BTC USD 17,245.0 Gold USD 1,789.80
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Kerajaan rancang larang jualan rokok kepada mereka lahir selepas 2005

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
33,714
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
33,714
Reaction score
4,436
Points
261
Awards
1
Siapa yg untung? - Caprice

 
Sponsored Post

App_Setel

Junior Member
Messages
62
Joined
Feb 13, 2021
Messages
62
Reaction score
18
Points
11

Public Health Malaysia

15m ·

YDPA Al- Sultan Abdullah mahu rakyat sokong RUU Kawalan Produk Tembakau
Yang di- Pertuan Agong Al-Suktan Abdullah menzahirkan rasa bangga terhadap usaha untuk menjamin dan memelihara kesihatan generasi akan datang menerusi pembentangan Ramg Undang Undang Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022 di Parlimen baru baru ini.
Alhamdullilah, terima kasih Tuanku
1f64f_1f3fb.png

https://www.bernama.com/bm/news.php?id=2109095
#SupportGEG



1660032847878.png

Patut involvekan Majlis Raja raja dalam hal ni
 

rinoa99

Legendary Member
gem
Messages
19,485
Joined
Jun 5, 2022
Messages
19,485
Reaction score
2,584
Points
251
Awards
1
kenapa ariz ni bm dia lain mcm?
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
33,714
Top Poster #5
Joined
Jun 17, 2007
Messages
33,714
Reaction score
4,436
Points
261
Awards
1
Bagus slang dia

Tak de bau arab
 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
121,796
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
121,796
Reaction score
20,403
Points
2,866
Awards
1

Sakinah Sulong

52m ·

Susahnya nak rawat ketagihan.

Hanya yang betul-betul kuat dan berazam saja yang mampu. Ramai perokok telah melalui fasa cuba berhenti dan gagal beberapa kali sebelum berjaya sepenuhnya.

Doakan pesakit saya yang mengandung ini, dapat berhenti sampai bila-bila.

Dah 6 bulan beliau tak sentuh rokok.

Saya harap ia kekal sampai selepas dia bersalin.

Sebab tu lebih baik jangan cuba-cuba merokok.

Dah ketagih, bukan senang nak stop.
#Membebelsayang

1660619595398.png
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
388,706
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
388,706
Reaction score
25,675
Points
2,836
Awards
1
IMG_20220901_213727_087.jpg

Jiwa merdeka❗

Hidup bebas tanpa amalan merokok. Bebaskan diri dari belenggu ini.

✅ Dapatkan rawatan berhenti merokok dengan melayari www.jomquit.com
 

rinoa99

Legendary Member
gem
Messages
19,485
Joined
Jun 5, 2022
Messages
19,485
Reaction score
2,584
Points
251
Awards
1
Syukur anak sedara aku tak merokok
 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
121,796
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
121,796
Reaction score
20,403
Points
2,866
Awards
1

KKM tidak tindas industri vape, serbuan ikut lunas undang-undang​

September 2, 2022 @ 1:07pm

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali menjawab pertanyaan media selepas merasmikan program latihan pertolongan cemas dan penggunaan alat Automated External Defibrillator (AED) di Zoo Taiping hari ini.  - Foto BERNAMA
Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali menjawab pertanyaan media selepas merasmikan program latihan pertolongan cemas dan penggunaan alat Automated External Defibrillator (AED) di Zoo Taiping hari ini. - Foto BERNAMA

BAGAN SERAI: Kementerian Kesihatan (KKM) menafikan melakukan penindasan terhadap pengusaha vape, susulan serbuan dan rampasan yang dibuat bulan lalu.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali, berkata serbuan yang dibuat KKM itu bukan untuk menganiaya mana-mana pihak, sebaliknya untuk menjaga kebajikan rakyat.

"KKM tidak menindas sesiapa, kita nak jaga rakyat. Jadi, tindakan serbuan dan rampasan yang dibuat ada sebab tersendiri dan berdasarkan peraturan serta undang-undang sepatutnya.

"Bagaimanapun, perkara ini kita akan buat siasatan lanjut," katanya pada sidang media selepas merasmikan program Latihan Pertolongan Cemas dan Penggunaan Alat Automated Extermal Deforbrillator (AED) di Zoo Taiping, di sini, hari ini.



Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali, melakukan demonstrasi pertolongan cemas selepas merasmikan program latihan pertolongan cemas dan penggunaan alat Automated External Defibrillator (AED) di Zoo Taiping, hari ini. - Foto BERNAMA
Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Noor Azmi Ghazali, melakukan demonstrasi pertolongan cemas selepas merasmikan program latihan pertolongan cemas dan penggunaan alat Automated External Defibrillator (AED) di Zoo Taiping, hari ini. - Foto BERNAMA

Ditanya mengenai akta vape, beliau menegaskan, ketika ini, belum ada undang-undang khas untuk mengawal industri itu, namun ia termaktub dalam Rang Undang-Undang (RUU) Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022, yang akan dibahaskan pada sesi yang akan datang.

RUU itu antara lain menyamakan vape seperti rokok dan menggariskan dasar Generasi Penamat (GEG), yang akan mengharamkan industri vape pada masa hadapan.

Dr Noor Azmi berkata, KKM menjalankan pemantauan dan penguatkuasaan berdasarkan peraturan terdahulu di bawah Akta Makanan 1983, bagi tindakan penguatkuasaan ke atas industri dan kegiatan merokok atau yang berkaitan dengan tembakau.

Terdahulu media melaporkan tindakan KKM yang melakukan serbuan dan rampasan ke atas industri vape, menjejaskan banyak operasi pengusaha vape di Lembah Klang dan memberi kesan kepada usahawan kecil dan sederhana, yang membabitkan kerugian jutaan Ringgit.

Setiausaha Agung, Dewan Perniagaan Vape Malaysia (DPVM), Ridhwan Rosli, dilaporkan berkata, ramai pihak yang terbabit dalam industri itu juga tidak bersetuju dengan akta yang dibentangkan baru-baru ini, yang menyamakan vape seperti rokok serta cadangan dasar GEG (generasi penamat).

Presiden Malaysian Vape Industry Advocacy (MVIA), Rizani Zakaria, dilaporkan berkata, siri serbuan yang dijalankan pihak berkuasa itu mengelirukan industri kerana ia tidak selaras dengan apa yang diumumkan kerajaan sebelum ini dan tindakan itu mengakibatkan ramai mengalami kerugian.

Katanya, Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin, sebelum ini menyatakan hasrat KKM untuk menggubal undang-undang baharu bagi mengawal penggunaan vape.

Sementara itu KKM turut menyarankan setiap premis besar perlu mempunyai peralatan AED bagi menghadapi sebarang kecemasan.
 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
121,796
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
121,796
Reaction score
20,403
Points
2,866
Awards
1

Dr Suhazeli Abdullah telah menambah foto baru​

2j ·

Sinis betul perlian mereka yang menuduh KKM buat akta kawalan tembakau semata-mata nak kutip duit rakyat melalui cukai. Kalau tak ada akta khusus samada rokok atau vape, kerajaan akan rugi - kata mereka.

Jom kita bandingkan cukai yang kerajaan kutip dari pengusaha rokok berbanding dengan berapa kos dihabiskan untuk rawat pesakit akibat bahana rokok.

Sejak 2015, kos merawat penyakit akibat rokok meningkat setiap tahun. Lebih dari RM6.21 billion digunakan untuk merawat kanser paru-paru, sakit jantung dan tersumbat salur pernafasan (COAD) akibat dari asap rokok. Jumlah ni tak dikira lagi dengan kekangan produktiviti perokok dan keluarga. Andai kata cukai rokok digunakan untuk tampung kecelakaan asap rokok, masih belum berbaloi. Ini kerana cukai yang berjaya dikutip hanya sekitar RM3 billion sahaja. Jika cukai hasil jualan vape sekali pun nanti tidak lebih dari RM500 juta setahun. Ikutkan timbangan memang rugi!

Namun KKM ingin melaksanakan akta kawalan tembakau itu adalah semata-mata inginkan rakyat sihat. Akhirnya secara tidak langsung kos untuk merawat bahana rokok akan semakin mengecil setiap tahun.

Takkan lah usaha murni itu pun nak di pandang serong oleh kita? Hanya mereka yang sudah buta mata hatinya sahaja yang sanggup melawan akta yang akan dibentangkan nanti.

Fikir fikirkan lah.

Suhazeli Abdullah
15.9.2022


1663252092042.png
 

imatheonlyone

Legendary Member
gem
Messages
13,641
Joined
Mar 11, 2009
Messages
13,641
Reaction score
579
Points
171
yg dah tua2 ni sokong jela...sbb tak effect kat kita pun...budak2 je yang kena...xde la anak2 kita nnt bazir duit beli rokok kang
 
Sponsored Post

Top
Log in Register