KERAJAAN PN sikit lagi akan TUMBANG...Kita Rakyat.....Kita Lobai Walauunn

CG Sponsors




bell&ross

Super Active Member
Joined
Apr 3, 2009
Messages
5,870
Reaction score
241
Points
83
UNDI BELANJAWAN TAK SAMA DENGAN TUKAR KERAJAAN, BAGAIMANA JIKA UNDI MUHYIDDIN SENTIASA KURANG 111?



Semalam, Parlimen meluluskan Rang Undang-Undang Perbekalan atau Belanjawan 2021 peringkat jawatankuasa bagi dua kementerian melalui undi belah bahagi.

Dua kementerian terbabit ialah Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Kewangan.
Bagi undian peringkat Jabatan Perdana Menteri, pihak kerajaan atau PN memperolehi 105 undi berbanding blok pembangkang 95 undi.
Untuk peringkat Kementerian Kewangan pula, pihak kerajaan memperolehi 107 undi, manakala blok pembangkang masih kekal dengan 95 undi.

Bermakna, sementara banyak lagi pengundian peringkat jawtankuasa akan berlangsung selepas ini, realiti yang harus diterima kalah PN telah menang 2-0 setakat ini.
Kelulusan di peringkat dua jawatankuasa tersebut tidak mustahil membuatkan PN akan memenangi kesemua pengundian belah bahagi selepas ini sebelum bacaan kali ketiga Belanjawan 2021 dilakukan dan pengundian sekali lagi akan diadakan.

Kekurangan undi blok pembangkang adalah disebabkan ada beberapa Ahli Parlimen tidak hadir, selain lapan Ahli Parlimen Warisan memutuskan memulau pengundian kerana tidak setuju dengan Anwar Ibrahim berhubung perubahan pendirian di saat-saat akhir yang diputuskan beliau selaku Ketua Pembangkang sebelum pengundian peringkat dasar sebelum ini.
Tetapi, kekurangan undi pembangkang itu tidaklah penting berbanding undi yang diperolehi oleh kerajaan atau Muhyiddin.

Dalam pembangkang, khususnya berkaitan Anwar yang sebelum mempersembahkan kepada Yang Dipertuan Agong bahawa beliau memiliki sokongan yang kukuh dan meyakinkan, kekurangan undi itu harus difahami bahawa undi belanjawan tidak sama dengan sokongan kepada beliau untuk menjadi Perdana Menteri.

Berkaitan undi belanjawan, UMNO dan BN telah memutuskan untuk menyokongnya kerana dua tuntutan yang mereka minta iaitu berkaitan KWSP dan moratorium telah pun dipenuhi kerajaan.
Ia berbeza dengan sokongan yang telah dinyatakan oleh Zahid Hamidi dan Najib Razak kepada Anwar untuk mengambil alih kerajaan yang mana sehingga ini surat yang ditandatangani kedua-dua mereka yang telah dibawa ke Istana Negara tidak pernah dinafikan sampai hari ini.

Bermakna, jika ada usaha lagi selepas ini untuk menjatuhkan Muhyiddin oleh Anwar atau tiba-tiba Agong memanggil semula ketua-ketua parti mengadap baginda kerana ia tertangguh berikutan Covid19 sebelum ini, kedudukan Perdana Menteri masih lagi tidak selamat.
Selagi surat itu tidak dinafikan, usaha menukar kerajaan melalui sokongan Ahli-Ahli Parlimen UMNO masih lagi terbuka, walaupun mereka menyokong belanjawan diluluskan.
Menyokong belanjawan adalah berkaitan peruntukan pembangunan dan kebajikan untuk rakyat, manakala menjatuhkan Muhyiddin adalah demi masa depan sebelum terus dibuli dan ditelan oleh Bersatu.

Pengundian di peringkat dua jawatankuasa semalam dengan jelas memperlihatkan Muhyiddin hanya memperolehi paling tinggi sebanyak 107 undi saja.
Jumlah keseluruhan Ahli Parlimen ialah seramai 222 orang dan berdasarkan kedudukan itu, majoriti paling minimum ialah 112.
Begitu pun, oleh kerana dua Ahli Parlimen telah meninggal dunia – Batu Sapi dan Gerik – sepatutnya undi majoriti paling minimum yang diperolehi Muhyiddin adalah 111.
Tanpa jumlah tersebut, bermakna Muhyiddin memang tiada sokongan majoriti dan kerajaannya dianggap tidak sah.

