K'jaan Pahang takkan tunduk bantahan skim sahkan tanah haram dusun durian

CG Sponsors




akudotcom

Super Active Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,939
Reaction score
1,695
Points
151
Durian firm to offer improved terms to Raub durian farmers
KUANTAN: Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd (RPDR-PKPP) has decided to further improve the terms of its proposed legalisation scheme through on-going discussions with durian farmers in Raub.
The company said the year 2020 one-time payment of RM6,000 per acre would now be structured in flexible instalments and proportions such as 20% by Nov 15, 40% by March 15, 2021 and 40% by June 15, 2021.

———

Ok tu diorg pandai jaga ladang haram
Tadak hakisan huhu

1602082335444.jpeg
 
Sponsored Post

lau_kau

Super Active Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
9,144
Reaction score
951
Points
121
Durian firm to offer improved terms to Raub durian farmers
KUANTAN: Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd (RPDR-PKPP) has decided to further improve the terms of its proposed legalisation scheme through on-going discussions with durian farmers in Raub.
The company said the year 2020 one-time payment of RM6,000 per acre would now be structured in flexible instalments and proportions such as 20% by Nov 15, 40% by March 15, 2021 and 40% by June 15, 2021.

———

Ok tu diorg pandai jaga ladang haram
Tadak hakisan huhu

View attachment 293837
Akhirnya kememangan jgk....jln cerita dh skrip dh leh agak tima kasih pengarah filem durianku durianmu jgk hahaha
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,939
Reaction score
1,695
Points
151
Orang asli pun depa halau daaaa


Orang Asli land under threat in Pahang as Musang King plantations grow
Some indigenous people in Raub claim they are paying the price for those looking to profit from the increasing demand for durians, while growers argue that they bring jobs to the area.
21 Jul 2019 06:36AM
Asia
Mr Tam lives in an Orang Asli settlement close to durian plantations on Fraser's Hill. (Photo: Fadza Ishak)
(Updated: 21 Jul 2019 06:40AM)
Bookmark
RAUB, Pahang: The loud grunts of a crane’s engine pierced the silence of Bukit Telaga Village, near the foot of Pahang’s tourist hotspot Fraser’s Hill. The sound reverberated through the forest and interrupted the tireless croaking of crickets.

"That’s them at it again," said Mr Tam, an Orang Asli in his 40s who has lived at the village all his life. “Clearing forests to make way for more durian farms. The sound gets louder each day.”

Mr Tam has lived in Bukit Telaga Village all his life, but he fears that he might be forced to move to make way for more durian plantations. (Photo: Fadza Ishak)
The villager, who only wanted to be known as Mr Tam, belongs to one of the nine Orang Asli families who live at Bukit Telaga. He told CNA that they are worried about how the plantations are encroaching on their land and surrounding forests where they gather food from.

He recounted incidents when members of his clan would argue with plantation workers for entering their village to look for more land.

“It’s not peaceful here anymore. We don’t sleep well because we are scared the fruits and property we have will be stolen,” said Mr Tam.

Indeed, the Orang Asli feel they are under siege from the growing number of plantations in the area. There is also a biodiversity dimension to the issue, with activists saying that the clearing of land will affect Malayan tigers' habitats.

On the other hand, the plantation owners say the Orang Asli can benefit from employment opportunities and wealth.

"THEY WILL FORCE US TO MOVE"

Bukit Telaga sits 500 metres upslope from rows of durian trees within fenced plantations. When CNA visited the area, there were at least three durian farms nearby.

Mr Tam said he was uncomfortable with the number of plantations that have sprouted up at Fraser’s Hill in recent years.

“One day they will force us to move because these (plantation owners) want to make more money, I’m sure of it. We don’t want to move. We have lived here in the forest all our lives,” he said.

Mr Tam and his clan live on a hillside clearing facing the Hulu Sempam area, a piece of previously forested land that has been cleared in recent years.

In 2018, Malaysian daily the Star reported that the 404-hectare plot of land, which borders a water catchment area and forest reserve, is being cleared for a Musang King durian plantation.

