KKM beri amaran kepada penjual susu pisang

CG Sponsors




mazri_2008

CG Top Poster Club
Top Poster Of Month
Joined
Nov 9, 2008
Messages
30,009
Reaction score
2,306
Points
191
PUTRAJAYA - Kementerian Kesihatan (KKM) memberi amaran semua penjual atau ejen-ejen produk makanan agar menghentikan pengiklanan yang tidak mematuhi Akta Makanan 1983.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Noor Hisham Abdullah berkata, penjual juga diberi amaran agar tidak menyebarkannya di media sosial.

"KKM memandang serius penjualan dan pengiklanan produk susu pisang yang membuat akuan yang dilarang di media sosial dan media cetak," katanya.

Menurutnya, penyataan seperti membantu merendahkan tekanan darah tinggi, membantu membuang toksik dari badan, meningkatkan metabolisme, mengawal selia pengeluaran insulin dan pergerakan oksigen, mengurangkan obesiti dan sebagainya adalah dilarang pada label serta iklan produk makanan.

"KKM melalui Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan telah mengambil tindakan ke atas pihak yang mengedar atau menjual produk makanan tersebut yang tidak mematuhi mana-mana perundangan berkaitan di bawah Akta Makanan 1983 dan peraturan-peraturan di bawahnya," katanya.

Beliau berkata, KKM sentiasa menjalankan operasi dari semasa ke semasa bagi memastikan pematuhan produk makanan ke atas Akta Makanan 1983.

"Pada Oktober lalu, KKM telah menjalankan satu operasi khas bagi membanteras dan mengambil tindakan ke atas pengeluar dan produk makanan secara serentak di seluruh negara.

"Hasil operasi khas yang dijalankan, sebanyak 506 premis makanan telah diperiksa dan sebanyak 2,135 produk makanan bernilai RM60,494.53 telah disita.

"Sementara itu, sejumlah 47 notis dengan keseluruhan nilai RM113,500.00 telah dikeluarkan kepada pemilik premis makanan yang gagal mematuhi peruntukan di bawah Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan di bawahnya," katanya.

Dr Noor Hisham berkata, KKM sentiasa bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) serta pentadbir Facebook dan Instagram untuk menyekat akses kepada laman web dan laman sosial mana-mana produk makanan yang didapati tidak mematuhi Akta Makanan 1983.

"Sehingga kini sebanyak 103 laman web dan laman sosial telah disekat," katanya.

Menurutnya, Seksyen 17, Akta Makanan 1983 menetapkan larangan ke atas sesuatu iklan makanan termasuklah perkara-perkara yang dilarang pada label dan pernyataan-pernyataan yang boleh memperdayakan pengguna.

"Di bawah Peraturan 18(6), Peraturan-Peraturan Makanan 1985 pula menyatakan bahawa label makanan tidak boleh mengandungi akuan kesihatan seperti mencegah, mengurang, merawat dan menyembuhkan sesuatu penyakit.

"Kegagalan mematuhi mana-mana peruntukan di bawah Peraturan-Peraturan Makanan 1985 merupakan satu kesalahan dan jika sabit kesalahan, boleh didenda tidak melebihi RM10,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun," katanya.

Dalam pada itu beliau turut menasihati pengguna agar tidak terpedaya dengan iklan-iklan sedemikian.

"Sekiranya pengguna mempunyai sebarang kemusykilan berhubung sebarang isu keselamatan makanan, pengguna boleh menghubungi Pejabat Kesihatan Daerah/Kawasan/Bahagian atau Jabatan Kesihatan Negeri terdekat atau melalui laman sesawang http://moh.spab.gov.my atau facebook Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) www.facebook.com/bkkmhq," katanya.

Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/60702/BERITA/Nasional/KKM-beri-amaran-kepada-penjual-susu-pisang
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf
 
PENJELASAN NEELOFA TERHADAP PRODUK SUSU PISANG

Susu pisang dikecam, salah risalah' - Neelofa


SELEBRITI popular Noor Neelofa menjelaskan salam faham membabitkan minuman berperisa pisang dihasilkan Nilofa.Hq baik untuk kesihatan dan dapat membantu menurunkan berat badan berpunca daripada risalah yang diedarkan pada hari persidangan bagi memperkenalkan produk itu.

