KKM beri amaran kepada penjual susu pisang

CG Sponsors




bell&ross

Active+ Member
Joined
Apr 3, 2009
Messages
4,078
Reaction score
159
Points
33
beli ubat kat farmasi BIG je bro..
pharmasis dia pun expert pasai ubat... dh mcm dokter dah dia punya explaination
farmasi BIG mmng terbaik...harga pun murah..

badan saya dh bersih dari drug/ubat barat...saya suka mcm ni...badan sihat tanpa dadah... (y) .

MSK
 
Sponsored Post

bell&ross

Active+ Member
Joined
Apr 3, 2009
Messages
4,078
Reaction score
159
Points
33
Aween Lia-Na

· 7 Disember

First time im writing an open letter. But I guess with great power comes great responsibility, right guys? Im a responsible doctor, so here goes..

Bismillah..

To Hajjah Neelofa dan abang kakak yang jual produk kesihatan,

Kami pegawai kesihatan ni, doktor ke, misi ke, MA ke, pharmacist ke..kami takde nak dengki pun ampa semua nak jual produk. Ampa semua nak berjaye ke…nak kaye ke…nak pakai beg Birkin ke…nak ade sejuta follower dekat insta ke, ade lah..kami tak dengki pun. Ye sumpah 150% takde secubit dengki pun. Teringin pun tak.

Cuma kami dengki lah kalau produk yang awak jual tu takut boleh bagi penyakit dekat orang awam. Sebab orang awam ni kami sayang. Derang ni makcik pakcik kawan nenek atok jiran kami. Kami dengki lah sebab kami kalau nak bagi ubat dekat orang, kami punyalah kena lalui banyak proses. Beruban pala ghedot muka kami nak bagi ubat dekat orang.

Meh kami cerita camna dekat Hajjah dengan abang kakak camna nak bagi ubat dekat orang ok. Bagi uolls paham sket noh. Ok camni, kalau kami rasa ubat tu ada potensi untuk rawat sesuatu, maka mulalah kami buat kajian. Kajian ye, bukan testimoni. TESTIMONI tu serendah-rendah bukti. Tutup mata je kalau dalam dunia perubatan nih. Kajian ni kena lalui fasa dengan fasa dengan fasa. Mula-mula dengan haiwan. Pastu haiwan ok, baru pi dekat manusia. Nak pi dekat manusia tu Hajjah Neelofa dan abang kakak, ya Allah bukan senang. Naik turun ethics committee pun dah beruban. Boleh berkicap nak boleh dapat approval. Bukan senang hajjah oiiiii. Ni saya baru dapat ethics approval utk thesis saya ni pun rasa macam nak sujud la la tu jugak! Pastu dah approve tu, pi pulak phase 1 2 3. Satu satu phase tu bertahun kak. Sakit perut cirit muntah pengsan bangun pengsan balik pun tak siap siap lagi clinical trial tu kak. Haa dari hajjah jadi kak dah. Maaf hajjah. Sis tersasul.

Pastu ubat tu abes trial. Fuh alhamdulillah. Walopun muka muka pengkaji dah berkedut sebab nak abes kajian, tapi takpelah abes jugak. Ehh tak abes lagi kak. Tak boleh pi terus jual dekat orang dekat kampung lagik. Kena buat kajian statistic pulak. Oh ni paling saspen. Saspenda macam kawan saya cakap. Buat punya buat kajian statistic, tengok tengok takdak keberkesanan ubat tu. Menangis kak menangis. Kuaq air mata darah menangis.

Sebab kalau tak berkesan, tak boleh bagi dekat orang noh. Nanti tipu. So semua clinical phase tu rugi ke? Hurm taklah rugi hajjah ye. Kami start balik from scratch. Cari apa kurang. Apa lebih. Sampailah terbukti keberkesanan barulah kami pi bagi dekat orang ramai.
Bertahun tahun kak oi. Peluh kaler hijau muntah kaler oren air mata kaler pink pun belum tentu abes kak oi.

Sekarang hajjah dan abang kakak paham betapa susahnya kami nak bagi ubat dekat orang?

