BTC USD 63,181.0 Gold USD 1,806.85
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Korban nyawa demi adik ipar

balqis07

CG Top Poster Club
Paid Membership
Joined
Jan 27, 2010
Messages
30,953
Reaction score
294
Points
136
image.JPG

Ismail (dua, kanan) yang dalam keletihan dipapah penduduk kampung untuk dibawa ke Hospital Tumpat bagi menerima rawatan, semalam.

KELANTAN – Seorang nelayan warga Thailand dikhuatiri lemas apabila bot enjin galah yang dinaiki mereka terbalik dipukul ombak besar berhampiran Kuala Tujuh, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira–kira jam 3 pagi, mangsa Che Seman Che Hassan, 54, menaiki bot tersebut bersama adik iparnya, Ismail Awang Seman, 54, untuk menangkap ikan di perairan Malaysia.

Ismail selamat tetapi bertarung dengan maut selama dua jam terapung di tengah laut sebelum berjaya menyelamatkan diri berenang ke pantai sejauh hampir 300 meter selepas berpaut pada pelampung di sebatang kayu alat menangkap ikan.

Ismail berkata, dia bersyukur selamat daripada malapetaka itu walau pun ombak setinggi satu meter memukul botnya menyebabkan botnya terbalik dan karam.

“Saya terkilan kerana tidak dapat menyelamatkan abang ipar saya, dia tidak pandai berenang.

“Masa terapung bersamanya, abang ipar saya sempat memegang kolar baju saya tetapi saya terpaksa menyuruhnya lepaskan kolar tersebut.

“Kalau abang terus pegang kolar baju saya, kita akan lemas bersama, saya sudah tiada tenaga untuk berenang mengapungkan diri di tengah laut ini,” katanya ketika ditemui di Kuala Tujuh.

Ismail berkata, abang iparnya akur dan melepaskan pegangannya itu dan dia terus hilang dari pandangan.

“Sebelum dia tenggelam, dia sempat beritahu saya, aku mati dulu pada mu….

“Beberapa minit selepas itu, tiba-tiba ada kayu hanyut di pangkalnya ada pelampung (alat menangkap ikan) lalu di hadapan saya.

“Saya yang dalam keletihan berpaut pada pelampung itu dan cuba berenang sekuat hati ke pantai.

“Masa saya terdampar di pantai dalam samar-samar waktu subuh saya ternampak kelibat manusia lalu saya meminta tolong daripada mereka,” katanya.

Menurutnya, nasib baik di pantai ini (Kuala Tujuh) ada penduduk kampung dan meminta pertolongan mereka membuat unggun api kerana badannya kebas kesejukan.

Sementara itu, Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Pengkalan Kubor, Ahmed Mazdan Jusof berkata, pihaknya menerima panggilan pada jam 6.47 pagi dan bantuan terdiri daripada Pasukan Penyelamat di Air (PPDA) dari Balai Bomba Pengkalan Kubor bergegas ke lokasi kejadian.

“Seramai tujuh anggota PPDA dan empat anggota operasi bomba ke lokasi mencari mangsa yang dikhuatiri lemas selepas botnya terbalik,” katanya.

Menurutnya, mangsa turun ke laut tidak bersendirian kerana ada dua bot lagi turun bersamanya dan setiap bot ada dua nelayan.

“Hanya bot mangsa selepas melepasi Kuala Tujuh terbalik, manakala dua lagi tidak apa-apa,” katanya.

Sehingga jam 5 petang semalam, operasi mencari Che Seman diteruskan bersama Pasukan Polis Marin Pengkalan Kubor, Pasukan Bomba dan Penyelamat dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).



sumber:http://www.sinarharian.com.my/edisi/kelantan/korban-nyawa-demi-adik-ipar-1.82603
 
Sponsored Post

mint

Super Active Member
Joined
Apr 27, 2009
Messages
5,432
Reaction score
16
Points
65
adeh..ada plak dia bole minta abg ipar dia lepaskan baju..

dah tahu org tu mmg x tahu berenang..adoyai..

nampak sgt nak selamatkan diri sendiri aje..
 

ckama33

Active+ Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
3,946
Reaction score
158
Points
33
knapalah para nelayan xguna baju keselamatan?
 

suaji

Super Active Member
Joined
Dec 6, 2010
Messages
6,105
Reaction score
126
Points
73
Nape aku rase mcm nak marah je kat adik dia ni?..
Adoiya..
 

emasmoden

Super Active Member
Joined
Aug 7, 2007
Messages
7,373
Reaction score
23
Points
65
knapalah para nelayan xguna baju keselamatan?

hmm tu ler, dah mmg keja camni berisiko. nak pulak bot2 kecil.
walaupun ajal maut tu takdir tuhan, tapi perlu ada persiapan berjaga2.
 

eijamir

Fun Poster
Joined
Oct 14, 2011
Messages
448
Reaction score
13
Points
15
image.JPG

Ismail (dua, kanan) yang dalam keletihan dipapah penduduk kampung untuk dibawa ke Hospital Tumpat bagi menerima rawatan, semalam.

