BTC USD 38,765.7 Gold USD 1,824.11
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ketuanan bangsa undang permusuhan

DreamCatcher

CG Top Poster Club
Joined
Jan 11, 2008
Messages
23,795
Reaction score
917
Points
176
PASIR MAS, 30 Nov: Mendaulatkan ketuanan Islam berbanding ketuanan Melayu bukan sahaja lebih mulia, malah mampu mengelak dari permusuhan kaum, kata Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Beliau yang Mursyidul Am PAS, berkata sekiranya bangsa Melayu mahu ketuanan Melayu, sudah tentu bangsa lain juga mahukan bangsa mereka di angkat seperti mana bangsa Melayu.

“Bangsa lain boleh menerima agama (Islam) ini berbanding ketuanan Malayu yang hanya menunjukkan kepada satu bangsa sahaja,” ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada media ketika ditemui selepas menziarahi keluarga mangsa OKU yang rentung dalam kebakaran di Kampung Ubi ****** Nibong, dekat sini.

Turut serta Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Tuku, Abdul Fatah Harun, Adun Chetok, Abdul Halim Abdul Rahman dan Ketua Jajahan Pasir Mas, Nik Kazim Nik Yusoff.

Tambah Menteri Besar Kelantan itu lagi, dengan ketuanan Islam tidak akan timbul sikap dengki dari bangsa lain sebaliknya diterima baik oleh mereka, apatah lagi jika mereka memeluk Islam.

Sehubungan itu tegasnya, sikap terlampau mementingkan bangsa wajar dihentikan kerana lebih banyak mengundang perbalahan dan permusuhan berbanding perpaduan.

http://www.harakahdaily.net/v2/inde...gsa-undang-permusuhan&catid=1:utama&Itemid=50
 
Sponsored Post

azam575

CG Hardcore Club
Joined
Jul 19, 2007
Messages
99,264
Reaction score
830
Points
576
salam,

erm.... pada aku isu nie dah lapuk .... dan hanya orang yang tak pernah amik PAPER sejarah kat sekolah jer yang suka ungkit ungkit pasal isu KETUANAN MELAYu nie .....

tak perlu nak bangkit isu nie .... Kaum yang mendatang perlu ingat balik pada perjanjian waktu depa nak menetap kat Tanah melayu nie .....

Aku pon dok pelik apasal MELAYU dok pie sokong utk menghapuskan KETUANAN MELAYU nie ..... dah giler ke apa ...

Orang CINA ada NEGARA CHINA, orang INDIA ada NEGARA INDIA .... huhuhu... takkan ORANG MELAYU nak BALIk INDON kot .... huhuhu.. orang INDON pon dok menyampah ngan MELAYu MALAYSIA nie .... hehehehe ....

aku bukannya RASIS ke apa ... sbb pada aku Bangsa lain kat MALAYSIA nie lagi RASIS dari KAUM MELAYU ISLAM...... sibuk dok ungkit ungkit perkara lapuk nie ..... Ingat SINGAPORK ke ....

Pada aku senang jer... Kalau tak suka apa yang ada MALAYSIA nie ... better tukar kerakyatan jer.... pie lepak kat negara lain .. abis citer ........ huhuhuhu....

aku sokong kalau KETUANAN MELAYU di tukar ke KETUANAN ISLAM .... hehehehe.....

p/s: huhuhu... tak abis abis ngan POLITIK kotor ....
 

tokebalak

Active+ Member
Joined
Feb 12, 2009
Messages
3,636
Reaction score
37
Points
30
salam,

erm.... pada aku isu nie dah lapuk .... dan hanya orang yang tak pernah amik PAPER sejarah kat sekolah jer yang suka ungkit ungkit pasal isu KETUANAN MELAYu nie .....

tak perlu nak bangkit isu nie .... Kaum yang mendatang perlu ingat balik pada perjanjian waktu depa nak menetap kat Tanah melayu nie .....

Aku pon dok pelik apasal MELAYU dok pie sokong utk menghapuskan KETUANAN MELAYU nie ..... dah giler ke apa ...

Orang CINA ada NEGARA CHINA, orang INDIA ada NEGARA INDIA .... huhuhu... takkan ORANG MELAYU nak BALIk INDON kot .... huhuhu.. orang INDON pon dok menyampah ngan MELAYu MALAYSIA nie .... hehehehe ....

aku bukannya RASIS ke apa ... sbb pada aku Bangsa lain kat MALAYSIA nie lagi RASIS dari KAUM MELAYU ISLAM...... sibuk dok ungkit ungkit perkara lapuk nie ..... Ingat SINGAPORK ke ....

Pada aku senang jer... Kalau tak suka apa yang ada MALAYSIA nie ... better tukar kerakyatan jer.... pie lepak kat negara lain .. abis citer ........ huhuhuhu....

aku sokong kalau KETUANAN MELAYU di tukar ke KETUANAN ISLAM .... hehehehe.....

p/s: huhuhu... tak abis abis ngan POLITIK kotor ....

itu sebenarnya dari skop yang kecik.. tapi kalu ikot islam x bole berjuang berlandaskan bangsa... empayar uthmaniah jatoh pown sebab bangsa....
 

maibee71

Super Active Member
Joined
Oct 21, 2008
Messages
6,785
Reaction score
17
Points
65
ingat masalah ni boleh selesai kalau ditukar ketuanan melayu kepada ketuanan islam? Daripada sentimen kaum bertukar jadi sentimen keagamaan pulak. Sampai bila pun tak habis. sama je.
 

anakmalaya

Active+ Member
Joined
Oct 1, 2009
Messages
3,632
Reaction score
47
Points
30
ingat masalah ni boleh selesai kalau ditukar ketuanan melayu kepada ketuanan islam? Daripada sentimen kaum bertukar jadi sentimen keagamaan pulak. Sampai bila pun tak habis. sama je.

Tak percaya pada islam ke???
 

ykenobi

Super Active Member
Joined
Nov 19, 2008
Messages
6,422
Reaction score
14
Points
65
ingat masalah ni boleh selesai kalau ditukar ketuanan melayu kepada ketuanan islam? Daripada sentimen kaum bertukar jadi sentimen keagamaan pulak. Sampai bila pun tak habis. sama je.

kenapa nk jugak pakai ketuanan tuh?..
pentingkan kepada agama dulu, baru bangsa..
ape daa...
 

tokebalak

Active+ Member
Joined
Feb 12, 2009
Messages
3,636
Reaction score
37
Points
30
ingat masalah ni boleh selesai kalau ditukar ketuanan melayu kepada ketuanan islam? Daripada sentimen kaum bertukar jadi sentimen keagamaan pulak. Sampai bila pun tak habis. sama je.

Ragu ngan Islam samalah ragu ngan Allah.. jangan sampai terpesong akidah dah ler#:-S
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register