The Hulu Sempam area as seen from Frasers' Hill. The land there has been cleared for a Musang King durian plantation. (Photo: Fadza Ishak)
A logging licence was also awarded for another piece of land adjacent to the plot, the report said.

While the Pahang state government has gazetted most of the forests in and surrounding Fraser's Hill as protected forests for water catchment and soil protection purposes, there are still small pockets of forests, such as Hulu Sempam, which are not legally protected.

Raub is renowned regionally for being a durian hub that specialises in producing Musang King durian, a premium variety popular for its creamy texture and yellow fruit.

International demand for this variety, also known as Mao Shan Wang, has grown over the years, fuelled by consumers from China, Hong Kong, Macau and Singapore.

READ: Musang King millionaires: Pahang town's durian businessmen turn wealthy as demand increases
To feed this growing demand, plantation owners, with the permission of the Pahang state government, have cleared the Hulu Sempam rainforest to grow durians.

"IT'S ALL ABOUT CASH"

The chief of Bukit Telaga Village, Tok Batin Ahsai, told CNA that the territorial lines between his district and the plantations have blurred in recent months.

“We don’t have any authority to chase people away; that (land belongs to) the government. But as long as we are allowed to live here, we will protect our land,” he added.

Ms Sophine Tann, president of non-government organisation PEKA Malaysia, echoed the residents’ sentiments that the forests on Fraser’s Hill should be preserved.

Bukit Telaga Village sits facing the Hulu Sempam area, and is close to at least three durian plantations on Fraser's Hill. (Photo: Fadza Ishak)
Ms Tann has worked with indigenous people in various parts of peninsula Malaysia, and she noted that Pahang's Orang Asli are increasing “threatened” by durian plantation owners.

“The durian industry is all about cash right now. Plantation owners want to grow durians, so (when) they propose (expansion) to the state government and Pahang Forestry Department, they get approval quickly. This is the kind of attitude that will threaten the rights of the Orang Asli to live in their home,” she told CNA.

“We have to protest these actions. We Malaysians have the right to our forests, not the state or federal government,” Ms Tann added.

Thousands of people from all over the region attended Raub's International Durian Festival where durians were distributed to visitors for free. (Photo: Fadza Ishak)
During Raub’s International Durian Festival last week, Pahang’s chief minister Wan Rosdy Wan Ismail emphasised that Raub should utilise its land to boost its production of Musang King durian to attract tourists, especially visitors from China.


However, Mr Wan Rosdy did highlight to farm owners that they should be more aware of the environmental angle.

“I want to remind all plantation owners to take care of the environment while farming. and all owners follow the rules and regulations, and don’t harm the environment.

“If these things are adhered to, it will create a positive environment and boost the economy of Pahang,” he added.

ORANG ASLI CAN BENEFIT FROM JOBS: DURIAN FARM OWNER

The growers maintain that their plantations are located within land sanctioned for the cultivation of the fruit by the state government.

One example is Mr Jovi Kong, who owns two durian farms in Raub totalling 85 acres. One of his farms is 5S Durian Station, which also has a restaurant area serving durian and drinks. It is located on Fraser’s Hill, around 600 metres downslope from Bukit Telaga Village.

Mr Kong believes that the Orang Asli settlement in the area would also benefit from the Musang King riches that Raub offers.

“Actually, you can’t say that the Musang King plantations have negatively impacted the Orang Asli. They bring employment and help them earn money,” he said.

Mr Jovi Kong at his durian plantation close to Bukit Telaga Village on Fraser's Hill. (Photo: Fadza Ishak)
“Raub is very different from other towns. People living here are rich, there’s the spending power and people have jobs because of the durians,” Mr Kong added.
1602086598616.jpeg

Meanwhile, Mr Lu Yuee Thing, another Raub durian plantation owner in the area, told CNA that he has farmed durians in the area for 40 years.

