Covid-19 K'jaan Tutup Ekonomi Sepenuhnya Jika Kes Covid-19 Terus Meningkat Selepas 4 Feb?

CG Sponsors




azham

Super Active Member
Joined
Dec 20, 2012
Messages
5,216
Reaction score
1,056
Points
156
Bang.. pernah berniaga restoran ada kedai sewa rm5k sebulan, byr bill2 sebulan rm3k, bayar gaji pekerja2 sehari rm500, beli brg2 modal sehari rm800 tak?

Jgnla samakan dgn peniaga yg jual kat tepi2 jln dgn yg kat rumah guna fp bang.. jauh sgt perbezaan expenses dan overheadnya tu.. aduhh..
Tuan, orang yang kena dan orang yang komen memang jauh bezanya.
Tu sebab malas nak reply apa2 pada orang yang tahu lubang kesalahan je.
Berniaga tak pernah tapi komen macam tokey kedai.
Kalau peniaga tak terkesan walaupun ada fp, jom pergi ke area Putrajaya.
Kedai2 makan yang besar dah buka payung tepi jalan...
 
Sponsored Post

azham

Super Active Member
Joined
Dec 20, 2012
Messages
5,216
Reaction score
1,056
Points
156
Hak rakyat untuk bersekolah berinteraksi dengan cikgu secara dua hala dan prepare untuk spm pun terganggu kerajaan asyik pikir pasal peniaga je. Upsr cancel terus. Kerajaan jamban.
Cuba tuan buat simulation pengumuman batal UPSR, jumlah kes dan tarikh UPSR sebenar.
Ke tuan tak reti buat simulation untuk buat plan jangka panjang/pendek?
 

macellsprvive

Active Member
Joined
Mar 25, 2013
Messages
1,672
Reaction score
344
Points
51
Susah jadi kerajaan.
Tak buka ruang untuk dine in, bisnes akan runtuh.
Bila dibuka netizen pulak kerajaan tak bijak.
Buka drive thru salah, makan 2 orang salah....apa yang betul wahai rakyat Malaysia.
Hehe selagi mulut x berisi tanah, haruslah bersifat demikiannn.
 

wan_rizal70

Fun Poster
Joined
Oct 15, 2020
Messages
687
Reaction score
201
Points
23
Cuba tuan buat simulation pengumuman batal UPSR, jumlah kes dan tarikh UPSR sebenar.
Ke tuan tak reti buat simulation untuk buat plan jangka panjang/pendek?
Negara lain dah start buka sekolah tuan. Sejak tahun lepas lagi
 

azham

Super Active Member
Joined
Dec 20, 2012
Messages
5,216
Reaction score
1,056
Points
156
Negara lain dah start buka sekolah tuan. Sejak tahun lepas lagi
Saya minta tuan buat simulation UPSR batal vs kes Covid-19 di Malaysia.
Biarlah negara lain tu, kita fokus yang kat Malaysia ni.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
291,174
Reaction score
12,226
Points
2,376


Mohd Yusof berkata, penutupan sepenuhnya aktiviti itu tidak akan membantu pemulihan ekonomi. - foto fail BERNAMA

Pembukaan semula aktiviti perniagaan mampu pulih kedudukan ekonomi negara


KUALA LUMPUR: Usaha membuka semula aktiviti perniagaan mampu memulihkan kedudukan ekonomi di negara ini.

Ketua Ekonomi Pusat Penyelidikan Pasaran Buruh Masa Hadapan Pertubuhan Keselamatan Pekerja (Perkeso), Prof Madya Dr Mohd Yusof Saari berkata, dengan pelaksanaan itu, beliau proaktif kedudukan ekonomi akan pulih seperti mana yang berlaku pada sukuan kedua 2020.

Katanya, ini kerana, penutupan sepenuhnya aktiviti itu tidak akan membantu pemulihan ekonomi.

"Pada tahun 2020, keadaannya bebeza yang mana pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan PKP Bersyarat (PKPB) menyebbakan sektor ekonomi tidak boleh beroperasi atau bergerak pada potensi yang maksimum.

"Proses pemulihan pada sukuan kedua, ketiga dan keempat ketika aktiviti ekonomi dibuka semula dan kelihatan kembali pulih.

"Tetapi pada sukuan ketiga dan keempat, pemulihan sedikit perlahan menyebabkan ekonomi menguncup pada sukuan itu susulan pelaksaan PKPB ke atas sektor ekonomi yang menjadi tulang belakang khususnya di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya," katanya kepada Astro AWANI di sini, pada Khamis.

Bank Negara Malaysia mengumumkan ekonomi Malaysia menguncup pada kadar 3.4 peratus pada suku keempat 2020 berbanding 3.6 peratus pada tempoh sama tahun 2019.

Untuk setahun penuh 2020, ekonomi Malaysia menguncup sebanyak 5.6 peratus susulan kesan dan langkah kawalan pandemik COVID-19.

Sementara itu, Pensyarah Kanan Putra Business School (PBS) Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Ahmed Razman Abdul Latiff berkata, kerajaan disarankan untuk merapatkan jurang kekayaan rakyat bagi meningkatkan pendapatan per kapita Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Ini kerana, jelas beliau, perkara itu penting untuk menghapuskan jurang kemiskinan atau kekayaan khususnya apabila berlaku krisis ekonomi.

"Apa yang berlaku sekarang ini, yang kaya kekal kaya dan yang miskin akan sukar untuk tingkatkan pendapatan.

"Sehubungan itu, apabila menyebut apakah langkah kerajaan untuk membantu meningkatkan KDNK adalah dengan merapatkan jurang kekayaan daripada hanya bergantung kepada indikator pendapatan negara kasar (PNK) per kapita," jelasnya.


 

2618918

Active Member
Joined
Aug 8, 2012
Messages
2,460
Reaction score
1,315
Points
111
mau ye saham unit trust jatuh tergolek golek macam PkP 1.0..
ngeri red tengok masa tu red ye UT Public Mutual -7k
-7K maksudnya duit pelabur hangus ke? Tengah kira2 nak invest sana
 
Last edited:
Sponsored Post
Top
Log in Register