Kesan jaga makan.

CG Sponsors




akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,686
Reaction score
816
Points
81
Mana ada tafsir kat situ
Baca & paham kan je
Bukan susah sgt pun
Cuma perlukan kerajinan utk ambil tahu

Terpulang pd diri masing2
Aku punya diet - natural based > nasi ikan ayam sayur buah etc + air kosong
No refined sugar at all since few years aledy
Alhamdulillah sehat!


tn akudotcom..

aku x study perihal mentafsir ayat Al-Quran..sukar utk aku tafsir secara terus tanpa ada guru..

point aku cuma sebahgian drpd maksud kpd makanan2 yg ada disekeliling kita..

sbgi cth padi..merupakan makanan asas penduduk malaysia..

padi menghasilkan beras..

apabila diteliti semula beras yang kita makan nih merupakan beras yg dipolish(digilap)..

hasil kajian barat mendapati beras putih tidaklah begitu baik kpd manusia jika diambil setiap hari..

impak pengambilan beras putih dikalangan rakyat malaysia skrng kemungkinan salah satu punca kpd obesiti,kencing manis, darah tinggi dll..

bukan x boleh makan beras putih tiap2 hari.. tp lifestyle penduduk malaysia agak tidak begitu seimbang dgn pemakanan..

aku dapati rakyat malaysia mungkin boleh kurangkan pengambilan gula dlm minuman..

tp rakyat malaysia sukar untuk kurangkan pengambilan nasi (beras putih)..

nasi berlaukkan ikan masin pun boleh lajak 2-3 kali tambah.. :))

___

solution tu aku dh makluman.. kita convert ke beras perang..atau skip2 makan beras putih..
 
Sponsored Post

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
10,127
Reaction score
1,492
Points
191
Mana ada tafsir kat situ
Baca & paham kan je
Bukan susah sgt pun
Cuma perlukan kerajinan utk ambil tahu

Terpulang pd diri masing2
Aku punya diet - natural based > nasi ikan ayam sayur buah etc + air kosong
No refined sugar at all since few years aledy
Alhamdulillah sehat!
boleh cuba beras perang..

lebih baik kandungan fiber dan kemampuan untuk menyerap nutrient yg lebih..

x rugi mencuba, dan boleh kongsi bersama..

___

aku berlapang dada dgn pemahaman/ilmu tn ttg memahami ayat2 Al-Quran, kerana ilmu masing2 x sama..

apa yg aku fhm..

nak tafsir kena fahami tujuan turun nya ayat tersebut.. kena ada huraian dari nabi melalui hadis2 nabi yg sahih..

ini kerana pada zaman dahulu nabi hurai asbab turunnya sesuatu ayat..

kena fahami bahasa arab.. kerana adanya perkataan2/bentuk ayat yg khas digunakan untuk fahami tujuan turunnya ayat tersebut..

maka kita nak baca dan fahamkan bukan boleh main hurai base on tafsir semata2..

nampk mudah.. tp ianya memerlukan kpd kesungguhan dan niat yg baik kerana Allah swt..

dan ini sikit pun x menjadi penghalang kpd siapa yg nak fahami ayat Al-Quran..

boleh bertalaki dgn guru2 agama yg mempunyai susur galur ilmunya yg diakhiri sampai kpd nabi..

:D
 
Last edited:

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,686
Reaction score
816
Points
81
boleh cuba beras perang..

lebih baik kandungan fiber dan kemampuan untuk menyerap nutrient yg lebih..

x rugi mencuba, dan boleh kongsi bersama..

___

aku berlapang dada dgn pemahaman/ilmu tn ttg memahami ayat2 Al-Quran, kerana ilmu masing2 x sama..

apa yg aku fhm..

nak tafsir kena fahami tujuan turun nya ayat tersebut.. kena ada huraian dari nabi melalui hadis2 nabi yg sahih..

ini kerana pada zaman dahulu nabi hurai asbab turunnya sesuatu ayat..

kena fahami bahasa arab.. kerana adanya perkataan2/bentuk ayat yg khas digunakan untuk fahami tujuan turunnya ayat tersebut..

maka kita nak baca dan fahamkan bukan boleh main hurai base on tafsir semata2..

nampk mudah.. tp ianya memerlukan kpd kesungguhan dan niat yg baik kerana Allah swt..

dan ini sikit pun x menjadi penghalang kpd siapa yg nak fahami ayat Al-Quran..

boleh bertalaki dgn guru2 agama yg mempunyai susur galur ilmunya yg diakhiri sampai kpd nabi..

:D
Ilmu Allah tu luas bro


Cuba dgr minit ke-4

Elok la bertadabbur
Aku pun bukan taram menaip
 

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
10,127
Reaction score
1,492
Points
191
Ilmu Allah tu luas bro


Cuba dgr minit ke-4

Elok la bertadabbur
Aku pun bukan taram menaip
terima kasih tn akudotcom atas perkongsian tersebut..
aku pun berlapang dada sebenarnya..

x kata salah.. x kata betul..
atas faktor ilmu masing2..

___

cuma tn akudotcom x sentuh langsung perihal beras perang nih..

fokus utama aku kpd isu beras putih vs beras perang..

dlm quote aku tu mencadangkan pengambilan beras perang lebih baik berbanding beras putih..

memandangkan tn mengamalkan pemakanan sihat.. sewajarnya tn mengambil peluang untuk mencuba dan alami sendiri khasiat beras perang..
 

kunang-kunang

Fun Poster
Joined
May 21, 2010
Messages
892
Reaction score
74
Points
20
Aku dulu biasa gak beli beras perang.

Ecobrown paling sedap.


Tapi sejak baca pasal beras rebus...paling banyak khasiat.

Berbanding beras perang sekali pun.


Beras putih...lagi2 beras wangi...bau perghhh...

Fuh...kanji tinggi.




Bihun tu orang utara panggil 'beras sejuk' rupanya :">

Aku suka bihun.

Lagi senang dan cepat nak masak.
kalau nk lg elok mkn bihun ragi..sy dh try rasa x ubah mana pon same je rase..cuma kaler dia brown..tulis millet..harga RM4++
low carbo high fibre
 

Jedi

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Feb 15, 2009
Messages
41,981
Reaction score
1,568
Points
201
Ragi tu guna untuk buat tempe kan?

1st time dengar.

kalau nk lg elok mkn bihun ragi..sy dh try rasa x ubah mana pon same je rase..cuma kaler dia brown..tulis millet..harga RM4++
low carbo high fibre
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,686
Reaction score
816
Points
81
Ok paham tuan
Cuma tak stuju nak kene bertalaqqi bagai tentang bab makan hehehe
Kene cari ustaz2 yg slim2 shaddy le
Ok takpe, kita lupakan

Bab beras perang tu..kene tgk glycemic index tuan
Kalau nak mkn beras perang pun bole
Takde masalah

Brown rice > low GI + fiber
Add benefit conpare to white rice

My seposen

terima kasih tn akudotcom atas perkongsian tersebut..
aku pun berlapang dada sebenarnya..

x kata salah.. x kata betul..
atas faktor ilmu masing2..

___

cuma tn akudotcom x sentuh langsung perihal beras perang nih..

fokus utama aku kpd isu beras putih vs beras perang..

dlm quote aku tu mencadangkan pengambilan beras perang lebih baik berbanding beras putih..

memandangkan tn mengamalkan pemakanan sihat.. sewajarnya tn mengambil peluang untuk mencuba dan alami sendiri khasiat beras perang..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register