Santai Ketagihan beli-belah dalam talian sebelum PKP dan semasa PKPP

CG Sponsors




dloanman

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 15, 2012
Messages
22,095
Reaction score
1,654
Points
206

PENDAPATRENCANA
Ketagihan beli-belah dalam talian
by Nazli IbrahimJun 12, 2020 2:18 pm

oleh NAZLI IBRAHIM & MUNIRAH AHAMAD
Lama sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan susulan penularan Covid-19 di negara ini, kadar pertumbuhan pasaran perniagaan dalam talian di Malaysia dikenal pasti paling pesat di rantau Asia Tenggara.

Dapatan Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) pada 2017 menunjukkan tujuh peratus pengguna di negara ini membuat pembelian hampir setiap hari, seminggu sekali (26 peratus), sebulan sekali (54 peratus) dan setahun sekali (13 peratus).

Mengikut Wee Huay Neo, pengarah e-dagang MDEC, menerusi The Sun Daily, Malaysia juga paling ramai bilangan pengguna dalam talian iaitu mencecah 67 peratus, mengatasi Thailand (57 peratus) dan Singapura (52 peratus).

Maka, tidak hairanlah Joint Asean Network 10, sebuah rangkaian dalam aspek penggunaan teknologi, menjangka penjualan dalam talian Malaysia mencapai dua digit dalam masa terdekat. Pada masa ini, ia masih pada paras dua peratus daripada keseluruhan jualan di negara ini.

Berdasarkan data yang dikemas kini Januari lalu, pengguna e-dagang di negara ini melonjak kepada 21.9 juta, antaranya didorong faktor kadar penembusan internet yang mencecah 87.5 peratus manakala penggunaan telefon pintar penduduknya mencapai 70 peratus.

Tahap perbelanjaan

Kegilaan masyarakat membeli-belah dalam talian dapat dilihat melalui acara sehari berasaskan tanggal kembar – 11.11 (November) dan 12.12 (Disember). Mengikut analisis iPrice15, pengguna Malaysia berbelanja RM277 pada waktu itu, mengatasi jualan hari biasa iaitu RM130. Laporan Astro Awani menyatakan pengguna secara purata berbelanja RM310 pada acara 12.12 pada 2017, meningkat 300 peratus berbanding 11.11 pada tahun sebelumnya.

TIPS-500x231.png


Namun, sedar atau tidak, sebanyak 40 peratus pembelian e-dagang yang dilakukan bersifat rentas sempadan, yakni membeli produk di luar negara. Ini didorong faktor harga yang lebih murah, tiada dalam pasaran tempatan, penemuan produk baharu dan kualitinya lebih diyakini. Berdasarkan The International Trade Administration (ITA), produk daripada China, Singapura, Jepun, Amerika Syarikat dan Korea Selatan antara pilihan utama.

Justeru, pelaksanaan PKP sejak 18 Mac lalu, disusuli sambutan Aidilfitri dan menjelangnya hari raya Aidiladha, tentunya angka statistik pembelian dalam talian yang sedia kala tinggi terus melonjak. Berdasarkan kenyataan Pengurus Kanan Pick Up & Delivery Pos Malaysia, Mohd Azilah A Rahim ketika PKP baru sebulan dilaksanakan, penggunaan perkhidmatan Pos Laju meningkat 35 peratus.

“Kami menerima sehingga 770,000 bungkusan sehari dan jumlah ini meningkat melebihi kapasiti biasa Pos Laju iaitu 350,000 bungkusan sehari,” katanya dipetik daripada Harian Metro.

Penipuan berleluasa

Pun begitu, di sebalik ketagihan beli-belah dalam talian popular di negara ini, masalah penipuan tidak selesai-selesai. Kaji selidik Joint Asean Network 10 menunjukkan sembilan peratus pengguna tidak menerima barangan yang ditempah manakala 23 peratus pula menerima produk berlainan dari yang diiklan.

Ini berikutan pengguna mudah dimanipulasi dengan foto yang diiklan-kan, hanya indah khabar dari rupa. Ini mudah berlaku lantaran pengguna tidak berpeluang memeriksa secara fizikal terhadap produk yang diidami.

Masalah saiz juga boleh menimbulkan masalah kerana piawaian ukuran tidak selari dengan kelaziman di negara ini. Kasut contohnya, banyak menggunakan ukuran amalan di United Kingdom dan Amerika Syarikat. Pada masa sama, slogan ‘jaminan wang dikembalikan’ tidak semudah yang dibayangkan.

Bagi produk kecantikan dan kesihatan pula, pengguna berisiko tertipu dengan promosi dan testimoni palsu. Bahkan ada produk tiada kelulusan Kementerian Kesihatan, sekali gus membahayakan kesihatan pengguna.

