Kerana bimbang, jutawan-jutawan Hong Kong pindahkan wang mereka ke Singapura

Recommended Brokers


Ms Senorita

CG Journalist
Joined
Mar 31, 2014
Messages
668
Reaction score
264
Points
31


SINGAPURA (15 Julai): Pemilik bank-bank persendirian telah dibanjiri dengan permintaan dari pelabur-pelabur di Hong Kong yang bimbang berikutan kesan jangka panjang krisis politik di bandar China.

Walaupun kerajaan Hong Kong menafikan undang-undang kontroversial membawa kepada tercetusnya pergolakan terbaru – salah satunya membenarkan suspek jenayah dipindahkan ke tanah besar untuk perbicaraan – sekumpulan pelabur jutawan baru sedang mencari jalan untuk memindahkan wang mereka keluar dari bekas tanah jajahan British itu dengan lebih cepat, kata jurubank dan pengurus harta.

Pengurus harta utama di Asia berkata, pihaknya telah menerima pindahan wang yang banyak di Singapura dari Hong Kong sejak beberapa minggu kebelakangan ini, meminta identitinya tidak didedahkan disebabkan sensitiviti isu tersebut.

Salah seorang dari pekerja bank swasta Hong Kong berkata majoriti permintaan baru yang diperolehinya adalah bukan dari hartawan yang sangat kaya, kebanyakan dari mereka mempunyai alternatif untuk memindahkan wang mereka, tetapi terdiri dari individu mempunyai aset yang bernilai US $ 10 juta hingga AS $ 20 juta .


Membawa perubahan

Tentangan dari penguatkuasaan ekstradisi memberi kebimbangan dikalangan para pelabur Hong Kong dan pejuang demokrasi sama ada kerajaan yang disokong oleh Beijing ingin menghapuskan undang-undang yang memisahkan sistem kehakiman tempatan daripada tanah besar itu. Cadangan itu adalah susulan daripada beberapa kejadian, termasuk kehilangan ahli perniagaan Xiao Jianhua, yang diculik dari Hong Kong oleh ejen Cina pada tahun 2017 dan masih belum lagi ditemui.

"Meskipun bagi mereka yang berfikir, protes akan reda dan beransur tamat, perbualan mereka akan menjadi: perubahan telah bermula, jadi bagaimana untuk kita merancang?" Kata Clifford Ng, Pengurus di Zhong Lun Law Firm, Hong Kong, pakar dalam perundingan harta ketika memberi rundingan kepada pelanggan-pelanggan kaya mengenai transaksi dan pelaburan yang merentasi sempadan.

Polis Hong Kong telah menahan lebih daripada 40 orang selepas cubaan menghapuskan serangan berterusan secara besar-besaran anti-kerajaan yang menyebabkan pertembungan dengan penunjuk perasaan pada hari Ahad lalu. Sepuluh pegawai cedera, termasuk sekurang-kurangnya satu kehilangan jari, dalam pertempuran diantara perusuh polis dan penunjuk perasaan yang menggunakan payung, kata Pesuruhjaya Polis, Stephen Lo. Dua puluh dua penunjuk perasaan juga cedera, RTHK melaporkan, memetik dari pihak berkuasa hospital bandar raya itu.

Demonstrasi baru-baru ini adalah pencetus terkini yang menyebabkan proses yang panjang pengaliran wang China ke Singapura, London, New York dan pusat-pusat lain yang berada di luar jangkauan Beijing. Industri pengurusan aset Singapura bernilai AS $ 2.4 trilion telah menjadi salah satu kelebihan utama faedah seperti kestabilan politik, bahasa dan hubungan udara yang pantas dengan China.

Disebabkan pertambahan pelabur yang berminat kepada Singapura, Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) meminta institusi kewangan di negaranya tidak menolak Hong Kong secara terbuka disebabkan oleh demonstrasi, menurut sumber. MAS mahu mengelak persepsi bahawa Singapura mengambil kesempatan diatas insiden yang berlaku di Hong Kong, kata mereka.

