BTC USD 63,379.3 Gold USD 1,797.65
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Ketahui 3 kesalahan bergurau di media sosial yang boleh mendatangkan dosa

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
30,205
Reaction score
2,250
Points
206


553.jpg

Gurauan di media sosial boleh menyebabkan dosa apatah lagi mempersendakan orang lain.

TEKNOLOGI zaman sekarang sangat hebat sehinggakan yang jauh menjadi dekat. Kemajuan ini sudah pasti menyenangkan kita semua dalam berurusan. Bukan itu sahaja gambar-gambar yang tidak boleh bergerak dapat digerak-gerakkan melalui aplikasi.

Semakin hebat teknologi sekarang semakin banyak ujian yang mendatang dan semakin lemah pegangan kita kepada hukum syarak sehinggakan mengaibkan orang lain. Kita sangkakan ia sebagai satu gurauan dan hiburan tetapi kita lupa dalam hidup ini ada panduan yang perlu diikuti.

Menjadi satu trend sekarang di mana ada sesetengah individu menggerak-gerakkan wajah orang lain dengan menggunakan aplikasi yang mana gambar tadi akan menyanyi mengikut rentak muzik. Gambar pemimpin digerak-gerakkan dan mendapat pula permintaan daripada orang ramai.


Tahukah kita perkara sebegitu walaupun dalam bentuk hiburan merupakan perkara yang diharamkan dalam syarak? Janganlah nanti pada hari kiamat semua pahala yang kita bawa akhirnya akan habis dek perbuatan kita pada hari ini.

Sabda Baginda Rasulullah:
Tahukah kalian siapakah yang disebut dengan orang yang muflis?. Para sahabat menjawab: Orang yang muflis menurut kami wahai Rasulullah, adalah orang yang tidak mempunyai dirham dan dinar serta harta benda. Baginda bersabda: Seorang muflis daripada kalangan umatku ialah seorang yang datang pada hari Kiamat dengan pahala solat, puasa dan zakat, namun (pada masa yang sama) dia juga membawa dosa mencela orang ini, menuduh orang itu, memakan harta orang ini, menumpahkan darah orang itu dan memukul orang ini (dan seumpamanya), lalu diberikan kepada orang ini sebahagian daripada pahala-pahala kebaikannya dan diberikan kepada orang itu pula sebahagian pahalanya, hinggalah akhirnya habis pahalanya namun belum lagi terbayar dosa-dosa yang tertanggung atasnya, lalu diambil dosa-dosa mereka tadi dan diletakkan ke atasnya hingga akhirnya dia dihumban ke dalam neraka (kerana banyak dosa). [HR Tirmizi 2342]

1265197.jpg


Islam tidak melarang dalam kita berhibur tetapi perlulah kita ingat bahawa Islam tidaklah membuka ruang hiburan dengan seluas-luasnya.


Begitulah dahsyatnya dosa seseorang dengan orang lain jika mereka tidak meminta maaf sebelum mati.
Islam tidak menghalang untuk berhibur. Ini kerana kehidupan kita di atas muka bumi bukanlah semata-mata untuk melakukan ibadah seperti hanya duduk di dalam masjid, zikir yang berterusan atau membaca Al-Quran sepanjang masa. Tetapi kehidupan yang Allah berikan kepada kita mestilah digunakan dengan sebaik mungkin dalam mentaati perintah Allah.

Walaupun Islam tidak melarang dalam kita berhibur tetapi perlulah kita ingat bahawa Islam tidaklah membuka ruang hiburan dengan seluas-luasnya sehingga tidak ada batasan sama sekali.

Dalam isu ini terdapat tiga kesalahan yang besar dilakukan oleh si pelaku, iaitu;

1. MENTERTAWAKAN ORANG LAIN

Perbuatan sebegini hanya ada pada mereka yang tidak ada akhlak dan penuh dengan kebencian.
Sabda Baginda Rasulullah: Cukuplah seseorang dikatakan telah berbuat jahat jika ia merendahkan saudaranya muslim. [HR Ibn Majah 4203]

Menggunakan wajah-wajah orang lain tanpa kebenaran dan mengaibkan mereka haruslah diinsafi agar esok kita tidak menyesal dihari perhitungan setiap apa yang kita kerjakan di atas muka bumi ini.