His farm – Uncle Thing Durian Leisure Farm – grows largely Musang King and Black Thorn varieties. Both are premium durians that are popular among China and Hong Kong importers.

He denies that his land was ever owned by Orang Asli, and stressed that the land was given to his father and other plantation owners by the British government in the 1940s.

“The question (that we are stealing Orang Asli land) is usually fielded by foreigners who are trying to spoil Malaysia’s image," he said.

He noted that managing durian farms is a laborious and cost-intensive endeavour. "Durian trees are not like rubber and palm trees, where they can slowly mature on their own. If you don’t manage durian trees well, they will die.”

MALAYAN TIGERS IMPACTED?

Meanwhile, wildlife activists have claimed that the durian plantations at Hulu Sempam are threatening the survival of the Malayan tiger.

Ms Siti Zuraidah Abidin, World Wildlife Fund’s head of protected areas in peninsula Malaysia said Hulu Sempam has been identified as an area where the critically endangered Malayan tigers are expected to live in.

A Malayan tiger at Kuala Lumpur's Zoo Negara. (Photo: Fadza Ishak)
While the surrounding forests of the Hulu Sempam area - which are confirmed tiger habitats, are protected by the government, she warned that the clearing of forests can have wider-reaching consequences.

“The clearance of natural forest for any sort of plantation in tiger habitats would not only fragment and reduce (their) natural habitat, but also likely expose the area to higher poaching incidences," she said

"This is especially so since forests that were inaccessible before would now be accessible through roads that lead to such plantations, which in turn facilitates poaching.”

She added that the Hulu Sempam area was identified as an Environmentally Sensitive Area Rank 1 in the Pahang Structural Plan 2050, which means that “protection of its ecological integrity is of the highest priority”.

Durian growers, however, dismiss the possibility.

Mr Kong said he has never seen a tiger anywhere near his plantations. “When the tigers hear that there are humans in the area, they would stay away in the forest. We don’t approach them and they don’t disturb us,” he said.
 

penulisprof

Junior Member
Joined
Oct 7, 2020
Messages
77
Reaction score
23
Points
16
kalau dh tanah haram haramla..itu pun sush nk fhm..ni jenis manusia main redah je ambik tanah negri pasai apa? tanam je la kt tanah sndiri...cube cek dekat lojing dn area cameron highland..sana..habis kene ratah area tu pendudukan haram..pertanian dn pembalakan haram....kdg sy mushkil pengguakuasaan ade ke idak? yg keje gomen memantau area ni wat keje ke idak? makin byk je pati2 bangla duk menanam kt CH tu..lojing tu cubalah bawak melawat tgok dh byk trhakakis.....itu pun yg kite tauuuu..yg terhidden???? dah lost brp byk daaaaa.......inilah jd bila rasuah byk.hancur semua..

sy cakap bedrsarkan apa sy tengok dn baca...
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,939
Reaction score
1,695
Points
151
Pahang halalkan kebun haram? Rata-rata pekebun setuju
Tolak kehadiran pihak korporat, pekebun mulakan semakan kehakiman
fazleensafina23 hours ago
122123635_135945168227129_6313337948508345918_o-720x470.jpg
Rata-rata pekebun bersetuju sekiranya Pahang menghalalkan kebun haram. -Gambar FB SAMKA
BANGI, 7 Rabiulawal 1442H, Sabtu – Kumpulan pekebun haram di Raub mendakwa, kerajaan Pahang sudah menyediakan pelan bagi menghalalkan tanah yang mereka terokai di negeri itu.

Save Musang King Alliance (SAMKA) mendakwa, rata-rata pekebun bersetuju dengan pelan tersebut, bagaimanapun menolak kehadiran pihak ketiga yang dituduh cuba mengaut keuntungan secara melampau.

Sehubungan itu, berbekalkan tekad untuk melindungi ‘empayar durian’ di Raub supaya terus berkembang maju, para pekebun telah memulakan semakan kehakiman bagi mencabar keputusan kerajaan negeri yang memberi hak penggunaan tanah kepada korporat besar.



