Laporan polis dibuat dakwaan 'menteri ingkar kuarantin'

CG Sponsors




Luke

Super Active Member
Joined
Sep 20, 2007
Messages
5,274
Reaction score
622
Points
121
7F73D676-B9F8-49AF-9AD5-7378F88BEF6A.jpeg
F495B703-24A3-4929-B58E-1A8EECD41CCE.jpeg
9120FCDF-6519-4E48-9616-F01FD0D5DA3D.jpeg
D1F7FA5B-D12E-4B98-BCBD-17F28A045F03.jpeg
1A95F708-1EE3-4DFA-9178-A8FA1C9A3371.jpeg
....................
 
Sponsored Post

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,376
Reaction score
1,875
Points
201
Tak bole buat apa2
Sbb beliau menteri
Spesel sikit
 

makcikcomei

Active Member
Joined
Dec 3, 2010
Messages
1,861
Reaction score
236
Points
33
You
You memang sangat b*bal
So Stop lah being so b*bal
You buat i meluat
hmmm.

You
You memang sangat b*bal
So Stop lah being so b*bal
You buat i meluat
uuuuu
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,523
Reaction score
11,572
Points
1,906
1604209955870.png


Kit Siang: Mengapa soalan tentang Khairuddin di nombor 38?


Diterbitkan Hari ini 12:45 pm



Veteran DAP Lim Kit Siang mempersoalkan mengapa soalannya mengenai menteri PAS yang melanggar kuarantin Covid-19 diletak di nombor-nombor hujung dalam aturan mesyuarat, bukannya di nombor lebih awal bagi membolehkannya dijawab secara lisan di parlimen.

Lim berkata, soalan berkenaan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi PAS, Khairuddin Aman Razali itu diletakkan di tempat ke-38 - iaitu nombor keempat terakhir daripada 41 soalan dalam aturan urusan mesyuarat sidang Dewan Rakyat untuk esok (2 Nov).

“Mengapakah soalan saya berkenaan menteri PAS yang melanggari SOP kuarantin Covid-19 ini diletakkan di tempat ke-38 dalam Dewan Rakyat esok dan bukannya di satu kedudukan yang lebih awal bagi membolehkannya dijawab secara lisan dalam parlimen?

“Semalam, Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah enggan menjawab persoalan mengenai kekeliruan dalam penguatkuasaan undang-undang di mana Khairuddin, hanya didenda selepas melanggar SOP kuarantin Covid-19 sejurus selepas kembali dari Turki pada 7 Julai.

“[...] soalan itu tidak diberikan keutamaan dan tidak akan dijawab secara lisan.

“Saya telah meminta Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk menjelaskan status terkini siasatan terhadap pelanggaran SOP kuarantin Covid-19 oleh Khairuddin,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Sedangkan, dakwa ahli parlimen Iskandar Puteri itu, isu berkenaan berkepentingan tinggi dan pastinya melibatkan banyak pertanyaan tambahan oleh ahli-ahli parlimen yang tak berpuas hati daripada kedua-dua belah pihak yang tertunggu-tunggu untuk bertanyakan isu berkenaan.

Tambahnya lagi, perkara itu penting memandangkan ia akan menentukan tahap kepercayaan dan sokongan masyarakat terhadap pendekatan melibatkan "keseluruhan kerajaan" dan "keseluruhan masyarakat" yang dilancarkan kerajaan dalam perang melawan Covid-19.


Tak mahu komen lanjut
Kes Khairuddin mendapat perhatian umum kerana dianggap dia mendapat layanan yang berbeza daripada rakyat biasa.

Khairuddin dilaporkan mengunjungi Turki pada 3 Julai dan kembali ke Malaysia pada 7 Julai, namun tidak menjalani kuarantin 14 hari, sebaliknya menghadiri banyak acara umum termasuk sesi parlimen dan acara di Istana Negara.