Menerusi kenyataan dimuat naik di laman sosial Nilofa.hq, Neelofa berkata, syarikat yang ditubuhkan untuk mengendalikan produk minuman susu pisang itu kecil sahaja dan tidak ada ramai pekerja.

“Bagi mempromosikan produk ini saya menggunakan tenaga kerja luar termasuklah bahagian pemasaran, operasi dan penjenamaan. Sewaktu hari persidangan dijalankan, mereka yang hadir menerima risalah menceritakan kebaikan susu ini.


“Bagaimanapun, risalah itu tidak merujuk atau mendapat kelulusan kilang dan ibu pejabat. Andai saya dapat tahu perkara ini, pasti saya akan hentikan pengedarannya,” katanya.

Tegas Neelofa, dari awal perancangan menghasilkan produk itu dia tidak mahu memfokuskan atau menjenamakan ia sebagai makanan kesihatan yang boleh mencantikkan, memutihkan wajah atau menurunkan berat badan.

“Saya mahu menghasilkan produk yang melambangkan gaya hidup, itu sahaja. Disebabkan itu, mereka yang sudah mendapatkan susu ini dapat lihat di kotak atau bungkusan tidak ada dinyatakan bahawa ia untuk kesihatan mahupun kecantikan,” katanya.

Neelofa memberikan kenyataan ini selepas produk minuman yang dihasilkan itu menjadi perdebatan ramai malah Dr Nur Amalina Che Bakri menerusi laman sosialnya meminta pengacara program MeleTop terbabit tampil memberikan penjelasan.

Menurut Neelofa, pihak KKM ada datang ke kilang dan tempat penyimpanan produk minuman yang dihasilkan syarikatnya.

“Tiada apa yang berlaku, cuma pihak KKM minta Nilofa.Hq mengubah pembungkusan susu terbabit dan ia akan dilakukan dalam proses seterusnya,” katanya.

Neelofa turut berterima kasih atas komen dan keprihatinan diberikan terhadap produk dihasilkan kerana secara tidak langsung ia menjadikan dirinya lebih peka serta akan meneliti setiap operasi penghasilan produk syarikatnya.


lepas kena tegur dengan Dr Amalina, Neelofa guna defence, Neelofa sedih sikap Melayu jatuhkan Melayu





Neelofa sedih sikap Melayu jatuhkan Melayu
Nadia Azam
Diterbitkan 6 Dis 2019, 11:00 malam | Dikemaskini Hari ini 12:35 pagi

Kecewa dengan isu susu pisang, Neelofa menganggap hal itu berpunca daripada sikap sesetengah orang Melayu yang didakwanya mahu menjatuhkan bangsa sendiri.

Pengacara dan pelakon itu berkata, dirinya yang julung kali berkecimpung dalam perniagaan berasaskan makanan dan minuman (F&B) wajar diberi peluang menapak terlebih dahulu dan bukannya dikecam tanpa usul periksa.

"Bangsa lain semua (mungkin) tengah tepuk tangan sebab anak Melayu nak berniaga tapi kita sesama bangsa (sebaliknya) menjatuhkan dan tutup peluang.

"Saya rasa banyak lagi produk di luar yang tak menepati piawaian tapi hanya kerana saya ada nama dalam industri dibuat begini.

"Itu sebab saya sedih orang Melayu nak jatuhkan Melayu. Saya rasa sikap tu perlu tukar," katanya kepada Malaysiakini ketika ditemui di NH Prima International Sdn Bhd di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur hari ini.

Menurutnya, dia juga berasa kecewa dan terkilan apabila banyak pihak menokok tambah isu berkenaan.

"Mana sokongan? Kalau nak lebih ramai anak Melayu berjaya ni bukan sikap yang kita mahukan," katanya.

Terdahulu, tular di media sosial produk jenama Nilofa itu didakwa antaranya mampu mengurangkan obesiti, tekanan darah dan meningkatkan kadar metabolisma.






