K'jaan Pahang takkan tunduk bantahan skim sahkan tanah haram dusun durian

CG Sponsors




akudotcom

Super Active Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,199
Reaction score
1,540
Points
151
K'jaan Pahang takkan tunduk bantahan skim sahkan tanah haram dusun durian

Kerajaan negeri Pahang berkata ia tidak akan tunduk terhadap sesiapa sahaja yang membantah skim untuk mengesahkan dusun durian yang ditanam petani di tanah yang diduduki secara haram di Raub.

"Kerajaan negeri tidak akan tunduk kepada tekanan mana-mana pihak yang menentang legalisation scheme (skim pengesahan pendudukan tanah di sisi undang-undang) ini.

"Kerana, kerajaan negeri sudah lama kerugian dan bertolak ansur," kata Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang Sallehudin Ishak ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Beliau menjawab dakwaan oleh Save Musang King Alliance (Samka), sebuah kumpulan yang dibentuk oleh petani durian yang tidak mempunyai izin menduduki tanah di Raub.

Para petani mendakwa mereka telah berusaha untuk meminta hak milik tanah dan lesen daripada pihak berwajib selama bertahun-tahun tetapi sebagai gantinya, mereka ditawarkan "kontrak yang tidak setara" di bawah skim pengesahan ini.

Kerajaan negeri sebelum ini telah mengumumkan tanah yang diduduki oleh petani secara haram akan dipajakkan kepada Royal Pahang Durian Produce-PKPP Sdn Bhd (RPDP-PKPP) untuk 'menghalalkan' pendudukan tanah secara haram itu.

9bc981e95890ca7359da7fa554084d92.jpeg

Dilaporkan RPDP-PKPP merupakan usaha sama antara Royal Pahang Durian Group (RPD) dan Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Pahang (PKPP).

RPDP-PKPP dilaporkan telah diberi pajakan dan hak untuk menggunakan tanah seluas 5,357 ekar di Raub selama 30 tahun dan ditambah 30 tahun lagi.

Pada Julai lalu, RPD dan PKPP mengumumkan telah mendapat penyelesaian yang saling menguntungkan bagi para petani.

Dilaporkan pada waktu itu, petani durian ditawarkan sub-pajakan 10 tahun ditambah 10 tahun dan ditambah 10 tahun (dengan tambahan 30 tahun tertakluk kepada persetujuan pihak berkuasa negeri) untuk terus mengusahakan tanah di sana dan tidak dihalau kerana menduduki tanah secara haram.

Bagaimanapun, para petani mendakwa kontrak yang ditawarkan kepada mereka itu termasuk bayaran levi yang dikenakan terlalu tinggi, memerlukan izin untuk masuk ke dusun durian mereka, tidak diizinkan untuk berdagang dengan bebas atau berkongsi hasil tuaian mereka serta mungkin dipaksa untuk membayar pampasan sekiranya mereka memilih untuk berhenti bertani.

"Bayaran levi yang dikenakan sebanyak RM6,000 per ekar (dengan kira-kira 30 pokok durian yang matang) pada tahun 2020 akan dikenakan kepada petani. Dengan kata lain, seorang petani dengan tanah seluas 10 ekar perlu membayar sewa RM60,000 tahun ini.

"Sayangnya, atas nama 'menghalalkan tanah', syarikat swasta ini dapat dengan mudah memetik hasil kerja petani tanpa perlu bekerja keras sambil mengabaikan sepenuhnya usaha dan biaya yang dilakukan oleh para petani," kata Samka dalam satu kenyataan hari ini.

'Perhambaan moden' syarikat swasta

Mereka juga mendakwa petani wajib menjual hasil tuaian mereka kepada syarikat swasta itu dengan jumlah yang tetap pada setiap tahun.

Mereka juga didakwa tidak diizinkan untuk berdagang dan menuai hasil tuaian mereka dengan bebas serta ini termasuklah menyimpan hasil dusun untuk dikongsi dengan sahabat handai dan keluarga.