Peraturan-peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah di dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) (No 7) 2020, antaranya memperuntukkan mereka yang pulang dari luar negara untuk kuarantin wajib selama 14 hari.

Sebelum 24 Julai, mereka yang kembali dari luar negara dan diuji negatif dibenarkan melakukan kuarantin di rumah sendiri selama 14 hari - dalam tempoh berkenaan mereka tidak dibenarkan meninggalkan rumah dan mesti diuji semula pada hari ke-13.

Khairuddin didakwa tidak melalui proses berkenaan.

d313f2898c760b3ef83bfaf8e9dad90d.jpg


Mulai 24 Julai dan seterusnya, kuarantin mesti dilakukan di pusat-pusat yang ditetapkan oleh kerajaan. Langkah itu diperkenalkan semula setelah ramai warga yang melanggar syarat kuarantin di rumah.
Khairuddin dikenakan denda kompaun sebanyak RM1,000, bertarikh 7 Ogos setelah didapati melanggar peraturan kuarantin tersebut, tetapi Noor Hisham mengabaikan pertanyaan apakah kompaun itu diundur tarikhnya (backdated).

Namun, kemudian, Jabatan Peguam Negara menjelaskan bahawa setelah siasatan, didapati bahawa Khairuddin tdiizinkan pulang ke rumah kerana tidak diberikan borang 14B untuk menjalani kuarantin kendiri sekembalinya beliau pada 7 Julai .

Seamalam, Malaysiakini cuba meminta penjelasan daripada Dr Noor Hisham tentang mengapa KKM mengeluarkan kompaun terhadap Khairuddin dan adakah kompaun itu akan dibatalkan kerana Jabatan Peguam Negara mendapati tidak ada kesalahan yang dilakukan.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas mengenai perkara itu.

"Di bawah Akta 342, KKM telahpun turunkan kuasa penguatkuasaan kepada polis dan Peguam Negara.

"Kes tersebut telah disiasat polis dan peguam negara jadi saya tidak mahu komen lebih lanjut pada siasatan dijalankan," katanya pada sidang akhbar di Putrajaya semalam.


 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,523
Reaction score
11,572
Points
1,906
1604294692460.png


Nik Abduh puji Khairuddin: Baguslah beliau tak pakai pelitup muka
Diterbitkan Hari ini 1:11 pm

Dikemaskini Hari ini 1:11 pm


Ahli Parlimen Bachok dari PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz, memuji menteri dari parti itu yang dilihat - dan ditularkan - tidak memakai pekliltup muka di tempat awam.

Kata Nik Mohamad Abduh, tingkah laku Mohd Khairuddin Aman Razali itu memberi 'pencerahan' kepada orang awam mengenai peraturan pemakaian pelitup muka.

"Beliau (Khairuddin) tunjukkan kita dan bezakan tempat yang sesak yang wajib pakai dari tempat yang tidak sesak yang tak wajib pakai pelitup muka," katanya dalam satu hantaran di media sosial tengah hari ini.
Khairuddin merupakan ahli parlimen Kuala Nerus yang dilantik Muhyiddin Yassin menjadi menteri perusahaan perladangan dan komoditi.

Dia mencetuskan kemarahan orang ramai apabila gagal mematuhi peraturan kuarantin kendiri selepas pulang dari Turki baru-baru ini.
Di sebalik kompaun yang dikenakan ke atasnya atas kesalahan tersebut, ulama PAS berkenaan tidak didakwa di mahkamah selepas Pejabat Peguam Negara mengarahkan tiada tindakan lanjut perlu dikenakan ke atasnya.

Beberapa hari lalu pula tular gambar Khairuddin menemui orang awam tanpa memakai pelitup muka.

Kata Nik Mohamad Abduh orang ramai dinasihat tidak terpengaruh dengan menularkan gambar Khairuddin yang didakwanya "bebudak PH" (Pakatan Harapan.