KELANTAN – Seorang nelayan warga Thailand dikhuatiri lemas apabila bot enjin galah yang dinaiki mereka terbalik dipukul ombak besar berhampiran Kuala Tujuh, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira–kira jam 3 pagi, mangsa Che Seman Che Hassan, 54, menaiki bot tersebut bersama adik iparnya, Ismail Awang Seman, 54, untuk menangkap ikan di perairan Malaysia.

Ismail selamat tetapi bertarung dengan maut selama dua jam terapung di tengah laut sebelum berjaya menyelamatkan diri berenang ke pantai sejauh hampir 300 meter selepas berpaut pada pelampung di sebatang kayu alat menangkap ikan.

Ismail berkata, dia bersyukur selamat daripada malapetaka itu walau pun ombak setinggi satu meter memukul botnya menyebabkan botnya terbalik dan karam.

“Saya terkilan kerana tidak dapat menyelamatkan abang ipar saya, dia tidak pandai berenang.

“Masa terapung bersamanya, abang ipar saya sempat memegang kolar baju saya tetapi saya terpaksa menyuruhnya lepaskan kolar tersebut.

“Kalau abang terus pegang kolar baju saya, kita akan lemas bersama, saya sudah tiada tenaga untuk berenang mengapungkan diri di tengah laut ini,” katanya ketika ditemui di Kuala Tujuh.

Ismail berkata, abang iparnya akur dan melepaskan pegangannya itu dan dia terus hilang dari pandangan.

“Sebelum dia tenggelam, dia sempat beritahu saya, aku mati dulu pada mu….

“Beberapa minit selepas itu, tiba-tiba ada kayu hanyut di pangkalnya ada pelampung (alat menangkap ikan) lalu di hadapan saya.

“Saya yang dalam keletihan berpaut pada pelampung itu dan cuba berenang sekuat hati ke pantai.

“Masa saya terdampar di pantai dalam samar-samar waktu subuh saya ternampak kelibat manusia lalu saya meminta tolong daripada mereka,” katanya.

Menurutnya, nasib baik di pantai ini (Kuala Tujuh) ada penduduk kampung dan meminta pertolongan mereka membuat unggun api kerana badannya kebas kesejukan.

Sementara itu, Pegawai Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Pengkalan Kubor, Ahmed Mazdan Jusof berkata, pihaknya menerima panggilan pada jam 6.47 pagi dan bantuan terdiri daripada Pasukan Penyelamat di Air (PPDA) dari Balai Bomba Pengkalan Kubor bergegas ke lokasi kejadian.

“Seramai tujuh anggota PPDA dan empat anggota operasi bomba ke lokasi mencari mangsa yang dikhuatiri lemas selepas botnya terbalik,” katanya.

Menurutnya, mangsa turun ke laut tidak bersendirian kerana ada dua bot lagi turun bersamanya dan setiap bot ada dua nelayan.

“Hanya bot mangsa selepas melepasi Kuala Tujuh terbalik, manakala dua lagi tidak apa-apa,” katanya.

Sehingga jam 5 petang semalam, operasi mencari Che Seman diteruskan bersama Pasukan Polis Marin Pengkalan Kubor, Pasukan Bomba dan Penyelamat dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).



sumber:http://www.sinarharian.com.my/edisi/kelantan/korban-nyawa-demi-adik-ipar-1.82603

aku ingat tajuk thread ni ke ubah seket la..:-?:-?

abg ipar di suruh korban kan diri demi adik ipar..

rase geram plak ngan adik ipar dier ni...huhuhuh~X(
 

sungailang

Fun Poster
Joined
Dec 10, 2011
Messages
869
Reaction score
0
Points
10
mcm citer titanic plak. sedih.
tp aku fikir, si adik ipar ni pun akan selama hidupnya mengenangkan keputusan yg dia mintak abg ipar dia buat ni..
 

mint

Super Active Member
Joined
Apr 27, 2009
Messages
5,432
Reaction score
16
Points
65
aku ingat tajuk thread ni ke ubah seket la..:-?:-?

abg ipar di suruh korban kan diri demi adik ipar..

rase geram plak ngan adik ipar dier ni...huhuhuh~X(

tu la pasal..~X(~X(
 

susah2je

Legendary Member
Joined
Aug 19, 2006
Messages
17,835
Reaction score
640
Points
161
Moral of story.. tak tahu berenang memang masalah, nyawa jadi galang ganti.
 

true investor

Active+ Member
Joined
Apr 25, 2007
Messages
2,664
Reaction score
27
Points
30
Ajal maut di tangan Allah s.w.t, tapi hairan juga bekerja sebagai nelayan tapi tak tahu berenang.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register