Bagaimana jika semua pengundian peringkat jawatankuasa atau kementerian selepas ini, semuanya memperlihatkan tiada satu pun undi yang diperolehi mencecah 111?
Bolehkah Muhyiddin terus berbangga dengan keududukannya sebagai Perdana Menteri?
Sebab itu, strategi Anwar dan PH membiarkan pengundian diheret sehingga ke peringkat jawatankuasa dan bacaan kali ketiga adalah suatu keputusan yang bijaksana.

Ia akan memperlihatkan kepada dunia bahawa setiap hari ketika ada pengundian, majoriti yang dimiliki oleh Muhyiddin terdedah secara terbuka.
Undi yang diperolehi untuk menjatuhkan kerajaan tidak lagi menjadi persoalan pokok, tetapi yang utama ialah mengapa undi Muhyiddin sebagai kerajaan tidak pernah sampai kepada angka 111?
Akhirnya, apa moral yang tinggal pada PN dan Muhyiddin?

(Shahbudindotcom 01/12/2020)
 
Sponsored Post

bell&ross

Super Active Member
Joined
Apr 3, 2009
Messages
5,870
Reaction score
241
Points
83
Tuesday, December 1, 2020
SEBENARNYA IDEA PH BAIK..NAMUN GURU GURU INILAH ANTARA PENYOKONG KUAT BMF SEWAKTU PH MEMERINTAH.BIARKAN MEREKA MENDESAK PN SEKARANG INI.


PENYERAPAN GURU KAFA KE JAWATAN TETAP - YB FUZIAH MAHU IDEA KERAJAAN PH INI DILAKSANAKAN

Isnin 30/11 - Hari ini bermula perbahasan di peringkat Jawatankuasa - dan hari ini ialah giliran JPM dan MOF

Saya telah membawa Usul untuk menambah peruntukan sebanyak RM1,900,000.00 kepada peruntukan JAKIM
untuk membolehkan projek rintis penyerapan jawatan tetap guru- guru KAFA bermula. Ini ialah usaha untuk menyerapkan batch yang pertama guru-guru KAFA kedalam Contract Of Service, satu usaha yang saya telah mulakan dari tahun 2018.

YB Menteri Agama Dr Zulkifli telah pun berjanji bahawa projek rintis akan bermula pada tahun 2021. Beliau mengesahkan apabila menjawab soalan saya di Dewan Rakyat July 2020, bahawa usaha yang saya telah mulakan tersebut akan di sambung dan di teruskan.

Sekiranya usul ini di terima,
Maka penyerapan guru-guru KAFA ke jawatan tetap melalui Contract of Service dengan Gred S29 akan dapat dilaksanakan. Penantian selama 30 tahun akan berakhir. InshaAllah

Doakan kejayaan.
Bismillah.. Semoga Allah Permudahkan - Aamiin

YB HAJJAH FUZIAH SALLEH
MP KUANTAN


Kita Rakyat.....kirim salam kat BMF sama je mcm kirim salam kat En.HUDUD...takde balasan...mcm angin lalu...gemuk perut, buncit dengan slogan disana sini...Lobai menutup mata, Lobai menutup mata, Waalaauunnn yang kering, Waaalaaauunnn tinggal tulang,Tinggal sisa, Daging lobai baham semua.....kihkihkhikhihkhihkhihkihkih.. 😂 ..
 

aim02Aug

Super Active Member
Joined
Sep 5, 2011
Messages
6,947
Reaction score
779
Points
121
View attachment 318911


Iswardy Morni Official
16 jam ·
Apabila yang menang tak nampak menang dan yang kalah tak nampak kalah, kita akan tahu siapa benar sapa salah.
Musuh akan muncul dengan sendirinya.
terbaik bos

mcmnilah makan gaji, kalah 5-6 kosong pon yg penting komisen jln...

btw - mamat ni ph xnampak ke?
mcm melukut di tepi gantang je- perumpaan berkata "hidung x mancung, gigi mcm x gosok tersorong-sorong"
 

Mata_Pena

Active+ Member
Joined
Oct 22, 2008
Messages
4,976
Reaction score
1,674
Points
101
yiddin ada majoriti ke tak....?...tanya je....jgn marah...kihkihkhihkihkihkikhihkih.. 😂 ..
salam 6-0
strong convincing formidable majority tu ada ke takde?
Alahai lobai dap Jgn marah.. Tanyee je..