"Permit masuk diperlukan bagi para petani untuk masuk ke dusun durian mereka. Juga, para petani bahkan boleh dipaksa untuk membayar pampasan jika mereka memilih untuk berhenti bertani.

"Oleh itu, dengan menandatangani kontrak yang tidak adil ini, kebebasan peribadi, harta benda dan hasil tenaga kerja semuanya dikendalikan oleh syarikat swasta, sehingga membiarkan petani menjadi 'hamba moden' di bawah syarikat swasta," kata mereka.

4f4011aa00d54f2645aa5032c013a5a2.jpg

Bagaimanapun, Sallehudin memberitahu Malaysiakini syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarikat swasta itu sebenarnya dinilai lebih rendah berbanding nilai tanah yang diduduki secara haram oleh petani.

"Apa-apa syarat yang ditetapkan oleh syarikat JV (usahasama), nilainya adalah lebih rendah daripada harga tanah kerajaan yang diteroka haram oleh penduduk.

"Malah, kalau kerajaan hendak merampas tanah durian tersebut tanpa pampasan pun, tiada melanggar mana-mana peruntukan undang. Sepatutnye mereka berterima kasih bukannya membuat fitnah dan tohmahan

"Kerajaan negeri masih mempunyai pilihan untuk merampas tanaman durian mereka tanpa pampasan dan mendakwa mereka ke mahkamah jika mereka masih ingin kekal menduduki tanah-tanah tersebut secara haram," jelasnya.

 
Sponsored Post

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
3,379
Reaction score
952
Points
71
Cuba check, bangsa mana yang banyak conquer tanah haram ni...
 

noblegold

Active Member
Joined
Jun 17, 2008
Messages
1,983
Reaction score
66
Points
40
Habis disapunya raub tu..... mana tak rugi kerajaan
 

akudotcom

Super Active Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,199
Reaction score
1,540
Points
151
Translate:


RPD-PKPP mengumumkan penyelesaian win-win bagi petani durian haram di Raub | Pasar Tepi

KUALA LUMPUR (12 Julai): Kumpulan Durian Diraja Pahang (RPD) dan rakannya, Perbadanan Kemajuan Pertanian Negeri Pahang (PKPP), telah mengeluarkan penyelesaian yang saling menguntungkan bagi semua petani haram yang kini menduduki tanahnya di Raub, berikutan Skim pengesahan tanah yang dicadangkan oleh Pahang pada 9 Julai.

Pada Khamis lalu, Ketua Menteri Pahang Wan Rosdy Wan Ismail dalam satu kenyataan mengatakan bahawa di bawah skim tanah terbaru, petani yang ada akan dibenarkan terus bertani di tanah tersebut, tertakluk pada terma dan syarat, dan bukannya diusir.

Dalam perkembangan terbaru, RPD dan PKPP telah memberi petani yang ada yang menduduki tanah Raubnya hingga 9 Ogos 2020 untuk tampil dan menerima cadangan tersebut atau menghadapi penguatkuasaan sebagai akibat dari pendudukan haram mereka.

Iklan


Pada dasarnya, penyelesaiannya merangkumi yang berikut:

Petani yang menerima skim ini akan diberikan hak sub-pajakan atau penggunaan tanah untuk ladang yang ada pada jangka masa 10 ditambah 10 ditambah 10 tahun dengan lanjutan 30 tahun berikutnya tertakluk kepada kelulusan Pihak Berkuasa Negeri
Sebagai balasannya, para petani mesti menjual semua duriannya kepada syarikat perdagangan yang diberi nama Royal Pahang Durian Export Sdn Bhd (RPD Export) pada harga yang telah ditentukan
Dengan status yang sah, para petani kini dapat, dengan bantuan syarikat perdagangan, untuk mendapatkan perakuan Amalan Pertanian Baik Malaysia (MyGAP) untuk ladang mereka, memastikan pematuhan ketat terhadap standard kualiti pertanian dan amalan pertanian yang baik, yang merupakan prasyarat keperluan untuk eksport.
Di samping itu, para pihak mengatakan bahawa untuk memastikan ketenteraman dan kelengkapan operasi rantaian bekalan di kawasan-kawasan ini, RPD Export akan melantik syarikat bersekutu bernama Perniagaan Anak-Anak Raub Sdn Bhd (PAR) yang merangkumi pengusaha Bumiputera tempatan, untuk melakukan pengumpulan durian, aktiviti menyusun dan menggred secara bersama dengan pengumpul tempatan di Raub.