Netizen berpendapat produk berkenaan tidak mampu memberikan khasiat kesihatan seperti yang didakwa berikutan mempunyai kadar kandungan gula yang tinggi.

Kementerian Kesihatan (KKM) dalam kenyataannya hari ini memberi amaran semua penjual atau ejen-ejen produk makanan agar menghentikan pengiklanan yang tidak mematuhi Akta Makanan 1983.

KKM memandang serius penjualan dan pengiklanan produk susu pisang yang membuat akuan dilarang di media sosial dan media cetak.

Tiada tindakan diambil KKM

Mengulas lanjut, kata Neelofa atau Noor Neelofa Mohd Noor itu, tiada tindakan diambil KKM atas isu berkenaan.

"KKM sudah membuat penelitian ke atas produk selain memeriksa kilang baru-baru ini.

"Mereka datang kilang untuk menyiasat dan teliti segala-galanya. Mereka tak boleh ambil apa-apa tindakan sebabnya pada kotak atau label produk kami tak ada membuat dakwaan apa-apa tentang kesihatan atau khasiat yang boleh merawat obesiti dan sebagainya.

"Cuma kami perlu memperkemaskan aspek pembungkusan produk menjadi susu berperisa pisang," katanya.

Maklumat pada risalah

Neelofa berkata, siasatan dalaman mendapati maklumat pada risalah produk yang tular diedarkan pada sidang media oleh agensi promosi yang dilantik baru-baru ini tidak mendapat maklum balas ibu pejabat terlebih dahulu.

“Ketika saya menubuhkan syarikat ini, kumpulan saya sangat kecil. Jadi urusan pemasaran, operasi dan penjenamaan diserahkan kepada pihak lain.

“Sudah tentu, jika saya tahu mengenai risalah ini, saya akan pastikan ia tak diedarkan.

“Fokus saya (untuk produk) bukan untuk membantu atau merawat. Kami memberi tumpuan pada produk gaya hidup," katanya yang akan memastikan segala kenyataan berkenaan produk akan diperketat selepas ini.

Berkenaan kandungan gula, Neelofa berkata, dia mengalu-alukan pihak yang mempertikai untuk membuat perbandingan dengan produk susu pisang lain.

"Saya nak minta siapa yang pertikaikan beli susu di luar sana bandingkan dengan (susu) Nilofa.

"Setakat ni antara susu pisang jenama lain di Malaysia kami punya kandungan paling rendah iaitu 9.5 gram berbanding lain yang kebanyakannya adalah 10 dan 11 gram," katanya.


Neelofa pertahan susu pisang Nilofa


KUALA LUMPUR: Pengacara dan usahawan popular, Neelofa mengaku perlu memperkemaskan aspek pembungkusan susu pisang keluarannya, Nilofa, selepas produk itu diperiksa Kementerian Kesihatan.

Neelofa atau nama penuh, Noor Neelofa Mohd Noor, berkata pihaknya mengemukakan dokumen diperlukan bagi memastikan Nilofa dipromosikan sebagai produk susu berperisa pisang, selepas ini.

“Kementerian sudah memeriksa kilang dan gudang. Selepas membuat penelitian, alhamdulillah, kami perlu menambah baik pembungkusan produk menjadi susu berperisa pisang.

“Kami sudah menghantar apa yang diperlukan untuk perkara ini diperbetulkan bagi pengeluaran akan datang,” katanya melalui video yang dimuat naik di Instagram, kira-kira sejam lalu.

Baru-baru ini, Neelofa melancarkan susu pisang jenama Nilofa yang mencetuskan kontroversi apabila didakwa khasiat produk itu dipromosikan keterlaluan termasuk dikatakan mengandungi kadar gula tinggi.

Neelofa berkata, tiada tindakan diambil kementerian terhadap isu ‘over claim’ atau dakwaan keterlaluan membabitkan kelebihan Nilofa.

“Ini kerana pada pembungkusan, tidak ada elemen yang menyatakan produk ini adalah untuk mengatasi obesiti atau boleh merawat itu dan ini,” katanya.

Neelofa berkata, siasatan mendapati maklumat dalam risalah produk Nilofa yang diedarkan pada sidang media, baru-baru ini, tidak dirujuk sebuah agensi yang dilantik syarikat, kepada kilang dan ibu pejabat.

