Laporan polis dibuat dakwaan 'menteri ingkar kuarantin'

CG Sponsors




Sponsored Post

Luke

Super Active Member
Joined
Sep 20, 2007
Messages
5,274
Reaction score
622
Points
121
double standard tu apa ya?

umpama menteri PAS mesti kena dakwa.

Tapi ----Menteri DAP rasuah terowong dan bungalow di lepaskan Tommy Thomas ???
Menteri Shafie Afdal di lepaskan kes duit AIR SABAH berpuluh2 juta??
Kes FOREX mahaded di NFA kan oleh polis???

mcm tu kah??? ekeke :D :D :D
Kes undang2 covid perbandingan dengan kes undang2 covid sebelumnya di mana rakyat dihukum,di situ ada rujukan dan persamaan dengan fakta kes.

Kes rasuah kau kena banding dengan kes rasuah Najib yg tiada tindakan zaman BN dan YB2 BN yg lain. Banding juga dengan kes Musa Aman.

Apakah bodoh sangat banding epal dengan durian.
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
10,459
Reaction score
1,883
Points
201
KES YB DATO’ DR. USTAZ KHAIRUDDIN AT-TAKIRI: KEKHILAFAN YANG PERLU KITA FAHAMI

Alhamdulillah. Hari ini Peguam Negara, Tan Sri Idrus Harun telah mengeluarkan kenyataan berkaitan siasatan kes kekhilafan SOP COVID-19 melibatkan YB Dato’ Dr. Ustaz Mohd Khairuddin Bin Aman Razali, Menteri Perusahaan Perladangan & Komoditi. Kenyataan Peguam Negara ini susulan daripada siasatan menyeluruh Polis Diraja Malaysia (PDRM) berkaitan isu ini.

Membaca kenyataan Peguam Negara tersebut, saya sesungguhnya bersyukur kerana ianya sekaligus menggagalkan pembunuhan karakter ke atas YB Dato’ Menteri yang telah diorkestrakan oleh PH-DAP khususnya mantan Menteri Industri Utama Teresa Kok, anak-beranak Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang dan mereka yang seangkatan dengannya.

Sebagaimana diketahui umum, pada 22 Ogos lepas, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telahpun mengeluarkan Kenyataan Rasmi mengenai isu pematuhan SOP KKM oleh YB Dato’ Menteri yang mana beliau telahpun dikenakan kompaun RM1,000 oleh KKM.

Saya bahkan pada ketika itu telah mengucapkan tahniah kepada YB Dato’ Menteri yang berjiwa besar memohon maaf atas kekhilafan berkaitan SOP tersebut. Bahkan lebih daripada itu beliau turut mendermakan semua gaji beliau dari Mac sehingga Ogos 2020 kepada Tabung Bantuan Bencana Negara (Tabung COVID-19) sebagai menunjukkan rasa kebertanggungjawaban terhadap kekhilafan yang telah berlaku.

Walaubagaimanapun, saya rasa amat wajar untuk kita semua dan seluruh rakyat Malaysia mengetahui apa sebenarnya yang berlaku. Ini sangat penting agar YB Dato’ Menteri tidak terus dipersalahkan dan dimomokkan dengan tuduhan-tuduhan melulu yang tidak tepat khususnya oleh musuh-musuh politik beliau.

Berikut saya kongsikan kronologi peristiwa berdasarkan maklumat yang diperolehi daripada sumber terdekat dengan YB Dato’ Menteri dan yang berkaitan:

1. Surat kelulusan ke luar negara telah diterima pada 1 Julai 2020.
2. Penerbangan pergi pada 3 Julai 2020, tiba di Istanbul, Turki pada 4 Julai 2020 dan menghadiri mesyuarat-mesyuarat seterusnya penerbangan balik ke Kuala Lumpur pada 6 Julai 2020.
3. Tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 7 Julai 2020 dan diarahkan oleh pegawai KKM untuk menjalani ujian saringan COVID-19.
4. Selepas menunggu lebih 4 jam, keputusan ujian COVID-19 telah keluar dan didapati NEGATIF.
5. YB Dato’ Menteri dibenarkan balik ke rumah tanpa diberikan sebarang Surat Perintah Kuarantin dan tanpa dipakaikan gelang kuarantin.
6. Sehingga kini YB Dato’ Menteri juga telah menjalani 7 ujian COVID-19 dan kesemuanya didapati NEGATIF.
7. Mengambil kira semua faktor, bukti dan hasil siasatan terperinci PDRM, Jabatan Peguam Negara mengambil keputusan untuk tidak mengenakan sebarang dakwaan ke atas YB Dato’ Menteri.

Berdasarkan kronologi ini, pada pandangan saya jelas keputusan Peguam Negara untuk tidak meneruskan kes adalah adil kepada YB Dato’ Menteri. Malah tindakan Peguam Negara sebelum ini memulangkan semula kertas siasatan kepada PDRM selepas dihantar kali pertama juga jelas satu tindakan tepat bagi memastikan semua sudut diambil kira bagi memastikan tiada yang dianiaya dan keadilan dapat ditegakkan.

Buat akhirnya, bersamalah kita menyahut seruan Kerajaan termasuk YB Dato’ Menteri sendiri supaya semua pihak untuk terus mematuhi SOP dalam berhadapan wabak COVID-19 bagi memastikan kita semua berjaya menghadapi pandemik ini dengan jayanya dengan izin Allah.

