BTC USD 51,837.0 Gold USD 1,782.98
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 KKM mohon kerjasama bakal pelancong ke Langkawi patuh SOP

cek mek molek

CG Hardcore Club
Messages
95,623
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
95,623
Reaction score
15,454
Points
1,906

KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

2j ·

KKM mohon kerjasama bakal pelancong ke Langkawi patuh SOP untuk elak peningkatan kes COVID-19

Susulan pengumuman Pulau Langkawi sebagai lokasi projek rintis gelembung pelancongan domestik bermula 16 September 2021, KKM melalui Jabatan Kesihatan Negeri Kedah sedang meningkatkan kesiapsiagaan dan kapasiti untuk respon Hospital Sultanah Maliha (HSM) bagi menghadapi sebarang kemungkinan peningkatan kes COVID-19 yang memerlukan kemasukan ke hospital dan ICU.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham berkata HSM merupakan hospital “hybrid” yang merawat pesakit COVID-19 (79 katil) dan bukan COVID-19 (142 katil).

Melalui penubuhan i-PKRC LISRAM pada 4 Ogos 2021 yang lalu, sebanyak 60 katil tambahan telah berjaya diwujudkan bagi merawat pesakit COVID-19 kategori 1,2 dan 3 (berisiko rendah).

Manakala bagi ICU, sebanyak 8 buah katil tambahan telah diwujudkan sebelum ini (repurposed) menjadikan kapasiti katil meningkat kepada 13 buah. Daripada jumlah ini, 9 buah katil adalah dikhususkan bagi merawat kes COVID-19, katanya.

Dr Noor Hisham berkata, jabatan-jabatan lain HSM di antaranya Jabatan Kecemasan & Trauma, Jabatan Patologi & Transfusi Perubatan, Jabatan Pediatrik, Jabatan Forensik serta Unit Hemodialisis turut merancang pelan kesiapsagaan masing-masing bagi merawat kes COVID-19 yang mungkin akan bertambah.

"Melalui perbincangan yang diadakan bersama pihak HSM dan JKN Kedah, beberapa cadangan penambahbaikan telah diberikan termasuk penetapan nilai ambang kadar kemasukan pesakit harian sebagai petanda amaran agar tindakan-tindakan proaktif tertentu diambil.

"Ini termasuk keperluan menambah bilangan katil bukan ICU dan ICU untuk kes COVID-19, mobilisasi petugas kesihatan dan aset dari daerah atau negeri lain, evakuasi pesakit melalui pengangkutan udara ke hospital rujukan lain serta penubuhan PKRC yang dikendalikan oleh pihak swasta," katanya.

Dr Noor Hisham mengingatkan kepada semua bakal pengunjung ke Pulau Langkawi di bawah projek rintis gelembung pelancongan domestik agar sentiasa mengamalkan norma baharu dan kekal mematuhi SOP.

"Tatkala kita cuba mengimbangi di antara nyawa dengan kelangsungan hidup dan ekonomi, marilah kita bersama-sama memastikan tiada peningkatan jangkitan virus COVID-19 di pulau percutian ini. Kerjasama anda semua adalah sangat diperlukan," katanya.

Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya Malaysia

1631414146567.png

1631414154716.png

1631414162662.png
 

KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

52m ·

Kenyataan Media Kementerian Kesihatan Malaysia

Gelembung Pelancongan Domestik Projek Rintis Langkawi:
Keperluan Menjalani Ujian COVID-19 Sebelum Berlepas

Kerajaan bersetuju untuk membuka sektor pelancongan di beberapa destinasi di bawah program gelembung perjalanan dengan Langkawi dipilih sebagai projek rintis bermula 16 September.

Antara faktor yang dipertimbangkan dalam melaksanakan projek rintis Gelembung Pelancongan Langkawi ini termasuk liputan imunisasi lengkap penduduk dewasa di pulau tersebut yang telah mencapai 89.9 % manakala 91.8% penduduk dewasa menerima sekurang-kurangnya 1 dos vaksin dan kesediaan operator-operator pelancongan untuk menerima kedatangan pelancong.

Namun, projek rintis ini perlu dilaksanakan dengan berhati-hati bagi memastikan ia berjalan lancar dan tidak menyebabkan berlakunya peningkatan kes serta kluster baharu.