“Ketika saya menubuhkan syarikat ini, kumpulan saya sangat kecil. Jadi urusan pemasaran, operasi dan penjenamaan diserahkan kepada pihak lain atau ‘outsource’.

“Sudah tentu, jika saya tahu mengenai risalah ini, saya akan pastikan ia tidak diedarkan.

“Ini kerana fokus syarikat (dalam menghasilkan Nilofa) bukan untuk merawat atau untuk kesihatan. Kami memberi tumpuan kepada produk gaya hidup,” katanya.

Neelofa berkata, pihaknya sudah berbincang dengan agensi terbabit untuk mengambil beberapa langkah sebelum memuat naik

perkongsian, entri atau kenyataan selepas mendapat kelulusan syarikat.

Mengenai kandungan gula dalam Nilofa, Neelofa berkata, pengguna boleh membuat perbandingan dengan produk susu pisang lain.

“Kalau masih ragu-ragu, pergi bandingkan Nilofa dengan produk lain. Saya pasti anda dapat tengok kandungan gula dalam Nilofa paling rendah.

“Namun, disebabkan nama saya, orang tengok segala-galanya. Saya sangat hargai maklum balas diberi. Kami jadi lebih kuat dan teliti dalam memastikan apa yang dilakukan selepas ini,” katanya.


Cer paste cite Dr Amalina sound kat sini
tn Jering, berikut ni ye komen Dr Amalina :)


Dr Amalina Minta Neelofa Jelaskan Khasiat Susu Nilofa Yang Konon Dapat Kurangkan Obesiti
Harap-harap Neelofa sendiri akan tampil dengan penjelasan mengenai isu ini.


bn nelofa.PNG



Baru-baru ini telah tular di media sosial di mana ramai mempersoalkan tentang susu pisang keluaran Neelofa yang diberi nama Nilofa




Susu tersebut juga dikatakan telah terkenal di Korea dan kini semakin dipersoalkan kerana produk ini dikatakan mampu untuk mengurangkan obesiti dan memberikan khasiat-khasiat yang tidak tepat untuk pengguna.

Benarkah?



Bukan setakat itu sahaja, susu pisang tersebut juga telah diperkatakan mempunyai pelbagai khasiat yang tidak tepat. Antaranya adalah ia mampu untuk mengurangkan obesiti, membantu merendahkan tekanan darah tinggi, meningkatkan kadar metabolisma, membuang toksik dari dalam badan dan sebagainya.

Rata-rata menganggap bahawa setiap apa yang diiklankan itu adalah palsu kerana menurut mereka, tidak mungkinlah produk susu pisang yang mengandungi gula yang tinggi ini dapat memberikan khasiat sedemikian.



Warganet turut menyuarakan rasa ketidakpuasan hati terhadap isu false advertising susu pisang ini di media sosial.

bn nelofa2.PNG


bn nelofa3.PNG


Tak paham apa beza gula dgn gula tambahan? Gula jugak kan? Jumlah gula 9.2g/100ml , gula tambahan 5.6g/100ml. So jadinya gula 14.8g/100ml peh lagi tinggi gula dari coke dengan pepsi kot?? Baik aku minum pepsi ja https://t.co/X2BVkyOEiH

— samantha? (@nrlsabrinaaa) November 28, 2019

bn nelofa4.PNG


Isu minuman susu pisang jenama Nilofa ini turut meraih perhatian Dr Amalina Bakri yang juga tampil menyuarakan pendapatnya

bn nelofa5.PNG


Dalam tweet yang dikongsikan oleh Dr Amalina itu, dia menyeru supaya Neelofa tampil untuk memberi penjelasan mengenai susu pisang yang semakin tular ini. Ini kerana ramai orang yang meragui khasiat sebenar produk susu pisang tersebut sehingga dicop sebagai iklan yang melampau dan memberikan informasi salah kepada pengguna.

