BTC USD 40,417.6 Gold USD 1,866.25
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ketua Pembantu Tadbir mengaku tidak salah buat tuntutan palsu untuk majlis hari raya

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
13,275
Reaction score
3,138
Points
201
Setiap manusia ada ujian dia....fhmkn yg tu dl....

Ujian tu perkara kedua boss..

aku telah menjawab persoalan dgn jelas kan ?

------

Bab ujian ni btol. mmg la ujian dia.

sebab tu aku cakap takziah. memilih benda yg haram, sedangkan yg halal itu sudah baik didepan mata.
 
Sponsored Post

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Aug 2, 2007
Messages
11,691
Reaction score
1,605
Points
201
Ujian tu perkara kedua boss..

aku telah menjawab persoalan dgn jelas kan ?

------

Bab ujian ni btol. mmg la ujian dia.

sebab tu aku cakap takziah. memilih benda yg haram, sedangkan yg halal itu sudah baik didepan mata.
Kt pun xtau lepas la dk klau kt duk kt tmpt depa kan....harap lepas la nooo huhuhu....jd pengajaran dn jgn menghukum itu ja....
 

Mrsham

Active+ Member
Platinum Member
Joined
Jul 10, 2007
Messages
3,720
Reaction score
103
Points
43
Setiap manusia ada ujian dia....fhmkn yg tu dl....

Betul tu tuan.. Kebanyakkan yang cakap sedap ni, mereka tak pernah merasa ujian tu.. Mungkin ada yang berjaya lepas dari ujian tapi kelemahan orang tak sama.. Ada orang bila diberi duit mereka boleh tolak, tapi kalah pulak dengan godaan wanita cantik.. Ada yang boleh tolak duit dan wanita, tapi kerana pangkat sanggup buat apa saja.. itu belum lagi ujian anak, keluarga dan lain-lain.

Saya sendiri pernah kenal seorang insan ni, bab agama memang terjaga, harta semua dari titik peluh sendiri, tak main perempuan, tak kejar pangkat, nampak dari luaran memang serba serbi bagus... Hinggalah suatu hari satu-satunya anak lelaki dia ditangkap sebab kes dadah, dan barulah nampak dia sanggup buat apa saja untuk lepaskan anaknya termasuklah cari orang yang boleh "adjust"..

Intinya, bila berlaku sesuatu yang tak baik, kita boleh benci perbuatannya tapi bukan kelompoknya, kaumnya, bangsanya atau negaranya (dalam kes ini "penjawat awam").. Itu pun tak perlu sampai berlebih-lebihan kerana kita pun belum tentu selamat dari ujian tu kalau berada di tempat dia..
 

stuck

Active+ Member
Joined
Apr 12, 2007
Messages
4,188
Reaction score
177
Points
33
Masih berkhidmat lagi ni.
Kat tempat kerja dia tak malu pada office mate ke, mana nak letak muka.
Kalau dh kes SPRM dia x kerja dh biasanya kena pool kat JPA sehingga selesai dibicarakan
 

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
13,275
Reaction score
3,138
Points
201
Betul tu tuan.. Kebanyakkan yang cakap sedap ni, mereka tak pernah merasa ujian tu.. Mungkin ada yang berjaya lepas dari ujian tapi kelemahan orang tak sama.. Ada orang bila diberi duit mereka boleh tolak, tapi kalah pulak dengan godaan wanita cantik.. Ada yang boleh tolak duit dan wanita, tapi kerana pangkat sanggup buat apa saja.. itu belum lagi ujian anak, keluarga dan lain-lain.

Saya sendiri pernah kenal seorang insan ni, bab agama memang terjaga, harta semua dari titik peluh sendiri, tak main perempuan, tak kejar pangkat, nampak dari luaran memang serba serbi bagus... Hinggalah suatu hari satu-satunya anak lelaki dia ditangkap sebab kes dadah, dan barulah nampak dia sanggup buat apa saja untuk lepaskan anaknya termasuklah cari orang yang boleh "adjust"..