Permintaan pelanggan adalah kira-kira empat kali daripada biasa sebaik sahaja protes bermula, dan beratus-ratus risalah yang menerangkan proses untuk tempahan aset di negara lain telah direbut dengan cepat oleh pengurus perhubungan, kata Ketua Pegawai Eksekutif yang berpusat di Hong Kong di Asia, di bank swasta yang lain. Beliau berkata kebimbangan akan berkurangan apabila menyedari mereka mempunyai masa untuk mengalihkan aset mereka jika diperlukan.

Seperti pengurus harta yang lain di Hong Kong, Ketua Pegawai Eksekutif itu berkata pelanggan-pelanggannya masih belum memindahkan wang yang banyak, tetapi telah bersiap sedia dengan beberapa saluran untuk memindahkan dana dengan segera sekiranya keadaan semakin meruncing.

"Ia tiada kos lindung nilai untuk mereka," kata peguam Ng, sambil menambah bahawa kebimbangan mereka tidak berubah sejak Hong Kong menangguhkan undang-undang ekstradisi yang telah dicadangkan.

Pengarah Urusan MAS, Ravi Menon berkata bulan lalu perbincangan tersebut dengan institusi kewangan menunjukkan "tiada tanda-tanda yang membawa peralihan perniagaan yang ketara, daripada pindahan dana" pada masa ini.


======================================

Nervous Hong Kong millionaires are moving their cash to Singapore


SINGAPORE (July 15): Private bankers are being flooded with inquiries from investors in Hong Kong who are worried about the long-term effects of the political crisis in the Chinese city.

While the Hong Kong government has shelved the controversial law that sparked the latest round of unrest — one that would have allowed criminal suspects to be transferred to the mainland for trial — a new tier of wealthy investors are setting up ways to move their money out of the former British colony more quickly, bankers and wealth managers said.

A major Asian wealth manager said it has received a large flow of new money in Singapore from Hong Kong over recent weeks, requesting not to be identified due to the sensitivity of the issue.

One Hong Kong private banker said the majority of the new queries he receives aren’t coming from the super-rich, most of whom already have alternative destinations for their money, but from individuals with assets in the US$10 million to US$20 million range.

Coming Change

The extradition fight reinforced concerns among Hong Kong investors and democracy advocates alike that the Beijing-backed government is eroding the legal wall separating the local judicial system from the mainland’s. The proposal was the latest of several such incidents, including the disappearance of financier Xiao Jianhua, who was abducted from Hong Kong by Chinese agents in 2017 and hasn’t resurfaced since.

“Even for those who think the protests will blow over, will die down, their conversations have become: change is coming, how are we planning?” said Clifford Ng, a managing partner at the Zhong Lun Law Firm in Hong Kong who specializes in advising rich clients on cross-border transactions and investments.

Hong Kong police arrested more than 40 people after attempts to clear the remnants of a mass anti-government march resulted in clashes with demonstrators on Sunday. Ten officers were injured, including at least one who lost a finger, in fights between riot police and umbrella-wielding protesters, Police Commissioner Stephen Lo said. Twenty-two demonstrators were also hurt, RTHK reported, citing the city’s hospital authority.

The recent demonstrations are the latest trigger in a long process of Chinese money flowing to Singapore, London, New York and other centers outside Beijing’s reach. Singapore’s US$2.4 trillion asset management industry has been one of the main beneficiaries because of advantages such as political stability, language and rapid air connections with China.

With the accelerating investor interest in Singapore, the Monetary Authority of Singapore asked the country’s financial institutions not to deprecate Hong Kong publicly because of the demonstrations, according to people familiar with the matter. The MAS wants to avoid the perception that Singapore is benefiting from Hong Kong’s misfortunes, they said.

Client inquiries were running at about four times the usual levels after the protests started, and hundreds of leaflets explaining the process for booking assets in other jurisdictions were snapped up quickly by relationship managers, said the Hong-Kong based chief executive officer for Asia at another private bank. He said the level of interest reduced after the initial panic as people realized they have time to shift their assets if needed.

Like other wealth managers in Hong Kong, the CEO said his clients aren’t yet moving much money, but are setting up channels to shift funds quickly if the situation deteriorates.

“It’s a no-cost hedge for them,” said Ng the lawyer, adding that the level of interest hasn’t changed since Hong Kong shelved its proposed extradition law.