Sebab tulah, kami melatah bila abang kakak hajjah haji dato datin datun claim ubat ampa boleh rawat kencing manis, darah tinggi, gout, jerawat, resdung sekali harung sekali minum. Oih hebat betoi. Ubat kami ni punyalah susah kami nak lepas nak bagi dekat orang. Rupa-rupanya ada ubat ampa lagi ‘hebat’ noh!

Kalau Hajjah ke abang kakak nak claim ke overclaim ke overtime ke buatlah. But..

ok lets be serious now.

But..show us the EVIDENCES. Give us the clinical evidences. The trials. The risks. The side effects. The minor side effects. The major side effects. Give us the percentage of each one occurring. And what should you do if the side effects happen? When to stop? When to stop and start again? When to continue?

Not by saying “I don’t know. Go to hospital.”

If you cant, then don’t overclaim. Helping is a good thing. But helping by lying is a different thing. Its wrong. Niat tidak menghalalkan cara ye.

Setiap orang dekat dunia ni Allah bagi kelebihan masing-masing. Kepakaran masing-masing. Kepakaran kami adalah bahagian kesihatan.

So let us do our job. And we let you do yours ok?

Yang benar,

Dr Wan Syazween Lyana Wan Ahmad Kammal
Pakar Perubatan Klinikal Dermatologi,
Pensyarah Perubatan,
Dan paling penting..hamba Allah yang bertanggungjawab.

Ps : Ni sis tak tulis lagi camna nak jadi pakar dalam bidang doktor ni. Kalau tengok bos-bos sis punya liku-liku hidup nak jadi pakar ni, sis rasa hajjah dan abang kakak boleh to
Aween Lia-Na

· 7 Disember

First time im writing an open letter. But I guess with great power comes great responsibility, right guys? Im a responsible doctor, so here goes..

Bismillah..

To Hajjah Neelofa dan abang kakak yang jual produk kesihatan,

Kami pegawai kesihatan ni, doktor ke, misi ke, MA ke, pharmacist ke..kami takde nak dengki pun ampa semua nak jual produk. Ampa semua nak berjaye ke…nak kaye ke…nak pakai beg Birkin ke…nak ade sejuta follower dekat insta ke, ade lah..kami tak dengki pun. Ye sumpah 150% takde secubit dengki pun. Teringin pun tak.

Cuma kami dengki lah kalau produk yang awak jual tu takut boleh bagi penyakit dekat orang awam. Sebab orang awam ni kami sayang. Derang ni makcik pakcik kawan nenek atok jiran kami. Kami dengki lah sebab kami kalau nak bagi ubat dekat orang, kami punyalah kena lalui banyak proses. Beruban pala ghedot muka kami nak bagi ubat dekat orang.

Meh kami cerita camna dekat Hajjah dengan abang kakak camna nak bagi ubat dekat orang ok. Bagi uolls paham sket noh. Ok camni, kalau kami rasa ubat tu ada potensi untuk rawat sesuatu, maka mulalah kami buat kajian. Kajian ye, bukan testimoni. TESTIMONI tu serendah-rendah bukti. Tutup mata je kalau dalam dunia perubatan nih. Kajian ni kena lalui fasa dengan fasa dengan fasa. Mula-mula dengan haiwan. Pastu haiwan ok, baru pi dekat manusia. Nak pi dekat manusia tu Hajjah Neelofa dan abang kakak, ya Allah bukan senang. Naik turun ethics committee pun dah beruban. Boleh berkicap nak boleh dapat approval. Bukan senang hajjah oiiiii. Ni saya baru dapat ethics approval utk thesis saya ni pun rasa macam nak sujud la la tu jugak! Pastu dah approve tu, pi pulak phase 1 2 3. Satu satu phase tu bertahun kak. Sakit perut cirit muntah pengsan bangun pengsan balik pun tak siap siap lagi clinical trial tu kak. Haa dari hajjah jadi kak dah. Maaf hajjah. Sis tersasul.

