Komen Nabi Refugees dalam Malaysiakini English Section Comment Section?

CG Sponsors




akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,531
Reaction score
1,091
Points
151
Nabi tu kira ok la
Pelarian atau tak dia duk pusing dlm tanah arab
Tak lari ke tanah bangsa lain
Mcm mn pulak kalo kes lari ke tanah bangsa lain
Pastu tanah asal dah taknak terima mereka
Pastu tuntut hak kat tanah bangsa lain
i see kalau lari dlm negeri sendiri tak kira pelarian la ye..contoh nabi dlm tanah arab tu dia bergerak dr mekah ke gua hira’
Nabi bergerak ke madinah
Dia bukan pelarian kan?

tp sultan perak pun penah bertitah itu refugee

ni sultan perak pun hina nabi apa cite ya tn jaga?

1596127356760.jpeg

ref: https://sultannazrinshah.com/majlis...ngkat-negeri-perak-darul-ridzuan-1437h-2015m/

Raja bole hina nabi
Knp org bukan raja tak bole hina nabi? :unsure:
cer Jwb tgk
 
Sponsored Post

jagajaga

Active Member
Joined
Jul 7, 2009
Messages
1,377
Reaction score
58
Points
40
i see kalau lari dlm negeri sendiri tak kira pelarian la ye..contoh nabi dlm tanah arab tu dia bergerak dr mekah ke gua hira’
Nabi bergerak ke madinah
Dia bukan pelarian kan?

tp sultan perak pun penah bertitah itu refugee

ni sultan perak pun hina nabi apa cite ya tn jaga?

View attachment 265675
ref: https://sultannazrinshah.com/majlis...ngkat-negeri-perak-darul-ridzuan-1437h-2015m/

Raja bole hina nabi
Knp org bukan raja tak bole hina nabi? :unsure:
cer Jwb tgk
Aku tak kata nabi tu bukan pelarian
Die pelarian ke tidak
Dia duk bergerak dlm tanah bangsa die
Suke hati die la
Mcm raja2 melayu dulu kalah lari
Bukak kawasan baru
Lari pon dalam nusantara jugak
Ape masalah nya
Lain la lari ke negara lain pastu claim nak jadi raja kat situ
Itu mmg masalah
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,531
Reaction score
1,091
Points
151
Aku tak kata nabi tu bukan pelarian
Die pelarian ke tidak
Dia duk bergerak dlm tanah bangsa die
Suke hati die la
Mcm raja2 melayu dulu kalah lari
Bukak kawasan baru
Lari pon dalam nusantara jugak
Ape masalah nya
Lain la lari ke negara lain pastu claim nak jadi raja kat situ
Itu mmg masalah
Ok baru sy paham maksud abg tu

Rombongan muhajirin nabi lari dr mekah > ke madinah = utk mencari tempat perlindungan (masih dlm negeri sendiri)

Rombongan Rohingya lari dr myanmar/bangla > ke malaysia = utk mencari tempat perlindungan (tp dr negara lain ke negara lain)

Cuma beza pelarian nabi & rohingya
(1) Nabi lari = masih dlm negeri sendiri yaitu jizyah arab
Rohingya lari = rentas negara ke negara

(2) nabi tak claim utk jd rakyat tempatan sbb dlm negara arab:D giteww
Rohingya plak nak jd samarata mcm rakyat tempatan


Jd bukan salah mat sabu la mcm ni
Kan dia ckp memang ada pelarian rohingya yg betul2 mahu menyelamatkan diri ke mesia

tp ramai yg di bwk masuk dtg melalui sindiket oleh warga tempatan kerana terima byran lumayan. Yg sindiket ni kita kene bendung, jual mykad etc

 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,531
Reaction score
1,091
Points
151
Adab sahabat menerima pelarian

Suatu hari, datang seorang lelaki menemui Rasulullah SAW dan telah menceritakan kepada Baginda bahawa dia sedang lapar. Namun, ketika itu Baginda sendiri tidak mempunyai apa-apa makanan di rumahnya untuk diberikan kepada lelaki itu.