MAS Managing Director Ravi Menon said last month that discussions with financial institutions had shown “no signs of significant shift of business, of funds” at the time.


Sumber : the edge markets



Update #2

Jutawan Hong Kong tidak lagi berdiam diri, minta penunjuk perasaan berfikir

Bantahan selama sepuluh minggu yang membawa kebimbangan kepada ekonomi Asia hingga ke tahap maksimum, membuatkan jutawan-jutawang Hong Kong mula menyuarakan pendapat mereka akibat dari pergolakan yang semakin memuncak.

Peter Woo, pemegang saham terbesar dan bekas pengerusi Wheelock & Co, menyeru kepada penunjuk perasaan supaya bertenang setelah berjaya menghalang rang undang-undang ekstradisi agar tidak dilaksanakan oleh pihak kerajaan.

Komen beliau dalam Jurnal Ekonomi Hong Kong yang diterbitkan pada Isnin, tercetus apabila penerbangan di lapangan terbang bandar itu dibatalkan disebabkan oleh pertempuran pada malam berlakunya rusuhan yang membawa kepada pihak polis menembak gas pemedih mata di stesen keretapi bawah tanah dan penunjuk perasaan menyerang anggota yang menyamar. Rusuhan yang berlaku selama dua bulan itu turut memberi kesan kepada pasaran saham wilayah tersebut, sehingga membawa kerugian lebih daripada AS $ 1 bilion daripada kekayaan peribadi Woo.

"Sudah tiba masanya untuk berfikir secara mendalam," Woo menulis. "Tentangan terhadap undang-undang ekstradisi merupakan 'big tree' bagi pergerakan ini. Ini adalah satu-satunya rayuan terbesar yang telah diperkenankan oleh kerajaan, namun, pokok itu telah pun tumbang”. Ada pihak yang menggunakan isu ini untuk "sengaja menimbulkan provokasi," katanya.

Rusuhan di Hong Kong semakin memuncak ketika bermula tercetusnya kemarahan berikutan cadangan undang-undang yang membenarkan pembebasan wilayah itu ke Tanah Besar China. Visual keganasan di antara polis dan para perusuh menjadi viral di media sosial menjadi satu titik kemuncak pada 21 Julai lalu, apabila sekumpulan lelaki menyerang penunjuk perasaan menggunakan kayu di stesen kereta api bawah tanah Yuen Long.

Susulan tindakan pasif dari pihak polis terhadap insiden tersebut telah menyemarakkan kemarahan dan merubah tumpuan penunjuk perasaan daripada rang undang-undang ekstradisi kepada penguatkuasaan undang-undang dan penguasaan wilayah yang lebih meluas. Tertekan akibat daripada pergolakan tersebut, Ketua Eksekutif Carrie Lam enggan meletak jawatan. Beliau turut berpendirian dengan Beijing untuk tidak melayan tuntutan oleh para penunjuk perasaan, termasuk siasatan bebas terhadap penggunaan kekerasan oleh polis dan pembebasan tahanan, berikutan beratus-ratus penangkapan.

Tanda-tanda kejatuhan ekonomi berpunca dari pergolakan yang berterusan telah pun bermula. Seperti yang dinyatakan oleh pemimpin perniagaan Lam pada 9 Ogos lalu menyebutkan, kesannya begitu mendalam sehingga mengganggu ekonomi Hong Kong seperti "tsunami."

Persatuan Pemaju Hartanah Hong Kong mengeluarkan kenyataan pada 8 Ogos lalu mengutuk keganasan dan menuntut keamanan. Tujuh belas ahli yang menurunkan tandatangan bersama, termasuk Wheelock yang dimiliki oleh keluarga Woo, juga Sun Hung Kai, pemilik keluarga terkaya di Hong Kong, pemilik Kwoks serta pemilik Hutchison Properties, Li Ka-Shing. Satu lagi rayuan yang diterbitkan dalam surat khabar berbahasa Cina yang dikeluarkan pada 10 Ogos, dengan tandatangan bersama termasuk ahli keluarga Kwok serta jutawan Henry Cheng dari New World Development.

