BTC USD 20,840.3 Gold USD 1,822.84
Time now: Jun 1, 12:00 AM

KRISIS MAKANAN Ayam Kurang, Sayur & Ikan Naik Harga

kopirait

CG Top Poster Club
gem
Messages
39,963
Joined
Apr 18, 2010
Messages
39,963
Reaction score
3,159
Points
266
Awards
1
Krisis makanan dunia.
Dia nak mai dah.
 
Sponsored Post

zackpenang

Fun Poster
Messages
644
Joined
Jan 9, 2010
Messages
644
Reaction score
272
Points
41

kemon mail Bera...xkan hangat2 tahi ayam...
Ayam kampung dan ayam hitam ni kategori harga ayam kayangan ni kalau kat Malaysia, majoriti netizen Malaysia makan ayam daging cucuk hormon saja sebab murah, ok jugak jual benda mahal kat Singapore...🤣
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
363,003
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
363,003
Reaction score
21,657
Points
2,836
Awards
1
IMG_20220615_235636_945.jpg

Majlis Pemulihan Negara (MPN) mencadangkan agar negara kembali ke bidang pertanian bagi menjamin bekalan makanan negara, kata pengerusinya Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin berkata, berkata, langkah itu bagi mengurangkan kebergantungan negara kepada pengimportan bahan-bahan seperti makanan ternakan.

Ikuti berita terkini di grid.astroawani.com


#AWANInews
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
363,003
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
363,003
Reaction score
21,657
Points
2,836
Awards
1
IMG_20220622_005330_722.jpg

Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) mengumumkan penangguhan kutipan fi permit untuk empat komoditi makanan ternakan -- jagung, soya, gandum dan makanan ternakan lain berasaskan haiwan dan tumbuhan -- bermula hari ini bagi memudah cara pengimportan komoditi tersebut.

Kadar fi import yang dikenakan sebelum ini bagi jagung, gandum dan soya adalah RM15 bagi setiap permohonan permit manakala bagi permit makanan ternakan lain berasaskan haiwan dan tumbuhan adalah RM20 setiap permohonan.


Ikuti berita terkini di https://grid.astroawani.com/


#AWANInews
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
363,003
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
363,003
Reaction score
21,657
Points
2,836
Awards
1
FB_IMG_1655986220571.jpg

SEBERANG JAYA : Menjelang pemansuhan harga siling ayam pada 1 Julai nanti, Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) menjamin bekalan ayam mencukupi dalam pasaran.

Timbalan Menterinya, Datuk Seri Ahmad Hamzah berkata, kerajaan juga telah mengambil langkah menyimpan stok ayam sebanyak 21 tan metrik bagi mengelakkan kekurangan.

“Kalau ikut pada asal, kita dah melebihi sehingga 104 hingga 105 peratus, maknanya keluaran kita 64 juta tan metrik, berbanding keperluan kita hanya 54 tan sepatutnya kita berlebihan ayam tapi pelbagai faktor tidak dapat dielakkan satu ketika kita berkurangan ayam, tapi sekarang telah kembali seperti biasa,” katanya

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan Penang FAMA Fest 2022 di Seberang Jaya, Pulau Pinang hari ini.

Selain pengeluaran yang tinggi, katanya kerajaan juga akan terus memastikan bekalan ayam dalam negara mencukupi walaupun dalam keadaan luar biasa.

Ia termasuk memberi tanggungjawab kepada Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) menerusi Pertubuhan Peladang Kebangsaan untuk melaksanakan simpanan stok ayam daripada pengeluar ayam luar negara dengan peruntukkan sebanyak RM62.5 juta.

Jelasnya, NAFAS telah mula mengimport ayam bulat daripada pengeluar ayam dengan simpanan stok pertama sebanyak 21 tan metrik.

Ia antara langkah awal LPP dalam melaksanakan program stok penimbal ayam bagi tujuan menstabilkan keperluan bekalan ayam negara.

Bermula 1 Julai depan, subsidi kepada penternak ayam akan dihentikan dan harga ayam akan diapungkan berdasarkan pasaran.


 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
363,003
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
363,003
Reaction score
21,657
Points
2,836
Awards
1

Kerajaan laksana simpanan stok ayam atasi kekurangan bekalan​

Dewi Nur Harasha Alias
Jun 23, 2022 18:12 MYT

Kerajaan laksana simpanan stok ayam atasi kekurangan bekalan


Kerajaan akan terus memastikan bekalan ayam di negara ini mencukupi dalam apa sahaja keadaan termasuk membuat simpanan stok ayam yang diimport dari pengeluar ayam luar negara. - Gambar fail


SEBERANG JAYA: Kerajaan akan terus memastikan bekalan ayam di negara ini mencukupi dalam apa sahaja keadaan termasuk membuat simpanan stok ayam yang diimport dari pengeluar ayam luar negara.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan (MAFI), Datuk Seri Ahmad Hamzah berkata, setakat ini bekalan ayam dalam negara masih lagi stabil dan mencukupi, malah pengeluarannya melebihi 105 peratus.