Pendapat Dr Amalina turut disokong padu oleh warganet yang juga ingin tahu tentang penjelasan sebenar isu ini. Malah, ada juga diantara mereka yang menyuarakan rasa marah dan tidak puas hati dengan perkara ini.
Di bawah merupakan antara suara-suara warganet yang turut membantah cara pengiklanan susu pisang ini:

bn nelofa6.PNG


bn nelofa7.PNG


bn nelofa8.PNG


Mungkin Neelofa sendiri perlu tampil untuk memberikan penjelasan bagi memastikan ketegangan isu ini akan berakhir dengan baik. :)




Sponsored Post

dausbiz

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Apr 27, 2015
Messages
51,163
Reaction score
1,531
Points
596
susu pisang neelofa jadi mangsa

duk viral lani dr Amalina sound
 

lau_kau

Super Active Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
7,528
Reaction score
330
Points
81
Take beer ok, kkm xdk kuasa katanya....
 

Laici

Super Active Member
Joined
Aug 19, 2014
Messages
5,077
Reaction score
544
Points
111
enak susu nya ma ma ma ma...

neelofa pun perkenal susu pinang nilofa..dgn janji leh ubat obesiti la apa semua..

last2 dorang cakap pisang pun takde dalam senarai bahan susu tu
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,134
Reaction score
796
Points
166
Susu pishang dak lopa.. lemak lazat barsari barkrim.. rugi oo klu korang x rasa
 

SMI6

Active Member
Joined
Jan 3, 2016
Messages
2,228
Reaction score
405
Points
46
orang ada darah tinggi kencing manis mana blh makan pisang byk sangat.

lagi satu ada iklan pasal supplemen blh bagi tinggi tu pun la hai..menipu tak abis.

tumbesaran manusia sampai umur 18 tahun ke berapa, lepas tu kalau dah kementot terima la seadanya.

utk yg ada masalah hormon tu yg jadi giant.
 
Last edited:

mazri_2008

CG Top Poster Club
Top Poster Of Month
Joined
Nov 9, 2008
Messages
30,009
Reaction score
2,306
Points
191
Neelofa pertahan susu pisang Nilofa


KUALA LUMPUR: Pengacara dan usahawan popular, Neelofa mengaku perlu memperkemaskan aspek pembungkusan susu pisang keluarannya, Nilofa, selepas produk itu diperiksa Kementerian Kesihatan.

Neelofa atau nama penuh, Noor Neelofa Mohd Noor, berkata pihaknya mengemukakan dokumen diperlukan bagi memastikan Nilofa dipromosikan sebagai produk susu berperisa pisang, selepas ini.

“Kementerian sudah memeriksa kilang dan gudang. Selepas membuat penelitian, alhamdulillah, kami perlu menambah baik pembungkusan produk menjadi susu berperisa pisang.

“Kami sudah menghantar apa yang diperlukan untuk perkara ini diperbetulkan bagi pengeluaran akan datang,” katanya melalui video yang dimuat naik di Instagram, kira-kira sejam lalu.

Baru-baru ini, Neelofa melancarkan susu pisang jenama Nilofa yang mencetuskan kontroversi apabila didakwa khasiat produk itu dipromosikan keterlaluan termasuk dikatakan mengandungi kadar gula tinggi.

Neelofa berkata, tiada tindakan diambil kementerian terhadap isu ‘over claim’ atau dakwaan keterlaluan membabitkan kelebihan Nilofa.

“Ini kerana pada pembungkusan, tidak ada elemen yang menyatakan produk ini adalah untuk mengatasi obesiti atau boleh merawat itu dan ini,” katanya.

Neelofa berkata, siasatan mendapati maklumat dalam risalah produk Nilofa yang diedarkan pada sidang media, baru-baru ini, tidak dirujuk sebuah agensi yang dilantik syarikat, kepada kilang dan ibu pejabat.

“Ketika saya menubuhkan syarikat ini, kumpulan saya sangat kecil. Jadi urusan pemasaran, operasi dan penjenamaan diserahkan kepada pihak lain atau ‘outsource’.

“Sudah tentu, jika saya tahu mengenai risalah ini, saya akan pastikan ia tidak diedarkan.

“Ini kerana fokus syarikat (dalam menghasilkan Nilofa) bukan untuk merawat atau untuk kesihatan. Kami memberi tumpuan kepada produk gaya hidup,” katanya.