Woo, Li dan Cheng juga merupakan antara jutawan yang menentang rancangan untuk pendudukan besar-besaran di daerah kewangan di bandar raya pada tahun 2014. Cheng berkata pada masa itu, protes yang diketuai oleh kumpulan aktivis yang dikenali sebagai Occupy Central With Love and Peace - boleh menyinggung pemimpin Parti Komunis di Beijing dan turut memberi kesan kepada jualan perhiasan syarikat di Hong Kong.

Minggu lalu, Wheelock's Wharf Holdings melaporkan kejatuhan keuntungan asas dan permintaan di Hong Kong menjadi lemah disebabkan oleh "amaran dikeluarkan oleh pihak Kerajaan untuk tidak pergi ke destinasi tertentu disebabkan oleh kekacauan awam atau bahaya kepada pelancong, kelembapan ekonomi, eksport dikontrakkan/eksport semula, kejatuhan jualan runcit, kegelisahan pasaran saham dan kesannya terhadap pekerjaan."

Sun Hung Kai, pemaju terbesar Hong Kong, menghadapi kritikan selepas pertembungan bulan lalu di salah sebuah pusat membeli-belah di Sha Tin. Syarikat itu menafikan tuduhan penunjuk perasaan dimana syarikat itu telah memanggil polis datang ke New Town Plaza. Di Pusat bandar Harbour Tsim Sha Tsui, yang dimiliki oleh Woo's Wheelock, para penunjuk perasaan membatalkan rancangan untuk memanjat pusat membeli-belah tersebut akibat insiden di New Town Plaza selepas pihak pengurusan meletakkan notis meminta supaya pihak polis tidak memasuki kawasan tersebut kecuali berlaku sebarang jenayah.

Kesan dari keadaan ini telah merebak kepada industri yang lain. Penunjuk perasaan telah mengedarkan carta perbandingan bertujuan untuk memboikot jenama yang dianggap menyokong pertubuhan, sementara China juga telah menggunakan tekanan ekonomi. Kakitangan Cathay Pacific Airways Ltd yang menyertai protes turut menghadapi larangan penerbangan ke Tanah Besar, dan jenama mewah Gianni Versace pula meminta maaf untuk baju yang mendakwa menyatakan Hong Kong bukan sebahagian daripada China.


=========================================================


Hong Kong billionaire ends silence, asks protesters to think

Ten weeks into the protests that have rattled the Asian financial hub to its core, Hong Kong’s billionaires are beginning to break their silence as the costs of escalating violence mount.

Peter Woo, the largest shareholder and former chairman of developer Wheelock & Co, called on protesters to ease off after they notched a victory by blocking the government’s extradition bill.

His comments, published Monday in the Hong Kong Economic Journal, come as the city’s airport canceled flights after a night of clashes that saw riot cops fire tear gas in a subway station and protesters lash out at undercover officers. Two months of unrest have also weighed on the territory’s stock market, wiping more than US$1 billion from Woo’s personal wealth.

“It’s time to think deeply,” Woo wrote. “Going against the extradition bill was the ‘big tree’ of this movement. This one and only big appeal has already been accepted by the government, so this tree has fallen.” Some people are using the issue to “purposely stir up trouble,” he added.

Hong Kong’s unrest has spiraled since the initial anger was sparked by the proposed bill that would have allowed extraditions from the territory to mainland China. As graphic scenes of violence between police and protesters went viral on social media, a turning point came on July 21, when a mob of men attacked protesters with poles at the Yuen Long subway station.

The perceived passivity of the police response to that incident spurred outrage and shifted the protesters’ focus from the extradition bill to law enforcement and the territory’s government more broadly. Weakened by the turmoil, Chief Executive Carrie Lam has refused to resign. She has followed Beijing’s stance not to give in to protesters’ demands, which include an independent inquiry into the use of force by police and the release of detainees, following hundreds of arrests.

Signs of economic fallout from the constant turmoil are starting to show. Flanked by business leaders on Aug 9, Lam said the aftershocks could hit Hong Kong’s economy like a “tsunami.”

The Real Estate Developers Association of Hong Kong issued a statement Aug 8 condemning violence and calling for peace. Seventeen members co-signed, including Woo’s Wheelock, as well as Sun Hung Kai, owned by Hong Kong’s wealthiest clan, the Kwoks, and Li Ka-Shing’s Hutchison Properties. Another appeal published in Chinese-language papers was issued on Aug 10, with co-signers including Kwok family members as well as billionaire Henry Cheng of New World Development.