1606887103242.jpeg
 
Last edited:

bell&ross

Super Active Member
Joined
Apr 3, 2009
Messages
5,870
Reaction score
241
Points
83
Ada yang ‘goyang’ dengan Melayu DAP


Pada 2020
oleh Ghafar NS

002-650x340.jpg

Oleh Ghafar NS

Sejak kebelakangan ini cybertroopers dan mereka yang tidak suka DAP sering meninggalkan komen berbunyi, “DAP jual muka Melayu” atau “DAP guna Melayu”.
Dua jenis komen yang berbunyi iri kerana makin ramai wajah pimpinan Melayu dalam DAP. Barangkali bimbang kerana komen berbaur fitnah berbunyi “DAP anti-Melayu” atau “DAP rasis” tidak lagi relevan selepas ini.

Masakan tidak, semakin hari Melayu makin percaya dengan DAP apabila menyedari, naratif buruk dan memalitkan hal negatif padanya.
Sejak diawal penubuhannya pada 1966, DAP sememangnya mempunyai ahli berbilang bangsa, sama seperti Gerakan, PKR mahupun Warisan.
Mungkin tidak ramai yang tahu, pada Pilihan Raya Umum (PRU) 1969, DAP telah mengetangahkan 10 calon Melayu dan dua daripada mereka berjaya menjadi Adun.
Sedangkan UMNO, MIC dan MCA adalah tiga parti berasaskan kaum di negara ini. Tapi jarang kita dengar tiga parti ini dikatakan sebagai Parti Rasis, Parti Melayu, Parti Cina atau Parti India seperti mana DAP.

Naratif buruk dengan menggambarkan DAP sebagai parti rasis atau komunis adalah naratif lapuk Barisan Nasional (BN) khususnya untuk mengaburi mata rakyat akan kemajmukan DAP, sekaligus mengangkat semangat Malaysia sebagai sebuah negara berbilang bangsa.
Tohmahan dan fitnah yang sengaja dibesar-besarkan membuatkan masyarakat Melayu kebanyakannya takut pada DAP. Ini hasil daripada serangan rejim UMNO-BN yang menanam racun pada pemikiran rakyat melalui pengawalan media massa.
Namun, sejak kebelakangan ini dapat dilihat, pemimpin Melayu dalam DAP semakin yakin dan berani ke hadapan, aktif mematahkan fitnah, cacian dan naratif negatif yang cuma ditempelkan pada DAP.

Antara mereka yang kini dilihat aktif di media massa dan media sosial dalam mematahkan naratif jahat tentang DAP adalah, Adun Dusun Tua, Edry Faizal Eddy Yusof; Adun Ketari, Young Syefura Othman; Ahli Parlimen Raub, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji dan Adun Paloh; Sheikh Umar Baghrib Ali.
Malah, ahli Melayu DAP yang lain seperti Setiausaha Publisiti DAP Wanita Johor, Marina Ibrahim dan AJK DAPSY Damansara, Aliya Ashiqin dilihat giat mempromosikan DAP untuk semua masyarakat Malaysia tidak mengira kaum dan agama.
Ini menjadi petanda baik dalam politik di Malaysia. Namun, jelas perubahan positif ini tidak disenangi dan ada yang mengambil kesempatan dengan mengatakan bahawa “DAP guna Melayu”.

Susah hatikah UMNO-PAS jika DAP lebih majmuk daripada mereka? Panas sangatkah punggung mereka sampai tak sudah-sudah menabur fitnah, lalu lupa bahang neraka?
Orang kata benci biarlah berpada-pada. Kebencian UMNO-PAS pada DAP kadang-kadang tak boleh diterima logik akal. Contohnya, pelantikan Sheikh Umar sebagai ahli lembaga pemegang amanah Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) mendapat tentangan hebat pada awal tahun 2019, hanya kerana beliau daripada parti DAP.