Menurut beliau, bekalan ayam tahap sara diri (SSL) bagi negara kini sudah melebihi antara 104 hingga 105 peratus.

“Ini bermakna, keluaran kita sebanyak 64 juta metrik tan berbanding dengan keperluan kita 54 (juta metrik tan)… sepatutnya kita berlebihan ayam tapi kerana beberapa faktor tak dapat dielakkan pada ketika itu kita kekurangan, tapi sekarang telah kembali seperti biasa dan Insya-Allah (bekalan) ayam akan mencukupi,” kata Ahmad.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan Penang FAMA Fest 2022 di tapak Parkir Pasaraya Lotus di sini, pada Khamis.

Hadir sama, Ketua Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Datuk Zainal Abidin Yang Razalli dan Pengerusi Jawatankuasa Agro Teknologi dan Keselamatan Makanan, Pembangunan Luar Bandar dan Kesihatan negeri, Dr Norlela Ariffin.

Bagaimanapun, Ahmad berkata,sebagai langkah jangka panjang, Pertubuhan Peladang Kebangsaan (NAFAS) telah mula mengimport ayam daripada pengeluar ayam.

Katanya, Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) melalui NAFAS telah diberi peranan utama untuk melaksanakan program stok penimbal ayam bagi tujuan menstabilkan keperluan bekalan ayam negara.

Bekalan ayam tersebut, jelas beliau, akan diagihkan mengikut keperluan pasaran semasa.

Ahmad berkata, harga jualan ayam juga akan diapungkan mengikut harga pasaran selepas pemberian subsidi kepada pihak industri berakhir bulan ini.

Pada Rabu, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memaklumkan, kerajaan memutuskan untuk menghentikan penyaluran RM700 juta subsidi untuk menstabilkan harga ayam dan telur kerana mendapati tidak mencapai hasrat seperti dikehendaki.

Beliau berkata, ketetapan itu dibuat berikutan terdapat pihak yang mengambil kesempatan dengan terus menaikkan harga barang.


 

lau_kau

CG Top Poster Club
gem
Messages
21,571
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
21,571
Reaction score
3,877
Points
261
Awards
1

Kerajaan laksana simpanan stok ayam atasi kekurangan bekalan​

Dewi Nur Harasha Alias
Jun 23, 2022 18:12 MYT

Kerajaan laksana simpanan stok ayam atasi kekurangan bekalan


Kerajaan akan terus memastikan bekalan ayam di negara ini mencukupi dalam apa sahaja keadaan termasuk membuat simpanan stok ayam yang diimport dari pengeluar ayam luar negara. - Gambar fail


SEBERANG JAYA: Kerajaan akan terus memastikan bekalan ayam di negara ini mencukupi dalam apa sahaja keadaan termasuk membuat simpanan stok ayam yang diimport dari pengeluar ayam luar negara.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan (MAFI), Datuk Seri Ahmad Hamzah berkata, setakat ini bekalan ayam dalam negara masih lagi stabil dan mencukupi, malah pengeluarannya melebihi 105 peratus.

Menurut beliau, bekalan ayam tahap sara diri (SSL) bagi negara kini sudah melebihi antara 104 hingga 105 peratus.

“Ini bermakna, keluaran kita sebanyak 64 juta metrik tan berbanding dengan keperluan kita 54 (juta metrik tan)… sepatutnya kita berlebihan ayam tapi kerana beberapa faktor tak dapat dielakkan pada ketika itu kita kekurangan, tapi sekarang telah kembali seperti biasa dan Insya-Allah (bekalan) ayam akan mencukupi,” kata Ahmad.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan Penang FAMA Fest 2022 di tapak Parkir Pasaraya Lotus di sini, pada Khamis.

Hadir sama, Ketua Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Datuk Zainal Abidin Yang Razalli dan Pengerusi Jawatankuasa Agro Teknologi dan Keselamatan Makanan, Pembangunan Luar Bandar dan Kesihatan negeri, Dr Norlela Ariffin.

Bagaimanapun, Ahmad berkata,sebagai langkah jangka panjang, Pertubuhan Peladang Kebangsaan (NAFAS) telah mula mengimport ayam daripada pengeluar ayam.