Woo, Li and Cheng also were among billionaires who opposed plans for a mass sit-in at the city’s financial district in 2014. Cheng said at the time that the protests — led by an activist group known as Occupy Central With Love and Peace — could offend Communist Party leaders in Beijing and hurt the company’s jewelry sales in Hong Kong.

Last week, Wheelock’s Wharf Holdings reported falling underlying profit and said demand in Hong Kong weakened due to “travel advisories, economic slowdown, contracting exports/re-exports, falling retail sales, stock market jitters and the threat to employment.”

Sun Hung Kai, Hong Kong’s biggest developer, faced criticism after clashes last month at one of its malls in Sha Tin. The company denied protesters’ allegations that the firm invited the police into New Town Plaza. At the Harbour City center in Tsim Sha Tsui, owned by a unit of Woo’s Wheelock, protesters canceled a plan to swarm the mall in the wake of the New Town Plaza incident after management put up signs asking police not to enter unless a crime was taking place.

Aftershocks have spilled over into other industries. Protesters have been circulating a spreadsheet aimed at boycotting brands perceived to be supportive of the establishment, while China has also been exerting economic pressure. Cathay Pacific Airways Ltd staff who join the protests face a ban on flights to the mainland, and the Gianni Versace luxury brand apologized for a shirt that allegedly implied Hong Kong wasn’t part of China.

Sumber : the edge markets
 

Attachments

Last edited:
Sponsored Post

kainlangsir

Legendary Member
Joined
Jul 24, 2006
Messages
12,376
Reaction score
228
Points
123
kenapa tak letak bank offshore di Labuan? atau cayman island
 

traderfox

Super Active Member
Joined
Apr 25, 2008
Messages
7,578
Reaction score
177
Points
73
pindah malaysia la sini banyak lagi tanah nak bagi
 

Niyang

CG Top Poster Club
Joined
May 13, 2009
Messages
40,078
Reaction score
844
Points
161
smlm berita "ekonomi singapore lembab".... arini kuar berita "jutawan HK pindah duit ke singapore"... ni sume ade udang sebalik rojak singapore..
 

eizzbizz

Super Active Member
Joined
Sep 2, 2009
Messages
7,894
Reaction score
279
Points
86
huh!! xnak ke dorang guna akaun bank aku ..? 1% je komisen.. kalo dpat 10pelebur masuk 10m dah 1m dpt komisen
 

Ms Senorita

CG Journalist
Joined
Mar 31, 2014
Messages
668
Reaction score
264
Points
31
Jutawan Hong Kong tidak lagi berdiam diri, minta penunjuk perasaan berfikir

Bantahan selama sepuluh minggu yang membawa kebimbangan terhadap ekonomi Asia hingga ke tahap maksimum, membuatkan jutawan-jutawang Hong Kong mula menyuarakan pendapat mereka akibat dari pergolakan yang semakin memuncak.

Peter Woo, pemegang saham terbesar dan bekas pengerusi Wheelock & Co, menyeru kepada penunjuk perasaan supaya bertenang setelah berjaya menghalang rang undang-undang ekstradisi agar tidak dilaksanakan oleh pihak kerajaan.

Komen beliau dalam Jurnal Ekonomi Hong Kong yang diterbitkan pada Isnin, tercetus apabila penerbangan di lapangan terbang bandar itu dibatalkan disebabkan oleh pertempuran pada malam berlakunya rusuhan yang membawa kepada pihak polis menembak gas pemedih mata di stesen keretapi bawah tanah dan penunjuk perasaan menyerang anggota yang menyamar. Rusuhan yang berlaku selama dua bulan itu turut memberi kesan kepada pasaran saham wilayah tersebut, sehingga membawa kerugian lebih daripada AS $ 1 bilion daripada kekayaan peribadi Woo.

"Sudah tiba masanya untuk berfikir secara mendalam," Woo menulis. "Tentangan terhadap undang-undang ekstradisi merupakan 'big tree' bagi pergerakan ini. Ini adalah satu-satunya rayuan terbesar yang telah diperkenankan oleh kerajaan, namun, pokok itu telah pun tumbang”. Ada pihak yang menggunakan isu ini untuk "sengaja menimbulkan provokasi," katanya.