Pastu ubat tu abes trial. Fuh alhamdulillah. Walopun muka muka pengkaji dah berkedut sebab nak abes kajian, tapi takpelah abes jugak. Ehh tak abes lagi kak. Tak boleh pi terus jual dekat orang dekat kampung lagik. Kena buat kajian statistic pulak. Oh ni paling saspen. Saspenda macam kawan saya cakap. Buat punya buat kajian statistic, tengok tengok takdak keberkesanan ubat tu. Menangis kak menangis. Kuaq air mata darah menangis.

Sebab kalau tak berkesan, tak boleh bagi dekat orang noh. Nanti tipu. So semua clinical phase tu rugi ke? Hurm taklah rugi hajjah ye. Kami start balik from scratch. Cari apa kurang. Apa lebih. Sampailah terbukti keberkesanan barulah kami pi bagi dekat orang ramai.
Bertahun tahun kak oi. Peluh kaler hijau muntah kaler oren air mata kaler pink pun belum tentu abes kak oi.

Sekarang hajjah dan abang kakak paham betapa susahnya kami nak bagi ubat dekat orang?

Sebab tulah, kami melatah bila abang kakak hajjah haji dato datin datun claim ubat ampa boleh rawat kencing manis, darah tinggi, gout, jerawat, resdung sekali harung sekali minum. Oih hebat betoi. Ubat kami ni punyalah susah kami nak lepas nak bagi dekat orang. Rupa-rupanya ada ubat ampa lagi ‘hebat’ noh!

Kalau Hajjah ke abang kakak nak claim ke overclaim ke overtime ke buatlah. But..

ok lets be serious now.

But..show us the EVIDENCES. Give us the clinical evidences. The trials. The risks. The side effects. The minor side effects. The major side effects. Give us the percentage of each one occurring. And what should you do if the side effects happen? When to stop? When to stop and start again? When to continue?

Not by saying “I don’t know. Go to hospital.”

If you cant, then don’t overclaim. Helping is a good thing. But helping by lying is a different thing. Its wrong. Niat tidak menghalalkan cara ye.

Setiap orang dekat dunia ni Allah bagi kelebihan masing-masing. Kepakaran masing-masing. Kepakaran kami adalah bahagian kesihatan.

So let us do our job. And we let you do yours ok?

Yang benar,

Dr Wan Syazween Lyana Wan Ahmad Kammal
Pakar Perubatan Klinikal Dermatologi,
Pensyarah Perubatan,
Dan paling penting..hamba Allah yang bertanggungjawab.

Ps : Ni sis tak tulis lagi camna nak jadi pakar dalam bidang doktor ni. Kalau tengok bos-bos sis punya liku-liku hidup nak jadi pakar ni, sis rasa hajjah dan abang kakak boleh tolong pengsan skali kot. Sis pun dah nak pengsan dah nih.



cek mek tanak cuba minyak saya...?...lepas tu boleh bandingkan yg mana lagi hebat...

sebotol je cek mek...buat penawar utk demam....bina keyakinan..

kita tak semestinya kena bergantung pada ubat/drug ni....ada je cara2 lain yg doktor pun tak tau punca penyakit...tapi traditional method boleh selesaikan masaalah tersebut...

mcm kes susu pisang ni....kalau murah/sedap orang beli...kalau ada kebaikkan utk kesihatan...org akan amalkan...kalau kena kencing manis...bersedia lah utk disaman..:D

[/QUOTE]
 
Last edited:

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
50,978
Reaction score
6,459
Points
1,746
cek mek tanak cuba minyak saya...?...lepas tu boleh bandingkan yg mana lagi hebat...

sebotol je cek mek...buat penawar utk demam....bina keyakinan..

kita tak semestinya kena bergantung pada ubat/drug ni....ada je cara2 lain yg doktor pun tak tau punca penyakit...tapi traditional method boleh selesaikan masaalah tersebut...

mcm kes susu pisang ni....kalau murah/sedap orang beli...kalau ada kebaikkan utk kesihatan...org akan amalkan...kalau kena kencing manis...bersedia lah utk disaman..:D
[/QUOTE]

tn bell&ross, berkenaan cuba minyak tuan tu, nanti dulu deh, insya Allah nanti lain kali deh :)
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
50,978
Reaction score
6,459
Points
1,746
BARA Produk
28 min ·

Dr Amalina Balas Dengan Komen Yang Padu Bila Neelofa Kata Anak Melayu Jatuhkan Melayu

PENGACARA Neelofa mengakui terkilan dan bersedih dengan sikap segelintir orang Melayu yang cuba menjatuhkan perniagaan orang lain dari bangsa yang sama.

