Kontroversi kuota rumah di Kedah selesai

CG Sponsors




Sureduit

Super Active Member
Joined
Jul 18, 2006
Messages
5,046
Reaction score
25
Points
75
Kontroversi kuota rumah di Kedah selesai - Lim Kit Siang

Nov 14, 08 6:02pm - malaysiakini

Kontroversi mengenai kuota perumahan 50 peratus bagi bumiputera di Kedah telah selesai, kata pemimpin DAP, Lim Kit Siang.

"Saya telah membangkitkan isu itu dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat di Parlimen semalam dan saya difahamkan bahawa tiada perubahan dalam peratusan kuota perumahan di negeri itu.

"Diharapkan, perkara ini boleh diperjelas dan diselesaikan tanpa memanjangkan lagi kontroversi tersebut" tambahnya dalam satu kenyataan.

Lim juga berkata beliau bersedia untuk menemui Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak di Alor Star berhubung perkara itu.

Oktober lalu, kerajaan Pakatan Rakyat di kedah telah meningkatkan kuota tersebut dari 30 peratus kepada 50 peratus, berkuatkuasa 1 September lalu bagi projek perumahan baru di negeri itu.

Azizan dilaporkan berkata, kerajaan negeri akan meminta syarikat-syarikat kaitan kerajaan supaya membina rumah yang mampu dibeli rakyat Kedah, sekiranya pemaju swasta tidak bersedia berbuat demikian.

Johari perjelaskan isu kuota
oleh SinarHarian

SUNGAI PETANI - Baru-baru ini masyarakat sering digembar-gemburkan dengan isu kuota perumahan di negeri Kedah yang dilabelkan rakyat atau sesetengah pihak sebagai tidak adil.

Namun begitu, rata-rata yang melabelkan kuota perumahan yang telah dinaikkan menjadi 50 peratus kepada bukan Bumiputera dan 50 peratus kepada Bumiputera daripada kuota asal 70 peratus kepada bukan Bumiputera dan 30 peratus kepada Bumiputera sebagai tidak adil sebenarnya disalahtafsirkan.

Ahli Parlimen Sungai Petani, Johari Abdul berkata, sebenarnya isu ini tidak seharusnya dikecohkan rakyat kerana penjelasan sebenarnya mengenai tindakan Kerajaan Negeri menaikkan kuota berkenaan adalah adil dan saksama kepada rakyat, namun ianya hanya berbeza dalam aspek tertentu sahaja.
“Sebenarnya pemahaman rakyat mengenai isu ini yang salah faham perlu diperbetulkan. Kerajaan Negeri hanya mengguna pakai kuota perumahan 50-50 ini adalah jika berlakunya proses ‘swapping’ tanah,” katanya yang telah mengadakan perbincangan dengan Menteri Besar Kedah pada petang Rabu lepas di Wisma Darul Aman tentang perkara ini.

Menurutnya, jika dilihat dari sudut tanah individu di dalam bandar, terdapat tiga jenis tanah yang boleh dikategorikan iaitu tanah kerajaan, tanah milik bebas (free hold) dan tanah rizab Melayu.

“Selama ini untuk setiap pembangunan perumahan bagi tanah milik bebas, Kerajaan Negeri kenakan kuota perumahan sebanyak 70 peratus untuk bukan bumiputera dan 30 peratus lagi untuk Bumiputera. “Namun, setelah dikaji, terdapat banyak tanah rizab melayu di kawasan bandar dan tidak dibangunkan berikutan faktor tidak berkemampuan untuk dibangunkan oleh tuan tanah dan kita lihat terdapat banyak tanah milik bebas di kawasan pedalaman negeri ini yang juga tidak dibangunkan,” katanya. Johari berkata, individu yang ingin melakukan proses ‘swapping’ atau pertukaran tanah di antara tanah milik bebas di kawasan lain dengan tanah rizab melayu di kawasan yang ingin dibangunkan, tanah yang dahulunya tanah rizab Melayu tetapi ditukarkan menjadi milik bebas maka kuota perumahan sebanyak 50 peratus untuk Bumiputera dan 50 peratus lagi untuk bukan Bumiputera akan dikenakan Kerajaan Negeri. “Jadi untuk pembangunan perumahan tanah milik bebas yang tidak berlaku ‘swapping’ akan dikenakan kuota perumahan seperti sediakala iaitu 70-30 dan rakyat perlu faham mengenai perkara ini sejelas-jelasnya,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menyeru semua pihak yang terlibat agar menjelaskan perkara ini kepada rakyat yang kebanyakannya hanya golongan biasa sahaja dan sukar memahami proses kuota perumahan yang berlaku sedikit perubahan ini.

