Kerapkah Anda Membaca Al-Quran

CG Sponsors




king_diamond

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Sep 3, 2008
Messages
10,160
Reaction score
359
Points
131
Terlebih dahulu ingin saya susun jari jika sudah ada thread ini kerana saya ingin berkongsi sesuatu mengenai mukjizat membaca Al-Quran ini.

Ada yang suka baca novel tebal-tebal sampai boleh hafal kandungan (macam saya...) dan ada yang suka baca komik dan majalah hiburan sampai siap buat koleksi :D tapi berapa kerat dari kita yang mengamalkan membaca Al-Quran setiap hari?

Ok, antara tingkatan-tingkatan pembaca Al-Quran seperti berikut :-

1. Jutawan - membaca 300 hingga 1000 ayat setiap malam
2. Jayawan - membaca 200 hingga 299 ayat setiap malam
3. Setiawan - membaca 100 hingga 199 ayat setiap malam
4. Pemelihara - membaca 50 hingga 99 ayat setiap malam
5. Yang ingat - membaca 10 hingga 49 ayat setiap malam
6. Yang lalai - membaca 0 hingga 9 ayat setiap malam

Antara Keutamaan Membaca Al-Quran ialah :-

1. Ibadat yang paling utama dari segi bacaan, berbanding solat sebesar-besar ibadat dari segi gerak laku atau perbuatan.

2. Pahala membaca Al-Quran - 1 huruf 10 kebajikan, dan menurut Ibnu Majah diganda sehingga 400 dan menurut Ibnu Al-Jauzi diganda sehingga 700 kali.

3. Balasan satu huruf yang dibaca ialah bidadari di syurga.

4. Juga dikatakan balasan sebatang pokok di syurga.

5. Pahala membaca satu huruf dari Al-Quran :- dalam sembahyang (100 kebajikan), di luar sembahyang berwudhu' (50 kebajikan) dan tanpa wudhu' (10 kebajikan).

Dan ada baaaaanyakkkkkkkkkk lagi......:D

Sape-sape yang nak kongsi tu silakan lah :D

Jadi, rajin-rajin lah saya dan kamu semua membacanya....insyaallah berkat selamat :D
 
Sponsored Post

sconsult

CG Top Poster Club
Joined
Dec 10, 2007
Messages
22,646
Reaction score
656
Points
161
Al Muzammil:4 ,"Dan bacalah Al Qur`an itu dengan perlahan-lahan."
 

EA.Trader

Fun Poster
Joined
Mar 26, 2008
Messages
106
Reaction score
9
Points
15
Rasa bersalah pulak...kalau boleh baca paper..tapi tak de masa baca Quran..Ap pon..baca tetap baca...
 

BOCK

Legendary Member
Joined
Sep 3, 2007
Messages
17,851
Reaction score
59
Points
120
bacaan dalam sembahyang pon diambil kira jugak nih ....... tapi seloknya waktu malam tu pon baca lah kita ...... tak pon kalau taksempat sangat pasang mp3 alquran kat pc/laptop kita. sepanjang masa kita bole dengar dan bole menghayatinya
 

technod

Fun Poster
Joined
Jun 7, 2007
Messages
440
Reaction score
0
Points
10
Adakah membaca alquran tu sama jika kita menyebutnya sahaja tanpa menatap alquran itu? Contohnya surah al-ikhlas kita hafal lalu kita sebut sahaja tanpa baca dari muqaddam atau alquran. Adakah ini sama?
 

sconsult

CG Top Poster Club
Joined
Dec 10, 2007
Messages
22,646
Reaction score
656
Points
161
Adakah membaca alquran tu sama jika kita menyebutnya sahaja tanpa menatap alquran itu? Contohnya surah al-ikhlas kita hafal lalu kita sebut sahaja tanpa baca dari muqaddam atau alquran. Adakah ini sama?
boleh lah di kata begitu, tapi takkan nak baca tu saja kan. :)

Kenalah juga baca yg lain2.
 

sconsult

CG Top Poster Club
Joined
Dec 10, 2007
Messages
22,646
Reaction score
656
Points
161
Patutnya tuan tanah le jawab, ye tak. Mana pergi dia ni?
 

ahib0205

Legendary Member
Joined
Nov 18, 2007
Messages
19,329
Reaction score
740
Points
166

Ada yang suka baca novel tebal-tebal sampai boleh hafal kandungan (macam saya...) dan ada yang suka baca komik dan majalah hiburan sampai siap buat koleksi :D tapi berapa kerat dari kita yang mengamalkan membaca Al-Quran setiap hari?
:(( :(( :((

Kekadang pun miss nak baca Al-Quran tiap-tiap hari, ini kan nak fahamkan lagi :(( :(( :((

Jazakallah sbb ingatkan... :(( :(( :((
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
keinsafan melanda jiwaku...yang telah lalai menghargai al-Quran semenjak dua menjak nie...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register