Rusuhan di Hong Kong semakin memuncak ketika bermula tercetusnya kemarahan berikutan cadangan undang-undang yang membenarkan pembebasan wilayah itu ke Tanah Besar China. Visual keganasan di antara polis dan para perusuh menjadi viral di media sosial menjadi satu titik kemuncak pada 21 Julai lalu, apabila sekumpulan lelaki menyerang penunjuk perasaan menggunakan kayu di stesen kereta api bawah tanah Yuen Long.

Susulan tindakan pasif dari pihak polis terhadap insiden tersebut telah menyemarakkan kemarahan dan merubah tumpuan penunjuk perasaan daripada rang undang-undang ekstradisi kepada penguatkuasaan undang-undang dan penguasaan wilayah yang lebih meluas. Tertekan akibat daripada pergolakan tersebut, Ketua Eksekutif Carrie Lam enggan meletak jawatan. Beliau turut berpendirian dengan Beijing untuk tidak melayan tuntutan oleh para penunjuk perasaan, termasuk siasatan bebas terhadap penggunaan kekerasan oleh polis dan pembebasan tahanan, berikutan beratus-ratus penangkapan.

Tanda-tanda kejatuhan ekonomi berpunca dari pergolakan yang berterusan telah pun bermula. Seperti yang dinyatakan oleh pemimpin perniagaan Lam pada 9 Ogos lalu menyebutkan, kesannya begitu mendalam sehingga mengganggu ekonomi Hong Kong seperti "tsunami."

Persatuan Pemaju Hartanah Hong Kong mengeluarkan kenyataan pada 8 Ogos lalu mengutuk keganasan dan menuntut keamanan. Tujuh belas ahli yang menurunkan tandatangan bersama, termasuk Wheelock yang dimiliki oleh keluarga Woo, juga Sun Hung Kai, pemilik keluarga terkaya di Hong Kong, pemilik Kwoks serta pemilik Hutchison Properties, Li Ka-Shing. Satu lagi rayuan yang diterbitkan dalam surat khabar berbahasa Cina yang dikeluarkan pada 10 Ogos, dengan tandatangan bersama termasuk ahli keluarga Kwok serta jutawan Henry Cheng dari New World Development.

Woo, Li dan Cheng juga merupakan antara jutawan yang menentang rancangan untuk pendudukan besar-besaran di daerah kewangan di bandar raya pada tahun 2014. Cheng berkata pada masa itu, protes yang diketuai oleh kumpulan aktivis yang dikenali sebagai Occupy Central With Love and Peace - boleh menyinggung pemimpin Parti Komunis di Beijing dan turut memberi kesan kepada jualan perhiasan syarikat di Hong Kong.

Minggu lalu, Wheelock's Wharf Holdings melaporkan kejatuhan keuntungan asas dan permintaan di Hong Kong menjadi lemah disebabkan oleh "amaran dikeluarkan oleh pihak Kerajaan untuk tidak pergi ke destinasi tertentu disebabkan oleh kekacauan awam atau bahaya kepada pelancong, kelembapan ekonomi, eksport dikontrakkan/eksport semula, kejatuhan jualan runcit, kegelisahan pasaran saham dan kesannya terhadap pekerjaan."

Sun Hung Kai, pemaju terbesar Hong Kong, menghadapi kritikan selepas pertembungan bulan lalu di salah sebuah pusat membeli-belah di Sha Tin. Syarikat itu menafikan tuduhan penunjuk perasaan dimana syarikat itu telah memanggil polis datang ke New Town Plaza. Di Pusat bandar Harbour Tsim Sha Tsui, yang dimiliki oleh Woo's Wheelock, para penunjuk perasaan membatalkan rancangan untuk memanjat pusat membeli-belah tersebut akibat insiden di New Town Plaza selepas pihak pengurusan meletakkan notis meminta supaya pihak polis tidak memasuki kawasan tersebut kecuali berlaku sebarang jenayah.

