BTC USD 22,841.3 Gold USD 1,922.20
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Kit Siang: DAP tidak tahu apa-apa cadangan ratifikasi Icerd, Statut Rom

timmisegera

Active Member
Messages
1,342
Joined
Feb 4, 2014
Messages
1,342
Reaction score
233
Points
43
DAP perjuangkan hak kesamarataan
Tapi ianya ada bertentangan dengan perlembagaan kan yang mana hak orang Melayu dan Bumiputera sudah termaktub di dalamnya

Bak kata seorang forumer dalam ni
Umumnya PAS dan UMNO tolak ICERD
PH menyokong ICERD

Tuan dah buat conclusion perfect.
 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
125,153
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
125,153
Reaction score
21,228
Points
2,866
Awards
1
So, apa isu yer yg Najib, TTKM dll dok serang dorg kalau dorg mmg xpernah nafi? Tu yg sy pelik.

Kita serang kalau dorg nafi yg dorg pernah sokong, sbb tu satu penipuan. Satu Malaysia tahu DAP mmg antara yg sokong ICERD sebelum ini.

tajuk tu tn synyster, diorang kata diorang tak tahu apa apa pasal cadangan ratifikasi ICERD
 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
125,153
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
125,153
Reaction score
21,228
Points
2,866
Awards
1
Alhamdulillah
Makna kata betullah apa yang saya faham berkenaan ICERD ni
oh tambah satu lagi kedudukan Raja dan sultan sultan
tu pun takleh justifikasi kesamarataan

agama islam, hak keistimewaan melayu dan bumiputra, dan keduudkan raja raja melayu
 

synyster

Super Active Member
gem
Messages
5,669
Top Poster #10
Joined
Nov 29, 2010
Messages
5,669
Reaction score
768
Points
121
ye DAP perjuang kesamarataan
sebab tu lah diorang sokong ICERD

namun perlembagaan kita tak justify kesamarataan utk semua

kita ada agama islam yg mana perlembagaan melebihkan kedudukan islam

pastu Perkara 153
Perkara 153 ialah peruntukan mengenai jaminan kedudukan istimewa orang Melayu dan anak-anak negeri, iaitu pribumi Sabah dan Sarawak, juga kepentingan sah kaum lain berwarganegara Malaysia.
Ini sekadar perbincangan. Sbb seigt sy semasa perbahasan tgh hangat di Parlimen dulu, ada beberapa point yg sy tertarik.

Satu point dari siapa sy x igt, nnt sy cari balik dlm Hansard Parlimen. Ada pimpinan PH yg kata ratifikasi boleh dibuat dgn reservation terhadap perkara yg kita risau dan pertahan iaitu Artikel 153.

Sy x pasti betul atau tidak hal ratifikasi dgn reservation itu sbb x dibahaskan dgn detail.

Andai benar ada ratifikasi dgn reservation perkara 153 tersebut, adakah CMM bersetuju dgn ICERD?
 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
125,153
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
125,153
Reaction score
21,228
Points
2,866
Awards
1
Ini sekadar perbincangan. Sbb seigt sy semasa perbahasan tgh hangat di Parlimen dulu, ada beberapa point yg sy tertarik.

Satu point dari siapa sy x igt, nnt sy cari balik dlm Hansard Parlimen. Ada pimpinan PH yg kata ratifikasi boleh dibuat dgn reservation terhadap perkara yg kita risau dan pertahan iaitu Artikel 153.

Sy x pasti betul atau tidak hal ratifikasi dgn reservation itu sbb x dibahaskan dgn detail.

Andai benar ada ratifikasi dgn reservation perkara 153 tersebut, adakah CMM bersetuju dgn ICERD?
tn synyster, saya tak bersetuju dengan ICERD,
ada reservation atau tidak, saya tetap tak setuju dengan ICERD
 

synyster

Super Active Member
gem
Messages
5,669
Top Poster #10
Joined
Nov 29, 2010
Messages
5,669
Reaction score
768
Points
121
tajuk tu tn synyster, diorang kata diorang tak tahu apa apa pasal cadangan ratifikasi ICERD
Yg sy faham dorg x tahu sebelum PM buat ucapan tu lah. Sbb dorg nak tangkis tangga pan yg dorg yg jadi pencetus kepada usaha dlm kerajaan. Ni apa yg sy faham.

Bila dah Saifuddin bentang dan bahas tu dah tentu lah dorg tahu. Bila dah kena dgn aspirasi dorg selama ni xkan dorg nak bangkang.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
395,027
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
395,027
Reaction score
26,678
Points
2,836
Awards
2

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
35,258
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
35,258
Reaction score
4,586
Points
261
Awards
1
Saifuddin bohong, saya bukan menteri kendali ratifikasi ICERD, kata Waytha

PETALING JAYA: P Waytha Moorthy menafikan dakwaan bekas rakan Kabinetnya Saifuddin Abdullah bahawa beliau adalah menteri yang “memimpin” untuk mengendalikan cubaan Malaysia meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).



Dalam kenyataan, beliau menuduh Saifuddin bercakap “bohong secara terang-terangan”, sambil menambah bahawa bukan tugasnya sebagai menteri perpaduan negara ketika itu untuk merundingkan ratifikasi ICERD dengan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

“Tugas meratifikasi perjanjian antarabangsa jelas dalam skop kerja menteri luar negeri, menteri undang-undang, dan Jabatan Peguam Negara (AGC).



“Isu mengenai ICERD tercetus kerana Saifuddin menyelitkan komitmen Malaysia dalam ucapan yang (perdana menteri ketika itu) Dr Mahathir Mohamad sampaikan pada perhimpunan agung PBB.

“Ia adalah fakta yang diketahui secara meluas bahawa (Saifuddin) melakukan itu sendiri sebagai sebahagian daripada manifesto Pakatan Harapan (PH) untuk meratifikasi semua konvensyen PBB yang masih ada,” kata Waytha.

Presiden Malaysian Advancement Party (MAP) itu memberitahu Saifuddin, yang merupakan menteri luar dalam Kabinet Mahathir, supaya “matang” dan menerima bahawa beliau bertanggungjawab dalam isu berkenaan.

Semalam, Malaysiakini memetik Saifuddin sebagai berkata Waytha adalah menteri yang mengendalikan cubaan Malaysia yang gagal untuk meratifikasi ICERD.

Menteri luar itu berkata, apa yang beliau ingat, tidak ada kertas Kabinet dibentangkan untuk ratifikasi ICERD selain tidak faham mengapa beliau diserang berhubung isu berkenaan.

Saifuddin mendakwa, satu-satunya perjanjian antarabangsa yang beliau terlibat ialah Perlindungan Semua Orang Daripada Kehilangan Yang Dipaksa (ICPPED) dan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Menentang Penyeksaan.

Sabtu lalu, Presiden PAS Abdul Hadi Awang mendakwa beliau adalah penggerak utama di sebalik Langkah Sheraton pada 2020 untuk memendekkan pemerintahan PH, selepas partinya merasakan gabungan pemerintah sedang bergerak untuk menghapuskan hak istimewa orang Melayu.

Ahli Parlimen Marang itu berkata, ia susulan protes besar-besaran di Kuala Lumpur terhadap percubaan PH untuk meratifikasi ICERD.

Susulan kenyataan Hadi, Presiden PKR Anwar Ibrahim dan veteran DAP Lim Kit Siang menuduh Hadi lupa mengenai peranan Saifuddin dalam perkara itu.

Saifuddin kini dalam Bersatu dan ketua Perikatan Nasional (PN) Pahang.
 
Sponsored Post

Top
Log in Register