BTC USD 23,587.5 Gold USD 1,769.78
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Kes Influenza Ili Terkawal, Hanya Penularan Biasa - KKM

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
370,831
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
370,831
Reaction score
22,911
Points
2,836
Awards
1
INFLUENZA | Kes Ili Terkawal, Hanya Penularan Biasa

Kes penyakit seperti Influenza Ili dalam negara pada masa ini adalah terkawal meskipun terdapat beberapa kluster membabitkan sekolah berasrama.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, orang ramai terutama ibu bapa tidak perlu bimbang berikutan penyakit itu adalah penularan biasa dari semasa ke semasa.

 
Sponsored Post

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
370,831
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
370,831
Reaction score
22,911
Points
2,836
Awards
1
IMG_20220627_232130_239.jpg

Perlukah saya risau dengan peningkatan kejadian Jangkitan Influenza di Malaysia❓

Wabak yang disebabkan virus influenza bermusim hanya menyebabkan demam selsema (flu) yang ringan pada orang biasa tetapi boleh menyebabkan jangkitan yang teruk kepada kumpulan berisiko tinggi seperti:
🧒🏻 kanak-kanak
👴🏻 warga tua
🤰🏻wanita mengandung
💊mereka yang mempunyai penyakit-penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi, lelah dan lain-lain.

Komplikasi akibat jangkitan influenza teruk yang dialami oleh golongan berisiko tinggi ini juga berpotensi untuk menyebabkan kematian.

Sehubungan itu, orang awam secara amnya dan golongan berisiko tinggi secara khususnya adalah amat digalakkan untuk mendapatkan pelalian vaksin influenza bermusim yang ditawarkan oleh kebanyakan fasiliti kesihatan swasta di seluruh negara.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
370,831
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
370,831
Reaction score
22,911
Points
2,836
Awards
1
IMG_20220627_232255_934.jpg

😷 Influenza merebak dari seorang individu yang dijangkiti kepada seorang individu yang lain melalui titisan salur pernafasan (respiratory droplets) apabila bercakap, batuk atau bersin.

Titisan ini boleh mencemari permukaan dan menyebabkan jangkitan kepada individu yang menyentuh permukaan tersebut.

📢 Oleh itu, sekiranya anda mempunyai gejala jangkitan influenza, anda dinasihatkan untuk mengamalkan perkara-perkara seperti dikongsikan.

✔️Jaga kebersihan dan elakkan berkunjung ke tempat awam.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
370,831
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
370,831
Reaction score
22,911
Points
2,836
Awards
1
IMG_20220627_232413_263.jpg

📢 Influenza merupakan penyakit yang disebabkan oleh virus influenza yang menjangkiti salur pernafasan.

✅ Langkah-langkah pencegahan penyakit inluenza yang boleh diamalkan adalah seperti dikongsikan.

Orang awam secara amnya dan golongan berisiko tinggi secara khususnya juga digalakkan untuk mendapatkan pelalian vaksin influenza bermusim yang ditawarkan oleh kebanyakan fasiliti kesihatan swasta di seluruh negara.
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
28,738
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
28,738
Reaction score
3,840
Points
261
Awards
1
Gunakan bahasa melayu
Kelompok selsema
Tak perlu guna bahasa omputeh
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
28,738
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
28,738
Reaction score
3,840
Points
261
Awards
1
Saje nak buat gempak tu
Kluster influenza ili konon
Padahal Influenza illness je

Influeza = influence ppl
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
370,831
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
370,831
Reaction score
22,911
Points
2,836
Awards
1
Saje nak buat gempak tu
Kluster influenza ili konon
Padahal Influenza illness je

Influeza = influence ppl

Kira nya selsema biasa je la ni
Kalau tiada komorbid
Tidak perlu risau kan
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
28,738
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
28,738
Reaction score
3,840
Points
261
Awards
1
Kira nya selsema biasa je la ni
Kalau tiada komorbid
Tidak perlu risau kan

Budak2 bang
Takat selsema main ujan pun bole hehe
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
370,831
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
370,831
Reaction score
22,911
Points
2,836
Awards
1
Budak2 bang
Takat selsema main ujan pun bole hehe

Selsema tu pun kira respon badan yang baik juga kan
Cara badan lawan balik sakit
 
Sponsored Post

Top
Log in Register