 
Sponsored Post

Lobey

Active+ Member
Joined
Feb 25, 2008
Messages
4,265
Reaction score
100
Points
43
aku pun rasa mcm dh ketagih beli kasut bundle live online. dh byk pasang beli. Vans, Reebok, Adidas.
 

tr4falgar

Super Active Member
Joined
Oct 14, 2012
Messages
6,667
Reaction score
591
Points
126
tak pkp pon den dah lamo beli barang online..

pandai2 la kawal perbelanjaan tu.. belanja ikut kemampuan bukan kemahuan..
 

akecema

CG Top Poster Club
Joined
Jan 26, 2007
Messages
20,963
Reaction score
1,922
Points
206
aku byk beli gadget
 

pijoe

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Jun 11, 2008
Messages
13,339
Reaction score
1,243
Points
221
banyak gila aku berbelanja dalam shopee lazada masa pkp...ahaha...padahal duit saving tak bayar rumah kereta tu...aduh...
 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
35,326
Reaction score
2,174
Points
206
den terjebak main topi vintage, baju bundle.
harga sekarang macam orang gila.
 

dloanman

CG Top Poster Club
Top Poster #5
Joined
Apr 15, 2012
Messages
22,095
Reaction score
1,654
Points
206
Trend beli-belah online meningkat
NORSHAHZURA MAT ZUKI | | 24 Oktober 2020

862211.jpg

Ian Ho

SHAH ALAM - Tahun 2020 telah menyaksikan kemajuan besar bagi e-dagang apabila rakyat Malaysia didorong mengutamakan perbelanjaan dalam talian (online) untuk pelbagai pembelian termasuklah barangan berjenama dan premium.

Pengarah Urusan Serantau Shopee, Ian Ho berkata, melihat kepada tabiat membeli-belah mereka dan bertentangan dengan anggapan bahawa perbelanjaan pengguna telah berkurang, Shopee mendapati bahawa permintaan meningkat bagi semua kategori di platformnya dengan perubahan yang paling ketara direkodkan untuk jenama dan peruncit di segmen pertengahan serta atasan.

“Selain barangan keperluan peribadi dan peralatan rumah, Shopee telah menyaksikan keyakinan dan keselesaan yang semakin meningkat dalam pembelian barangan premium serta berjenama berharga RM3,000 ke atas di platformnya. Perubahan ini dicerminkan dalam barangan yang dicari dan dibeli oleh pengguna di platform ini.

“Dalam beberapa bulan ini, kata carian paling popular di Shopee ialah iphone, laptop, washing machine dan smart TV manakala barangan terlaris termasuk Apple MacBook Pro, Bosch Built-in Dishwasher dan Delonghi Coffee Machine. Perubahan ini didorong oleh jaminan ketulenan 100 peratus di Shopee Mall,” katanya dalam satu kenyataan.

Ho berkata, infrastruktur dan penggunaan digital sentiasa berkembang dengan stabil di negeri-negeri seperti Perlis, Kedah, Sarawak, Sabah dan Labuan manakala Shopee mendapati bahawa penggunaan serta kebiasaan dengan e-dagang meningkat secara ketara di pinggir bandar negeri-negeri ini pada tahun 2020.

“Pembeli luar bandar juga dilihat semakin selesa dengan keseluruhan ekosistem digital kerana ramai yang telah beralih daripada menggunakan kaedah pembayaran luar talian kepada ShopeePay untuk melakukan pembayaran mereka,” katanya.

Beliau berkata, permintaan telah bertambah untuk e-dagang pada tahun 2020 dan Shopee melihat peningkatan yang selari bagi tahap kepercayaan dan keselesaan orang ramai dalam membeli-belah atas talian.

“Perkembangan ini menandakan tahap baharu bagi industri e-dagang. Dengan bekerjasama rapat dengan jenama dan peruncit untuk mencapai pertumbuhan, kami dapat melihat banyak kempen yang berjaya yang dijalankan untuk rakan kongsi kami," katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Lazada Malaysia, Leo Chow berkata, sebagai penyedia perkhidmatan penting yang diwartakan dengan rangkaian gudang yang dimiliki sepenuhnya di seluruh negara dan lebih daripada 40 pusat hab di kawasan berkepadatan tinggi, Lazada bersama komuniti penjual, jenama dan rakan kongsinya bersama-sama membantu memenuhi keperluan pelanggan yang semakin meningkat dengan lebih cekap.

862213.jpg

Leo Chow

“Lazada bersama dengan logistik di barisan hadapan memastikan bekalan barang keperluan dan bahan makanan yang mencukupi untuk menyokong rakyat Malaysia sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) kedua ini," katanya.

Katanya, sejak PKP pada Mac lalu, keseluruhan urus niaga harian di Lazada meningkat hampir 80 peratus berbanding pra-PKP, sementara penjual perusahaan kecil dan sederhana (PKS) baharu pula meningkat lebih daripada 300 peratus pada bulan Ogos.

“Oleh kerana rakyat Malaysia terus mengamalkan normal baharu dengan membeli-belah secara online, kami melihat bahawa kategori runcit telah menunjukkan peningkatan hampir 12 kali ganda jualan semasa penjualan Lazada 10.10 baru-baru ini yang diadakan Oktober lalu," katanya.

Chow berkata, pada masa yang sama, kemudahan dan keselamatan menjadi keutamaan bagi rakyat Malaysia dan Lazada tetap teguh untuk terus mendahului permintaan pelanggan tempatan melalui infrastruktur e-commerce yang tidak ada tandingannya bagi pelbagai jenis produk.

“Kami gembira apabila melihat bahawa usaha kami telah mendorong pertumbuhan ekonomi digital negara dengan membuka jalan bagi industri membeli-belah online tempatan untuk berkembang ketika ini," katanya.

Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/106760/BISNES/Trend-beli-belah-online-meningkat
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf
 
Sponsored Post
Top
Log in Register