing je pki buang. skrg dah tobat dah x nak bikin racing. haha.

aku cadangkan TT kalau nak pki blok racing yg berkualiti tahan lasak sama mcm ori beli block racing lc brand uma racing, harga kalu x silap RM500. tapi berbaloi la sbb tahan lasak. kalau yg blok racing biasa2 ni harga seratus dua mmg x tahan lama.

aku ada cadangan..block ori boleh digunakan untuk buat racing..cuma kena tukar slip jer..kos dalam rm50 kot
 
sayangnye block ori pegi buang..kan boleh rebore balik..block apa jenis moto pun boleh rebore..hari tu penah rebore block moto kawasaki zzr250..baru 20hengget jer untuk 2 lobang,

yang coolant keluar tu mesti pomen newbie lagi ni..patut kena kunci skru block dengan head ikut kesesuaian torque skru..ni gasket dah bocor nampak gaya poket TT pun bakal bocor lah

tu dia pakar moto cc besauu punya bersuara....

pomen yng handal ajer boleh kasi cantik...jgn pomen tau bukak pasang ajer..tu mmg kena tahan wad lagi nie..:D:D:D
 
tu dia pakar moto cc besauu punya bersuara....

pomen yng handal ajer boleh kasi cantik...jgn pomen tau bukak pasang ajer..tu mmg kena tahan wad lagi nie..:D:D:D

betul tu..pomen pasang cantik barang pun jadi cantik..TT kena blajar pomen sendiri..pastu blajar dari kesilapan..

kalau takat lc repair sampai 600++..kos dah dekat sama ngan moto zzr dah
 
betul tu..pomen pasang cantik barang pun jadi cantik..TT kena blajar pomen sendiri..pastu blajar dari kesilapan..

kalau takat lc repair sampai 600++..kos dah dekat sama ngan moto zzr dah

ketatkan head LC ada caranya mcm head kereta gak...kena ada aturan bolt mana nak ketat dulu..

klau pomen kmpg main ketat ajer..dah tak seimbang ketatnya..

tapi sbnarnya ada satu tool spana dipanggil tork spanar....jadi tekanan pengetat tu dah ikut standard engineeringnya..

oleh itu bidang mekanik nie kena belajar lagi..tgk kat youtube..saluran aper tu turbo kat astro...
 
sayangnye block ori pegi buang..kan boleh rebore balik..block apa jenis moto pun boleh rebore..hari tu penah rebore block moto kawasaki zzr250..baru 20hengget jer untuk 2 lobang,

yang coolant keluar tu mesti pomen newbie lagi ni..patut kena kunci skru block dengan head ikut kesesuaian torque skru..ni gasket dah bocor nampak gaya poket TT pun bakal bocor lah

rebore tu ape ye? Kwn aku ckp block lc klau dh calar x leh dh buat psl besi dia jenis diasil dan nipis x leh nk bg bg hilang calar tu. Cuma ada satu cara iaitu kasi buang besi lubang yg sumbat piston tu, pastu korek besar skit dan tanam dgn besi baru. Tp kualiti dia x sama la dgn yg ori tp masih ok sbb kita masih lg guna blok ori jd blok lmbt nk panas berbanding pki blok ori yg cpt panas. Kos nk buat dia klau x silap dlm seratus lebih juga la.
 
Last edited:
Sponsored Post

CG Sponsors




Back
Top
Log in Register