Neelofa berkata, pihaknya sudah berbincang dengan agensi terbabit untuk mengambil beberapa langkah sebelum memuat naik

perkongsian, entri atau kenyataan selepas mendapat kelulusan syarikat.

Mengenai kandungan gula dalam Nilofa, Neelofa berkata, pengguna boleh membuat perbandingan dengan produk susu pisang lain.

“Kalau masih ragu-ragu, pergi bandingkan Nilofa dengan produk lain. Saya pasti anda dapat tengok kandungan gula dalam Nilofa paling rendah.

“Namun, disebabkan nama saya, orang tengok segala-galanya. Saya sangat hargai maklum balas diberi. Kami jadi lebih kuat dan teliti dalam memastikan apa yang dilakukan selepas ini,” katanya.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Joined
Jun 3, 2013
Messages
50,801
Reaction score
6,421
Points
1,746
Cer paste cite Dr Amalina sound kat sini
tn Jering, berikut ni ye komen Dr Amalina :)


Dr Amalina Minta Neelofa Jelaskan Khasiat Susu Nilofa Yang Konon Dapat Kurangkan Obesiti
Harap-harap Neelofa sendiri akan tampil dengan penjelasan mengenai isu ini.


bn nelofa.PNG



Baru-baru ini telah tular di media sosial di mana ramai mempersoalkan tentang susu pisang keluaran Neelofa yang diberi nama Nilofa




Susu tersebut juga dikatakan telah terkenal di Korea dan kini semakin dipersoalkan kerana produk ini dikatakan mampu untuk mengurangkan obesiti dan memberikan khasiat-khasiat yang tidak tepat untuk pengguna.

Benarkah?



Bukan setakat itu sahaja, susu pisang tersebut juga telah diperkatakan mempunyai pelbagai khasiat yang tidak tepat. Antaranya adalah ia mampu untuk mengurangkan obesiti, membantu merendahkan tekanan darah tinggi, meningkatkan kadar metabolisma, membuang toksik dari dalam badan dan sebagainya.

Rata-rata menganggap bahawa setiap apa yang diiklankan itu adalah palsu kerana menurut mereka, tidak mungkinlah produk susu pisang yang mengandungi gula yang tinggi ini dapat memberikan khasiat sedemikian.



Warganet turut menyuarakan rasa ketidakpuasan hati terhadap isu false advertising susu pisang ini di media sosial.

bn nelofa2.PNG


bn nelofa3.PNG


Tak paham apa beza gula dgn gula tambahan? Gula jugak kan? Jumlah gula 9.2g/100ml , gula tambahan 5.6g/100ml. So jadinya gula 14.8g/100ml peh lagi tinggi gula dari coke dengan pepsi kot?? Baik aku minum pepsi ja https://t.co/X2BVkyOEiH

— samantha? (@nrlsabrinaaa) November 28, 2019

bn nelofa4.PNG


Isu minuman susu pisang jenama Nilofa ini turut meraih perhatian Dr Amalina Bakri yang juga tampil menyuarakan pendapatnya

bn nelofa5.PNG


Dalam tweet yang dikongsikan oleh Dr Amalina itu, dia menyeru supaya Neelofa tampil untuk memberi penjelasan mengenai susu pisang yang semakin tular ini. Ini kerana ramai orang yang meragui khasiat sebenar produk susu pisang tersebut sehingga dicop sebagai iklan yang melampau dan memberikan informasi salah kepada pengguna.

Pendapat Dr Amalina turut disokong padu oleh warganet yang juga ingin tahu tentang penjelasan sebenar isu ini. Malah, ada juga diantara mereka yang menyuarakan rasa marah dan tidak puas hati dengan perkara ini.
Di bawah merupakan antara suara-suara warganet yang turut membantah cara pengiklanan susu pisang ini:

bn nelofa6.PNG


bn nelofa7.PNG


bn nelofa8.PNG


Mungkin Neelofa sendiri perlu tampil untuk memberikan penjelasan bagi memastikan ketegangan isu ini akan berakhir dengan baik. :)



 
Sponsored Post
Top
Log in Register