Lalu, Baginda bertanya kepada para sahabat,

“Adakah sesiapa dalam kalangan kalian yang sanggup melayani lelaki ini sebagai tetamunya pada malam ini bagi pihak aku?”

Seorang dari kaum Ansar segera menyahut, “Wahai Rasulullah SAW, aku menyanggupinya seperti kehendak tuan itu.” Lalu, dibawanya lelaki itu ke rumahnya dan menerangkan hal tersebut kepada isterinya;

“Wahai isteriku, lihatlah bahawa orang ini adalah tetamu Rasulullah SAW. Jadi, kita mesti melayaninya dengan sebaik-baik layanan, berilah semua makanan yang kita ada untuknya.”

Lalu isterinya menjawab,

“Demi Allah! Sebenarnya aku tidak ada menyimpan apa-apa makanan pun di rumah ini, yang ada cuma sedikit itu untuk anak-anak kita pada malam ini.”

Lalu lelaki Ansar itu pun berkata,

“Jika begitu, tidurkanlah mereka kita tanpa diberi makan dahulu. Apabila aku duduk berbual dengan tetamu ini dan kami mulai makan engkau padamlah lampu itu, sambil berpura-pura hendak membetulkannya kembali supaya tetamu itu tidak tahu bahawa aku tidak makan bersama-samanya.”

Jelas lelaki itu kepada isterinya.

Segala yang dirancang berjalan dengan baik, dan seluruh keluarga itu terpaksa berlapar semata-mata untuk menjamu tetamu mereka itu sehingga kenyang.

Sehingga begitu sekali Rasulullah SAW mengajarkan kepada kita untuk memuliakan tetamu, kerana tetamu yang datang adalah pembawa rezeki dan pulangnya membawa dosa-dosa kecil tuan rumah.



Terdapat beberapa lagi akhlak mulia dalam menyambut tetamu yang diajarkan oleh Islam, antaranya;

#1- Mengharapkan Ganjaran pahala

Tuan rumah berniat untuk mendapat pahala dari kunjungan tetamu itu. Manakala tetamu pula mestilah mengharapkan kebaikan daripada menghadiri rumah tersebut, bukannya makanan yang lazat serta sebab-sebab lain.

#2- Memuliakan Tetamu

Tuan rumah perlu menyambut tetamunya dengan hormat, iaitu penuh dengan senyuman, wajah yang manis dan kata-kata yang baik. Pakailah pakaian yang kemas, menutup aurat bahkan sentiasa melayan tetamu dengan penuh mesra dan berbincanglah tentang topik yang berfaedah yang disenangi tetamu.

Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud:

“Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya.”

Hadis Riwayat al-Bukhari dan Muslim

Selain itu, layanan baik yang boleh diberikan kepada tetamu ialah menyediakan tempat tidur yang selesa, memastikan anak-anak tidak membuat bising, tidak menganggu tetamu ketika berehat dan tidur.

#3- Sentiasa Bersedia Menerima Tetamu

Sentiasa bersedia menerima kehadiran tetamu, seperti menyimpan makanan di rumah. Jangan sesekali menunjukkan reaksi seperti menghalau tetamu. Tunjukkan sikap kegembiraan kita dengan kehadiran tetamu itu. Jika tetamu hendak pulang, iringi mereka ke muka pintu dan pelawalah tetamu untuk berkunjung lagi.

Amat tidak sopan, sekiranya tuan rumah terus masuk ke rumah dan mengunci pintu sejurus tetamu keluar dari rumah.

#4- Menempatkan Tetamu di Tempat yang Sesuai

Tuan rumah yang baik akan memastikan tetamunya selesa selama tinggal di rumahnya. Oleh itu, tempatkanlah tetamu di tempat yang paling selesa. Jika tetamu itu wanita, berilah mereka ruang yang tidak menampakkan aurat mereka.

Selain tiu, pastikan tempat tersebut tidak kotor, yang tidak menyingkap aurat mereka busuk dan terlalu sempit serta panas.