Katanya, Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) melalui NAFAS telah diberi peranan utama untuk melaksanakan program stok penimbal ayam bagi tujuan menstabilkan keperluan bekalan ayam negara.

Bekalan ayam tersebut, jelas beliau, akan diagihkan mengikut keperluan pasaran semasa.

Ahmad berkata, harga jualan ayam juga akan diapungkan mengikut harga pasaran selepas pemberian subsidi kepada pihak industri berakhir bulan ini.

Pada Rabu, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memaklumkan, kerajaan memutuskan untuk menghentikan penyaluran RM700 juta subsidi untuk menstabilkan harga ayam dan telur kerana mendapati tidak mencapai hasrat seperti dikehendaki.

Beliau berkata, ketetapan itu dibuat berikutan terdapat pihak yang mengambil kesempatan dengan terus menaikkan harga barang.


Bekalan cukup harga dh naik, ayam dh jd telur, telur dh jd ayam, bijak2 huhuhu
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
363,003
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
363,003
Reaction score
21,657
Points
2,836
Awards
1
Bekalan cukup harga dh naik, ayam dh jd telur, telur dh jd ayam, bijak2 huhuhu

Padan gitu je la bang
Duk pusing-pusing tempat tu ja
 

maxpda

Super Active Member
gem
Messages
9,719
Joined
Jan 15, 2007
Messages
9,719
Reaction score
821
Points
121

Kerajaan laksana simpanan stok ayam atasi kekurangan bekalan​

Dewi Nur Harasha Alias
Jun 23, 2022 18:12 MYT

Kerajaan laksana simpanan stok ayam atasi kekurangan bekalan


Kerajaan akan terus memastikan bekalan ayam di negara ini mencukupi dalam apa sahaja keadaan termasuk membuat simpanan stok ayam yang diimport dari pengeluar ayam luar negara. - Gambar fail


SEBERANG JAYA: Kerajaan akan terus memastikan bekalan ayam di negara ini mencukupi dalam apa sahaja keadaan termasuk membuat simpanan stok ayam yang diimport dari pengeluar ayam luar negara.

Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan (MAFI), Datuk Seri Ahmad Hamzah berkata, setakat ini bekalan ayam dalam negara masih lagi stabil dan mencukupi, malah pengeluarannya melebihi 105 peratus.

Menurut beliau, bekalan ayam tahap sara diri (SSL) bagi negara kini sudah melebihi antara 104 hingga 105 peratus.

“Ini bermakna, keluaran kita sebanyak 64 juta metrik tan berbanding dengan keperluan kita 54 (juta metrik tan)… sepatutnya kita berlebihan ayam tapi kerana beberapa faktor tak dapat dielakkan pada ketika itu kita kekurangan, tapi sekarang telah kembali seperti biasa dan Insya-Allah (bekalan) ayam akan mencukupi,” kata Ahmad.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan Penang FAMA Fest 2022 di tapak Parkir Pasaraya Lotus di sini, pada Khamis.

Hadir sama, Ketua Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Datuk Zainal Abidin Yang Razalli dan Pengerusi Jawatankuasa Agro Teknologi dan Keselamatan Makanan, Pembangunan Luar Bandar dan Kesihatan negeri, Dr Norlela Ariffin.

Bagaimanapun, Ahmad berkata,sebagai langkah jangka panjang, Pertubuhan Peladang Kebangsaan (NAFAS) telah mula mengimport ayam daripada pengeluar ayam.

Katanya, Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) melalui NAFAS telah diberi peranan utama untuk melaksanakan program stok penimbal ayam bagi tujuan menstabilkan keperluan bekalan ayam negara.

Bekalan ayam tersebut, jelas beliau, akan diagihkan mengikut keperluan pasaran semasa.

Ahmad berkata, harga jualan ayam juga akan diapungkan mengikut harga pasaran selepas pemberian subsidi kepada pihak industri berakhir bulan ini.

Pada Rabu, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memaklumkan, kerajaan memutuskan untuk menghentikan penyaluran RM700 juta subsidi untuk menstabilkan harga ayam dan telur kerana mendapati tidak mencapai hasrat seperti dikehendaki.

Beliau berkata, ketetapan itu dibuat berikutan terdapat pihak yang mengambil kesempatan dengan terus menaikkan harga barang.


Dia sembang ape ni...ape bodo sgt..
Kalau dah harga ayam rm11-rm12 julai nanti xckup ke..

Bukan sebab ayam xckup, sebab harga je ...bangang betul..

Pastu 21tan ayam tu simpan buat ape, bagi la free kat rakyat..
 
Sponsored Post

Top
Log in Register