Semakan kehakiman itu disertai lebih daripada 200 pekebun dari enam buah kampung yang melaksanakan tanaman durian secara komersial di Raub.

Selain itu, SAMKA mendesak supaya rancangan korporat yang kononnya merampas dan meraih keuntungan daripada hasil kerja pekebun perlu dihentikan.

SAMKA turut mendakwa, aktiviti penanaman durian oleh pekebun di keenam-enam buah kampung itu mula dijalankan sejak tahun 1960-an, manakala pada 1970-an mereka mengusahakan tanah itu di bawah rancangan ‘Buku Hijau’ kerajaan.

“Pelan ini tidak harus dilaksanakan melalui pihak ketiga yang menggunakan cara ‘rent-seeking’ dan mengaut keuntungan yang melampau dengan menzalimi hak dan kepentingan pekebun serta merampas hasil usaha pekebun.

“Selama ini, mereka juga pernah memohon permit atau pun lesen penanaman terhadap kerajaan negeri melalui saluran rasmi.

“Bagaimanapun, sebahagian besar permohonan tersebut ditolak,” dakwanya dalam satu kenyataan di laman Facebook, semalam.

Facebook SAMKA sebelum ini pernah dinyah aktif selepas memuat naik kenyataan tentang hasrat kerajaan Pahang untuk melaksanakan program pemutihan pekebun haram durian di Raub yang dikritik hebat netizen.

Dalam kenyataan sama, SAMKA berkata, pekebun dari kumpulan pertama telah memfailkan permohonan kepada Mahkamah Tinggi Kuantan pada 21 Ogos lalu bagi mencabar keputusan kerajaan negeri Pahang.

Katanya, Mahkamah Tinggi Kuantan akan membuat keputusan pada 28 Oktober 2020 atas permohonan kebenaran untuk semakan kehakiman.

“Mahkamah Tinggi pada 28 Ogos 2020 telah memerintahkan bahawa segala bentuk operasi penguatkuasaan dan pengusiran terhadap pekebun durian tersebut harus ditangguhkan. Pekebun durian mampu bekerja seperti biasa dalam dua bulan ini,” katanya.

Tambahnya lagi, bagi kumpulan pekebun kedua, mahkamah akan membuat keputusan pada 17 November 2020 bagi permohonan sama.

Pada 1 Ogos lalu, kerajaan Pahang memulakan tindakan tegas ke atas pekebun durian di Raub yang mengusahakan tanaman secara haram di kawasan tanah bukan milik mereka.

Tindakan dilakukan selepas kerajaan negeri mengalami kerugian kira-kira RM30 juta dalam tempoh 10 tahun melalui hasil cukai tanah dari kebun haram termasuk di kawasan hutan simpan.

PAUTAN BERKAITAN:

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.
 

مايكل سكوتفيلد

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
May 13, 2007
Messages
21,147
Reaction score
1,436
Points
201
TUAN TANAH TIBA-TIBA DAPATI HILANG HAKMILIK. BAGAIMANA IA BOLEH BERLAKU?

Pernah dengar tak kes dimana seseorang tiba-tiba mendapati dia hilang hakmilik terhadap tanahnya?

Bila buat semakan di Pejabat Tanah di dapati tanah dia telah bertukar kepada nama orang lain atau didapati tanah dia tidak lagi didaftarkan atas namanya atau tiada dalam rekod pendaftaran hakmilik di pejabat tanah.

Bagiamana keadaan tersebut boleh berlaku?

Berdasarkan pengalaman saya, di sini saya kongsi kan beberapa kemungkinan bagaimana boleh berlakunya sesuatu tanah itu boleh hilang hakmilik.

Kemungkinan #1 : Unsur penipuan

Wujudnya unsur-unsur penipuan, desakan atau salah nyata daripada mana-mana pihak terhadap tuan tanah sehingga menyebabkan tuan tanah menandatangani dokumen pindah milik dan menyerahkan geran tanah asal dan lain-lain dokumen kepada pihak tersebut dan seterusnya pindah milik didaftarkan kepada nama pihak-pihak tertentu.