Intinya, bila berlaku sesuatu yang tak baik, kita boleh benci perbuatannya tapi bukan kelompoknya, kaumnya, bangsanya atau negaranya (dalam kes ini "penjawat awam").. Itu pun tak perlu sampai berlebih-lebihan kerana kita pun belum tentu selamat dari ujian tu kalau berada di tempat dia..


sejak bila manusia tak penah rse ujian ? semua orang akan diuji. ujian masing2 tak sama. Aku setuju.

ini bukan masalah orang bgi duit ke tidak. ini masalah ada yg halal tp cari yg haram.

cth yg dibawa ttg masalah anak dia kene tangkap itu tak kena dgn situasi. apa yg aku cuba sampaikan.

----

Aku highlight satu isu Apakah ada yang halal masih mencari yang haram ?

ini bukan masalah orang keje kerajaan ditindas, mereka takde kemudahan pinjaman yang mudah, mereka takde kemudahan cuti, takde itu ini.

Aku bawa perbezaan orang yg keje gov ni dpt pelbagai kemudahan. tapi masih memilih yg haram.


-----

kene belajar beza boss..

jika kita dpt peluang keje gov, boleh buat pinjaman peribadi jika tengah sesak, mudah apply pinjaman rumah, boleh dpt kemudahan cuti yg lebih baik drpd golongan swasta. Dapat elaun perumahan, dapat kenaikkan pangkat, dapat pencen.

tapi kenapa kita nak memilih cara haram untuk mencari rezeki ? Apakah kita boleh jawab dgn mudah. Ini adalah ujian aku, sebab aku nak duit banyak, aku nak cepat kaya ( maka aku tipu ini tipu itu ) ?

----

ini persoalan yg kita patut tanya pada diri sendiri.

kenapa nak ambil yg haram sedangkan yang halal itu jelas baik untuk kita. ?


-----

kena belajar beza ujian. aku ambil cth hukum yang Allah tetapkan.

1) Klo kita belum berkahwin kita buat zina dgn perempuan kita dihukum 100 sebatan. Ada la kiraan nya. First case dan sebagainya.

2) Klo kita sudah berkahwin kita buat zina dgn perempuan kita dihukum rejam sampai mati.

first sekali kenapa Allah membezakan hukuman diatas ? sedang mereka ini jelas zina ? dah kalau zina. Terus rejam sampai mati. setel.

tapi tak berlaku begitu.

Allah bezakan hukuman. Kenapa ? sebab situasi mereka tak sama.

1) seseorang itu dia tak berkahwin lagi, namun dia gagal mengawal nafsu nya maka terlibat dgn zina. Golongan ini kita just cakap simple. Kau patutnya kahwin. Dia boleh bagi alasan, duit xde, keje xde dan sebagainya sehingga terjebak dgn zina.

manakala situasi kedua,

2) seseorang itu dah berkahwin, tpi gagal mengawal nafsu nya maka terlibat dengan zina. Golongan ni pelik sikit. Dah ada yg halal lagi baik, tapi masih mencari yang haram. Kot yer pun, boleh nikah seorang lagi. Tapi dia tak buat begitu.


------

harap aku bawa perbandingan cth ini kita jelas, bahawa semua manusia diuji. Ujian tak sama.

tapi apabila diuji ketika "seseorang" itu dlm keadaan dpt yg halal. tapi dia masih mencari yg haram. maka mereka ini adalah golongan yang rugi dan mensia2kan pemberian Allah. Mereka meletakkan diri mereka ke tmpt yg salah bila Allah dh bagi mereka kenikmatan. Takziah.

Ujian tetap ujian, tapi cara kita nak faham situasi itu yang membezakan apakah dia ni seorang yg rugi atau tidak.

Aku cuma nak bagi jelas ttg persoalan Ujian Vs Situasi.

Kalau tak setuju, boleh komen part mana tak setuju. Aku sudi jelaskan dgn detail. Tapi mestilah dlm ruang perbincangan isu staff kerajaan cari rezeki cara haram sedangkan yang halal itu jelas lagi baik kepada mereka.
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
32,792
Reaction score
1,860
Points
201
sejak bila manusia tak penah rse ujian ? semua orang akan diuji. ujian masing2 tak sama. Aku setuju.

ini bukan masalah orang bgi duit ke tidak. ini masalah ada yg halal tp cari yg haram.

cth yg dibawa ttg masalah anak dia kene tangkap itu tak kena dgn situasi. apa yg aku cuba sampaikan.