“Apa yang Kerajaan Negeri buat adalah untuk memberikan sesuatu yang adil dan saksama kepada semua dan Menteri Besar turut menegaskan Kerajaan Negeri juga tidak mahu mana-mana pihak teraniaya,” kata Johari.

Beliau turut menyarankan mana-mana pihak yang ingin melakukan proses ‘swapping’ tanah boleh berurusan seperti biasa di Pejabat Tanah dan Daerah di tempat masing-masing.

Dalam perkembangan lain, beliau turut menjelaskan bahawa pihak Persatuan Pemaju Hartanah Dan Perumahan Malaysia Cawangan Kedah / Perlis (REHDA) telah memohon maaf kepada Kerajaan Negeri tentang isu kuota perumahan yang telah dibangkitkan ini.

Selain itu katanya, wakil rakyat juga diminta untuk memberikan penerangan kepada semua rakyat tentang isu kuota perumahan ini agar rakyat mendapat gambaran yang lebih jelas mengenai hal ini.

Beliau turut memberitahu, Menteri Besar juga sentiasa mengamalkan sikap toleransi dan keterbukaan dengan semua pihak dalam usaha untuk membangunkan Negeri Kedah terutamanya untuk mengusahakan tanah-tanah terbiar.
 
Sponsored Post

MrMama

Active Member
Joined
Aug 2, 2008
Messages
1,631
Reaction score
7
Points
25
kenapa nampak mcm DAP a.k.a cina je yg control msia ku yg tercinta UMNO kena dgr cakap MCA&GERAKAN..PAS&KEADILAN kena dengar cakap DAP&HINDRAF:(:)(:)((
 

ammbiz

Fun Poster
Joined
Jun 28, 2006
Messages
237
Reaction score
0
Points
10
Kontroversi kuota rumah di Kedah selesai - Lim Kit Siang

Nov 14, 08 6:02pm - malaysiakini

Kontroversi mengenai kuota perumahan 50 peratus bagi bumiputera di Kedah telah selesai, kata pemimpin DAP, Lim Kit Siang.

"Saya telah membangkitkan isu itu dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat di Parlimen semalam dan saya difahamkan bahawa tiada perubahan dalam peratusan kuota perumahan di negeri itu.

"Diharapkan, perkara ini boleh diperjelas dan diselesaikan tanpa memanjangkan lagi kontroversi tersebut" tambahnya dalam satu kenyataan.

Lim juga berkata beliau bersedia untuk menemui Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak di Alor Star berhubung perkara itu.

Oktober lalu, kerajaan Pakatan Rakyat di kedah telah meningkatkan kuota tersebut dari 30 peratus kepada 50 peratus, berkuatkuasa 1 September lalu bagi projek perumahan baru di negeri itu.

Azizan dilaporkan berkata, kerajaan negeri akan meminta syarikat-syarikat kaitan kerajaan supaya membina rumah yang mampu dibeli rakyat Kedah, sekiranya pemaju swasta tidak bersedia berbuat demikian.

Johari perjelaskan isu kuota
oleh SinarHarian

SUNGAI PETANI - Baru-baru ini masyarakat sering digembar-gemburkan dengan isu kuota perumahan di negeri Kedah yang dilabelkan rakyat atau sesetengah pihak sebagai tidak adil.

Namun begitu, rata-rata yang melabelkan kuota perumahan yang telah dinaikkan menjadi 50 peratus kepada bukan Bumiputera dan 50 peratus kepada Bumiputera daripada kuota asal 70 peratus kepada bukan Bumiputera dan 30 peratus kepada Bumiputera sebagai tidak adil sebenarnya disalahtafsirkan.