Kemungkinan #2 : Pemalsuan tandatangan

Wujudnya pemalsuan tandatangan tuan tanah pada dokumen pindah milik ataupun pemalsuan geran tanah atau lain-lain dokumen pindah milik yang menyebabkan pindah milik dapat didaftarkan kepada pihak-pihak tertentu.

Kemungkinan #3 : Surat kuasa wakil penuh

Tuan tanah memberikan surat kuasa wakil penuh (Full PA) kepada pihak-pihak tertentu sama ada secara mereka faham/sedar atau tidak faham/sedar sehingga memberi kuasa kepada pemegang wakil kuasa untuk memindah milikkan tanah tersebut kepada mana-mana pihak.

Kemungkinan #4 : Gadaian tanah

Tuan tanah menggadaikan tanahnya kepada mana-mana pihak seperti bank atau individu dan telah menandatangani dokumen gadaian sebagai cagaran kepada hutang yang diberikan, dan akibat kegagalan tuan tanah menjelaskan hutang tersebut, tanahnya dilelong dan seterusnya dipindahmilikkan kepada pihak lain yang berjaya dalam lelongan.

Kemungkinan #5 : Tunggakan cukai tanah

Tuan tanah gagal menjelaskan tunggakan cukai tanah atau tuan tanah melanggar apa-apa syarat nyata pada tanah tersebut sehingga menyebabkan tanahnya “dirampas” oleh kerajaan (melalui pejabat tanah) dan kemudiannya diserahkan oleh kerajaan kepada pihak lain.

Kemungkinan #6 : Pecah amanah

Pecah amanah oleh pihak-pihak tertentu seperti pemegang amanah, termasuklah peguam sebagai stakeholder (pemegang pertaruhan), yang telah mendaftarkan pindah milik tersebut kepada pihak-pihak tertentu walaupun sepatutnya pindah milik tersebut tidak sepatutnya dibuat/ belum boleh didaftarkan lagi di pejabat tanah.

Kemungkinan #7 : Kesilapan teknikal

Kesilapan teknikal di pihak pejabat tanah dalam merekodkan sebarang urusniaga tanah sehingga menyebabkan tanah tersebut didaftarkan kepada nama pihak lain.

Kemungkinan #8 : Tanah diambil oleh kerajaan

Tanah anda di ambil oleh kerajaan di bawah Akta Pengambilan Tanah dan tanpa anda sedari atau mungkin disebabkan anda tidak menerima sebarang notis tentang pengambilan tersebut, tanah anda telah diserahkan kepada pihak lain atau digunakan oleh pihak lain.

Ini antara kemungkinan-kemungkinan berlakunya keadaan di mana tanah seseorang boleh hilang hakmilik tanpa disedari oleh tuan tanah.

Justeru nasihat saya, selalulah buat carian rasmi terhadap status tanah anda dari masa ke semasa.

Sebab walaupun mungkin anda masih pegang geran asal tanah anda, tidak mustahil tanah anda mungkin boleh terlepas ke tangan pihak lain tanpa anda sedari.

Jadi, berwaspada lah selalu.

Sekian, terima kasih.

SALKUKHAIRI ABD SUKOR
Timbalan Presiden
Pertubuhan Kebajikan dan Literasi Undang-undang Malaysia (K-LITERASI)
 

zari83

Active Member
Joined
Nov 24, 2011
Messages
2,335
Reaction score
600
Points
81
Pahang halalkan kebun haram? Rata-rata pekebun setuju
Tolak kehadiran pihak korporat, pekebun mulakan semakan kehakiman
fazleensafina23 hours ago
View attachment 301923Rata-rata pekebun bersetuju sekiranya Pahang menghalalkan kebun haram. -Gambar FB SAMKA
BANGI, 7 Rabiulawal 1442H, Sabtu – Kumpulan pekebun haram di Raub mendakwa, kerajaan Pahang sudah menyediakan pelan bagi menghalalkan tanah yang mereka terokai di negeri itu.