Mereka yang menentang seolah-olah tidak dapat berfikir bahawa agama dan parti politik adalah dua entiti berbeza. Beliau dilantik kerana merit, kelayakan dan pengalamannya. Malah, latar belakang agamanya juga sangat kukuh. Tapi, kerana benci dan iri terhadap Melayu dalam DAP, mereka jadi buta hati.

Tidak mustahil lima atau 10 tahun lagi, akan lebih ramai belia Melayu bakal turut bersama DAP dalam perjuangan ke arah Malaysia yang ebih baik dan bersatu-padu tanpa prejudis.
 

bell&ross

Super Active Member
Joined
Apr 3, 2009
Messages
5,870
Reaction score
241
Points
83
TH JUAL ASET KENAPA PAS MEMBISU?

1606906640022.png




TH jual aset kenapa Pas membisu?
Oleh: Pentadbir

December 02, 2020

Pada Julai lalu Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Hal Ehwal Agama kerajaan tebuk atap PN menyebut jualan ladang TH Plantation dizaman PH memerintah akan dikaji dan kemungkinan dibatalkan. Maka bertempik sorak dan bertepuk bertamparlah lebai-lebai dan pejuang Melayu kerana gembira berpeluang menyerang PH dan memburukkan Mujahid. PH & Mujahid dilihat menjual harta umat Islam dan PN pula adalah penyelamatnya.

Sekarang setelah 11 bulan memerintah bukan sahaja jualan dulu diteruskan bahkan ditambah pula jualan ladang-ladang baru yg akan diselesaikan dalam tempoh setahun. Menurut TH, pelaburan dalam Bumi Suria Ventures, Maju Warisanmas, TH PELITA Meludam, TH PELITA Beladin, TH PELITA Simunjan, TH PELITA Gedong dan TH PELITA telah dikenal pasti sebagai aset pegangannya untuk dijual dan menjangkakan langkah pelupusan aset itu selesai dalam tempoh setahun nanti.

Di mana lebai-lebai dalam isu ini? Di mana penjelasan Timb Menteri Agama dan kelantangan suaranya mempertahankan harta umat Islam ? Inilah orang panggil apa yg kita buat semuanya halal. Apa yg orang lain buat haram belaka kecuali jika mendapat restu kita. Kharban ! Kharban…. Bekecek sajo…


Kita Rakyat....lobai waalaauunn @Mata_Pena ...kenapa nak jual....kerajaan tebuk atap tak cukup duit nak bayar gaji ker...?....jual aset org islam tak masuk neraka ke..?...tanya je jangan marah......kihkihkihkhihkihkihkih..😂..
 

bell&ross

Super Active Member
Joined
Apr 3, 2009
Messages
5,870
Reaction score
241
Points
83
ISHHH...REGA BARANG MEMANG NAIK KAH? TAK KAN LA PULAK ?


Rina Hamzah

Screenshot_2020-12-02-16-08-04-16.jpg


Zaman PH RM16, kata mereka Tak apa asalkan melayu isley memerintah. Pemimpin-pemimpin PN 70 orang tu dikhabarkan tengah terbelahak kekenyangan setelah mendapat jawatan melalui rampasan.
Takdirrrrrr. Dulu banyak complaint sekarang telanlah slow-slow itu yang rakyat mahukan pm pandai berdrama dan berdoa.

Tak apa , dulu kata cina DAP tindas Melayu...alaa...apa da hal...naik sikit ja..kan rega sawit dan detah mencanak naik nibu ribu...naik naik 4-5 hinghit apa da hal...
Asal Melayu perintah...dan ini adalah sesuatu yang cukup dibanggakan kerana setiap kenaikan adalah satu kebaikan...lebih kurang sama pengorbanan dengan apa yang ada dikelantan sana...



Kita Rakyat
....apa lah rina hamzah ni....baru naik rm5 pun nak bising....tahu tak...tahun depan industri sawit akan bawa keuntungan sebanyak rm500 juta bak kata lobai waalaauunn @Mata_Pena........kihkihkihkhihkihkhihkihkihkihkih.. 🤭 ..


sekarang rakyat mengoreng guna minyak petrol, murah ma..apa barang pakai sawit - kakigoyang
 
Sponsored Post
Top
Log in Register