Ahli Parlimen Sungai Petani, Johari Abdul berkata, sebenarnya isu ini tidak seharusnya dikecohkan rakyat kerana penjelasan sebenarnya mengenai tindakan Kerajaan Negeri menaikkan kuota berkenaan adalah adil dan saksama kepada rakyat, namun ianya hanya berbeza dalam aspek tertentu sahaja.
“Sebenarnya pemahaman rakyat mengenai isu ini yang salah faham perlu diperbetulkan. Kerajaan Negeri hanya mengguna pakai kuota perumahan 50-50 ini adalah jika berlakunya proses ‘swapping’ tanah,” katanya yang telah mengadakan perbincangan dengan Menteri Besar Kedah pada petang Rabu lepas di Wisma Darul Aman tentang perkara ini.

Menurutnya, jika dilihat dari sudut tanah individu di dalam bandar, terdapat tiga jenis tanah yang boleh dikategorikan iaitu tanah kerajaan, tanah milik bebas (free hold) dan tanah rizab Melayu.

“Selama ini untuk setiap pembangunan perumahan bagi tanah milik bebas, Kerajaan Negeri kenakan kuota perumahan sebanyak 70 peratus untuk bukan bumiputera dan 30 peratus lagi untuk Bumiputera. “Namun, setelah dikaji, terdapat banyak tanah rizab melayu di kawasan bandar dan tidak dibangunkan berikutan faktor tidak berkemampuan untuk dibangunkan oleh tuan tanah dan kita lihat terdapat banyak tanah milik bebas di kawasan pedalaman negeri ini yang juga tidak dibangunkan,” katanya. Johari berkata, individu yang ingin melakukan proses ‘swapping’ atau pertukaran tanah di antara tanah milik bebas di kawasan lain dengan tanah rizab melayu di kawasan yang ingin dibangunkan, tanah yang dahulunya tanah rizab Melayu tetapi ditukarkan menjadi milik bebas maka kuota perumahan sebanyak 50 peratus untuk Bumiputera dan 50 peratus lagi untuk bukan Bumiputera akan dikenakan Kerajaan Negeri. “Jadi untuk pembangunan perumahan tanah milik bebas yang tidak berlaku ‘swapping’ akan dikenakan kuota perumahan seperti sediakala iaitu 70-30 dan rakyat perlu faham mengenai perkara ini sejelas-jelasnya,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menyeru semua pihak yang terlibat agar menjelaskan perkara ini kepada rakyat yang kebanyakannya hanya golongan biasa sahaja dan sukar memahami proses kuota perumahan yang berlaku sedikit perubahan ini.

“Apa yang Kerajaan Negeri buat adalah untuk memberikan sesuatu yang adil dan saksama kepada semua dan Menteri Besar turut menegaskan Kerajaan Negeri juga tidak mahu mana-mana pihak teraniaya,” kata Johari.

Beliau turut menyarankan mana-mana pihak yang ingin melakukan proses ‘swapping’ tanah boleh berurusan seperti biasa di Pejabat Tanah dan Daerah di tempat masing-masing.

Dalam perkembangan lain, beliau turut menjelaskan bahawa pihak Persatuan Pemaju Hartanah Dan Perumahan Malaysia Cawangan Kedah / Perlis (REHDA) telah memohon maaf kepada Kerajaan Negeri tentang isu kuota perumahan yang telah dibangkitkan ini.

Selain itu katanya, wakil rakyat juga diminta untuk memberikan penerangan kepada semua rakyat tentang isu kuota perumahan ini agar rakyat mendapat gambaran yang lebih jelas mengenai hal ini.

