Kita di lahirkan utk HIDUP atau utk MATI?

CG Sponsors




akudotcom

Super Active Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,098
Reaction score
1,723
Points
151
Apakah kita di lahirkan utk HIDUP atau utk MATI? :cool:

Mohon yg arif berikan jwpan?

Semua jawapan di terima pakai
Orang berbudi kita berbahasa
Orang memberi kita merasa

Nak jwb dlm ati pun bole :p

 
Sponsored Post

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,098
Reaction score
1,723
Points
151
so maksudnya neraka saqar tuh semasa dibumi atau slps mati???...

sy tanya sekali lg utk kepastian...

Cuba jwb soalan ni plak

Apakah kita di lahirkan:

A) utk HIDUP atau
B) utk MATI?

Type A or B je :p
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,098
Reaction score
1,723
Points
151
kita dilahirkan untuk beribadat kepada Allah

hidup adalah ujian kita atas dunia

mati adalah pasti satu kejadian dalam hidup
Jwpan yg baik tuan 👍
 

zackpenang

Fun Poster
Joined
Jan 9, 2010
Messages
231
Reaction score
112
Points
23
Apakah kita di lahirkan utk HIDUP atau utk MATI? :cool:

Mohon yg arif berikan jwpan?

Semua jawapan di terima pakai
Orang berbudi kita berbahasa
Orang memberi kita merasa

Nak jwb dlm ati pun bole :p
Kita di hidupkan salah satu tujuannya adalah untuk merasai kematian, bagi menunjukkan kekuasaan Allah yang Esa ke atas kesemua makhluknya, bagi mereka yang berfikir ..
 
Last edited:

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,098
Reaction score
1,723
Points
151
Kita di hidupkan salah satu tujuannya adalah untuk MERASAI kematian, bagi menunjukkan KEKUASAAN Allah yang Esa ke atas kesemua makhluknya, bagi mereka yang BERFIKIRAN..

MasyaAllah
Jwpan menusuk jiwa tuan

Ya, dgn kehidupan ini utk kita MENGENAL PENCIPTA kita

Siapakah yg menciptakan kita :unsure:
Tq very much 👍
 

syamsoulcc

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,684
Reaction score
2,240
Points
151
komputer dicipta untuk tujuan tertentu...untuk berkhidmat pada tuannya...
dan bila tiba waktu akan mati....

so, bagi aku hidup atau mati tu sememangnya benda yg wajib bagi setiap makhluk....

cuma apa tujuan kita hidup?

kita hidup utk beribadah kepada ALLAH....
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,098
Reaction score
1,723
Points
151
komputer dicipta untuk tujuan tertentu...untuk berkhidmat pada tuannya...
dan bila tiba waktu akan mati....

so, bagi aku hidup atau mati tu sememangnya benda yg wajib bagi setiap makhluk....

cuma apa tujuan kita hidup?

kita hidup utk beribadah kepada ALLAH....
Analogy computer tu menarik 👍

Teringat slalu imam bacakan semasa khutbah jumaat

51:56
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
Dan aku tidak menciptakan AL JIN dan AL INSAN melainkan supaya mereka mengabdi (beribadah) kepada-Ku.

Avodah (hebrew) ~ ibadah (arob)
What It Means to Live a Seamless Life of Work, Worship, and Service

Abdullah - hamba Allah

Mohon tuan berkongsi pandangan pengertian IBADAH kita sebagai hamba allah

Semua jwpan di terimapakai

T kasih tuan programmer! :cool:
 

neezuan

Fun Poster
Joined
Feb 18, 2012
Messages
189
Reaction score
33
Points
25
“Apa itu TAKDIR?”,

Takdir Yang Berlegar.
Apa yang kita dah pernah belajar, dalam dunia ini ada dua perkara yang berlegar di sekeliling kita, iaitu
1. Sunnatullah
2. Qudratullah

1. Sunnatullah maksudnya qada’ dan qadar atau ketentuan Allah dengan sebab musabab. Contohnya buat baik dapat baik dan pahala, buat jahat dapat jahat dan dosa, atau coklat Cadbury Black Forest rasanya manis, ikan masin rasanya masin, sambal belacan rasa pedas tetapi sedap, api rasa panas, pisau tajam lalu memotong dan lain-lain.
Maka itu semua kita panggil sebagai sebab musabab ataupun asbab. Ini adalah sunnatullah, iaitu ketentuan dan tetapan Allah terhadap kitaran alam semesta.
2. Qudratullah pula adalah kuasa mutlak dari Allah TANPA asbab atau bertentangan dengan sunnatullah seperti Allah jadikan matahari, Allah jadikan malaikat, Allah jadikan kita manusia, Allah jadikan api yang tidak membakar Nabi Ibrahim, Allah jadikan pisau yang tak memotong leher Nabi Ismail, Allah jadikan ikan Nun yang tak bunuh Nabi Yunus dan sebagainya. Ini adalah takdir Allah tanpa asbab.
Alhamdulilah kau jadi manusia. Allah boleh saja jadikan kau batu api Neraka, atau Allah jadikan kau tahi lalu kena flush masuk dalam lubang jamban dan masuk ke loji penapisan untuk proses reverse osmosis atau buang jadi baja. Tetapi Allah tetap jadikan kita manusia, dan ini adalah kudrat Allah.

Ingat, kita TIDAK disuruh cari mati, tetapi kita disuruh untuk buat PERSEDIAAN untuk mati. Dan MAUT akan DATANG kepada kita walaupun masa itu kita tak bersedia dan tak nak mati.
 

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #3
Joined
Jun 17, 2007
Messages
9,098
Reaction score
1,723
Points
151
Masa hidup, kita sembah pd Tuhan


Kalau da MATI nanti,
Kita nak bawak BEKALAN apa utk di persembahkan pd Tuhan? :unsure:
 
Sponsored Post
Top
Log in Register