Menurut Neelofa, tindakan itu hanya akan merugikan dan menyekat kemampuan anak muda untuk menambah baik taraf hidup masing-masing.

“Saya terkilan sebab bisnes (susu pisang) ini buka peluang kepada anak Melayu muda berniaga, kebanyakan belum pernah berniaga dan mereka nak belajar meniaga.

“Saya sedih orang Melayu juga yang tutup peluang dan kalau tengok bangsa lain tepuk tangan. Anak Melayu cuba bagi peluang tapi anak Melayu juga nak jatuhkan… kita kena tukar attitude dan mindset ini!

“Kalau macam ini pantang tengok anak Melayu berjaya sampai bila kita tak akan kaya dan jadi orang berkuasa, semuanya bermula dengan kita, jangan tokok tambah dan memperbesarkan benda ni,” katanya.

Neelofa luahkan rasa kesal dengan sikap sesetengah orang Melayu.

Neelofa berkongsi luahannya itu menerusi Instastory semasa ditemubual oleh wartawan pada Jumaat lalu.

Sebelum itu, pengacara program Meletop ini menjelaskan risalah berkaitan susu pisang yang menjadi salah faham dan mengelirukan pengguna sehingga menerima teguran daripada pakar bedah, Dr Amalina Che Bakri.

Neelofa berkata, risalah produk minuman yang diedarkan baru-baru ini tidak mendapat kelulusan daripada kilang atau agensi yang dilantik.

Saya sedih orang Melayu juga yang tutup peluang dan kalau tengok bangsa lain tepuk tangan!

Malah, pihaknya juga akan mengambil langkah berhati-hati sebelum memuat naik perkongsian atau kenyataan di media sosial dan akan memperkemaskan lagi bungkusan susu pisang selepas susu itu diperiksa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Mereka juga akan menghantar beberapa dokumen yang diminta KKM bagi memastikan produk itu dipromosikan sebagai susu berperisa pisang.

Pada Selasa lalu, Dr Amalina menerusi Twitter peribadinya meminta penjelasan usahawan itu tentang khasiat susu pisang yang dianggap keterlaluan dipromosikan.

Perkongsian Dr Amalina di Twitter dan nama Neelofa dan Melayu menjadi trending di laman tersebut.

Gara-gara isu susu pisang ini, nama Neelofa dan Melayu menjadi trending di laman Twitter.

Sementara itu, Dr Amalina pula meminta tiada pihak memainkan isu perk4uman dalam sesuatu kesilapan yang dilakukan.

Bagaimanapun, dia tidak menyatakan secara khusus kepada siapa mesej tersebut ditujukan.

“Saya harap orang menghentikan menggunakan bangsa sebagai alasan ‘Melayu nak jatuhkan Melayu’. Ini adalah tentang integriti, etika dan tanggungjawab. Salah tetap salah. Berani kerana benar, takut kerana salah. Saya akan bersuara tak kira siapa anda jika ia mendapat perhatian saya.

“Saya tak dapat apa-apa faedah dengan berbuat demikian, saya menentang dan bercakap mengenai produk overclaim dan berbahaya untuk melindungi orang Malaysia,” tulisnya.





 

Penbiru

Legendary Member
Joined
Jan 12, 2008
Messages
18,608
Reaction score
1,249
Points
201
bersepah lagi agen dia dok jual kat fb...kalau setakat jual minuman berperisa pisang takde masalah..tapi claim bagai bagai..lepas tu boss cuci tangan cakap claim tu pengeluar tak approved pun...itu sebab agen yg claim...so patut tindakan pecat agen dan ambil tindakan kpd agen...bukan keluar alasan...melayu nak bunuh perniagaan melayu...sikap sikap main bab kaum....apa kau ingat nama kau besar apa yg kau nak jual kira ok je lah....ayo minda sempit lah...kata dah world class
 

Penbiru

Legendary Member
Joined
Jan 12, 2008
Messages
18,608
Reaction score
1,249
Points
201
BARA Produk
28 min ·

Dr Amalina Balas Dengan Komen Yang Padu Bila Neelofa Kata Anak Melayu Jatuhkan Melayu

PENGACARA Neelofa mengakui terkilan dan bersedih dengan sikap segelintir orang Melayu yang cuba menjatuhkan perniagaan orang lain dari bangsa yang sama.