Beliau turut memberitahu, Menteri Besar juga sentiasa mengamalkan sikap toleransi dan keterbukaan dengan semua pihak dalam usaha untuk membangunkan Negeri Kedah terutamanya untuk mengusahakan tanah-tanah terbiar.
rumah-rumah di alor setaq la ni mahai -mahai .. mahai dari KL pun ada.. :(
 

Sureduit

Super Active Member
Joined
Jul 18, 2006
Messages
5,046
Reaction score
25
Points
75
yg nie DAP kena ikut cakap MB kedah
 

Sureduit

Super Active Member
Joined
Jul 18, 2006
Messages
5,046
Reaction score
25
Points
75
Sidang Akhbar MB berkaitan isu DAP nak ugut keluar Pakatan Rakyat

Sidang Akhbar Oleh MB
Oleh: AMELIA HASHIM

ALOR STAR, 12 November: DAP mengugut mahu keluar dari Pakatan Rakyat
(PR) sekiranya desakan supaya Kerajaan Negeri Kedah membatalkan dasar
baru yang dikeluarkan mengenai kuota bumiputra yang ditambah menjadi
50 peratus tidak diambil tindakan. Itu terserahlah kepada DAP sendiri.
Kerajaan Negeri Kedah tidak ada hak untuk menahan.

"Kuota bumiputera telah dinaikkan daripada 30 kepada 50 peratus bagi
membolehkan rakyat miskin dapat memilikki rumah sendiri," kata Menteri
Besar Kedah YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abd Razak ketika mengulas
soalan wartawan mengenai bantahan Rehda terdapat dasar itu yang
mendapat reaksi daripada DAP tersiar di dalam sebuah akhbar tempatan..

Menurutnya, ini hal dalaman dan tidak munasabah bagi DAP di Selangor
mengeluarkan kenyataan begitu. Sedangkan Kerajaan Pas yang memerintah
Kedah sekarang tidak pernah menyentuh dasar pemerintahan mana-mana
kerajaan PR lain sama ada Selangor, Pulau Pinang, Perak ataupun
Kelantan.

"Sedangkan sekarang ini antara Kerajaan Negeri dengan Persatuan Pemaju
Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) tidak timbul apa-apa masalah
lagi. Kita tidak mahu surat khabar memberi laporan yang bercanggah
dengan kenyataan sebenar,

"Wakil Rehda datang berjumpa dengan Exco Kerajaan Negeri YB Taulan dan
YB Dato' Fakhrolrazi untuk berbincang. Sekarang tidak ada sebarang
masalah. Mereka setuju dengan dasar itu. Sekiranya kuota Bumiputra
tidak habis dijual kita ada Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK)
yang akan membelinya kerana kita tidak mahu ada sesiapapun yang rugi,
katanya.

Mengikut laporan yang dikeluarkan oleh Bahagian Perumahan berpejabat
di Wisma Darul Aman sebanyak 42,386 pemohon rumah kos rendah yang
mendaftarkan untuk memilikki rumah dari tahun 1996 hingga 15 Oktober
2008. Dari angka itu 18,789 sudah berjaya memilikki rumah dan bakinya
sebanyak 13,597 dalam senarai menunggu.

Posted by Warta Darul Aman Daily
 

KaktusGurun

Active Member
Joined
Oct 29, 2008
Messages
1,103
Reaction score
4
Points
25
yg nie DAP kena ikut cakap MB kedah
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Nasional/20081114232108/Article/index_html

Pemimpin PKR, DAP usah campur tangan isu kuota: MB


ALOR STAR: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak memberi amaran kepada pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP dari luar Kedah supaya jangan campur tangan dalam isu dasar baru kerajaan Pas Kedah berhubung pemilikan kuota rumah Bumiputera yang dinaikkan daripada 30 kepada 50 peratus.

Beliau berkata, pemimpin PKR dan DAP dari luar Kedah tidak layak untuk campur tangan hal dalaman negeri itu selain tidak berhak mengajar beliau membuat keputusan terutama membabitkan perkara berkaitan dasar kerajaan Pas Kedah.

"Mereka (pemimpin PKR dan DAP) bukan bos saya, bos saya hanya Pas Pusat dan saya hanya akan mendengar arahan daripada pemimpin Pas.



"Kenapa Azmin (Azmin Ali, Naib Presiden PKR) menyibuk? Sedangkan saya tidak pernah mencampuri urusan dalaman negeri Selangor atau Pulau Pinang walaupun ada antara dasar yang mereka putuskan itu mengguris hati orang Islam dan Melayu," katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam.