Kesan dari keadaan ini telah merebak kepada industri yang lain. Penunjuk perasaan telah mengedarkan carta perbandingan bertujuan untuk memboikot jenama yang dianggap menyokong pertubuhan, sementara China juga telah menggunakan tekanan ekonomi. Kakitangan Cathay Pacific Airways Ltd yang menyertai protes turut menghadapi larangan penerbangan ke Tanah Besar, dan jenama mewah Gianni Versace pula meminta maaf untuk baju yang mendakwa menyatakan Hong Kong bukan sebahagian daripada China.


=========================================================


Hong Kong billionaire ends silence, asks protesters to think

Ten weeks into the protests that have rattled the Asian financial hub to its core, Hong Kong’s billionaires are beginning to break their silence as the costs of escalating violence mount.

Peter Woo, the largest shareholder and former chairman of developer Wheelock & Co, called on protesters to ease off after they notched a victory by blocking the government’s extradition bill.

His comments, published Monday in the Hong Kong Economic Journal, come as the city’s airport canceled flights after a night of clashes that saw riot cops fire tear gas in a subway station and protesters lash out at undercover officers. Two months of unrest have also weighed on the territory’s stock market, wiping more than US$1 billion from Woo’s personal wealth.

Advertisement

“It’s time to think deeply,” Woo wrote. “Going against the extradition bill was the ‘big tree’ of this movement. This one and only big appeal has already been accepted by the government, so this tree has fallen.” Some people are using the issue to “purposely stir up trouble,” he added.

Hong Kong’s unrest has spiraled since the initial anger was sparked by the proposed bill that would have allowed extraditions from the territory to mainland China. As graphic scenes of violence between police and protesters went viral on social media, a turning point came on July 21, when a mob of men attacked protesters with poles at the Yuen Long subway station.

The perceived passivity of the police response to that incident spurred outrage and shifted the protesters’ focus from the extradition bill to law enforcement and the territory’s government more broadly. Weakened by the turmoil, Chief Executive Carrie Lam has refused to resign. She has followed Beijing’s stance not to give in to protesters’ demands, which include an independent inquiry into the use of force by police and the release of detainees, following hundreds of arrests.

Signs of economic fallout from the constant turmoil are starting to show. Flanked by business leaders on Aug 9, Lam said the aftershocks could hit Hong Kong’s economy like a “tsunami.”

The Real Estate Developers Association of Hong Kong issued a statement Aug 8 condemning violence and calling for peace. Seventeen members co-signed, including Woo’s Wheelock, as well as Sun Hung Kai, owned by Hong Kong’s wealthiest clan, the Kwoks, and Li Ka-Shing’s Hutchison Properties. Another appeal published in Chinese-language papers was issued on Aug 10, with co-signers including Kwok family members as well as billionaire Henry Cheng of New World Development.

Woo, Li and Cheng also were among billionaires who opposed plans for a mass sit-in at the city’s financial district in 2014. Cheng said at the time that the protests — led by an activist group known as Occupy Central With Love and Peace — could offend Communist Party leaders in Beijing and hurt the company’s jewelry sales in Hong Kong.

Last week, Wheelock’s Wharf Holdings reported falling underlying profit and said demand in Hong Kong weakened due to “travel advisories, economic slowdown, contracting exports/re-exports, falling retail sales, stock market jitters and the threat to employment.”

Sun Hung Kai, Hong Kong’s biggest developer, faced criticism after clashes last month at one of its malls in Sha Tin. The company denied protesters’ allegations that the firm invited the police into New Town Plaza. At the Harbour City center in Tsim Sha Tsui, owned by a unit of Woo’s Wheelock, protesters canceled a plan to swarm the mall in the wake of the New Town Plaza incident after management put up signs asking police not to enter unless a crime was taking place.

Aftershocks have spilled over into other industries. Protesters have been circulating a spreadsheet aimed at boycotting brands perceived to be supportive of the establishment, while China has also been exerting economic pressure. Cathay Pacific Airways Ltd staff who join the protests face a ban on flights to the mainland, and the Gianni Versace luxury brand apologized for a shirt that allegedly implied Hong Kong wasn’t part of China.

Sumber : the edge markets
 
Last edited:
Sponsored Post
Top
Log in Register