Oleh itu, kerajaan perlu memastikan setiap pelancong yang akan bercuti ke Langkawi telah menerima vaksinasi lengkap, bukan kes positif COVID-19 dan bukan kontak rapat kepada kes positif.

Baca kenyataan lanjut di lampiran.

1631693470760.png

1631693482194.png

1631693491422.png

Arahan baru
kene buat RT PCR test kalau nak pegi

PETALING JAYA: In an about-turn, visitors to Langkawi under the pilot travel bubble project from tomorrow must now be screened for Covid-19, health minister Khairy Jamaluddin said.

Khairy said screening must be done for all adults aged 18 and above and children and teenagers between seven and 17.

He said in a statement today that this should be carried out through RT-PCR tests at any healthcare facility or private laboratory within 48 hours before their arrival.

The visitors must bring their test results with them for checking at the entry gates of airports or ferry terminals before their departure.




Khairy said individuals may also purchase their own saliva rapid test kits for self-screening at dedicated screening stations at the airport or ferry terminal.

They may also purchase the saliva test kits from service providers at the screening stations.

Sponsored Post

akecema

CG Top Poster Club
Messages
23,899
Paid Membership
Joined
Jan 26, 2007
Messages
23,899
Reaction score
3,020
Points
206
Ramai2 n patuh SOP?

Tolong gelak je
 

anbusan

Super Active Member
Messages
8,368
Joined
Jan 22, 2006
Messages
8,368
Reaction score
306
Points
91
Beratur beli makan or supermarket pun tak reti nak jarak.
ini kan lagi pergi bersuka ria
 

CyberMachine

CG Top Poster Club
Messages
22,992
Joined
Oct 1, 2009
Messages
22,992
Reaction score
621
Points
171
kan dah vaksin.. dah herd imunity

kita kena ikut mcm england... mask pun dah x pakai
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Messages
325,199
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
325,199
Reaction score
16,634
Points
2,376
Beratur beli makan or supermarket pun tak reti nak jarak.
ini kan lagi pergi bersuka ria

Tak harap dah
Masing² dah lama ketar kaki nak bercuti
 

TT

CG Super Hardcore Club
Messages
161,938
Top Poster #4
Joined
Jan 13, 2009
Messages
161,938
Reaction score
22,066
Points
1,671
Sume open dah. Satu tu je masih eksklusif, dtg awal pun belum tentu dpt masuk 🤭
 

CyberMachine

CG Top Poster Club
Messages
22,992
Joined
Oct 1, 2009
Messages
22,992
Reaction score
621
Points
171
Sume open dah. Satu tu je masih eksklusif, dtg awal pun belum tentu dpt masuk 🤭
takleh slahkan masjid

ada skuad pemantau oo...

kang diorang yang kena...

kena tanya yang buat undang undang tu
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Messages
95,623
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
95,623
Reaction score
15,454
Points
1,906
Tak perlu permit polis jika menaiki kapal terbang - Menteri Kesihatan

Pelancong guna pesawat udara ke Langkawi tak perlu surat polis​



12 September 2021

MGE09032021_KHAIRYJAMALUDDINPPUM16-2.jpg


Khairy Jamaluddin

KUALA LUMPUR – Hanya pelancong yang menggunakan pengangkutan darat dari luar negeri sahaja diperlukan mendapat surat dari polis bagi tujuan rentas negeri dan sekatan jalan raya.
“Pelancong yang menggunakan pesawat udara tidak perlu surat polis,” kata Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar dalam ciapan Twitternya hari ini.




Beliau berkata demikian susulan program perintis pelancongan gelembung pelancongan Langkawi yang diumumkan kerajaan baru-baru ini.
Kementerian Kesihatan juga mengingatkan semua bakal pengunjung ke Pulau Langkawi, Kedah di bawah projek rintis gelembung pelancongan domestik agar sentiasa mengamalkan norma baharu dan kekal mematuhi prosedur operasi standard (SOP).

Pada 9 September lepas, Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Seri Nancy Shukri mengumumkan pelancong domestik yang memenuhi kriteria SOP dari seluruh negara termasuk dari negeri Fasa Satu Pelan Pemulihan Negara (PPN) boleh mengunjungi Pulau Langkawi mulai 16 September ini.- MalaysiaGazette


 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register