#5- Menyempurnakan Hak Tetamu

Antara hak tetamu adalah seperti, dihidangkan dengan air minuman, makanan dan sebagainya. Pastikan tidak lambat menyediakan semua itu sehingga tetamu pulang.

Menghidangkan makanan kepada tetamu adalah antara adab yang sangat dianjurkan dalam Islam;

Seperti Firman Allah SWT;

“Lalu hidangkan kepada mereka…”

Al-Dhariyat: 27

Namun, sediakanlah semua itu mengikut kemampuan dan tidak membebankan tuan rumah itu sendiri.

Sebenarnya terdapat banyak manfaat dan kelebihan yang Allah berikan kepada golongan yang memuliakan tetamu, antaranya;

Dimurahkan rezeki, mendapat rahmat, reda dan berkat dari Allah SWT, mengeratkan silaturahim dan kasih sayang antara tetamu dan tuan rumah. Selain itu, dapat menujukkan kepada golonagan bukan Islam akan keindahan Islam yang menganjurkan kasih sayang sesama penganutnya.

Sesungguhnya, melayani tetamu dengan iklhas kerana Allah juga bakal mendapat ganjaran pahala dan keampunan Allah SWT. Semoga kita terus menjadi hamba Allah yang yang sentiasa mengalukan kedatangan tetamu kita. Amin.

Adab sunnah ini diteruskan dlm tradisi
Masyarakat arab


65845-FD3-A555-470-C-8-CED-63-F8-BAC75-D6-A.jpg


Kita jaga pelarian tawww
Bukan jaga sindiket
 
Last edited:

akudotcom

Super Active Member
Top Poster Of Month
Joined
Jun 17, 2007
Messages
5,531
Reaction score
1,091
Points
151
Hubungan sesama islam & pelarian


❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

*السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ*

*بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم*

*اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ*

🌹🌹🌹━━━━━━━━━━━━┓
*ﺍﻟﻠّٰﻪﷻ T A Z K I R A H H A T I مُحَمَّدٍﷺ*
┗━━━━━━━━━━━━🌺🌺🌺

*HUBUNGAN SESAMA MANUSIA*

✅ Haram hukumnya bermusuhan, saling membenci tidak bertegur sapa
Dengan saudaranya selama 3hari
Atau memutuskan hubungan dengan sesama muslim

✅ Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliyah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan karunia-Nya kamu menjadi bersaudara…
” (QS. Ali Imran: 103

✅ “Tidak halal bagi seseorang apabila ia memutuskan hubungan dengan saudaranya sesama muslim melebihi tiga hari, keduanya saling bertemu namun saling mengacuhkan satu sama lain dan yang terbaik dari keduanya adalah yang memulai menegur dengan mengucapkan Salam.” (Hadits Riwayat AI Bukhari, no. 5727 dan Muslim, no. 2560)

✅ Dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu, beliau berkata, Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda, "Tidak halal bagi seorang muslim untuk mendiamkan saudaranya lebih dari tiga hari. Barang siapa yang meninggalkan saudaranya lebih dari tiga hari kemudian ia mati maka ia masuk neraka
. (HR. Abu Daud dengan sanad yang berdasarkan pada syarat Muslim).

✅ Pintu-pintu surga dibuka setiap hari senin dan kamis. Lalu diampuni selluruh hamba yang tidak berbuat syirik (menyekutukan) Allah dengan sesuatu apapun. Kecuali orang yang sedang ada permusuhan dengan saudaranya. Dikatakan: Tunda amal dua orang ini, sampai keduanya berdamai… tunda amal dua orang ini, sampai keduanya berdamai… tunda amal dua orang ini, sampai keduanya berdamai… (HR. Imam Malik dalam Al-Muwatha’ 5/1334, Ahmad 9119, dan Muslim 2565).

○ Ancaman neraka jika belum damai sampai mati

□□■■■■

*_Mudah2an Kita Semua Tergolong Didalam Golongan Orang-Orang Yang DiRahmati Dan DiBerkati Serta Dikasihi Allah SWT Disamping Orang-Orang Yang Kita Sayang_*
 
Sponsored Post
Top
Log in Register