Ketahui cara pengiraan dividen asb supaya anda jd bijak

CG Sponsors




fazzcorp

Fun Poster
Joined
Feb 14, 2013
Messages
186
Reaction score
0
Points
10
so jawapnya xleh bwk keluar.kna topup je la ea ke cmne?ke masuk 1hb bwk keluar 1hb berikutnya?
 
Sponsored Post

dell

Super Active Member
Joined
Apr 29, 2007
Messages
8,051
Reaction score
68
Points
80
kalau korang tau majoriti mamak nasi kandar penang ramai ada dalam ASB lebih RM500,000

saya pi Maybank baru nie terkejut Mamak Nasi Kandar tue rm500,000 bini dia RM500,000 ngan anak pompuan dia RM500,000

huh pecah kepala tengok diorang

mamak oh mamak nasi kandar

..itu kan rezeki masing2...dah dia rajin berniaga..
 

amazinggold88

CG Top Poster Club
Joined
Nov 1, 2008
Messages
44,759
Reaction score
208
Points
123
jadi kalau dlm setahun tu keluar masuk duit dlm asb mmg menganggu jugak la ye tuan
yup.sebab kiraan die BAKI TERENDAH SETIAP BULAN.
kalau nk msk duit,masuk 1hb bru dividen duit yg kita masukkan akn dikira untuk bulan tu
 

epozer

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Aug 2, 2010
Messages
14,777
Reaction score
531
Points
171
Pastikan anda masukkan duit ke dalam ASB anda pada 1hb setiap bulan dan JANGAN keluarkan sehinggalah hari terakhir pada bulan tersebut. Jika dikeluarkan jugak, maka dividen /bonus hanya akan dikira berdasarkan baki terendah pada bulan tersebut!

Contohnya:

31 Jan - Baki dalam ASB 2000.00
1 Feb - Masuk RM1000.00
Jika tiada pengeluaran dibuat sehingga 28/2/15, maka jumlah RM3000 akan dikira

Jika pada 7 Feb - Keluar Rm1000.00, maka baki RM2000 sahaja yang akan diberi div & bonus

Apa jadi kalau pada 9 Feb, kita masukkan RM3000.00 pulak?

Memandangkan baki terendah ialah RM2000, maka HANYA RM2000 sahaja yang akan diberi div & bonus



p/s:mb ramai yang dah tahu..arghhhh lantaklah...aku share je:))
tambahan bonos kira 1/10 x brapa tahun duit dok situ.......
 

jerul

Legendary Member
Joined
Jul 13, 2009
Messages
10,664
Reaction score
63
Points
120
ramai yg bt2 tau..last2 akhir tahun tya knp dpt ckit..kiki
 

jom

Active+ Member
Joined
Jun 18, 2012
Messages
2,580
Reaction score
76
Points
30
Pastikan anda masukkan duit ke dalam ASB anda pada 1hb setiap bulan dan JANGAN keluarkan sehinggalah hari terakhir pada bulan tersebut. Jika dikeluarkan jugak, maka dividen /bonus hanya akan dikira berdasarkan baki terendah pada bulan tersebut!

Contohnya:

31 Jan - Baki dalam ASB 2000.00
1 Feb - Masuk RM1000.00
Jika tiada pengeluaran dibuat sehingga 28/2/15, maka jumlah RM3000 akan dikira

Jika pada 7 Feb - Keluar Rm1000.00, maka baki RM2000 sahaja yang akan diberi div & bonus

Apa jadi kalau pada 9 Feb, kita masukkan RM3000.00 pulak?

Memandangkan baki terendah ialah RM2000, maka HANYA RM2000 sahaja yang akan diberi div & bonus



p/s:mb ramai yang dah tahu..arghhhh lantaklah...aku share je:))


serius bro..sebenarnya ramai lg xtau kt luar termasuk aku..
tq 4 info...patut aku check diveden rm 1 lebih..

selama nie xtau die kira baki terendah setiap bulan...:mad::mad::mad:
 

aiman27

Active+ Member
Joined
May 14, 2010
Messages
4,602
Reaction score
729
Points
71
setiap pelaburan yg dibuat patut cuba amik tau cara pengiraanya dan bagaimana dan dimana ia dilaburkan.. klu dlm konteks asb sila baca LAPORAN TAHUNAN baru kita tau di mana duit dilaburkan.
jgn sekadar tgk kpd nilai div dan bonus shj.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register