Saya mendoakan semoga YB Dato’ Menteri berjaya menjalankan amanah dan tugasan dengan baik dalam misinya membawa Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi ke aras yang lebih tinggi dan cemerlang.

Atas segalanya, teruskan perjuangan YB Dato’ Menteri #DemiIslam #DemiNegara#DemiRakyat! 👍🇲🇾

Lebai Engineer;
Muhtar Suhaili As-Sarawaki,
Yang Berempati Bersama YB Dato’ Menteri.

https://www.facebook.com/100009760117468/posts/1317032141965444/?extid=0&d=n

 

Encik Sponge

Active+ Member
Joined
Jul 22, 2013
Messages
4,668
Reaction score
563
Points
81
nice observation En Sponge, appreciate this :)

sekarang utk bawa kes ke Mahkamah, suratcara mesti teratur. klu tak senang je kes pihak pendakwaan dibuang mentah gitu je. maksudnya awal awal lagi kes dah unfit utk masuk pendakwaan kat mahkamah sebab suratcara tak teratur i.e lacking Borang 14B

klu setakat kompaun, Ust Khairuddin dah kena pun dan dia dah pun bayar

lacking Borang 14B sebab pegawai yg sepatutnya bertanggungjawab beri, gagal beri dan gagal tunaikan tanggungjawabnya.

ye betul kata En Sponge, pegawai subordinate ni answerable dengan superior dia
jadi dia kena patuhi arahan superior dia.
tapi endingnya, dia juga yg kena serang sebab tugas tu dia yg handle, tapi dia gagal tunaikan (walau hakikatnya, dia patuhi arahan superior dia)
Kalau dalam istilah CMM suratcara tak teratur atau kes memang unfit, mcm mana kompuan dikeluarkan... atau digagahkan juga pasal tahu Sang Menteri akan bayar:D


Atau tetiba chipsmore...


Ya perkara2 berkaitan VIP ni biasa pegawai tak semborono nak putuskan tindakan sendiri... mesti refer ke pegawai atasan..


Tapi apa yg paling mustahak dalam kes nie pada sy, bukan dia kena ke tak... semua tahu dan boleh jangka... xkena tu jangkaan, dan kena tindakan itu suatu yg pelik..


Yang utama ini la sebenar mereka... nak kata vodo, dah jadi menteri... bila ada jawatan mula berasa aku kebal, aku vip... kalau dia kena tangkap di pasaraya atau kenduri lain situasi... Ini dah tahu ko tu termasuk dalam golongan wajib kuarantin, ko pegi juga majlis rasmi... *****

Sembang pejuang penegak hukum... tapi diri sendiri xdak disiplin patuh undang2
 

Luke

Super Active Member
Joined
Sep 20, 2007
Messages
5,274
Reaction score
622
Points
121
kalau ikut kata @BenVentures
'GO CRY TO YOUR MOMMA'
'NO ISSUE' & 'MOVE ON' :D :D
:LOL: :LOL: Betul2, move on dan bersangka baik. YB PAS ni kena kekalkan jawatan dan kelayakan dia sebagai YB supaya dia boleh terus bertempik pasal RUU355 hudud,potong tangan rakyat dn seumpamanya. Tak ada YB ni siapa lagi nak suarakan. Takkan kita nak tuduh mereka penunggang agama semata mata pangkat dan gaji lumayan. Takbiiiiir.
 

Mata_Pena

Active+ Member
Joined
Oct 22, 2008
Messages
4,978
Reaction score
1,674
Points
101
:LOL: :LOL: Betul2, move on dan bersangka baik. YB PAS ni kena kekalkan jawatan dan kelayakan dia sebagai YB supaya dia boleh terus bertempik pasal RUU355 hudud,potong tangan rakyat dn seumpamanya. Tak ada YB ni siapa lagi nak suarakan. Takkan kita nak tuduh mereka penunggang agama semata mata pangkat dan gaji lumayan. Takbiiiiir.
yeah just move on.
pas now in pawir.

:cool: :cool: :cool:
 

Luke

Super Active Member
Joined
Sep 20, 2007
Messages
5,274
Reaction score
622
Points
121
Soalan Untuk AG Melayu Isle, kenapa nak kena beri borang 14(b) kontak rapat dan bukan 14(a) kuaratin rumah?

Betul la orang putih kata "There are three types of lies – lies, damn lies, and statistics"

Meh saya tolong jawap, kalau bagi borang 14(a) nanti akan terbongkar segala rahsia sebab borang 14(a) sebut kena pakai gelang kuarantin. Dan takiri selamba berjalan at least 11 tempat tanpa pakai gelang kuarantin. Lagi satu kalau langgar borang bawah 14(a); kena siasat di bawah akta 342 Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit, yang mana no 24 boleh buat takiri hilang kerusi parlimen.

Lagipun kalau masuk mahkamah nanti sure akan terbongkar punya; dia pergi sana buat apa, dia pergi dengan siapa, berapa lama dia ada kat sana, berapa billion trade deal yang di bawa balik ke Malaysia.

Jadi Tuan hendak tipu siapa sebenarnya?

9B876B7F-E7E2-4BCF-AB03-26BCC1E4ED25.jpeg

4C45FEDE-A80C-453E-BB14-5ACE754F6F66.jpeg


F1B4A6D8-5F8C-4631-8994-D7B71F5546E1.jpeg


 
Sponsored Post
Top
Log in Register