1265196.jpg


Benda yang dianggap gurauan boleh mengaibkan orang lain.

2. MENGAIBKAN ORANG

Bergurau untuk menjatuhkan maruah seseorang pada hari ini sudah menjadi kebiasaan tanpa memikirkan tentang hukum hakam. Memang menjadi satu kepuasan apabila kita boleh menjatuhkan maruah orang lain di hadapan khalayak ramai. Tetapi bagi seorang Muslim kita diajar untuk menjaga kehormatan saudara-saudara yang lain.

Sabda Baginda Rasulullah: Seorang muslim itu adalah mereka yang membuatkan muslim yang lain selamat dari kejahatan lidahnya dan juga tangannya. [HR Bukhari 6484]
Yang dimaksudkan dengan hadis ini adalah tuntutan supaya meninggalkan perbuatan menyakiti umat Islam dengan lidah, tangan, dan juga semua yang menyakitkan.

3. MERENDAH-RENDAHKAN MARTABAT ORANG LAIN

Setiap kita tidak suka direndah-rendahkan oleh orang lain. Kita suka dipandang mulia dan disantuni. Oleh kerana itu, Islam tidak membenarkan seseorang merendahkan orang lain. Firman Allah di dalam Surah al-Hujurat: 1:
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka.

Hanya kerana ingin mencari perhatian dan follower, kita sanggup melakukan perkara yang diharamkan oleh Islam. Ingatlah bahawa kita telah melakukan dosa yang berpanjangan jika video yang dihasilkan disebarkan pula oleh orang lain dan mendapat like daripada mereka maka semuanya akan menjadi saham dosa.

Sabda Baginda Rasulullah: Barangsiapa mengajak kepada petunjuk maka ia akan mendapatkan pahala seperti pahala orang yang mengikutinya tanpa mengurangi pahala mereka sedikitpun. Dan barangsiapa mengajak kepada kesesatan maka ia akan mendapatkan dosa seperti dosa orang-orang yang mengikutinya tanpa mengurangi dari dosa mereka sedikitpun. [HR Abu Daud 3993]

Mungkin ada yang mengatakan semua benda tidak boleh dilakukan, semua perkara salah. Ingatlah wahai saudara-saudaraku bahawa perkara yang salah tetap salah walaupun niat kita hanya untuk menghiburkan orang lain. Ini kerana niat tidak menghalalkan cara. Walaupun niat kita baik tetapi jalan yang diambil dengan cara yang salah maka ia tetap salah.

***Dr. Nur Mohammad Hadi Zahalan (Hadi Almaghribi) ialah penceramah bebas dan selebriti TV Al-Hijrah dan boleh diikuti di laman Instagram dan Facebook
 
Sponsored Post

akudotcom

Legendary Member
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
19,246
Reaction score
2,882
Points
201
Ermmmm apa susah
Kita ikut teladan menteri agam kita sudah 🤪

Diorg bole buat
Takkan kita tak bole buat hehe
 

cariemas100

Active Member
Joined
Oct 24, 2020
Messages
1,087
Reaction score
355
Points
41
kat fb, whatsapp, terpakai la fakta2 ini. sebab org kenal kita.

kat forum, kat cg, belasah aje. sini free to talk.

takde sesiapa pon kenal kita. yg duk pegi tepek muka dan mencapap2 tu, lantak korang la.

org maki, carut, hina, ketawa kan aku, apa ada hal. bukan korang kenal pon aku. entah2 aku adalah jutawan kaya raya memiliki segalanya kat alam nyata, tapi jadi sampah sarap dipandang hina keji dalam cg. apa ada hallll kan..
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register