kos mendirikan rumah tangga makin mahal punca ramai yang "kahwin dulu nikah kemudian"

CG Sponsors




kos mendirikan rumah tangga mahal,so ramai yang "kawen dulu nikah kemudian"


  • Total voters
    0

clorox_bersih

Legendary Member
Joined
Jul 2, 2008
Messages
18,906
Reaction score
43
Points
120
kos mendirikan rumah tangga makin mahal punca ramai yang "kahwin dulu nikah kemudian"

kos nak kawen @ nikah @ mendirikan rumah tangga yang sah dari segi
syarak dan undang2 islam dan tak lupe undang2 jakim sekarang ni makin tinggi,

so kerana kos ni yang semakin tinggi,ramai orang @ pasangan yang terjebak ke lembah zina kerana tak mampu nak mendirikan rumah tangga @ ikatan sah sebagai suami isteri..

erm..
tak lupe juga,faktor ibu bapa yang berlumba2 dengan sedara mara dan jiran sebelah menyebelah,anak sapa paling mahal memberi efek kepada semua ni..


kalau macam ni,bile aku nak kawen????~X(~X(~X(
 
Sponsored Post

alonso

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Mar 1, 2008
Messages
62,520
Reaction score
426
Points
531
huh..ade btolnya juga
kadang2 dorg ni tak pikir nak kawen pon,nak suka2 je
 

BlackPepper

Active+ Member
Joined
Oct 26, 2009
Messages
4,906
Reaction score
50
Points
30
kos nak kawen @ nikah @ mendirikan rumah tangga yang sah dari segi
syarak dan undang2 islam dan tak lupe undang2 jakim sekarang ni makin tinggi,

so kerana kos ni yang semakin tinggi,ramai orang @ pasangan yang terjebak ke lembah zina kerana tak mampu nak mendirikan rumah tangga @ ikatan sah sebagai suami isteri..

erm..
tak lupe juga,faktor ibu bapa yang berlumba2 dengan sedara mara dan jiran sebelah menyebelah,anak sapa paling mahal memberi efek kepada semua ni..


kalau macam ni,bile aku nak kawen????~X(~X(~X(
ala pedulik kata org.. bkn mintak duit dorang pn.. kalo dorang nk bg lg bagus..
 

Anonymous89

Super Active Member
ForexMart Fans
Joined
Apr 28, 2009
Messages
5,408
Reaction score
28
Points
80
waa topik kawenn lagii ... :p
 

dell

Super Active Member
Joined
Apr 29, 2007
Messages
8,071
Reaction score
70
Points
80
kos nak kawen @ nikah @ mendirikan rumah tangga yang sah dari segi
syarak dan undang2 islam dan tak lupe undang2 jakim sekarang ni makin tinggi,

so kerana kos ni yang semakin tinggi,ramai orang @ pasangan yang terjebak ke lembah zina kerana tak mampu nak mendirikan rumah tangga @ ikatan sah sebagai suami isteri..

erm..
tak lupe juga,faktor ibu bapa yang berlumba2 dengan sedara mara dan jiran sebelah menyebelah,anak sapa paling mahal memberi efek kepada semua ni..


kalau macam ni,bile aku nak kawen????~X(~X(~X(

....aku rasa tak setuju sgt dgn TT nie..

..kalau ikut AGAMA kita yang sebenarnye..dan yang di tunjukkan..

...Oleh Nabi Kite..Nabi Muhammad S.A.W,,,kos kahwin dalam islam..

..biasa je....

...kursus kahwin = Cincai la RM150.00

..Mas Kahwin = RM500.00 - agak2..

..kenduri=makan=sanding=pelamin = RM6,000.000

..Dalam Rm8,000.00 pun da cukup sebenarnye...

..kalau x cukup juga..x yah wat kenduri besar2..wat simple2 je..

...tapi yang jadi MASALAH SKRG NI....

...HANTARAN !!!!!!!!!!!!!!

..ni la die penyakit nyanyuk orang2 melayu zaman skrg ni...


..nak cakap b.o.d.o.h kang..marah plak...

...tapi tu la...

..baru2 ni..ada la satu gf dell nie..mak die cakap ..

..belum apa2 lagi ni...blum tunang pun...

,.,.nak hantaran Rm8,000.00 ?!!!!!..

..dell cakap...perg....ingat awak ni apa...emas ker???

..pas tuh...bagi diskaun sikit...Rm6,000.00

..dell cakap ngan die..klu mcm ni...x yah .

..nak kawin pun nak kene tawar menawar...dah macam JUAL ANAK !!

.....Masa fatimah R.A.W puteri Baginda kahwin..

...Nabi tak minta apa pun dengan Ali...malah fatimah cuma

..bawa sehelai baju..lesung batu..dgn gandum..dan pinggan..

..itu je....

..Jadi..kepada mak bapak mak bapak yang tengah baca thread ni..

...pikir la guna akal dan kenal lah Islam dan Nabi nya..

..tak payah la sebuk nak pikir jual anak perempuan ....
 

clorox_bersih

Legendary Member
Joined
Jul 2, 2008
Messages
18,906
Reaction score
43
Points
120
....aku rasa tak setuju sgt dgn TT nie..

..kalau ikut AGAMA kita yang sebenarnye..dan yang di tunjukkan..

...Oleh Nabi Kite..Nabi Muhammad S.A.W,,,kos kahwin dalam islam..

..biasa je....

...kursus kahwin = Cincai la RM150.00

..Mas Kahwin = RM500.00 - agak2..

..kenduri=makan=sanding=pelamin = RM6,000.000

..Dalam Rm8,000.00 pun da cukup sebenarnye...

..kalau x cukup juga..x yah wat kenduri besar2..wat simple2 je..

...tapi yang jadi MASALAH SKRG NI....

...HANTARAN !!!!!!!!!!!!!!

..ni la die penyakit nyanyuk orang2 melayu zaman skrg ni...


..nak cakap b.o.d.o.h kang..marah plak...

...tapi tu la...

..baru2 ni..ada la satu gf dell nie..mak die cakap ..

..belum apa2 lagi ni...blum tunang pun...

,.,.nak hantaran Rm8,000.00 ?!!!!!..

..dell cakap...perg....ingat awak ni apa...emas ker???

..pas tuh...bagi diskaun sikit...Rm6,000.00

..dell cakap ngan die..klu mcm ni...x yah .

..nak kawin pun nak kene tawar menawar...dah macam JUAL ANAK !!

.....Masa fatimah R.A.W puteri Baginda kahwin..

...Nabi tak minta apa pun dengan Ali...malah fatimah cuma

..bawa sehelai baju..lesung batu..dgn gandum..dan pinggan..

..itu je....

..Jadi..kepada mak bapak mak bapak yang tengah baca thread ni..

...pikir la guna akal dan kenal lah Islam dan Nabi nya..

..tak payah la sebuk nak pikir jual anak perempuan ....
itulah masalahnya bro..kos kawen yang aku maksudkan,bukanlah yang
hanya basic @ hukum tu semata-mata..
termasuk semua sekali la bro..

erm..kalau masyarakat kita ni tak terikut2 dengan adat ni,
pada aku,ianya bukanlah sesuatu yang terlalu membebankan sampai
ramai yang terpaksa buat loan untuk kawin
 
Sponsored Post
Top
Log in Register