Telah dinyatakan bahawa PAR dibenarkan mengadakan perjanjian usaha sama 50:50 dengan 10 pemungut durian terpilih besar, tempatan dan berpengalaman untuk melaksanakan tugas-tugas yang tunduk pada persetujuan RPD Export.

Para pihak menambah bahawa RPD Export bermaksud memperuntukkan hingga 30% dari jumlah keseluruhan buah yang dikumpulkan dari ladang haram untuk dijual kepada pengumpul durian ini.

Lokasi untuk pusat pengumpulan akan dikenal pasti dan diperoleh dengan kerjasama dewan daerah Raub tempatan.

Pada 24 Jun, kerajaan negeri Pahang telah menganugerahkan Royal Pahang Durian Resources PKPP Sdn Bhd, SPV antara RPD dan PKPP, hak pajakan dan penggunaan tanah untuk 5,357 ekar tanah di daerah Raub untuk jangka masa 30 ditambah 30 tahun.

Baik RPD dan PKPP mengatakan, sebidang tanah tersebut telah diduduki secara ilegal oleh petani lokal yang menanam sebagian besar pohon buah durian, dan melakukannya melanggar undang-undang.

Sumber:https://www.theedgemarkets.com/article/rpdpkpp-announces-winwin-solution-illegal-durian-framers-raub
 

aim02Aug

Super Active Member
Joined
Sep 5, 2011
Messages
6,758
Reaction score
754
Points
121
cha ya nun nk tanah free ke?

sita je guna kanun tanah negara jgn bg muka langsung

skali pertimbang diorg rompak lagi pastu buat kecoh, jd kaduk naik junjung

dgn peribumi yg bertani utk survival berlembut sikit
 
Last edited:

akecema

CG Top Poster Club
Joined
Jan 26, 2007
Messages
20,835
Reaction score
1,878
Points
206
Dah tanah haram,so paham2 la.
Kalau aku dah lame rampas
 

lau_kau

Super Active Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
9,052
Reaction score
923
Points
121
Salah kerajaan sendiri napa awal2 xmau ambik tindakan, dh besar dh boleh hasil br kalut nak ambik tindakan, bkn di raub saja kebanyakan tempat kt malaysia mcm tu.....
 

aim02Aug

Super Active Member
Joined
Sep 5, 2011
Messages
6,758
Reaction score
754
Points
121
utk peribumi yg utk sara hidup bglah peluang sikit
coz tanah air kt sini je nk pegi mana lg utk teruskan kehidupan

yg pendatang yg buat untung ribu/ juta/biliun atas rompakan tanah pastu cukai pendapatan x dpt trace--> rampas je coz diorg ada negara boleh larikkk

kan sini semua xbetul, apelagi, larik blk negara lah
 

pelitaminyak

Active Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
2,321
Reaction score
607
Points
81
Ni mau akan ada rusuhan dan ada yg mati nanti baru selesai kot ...... Kerajaan negeri tegas le sikit
 

akudotcom

Super Active Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,199
Reaction score
1,540
Points
151
Apa yg sy paham mcm ni

tanah tersebut tanah milik pkpp
Tp pekebun tanam durian secara haram
Pkpp pulak byr cukai tanah setiap tahun

so jln penyelesaian ialah
Di benarkan tanam durian di tanah haram
Tp hasil tanaman mestilah di jual kpd Royal Pahang Durian Export Sdn Bhd (RPD Export)
 
Sponsored Post
Top
Log in Register