Dakwa anak bekas menteri besar Kelantan itu lagi, tindakan tersebut adalah cubaan pembodohan minda orang ramai.

"Usah terpengaruh dengan bebudak PH yang secara terancang viralkan gambar-gambar YB Menteri yang tak pakai pelitup muka. Itu semua aktiviti pembodohan terhadap minda rakyat," katanya.

Nik Mohamad Abduh juga memberikan nasihat bahawa pada akhir zaman banyak fitnah dan berita palsu tersebar.



 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,523
Reaction score
11,572
Points
1,906
Allah, kenapalah jadi singkat akal mcm ni; yg pelaku dan pemback up pun

jangan la tunjuk sangat aduuh,

pakai lah mask tu. rakyat marhaen pakai, yg menteri tak pakai pulak, pastu ada lak org back up bagus tindakan pelaku
 

kopirait

CG Top Poster Club
Top Poster #4
Joined
Apr 18, 2010
Messages
36,259
Reaction score
2,381
Points
206
View attachment 305220

Nik Abduh puji Khairuddin: Baguslah beliau tak pakai pelitup muka
Diterbitkan Hari ini 1:11 pm

Dikemaskini Hari ini 1:11 pm


Ahli Parlimen Bachok dari PAS, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz, memuji menteri dari parti itu yang dilihat - dan ditularkan - tidak memakai pekliltup muka di tempat awam.

Kata Nik Mohamad Abduh, tingkah laku Mohd Khairuddin Aman Razali itu memberi 'pencerahan' kepada orang awam mengenai peraturan pemakaian pelitup muka.

"Beliau (Khairuddin) tunjukkan kita dan bezakan tempat yang sesak yang wajib pakai dari tempat yang tidak sesak yang tak wajib pakai pelitup muka," katanya dalam satu hantaran di media sosial tengah hari ini.
Khairuddin merupakan ahli parlimen Kuala Nerus yang dilantik Muhyiddin Yassin menjadi menteri perusahaan perladangan dan komoditi.

Dia mencetuskan kemarahan orang ramai apabila gagal mematuhi peraturan kuarantin kendiri selepas pulang dari Turki baru-baru ini.
Di sebalik kompaun yang dikenakan ke atasnya atas kesalahan tersebut, ulama PAS berkenaan tidak didakwa di mahkamah selepas Pejabat Peguam Negara mengarahkan tiada tindakan lanjut perlu dikenakan ke atasnya.

Beberapa hari lalu pula tular gambar Khairuddin menemui orang awam tanpa memakai pelitup muka.

Kata Nik Mohamad Abduh orang ramai dinasihat tidak terpengaruh dengan menularkan gambar Khairuddin yang didakwanya "bebudak PH" (Pakatan Harapan.

Dakwa anak bekas menteri besar Kelantan itu lagi, tindakan tersebut adalah cubaan pembodohan minda orang ramai.

"Usah terpengaruh dengan bebudak PH yang secara terancang viralkan gambar-gambar YB Menteri yang tak pakai pelitup muka. Itu semua aktiviti pembodohan terhadap minda rakyat," katanya.

Nik Mohamad Abduh juga memberikan nasihat bahawa pada akhir zaman banyak fitnah dan berita palsu tersebar.



bahalol sungguh pergi backup takiri ni.
kalau kena kat orang biasa dah kena maki dengan polis dah sebab tak pakai pelitup muka.
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,523
Reaction score
11,572
Points
1,906
bahalol sungguh pergi backup takiri ni.
kalau kena kat orang biasa dah kena maki dengan polis dah sebab tak pakai pelitup muka.
tu la ya Tuhan, kenapa lahai
yg sorang tu degilnyaaa tak nak pakai mask, yg sorang ni gi back up entah apa apa

tn kopirait, rasanya ada jugak kan rakyat marhaen kena saman rm1k sebab tak pakai mask
 
Sponsored Post
Top
Log in Register