----

Aku highlight satu isu Apakah ada yang halal masih mencari yang haram ?

ini bukan masalah orang keje kerajaan ditindas, mereka takde kemudahan pinjaman yang mudah, mereka takde kemudahan cuti, takde itu ini.

Aku bawa perbezaan orang yg keje gov ni dpt pelbagai kemudahan. tapi masih memilih yg haram.


-----

kene belajar beza boss..

jika kita dpt peluang keje gov, boleh buat pinjaman peribadi jika tengah sesak, mudah apply pinjaman rumah, boleh dpt kemudahan cuti yg lebih baik drpd golongan swasta. Dapat elaun perumahan, dapat kenaikkan pangkat, dapat pencen.

tapi kenapa kita nak memilih cara haram untuk mencari rezeki ? Apakah kita boleh jawab dgn mudah. Ini adalah ujian aku, sebab aku nak duit banyak, aku nak cepat kaya ( maka aku tipu ini tipu itu ) ?

----

ini persoalan yg kita patut tanya pada diri sendiri.

kenapa nak ambil yg haram sedangkan yang halal itu jelas baik untuk kita. ?


-----

kena belajar beza ujian. aku ambil cth hukum yang Allah tetapkan.

1) Klo kita belum berkahwin kita buat zina dgn perempuan kita dihukum 100 sebatan. Ada la kiraan nya. First case dan sebagainya.

2) Klo kita sudah berkahwin kita buat zina dgn perempuan kita dihukum rejam sampai mati.

first sekali kenapa Allah membezakan hukuman diatas ? sedang mereka ini jelas zina ? dah kalau zina. Terus rejam sampai mati. setel.

tapi tak berlaku begitu.

Allah bezakan hukuman. Kenapa ? sebab situasi mereka tak sama.

1) seseorang itu dia tak berkahwin lagi, namun dia gagal mengawal nafsu nya maka terlibat dgn zina. Golongan ini kita just cakap simple. Kau patutnya kahwin. Dia boleh bagi alasan, duit xde, keje xde dan sebagainya sehingga terjebak dgn zina.

manakala situasi kedua,

2) seseorang itu dah berkahwin, tpi gagal mengawal nafsu nya maka terlibat dengan zina. Golongan ni pelik sikit. Dah ada yg halal lagi baik, tapi masih mencari yang haram. Kot yer pun, boleh nikah seorang lagi. Tapi dia tak buat begitu.


------

harap aku bawa perbandingan cth ini kita jelas, bahawa semua manusia diuji. Ujian tak sama.

tapi apabila diuji ketika "seseorang" itu dlm keadaan dpt yg halal. tapi dia masih mencari yg haram. maka mereka ini adalah golongan yang rugi dan mensia2kan pemberian Allah. Mereka meletakkan diri mereka ke tmpt yg salah bila Allah dh bagi mereka kenikmatan. Takziah.

Ujian tetap ujian, tapi cara kita nak faham situasi itu yang membezakan apakah dia ni seorang yg rugi atau tidak.

Aku cuma nak bagi jelas ttg persoalan Ujian Vs Situasi.

Kalau tak setuju, boleh komen part mana tak setuju. Aku sudi jelaskan dgn detail. Tapi mestilah dlm ruang perbincangan isu staff kerajaan cari rezeki cara haram sedangkan yang halal itu jelas lagi baik kepada mereka.

Pkp pon org kerajaan dpt gaji gak.. ni bukan ujian ni lebih pada kalah pada nasfu je..

Integriti da ajar.. klu dpt hadiah raya ke hamper ke.. amik kumpulkan.. pastu bagi3 pada staff..

Klu special tipu claim ni.. memang perangai dia kaki menipu aa. Usaha dia nak memanipulasi invoice bagai..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register