Azizan juga menolak andaian dasar kuota itu akan dibatalkan.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Azmin bahawa pemimpin Pakatan Rakyat akan membincangkan isu berhubung dasar baru pemilikan kuota rumah Bumiputera di negeri ini yang dinaikkan daripada 30 kepada 50 peratus.

Azmin dipetik sebagai berkata, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga bersetuju untuk bertemu Azizan bagi membincangkan isu itu selepas mengadakan mesyuarat dengan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, baru-baru ini.
 

kancil biru

Legendary Member
Joined
Apr 4, 2008
Messages
11,641
Reaction score
1,099
Points
191
ermmm mana mana parti pun ada masalah dalaman ... susah la mcm nie
 

Sureduit

Super Active Member
Joined
Jul 18, 2006
Messages
5,046
Reaction score
25
Points
75
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Nasional/20081114232108/Article/index_html

Pemimpin PKR, DAP usah campur tangan isu kuota: MB


ALOR STAR: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak memberi amaran kepada pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP dari luar Kedah supaya jangan campur tangan dalam isu dasar baru kerajaan Pas Kedah berhubung pemilikan kuota rumah Bumiputera yang dinaikkan daripada 30 kepada 50 peratus.

Beliau berkata, pemimpin PKR dan DAP dari luar Kedah tidak layak untuk campur tangan hal dalaman negeri itu selain tidak berhak mengajar beliau membuat keputusan terutama membabitkan perkara berkaitan dasar kerajaan Pas Kedah.

"Mereka (pemimpin PKR dan DAP) bukan bos saya, bos saya hanya Pas Pusat dan saya hanya akan mendengar arahan daripada pemimpin Pas.



"Kenapa Azmin (Azmin Ali, Naib Presiden PKR) menyibuk? Sedangkan saya tidak pernah mencampuri urusan dalaman negeri Selangor atau Pulau Pinang walaupun ada antara dasar yang mereka putuskan itu mengguris hati orang Islam dan Melayu," katanya ketika dihubungi Berita Harian di sini, semalam.

Azizan juga menolak andaian dasar kuota itu akan dibatalkan.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Azmin bahawa pemimpin Pakatan Rakyat akan membincangkan isu berhubung dasar baru pemilikan kuota rumah Bumiputera di negeri ini yang dinaikkan daripada 30 kepada 50 peratus.

Azmin dipetik sebagai berkata, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga bersetuju untuk bertemu Azizan bagi membincangkan isu itu selepas mengadakan mesyuarat dengan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, baru-baru ini.
ini isu sudah lama bro...
yg latest petang semalam KIT SIANG buat statement
terima semuanya...

itu aku kata tadi ketegasan MB kedah.. tak suka blahhh :D
jadi tak la spt memba dok kata PAS kena cucuk hidung dgn DAP
lanie sapa cucuk hidung sapa....

So far DAP dapat terima kira OK laa
masalah skrg UMNO yg tak terima..
apahal pon tak tau... kouta nie untuk MELAYU
depa tu wakil apa pon tak tau...:-?
 

jejantas

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Sep 1, 2007
Messages
24,648
Reaction score
920
Points
161
ini isu sudah lama bro...
yg latest petang semalam KIT SIANG buat statement
terima semuanya...

itu aku kata tadi ketegasan MB kedah.. tak suka blahhh :D
jadi tak la spt memba dok kata PAS kena cucuk hidung dgn DAP
lanie sapa cucuk hidung sapa....

So far DAP dapat terima kira OK laa
masalah skrg UMNO yg tak terima..
apahal pon tak tau... kouta nie untuk MELAYU
depa tu wakil apa pon tak tau...:-?

Depa wakilutk diri sendiri dan kroni
:eek::eek::eek::eek:
 

KaktusGurun

Active Member
Joined
Oct 29, 2008
Messages
1,103
Reaction score
4
Points
25
ini isu sudah lama bro...
yg latest petang semalam KIT SIANG buat statement
terima semuanya...
...:-?
ustaz azizan keluar statemen nie hari nie, yg lim kit siang keluar semalam.so mana yg baru? hg online kan..cuba baca kat www.bharian.com.my hari nie punya news..ini yg terkini punya statement..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register