Save Musang King Alliance (SAMKA) mendakwa, rata-rata pekebun bersetuju dengan pelan tersebut, bagaimanapun menolak kehadiran pihak ketiga yang dituduh cuba mengaut keuntungan secara melampau.

Sehubungan itu, berbekalkan tekad untuk melindungi ‘empayar durian’ di Raub supaya terus berkembang maju, para pekebun telah memulakan semakan kehakiman bagi mencabar keputusan kerajaan negeri yang memberi hak penggunaan tanah kepada korporat besar.



Semakan kehakiman itu disertai lebih daripada 200 pekebun dari enam buah kampung yang melaksanakan tanaman durian secara komersial di Raub.

Selain itu, SAMKA mendesak supaya rancangan korporat yang kononnya merampas dan meraih keuntungan daripada hasil kerja pekebun perlu dihentikan.

SAMKA turut mendakwa, aktiviti penanaman durian oleh pekebun di keenam-enam buah kampung itu mula dijalankan sejak tahun 1960-an, manakala pada 1970-an mereka mengusahakan tanah itu di bawah rancangan ‘Buku Hijau’ kerajaan.

“Pelan ini tidak harus dilaksanakan melalui pihak ketiga yang menggunakan cara ‘rent-seeking’ dan mengaut keuntungan yang melampau dengan menzalimi hak dan kepentingan pekebun serta merampas hasil usaha pekebun.

“Selama ini, mereka juga pernah memohon permit atau pun lesen penanaman terhadap kerajaan negeri melalui saluran rasmi.

“Bagaimanapun, sebahagian besar permohonan tersebut ditolak,” dakwanya dalam satu kenyataan di laman Facebook, semalam.

Facebook SAMKA sebelum ini pernah dinyah aktif selepas memuat naik kenyataan tentang hasrat kerajaan Pahang untuk melaksanakan program pemutihan pekebun haram durian di Raub yang dikritik hebat netizen.

Dalam kenyataan sama, SAMKA berkata, pekebun dari kumpulan pertama telah memfailkan permohonan kepada Mahkamah Tinggi Kuantan pada 21 Ogos lalu bagi mencabar keputusan kerajaan negeri Pahang.

Katanya, Mahkamah Tinggi Kuantan akan membuat keputusan pada 28 Oktober 2020 atas permohonan kebenaran untuk semakan kehakiman.

“Mahkamah Tinggi pada 28 Ogos 2020 telah memerintahkan bahawa segala bentuk operasi penguatkuasaan dan pengusiran terhadap pekebun durian tersebut harus ditangguhkan. Pekebun durian mampu bekerja seperti biasa dalam dua bulan ini,” katanya.

Tambahnya lagi, bagi kumpulan pekebun kedua, mahkamah akan membuat keputusan pada 17 November 2020 bagi permohonan sama.

Pada 1 Ogos lalu, kerajaan Pahang memulakan tindakan tegas ke atas pekebun durian di Raub yang mengusahakan tanaman secara haram di kawasan tanah bukan milik mereka.

Tindakan dilakukan selepas kerajaan negeri mengalami kerugian kira-kira RM30 juta dalam tempoh 10 tahun melalui hasil cukai tanah dari kebun haram termasuk di kawasan hutan simpan.

PAUTAN BERKAITAN:

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.
sejak tahun 1960 diorg teroka ni, berapa byk hasil yg diberi pd kerajaan negeri agaknya ye..hehe
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,939
Reaction score
1,695
Points
151
sejak tahun 1960 diorg teroka ni, berapa byk hasil yg diberi pd kerajaan negeri agaknya ye..hehe
katanya tak byr cukai tanah sbb tanah haram
Mungkin kerajaan negri tak dpt
Tp ada insider yg peroleh keuntungan

Sampai singapore pun ada royal durian
 
Sponsored Post
Top
Log in Register