Menurut Neelofa, tindakan itu hanya akan merugikan dan menyekat kemampuan anak muda untuk menambah baik taraf hidup masing-masing.

“Saya terkilan sebab bisnes (susu pisang) ini buka peluang kepada anak Melayu muda berniaga, kebanyakan belum pernah berniaga dan mereka nak belajar meniaga.

“Saya sedih orang Melayu juga yang tutup peluang dan kalau tengok bangsa lain tepuk tangan. Anak Melayu cuba bagi peluang tapi anak Melayu juga nak jatuhkan… kita kena tukar attitude dan mindset ini!

“Kalau macam ini pantang tengok anak Melayu berjaya sampai bila kita tak akan kaya dan jadi orang berkuasa, semuanya bermula dengan kita, jangan tokok tambah dan memperbesarkan benda ni,” katanya.

Neelofa luahkan rasa kesal dengan sikap sesetengah orang Melayu.

Neelofa berkongsi luahannya itu menerusi Instastory semasa ditemubual oleh wartawan pada Jumaat lalu.

Sebelum itu, pengacara program Meletop ini menjelaskan risalah berkaitan susu pisang yang menjadi salah faham dan mengelirukan pengguna sehingga menerima teguran daripada pakar bedah, Dr Amalina Che Bakri.

Neelofa berkata, risalah produk minuman yang diedarkan baru-baru ini tidak mendapat kelulusan daripada kilang atau agensi yang dilantik.

Saya sedih orang Melayu juga yang tutup peluang dan kalau tengok bangsa lain tepuk tangan!

Malah, pihaknya juga akan mengambil langkah berhati-hati sebelum memuat naik perkongsian atau kenyataan di media sosial dan akan memperkemaskan lagi bungkusan susu pisang selepas susu itu diperiksa Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Mereka juga akan menghantar beberapa dokumen yang diminta KKM bagi memastikan produk itu dipromosikan sebagai susu berperisa pisang.

Pada Selasa lalu, Dr Amalina menerusi Twitter peribadinya meminta penjelasan usahawan itu tentang khasiat susu pisang yang dianggap keterlaluan dipromosikan.

Perkongsian Dr Amalina di Twitter dan nama Neelofa dan Melayu menjadi trending di laman tersebut.

Gara-gara isu susu pisang ini, nama Neelofa dan Melayu menjadi trending di laman Twitter.

Sementara itu, Dr Amalina pula meminta tiada pihak memainkan isu perk4uman dalam sesuatu kesilapan yang dilakukan.

Bagaimanapun, dia tidak menyatakan secara khusus kepada siapa mesej tersebut ditujukan.

“Saya harap orang menghentikan menggunakan bangsa sebagai alasan ‘Melayu nak jatuhkan Melayu’. Ini adalah tentang integriti, etika dan tanggungjawab. Salah tetap salah. Berani kerana benar, takut kerana salah. Saya akan bersuara tak kira siapa anda jika ia mendapat perhatian saya.

“Saya tak dapat apa-apa faedah dengan berbuat demikian, saya menentang dan bercakap mengenai produk overclaim dan berbahaya untuk melindungi orang Malaysia,” tulisnya.





mana nak berani..dia kan dan twist amaran susu pisang oleh KKM kpd melayu nak jatuhkan melayu..hahaha
 

eizzbizz

Super Active Member
Joined
Sep 2, 2009
Messages
7,974
Reaction score
299
Points
86
tak pe la lopa.. biar depa nk kata apepun.. abam sokong lopa...

mlm jumaat ni.. i abam minom susu betik lopa boleh kan....

susu pishang abam rasa mcm gay la teringat susu pishang Sejat..ngeri.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register