Kerajaan lanjutkan perjanjian operasi lapangan terbang, buka peluang sektor swasta

Recommended Brokers


Ms Senorita

CG Journalist
Joined
Mar 31, 2014
Messages
699
Reaction score
265
Points
31


Kerajaan telah melanjutkan perjanjian operasi (OA) Malaysia Airports Holdings Bhd’s (MAHB) untuk menjalankan operasi Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan KLIA 2 di Sepang dan 38 lapangan terbang dalam negara yang lain selama 35 tahun sehingga 11 Februari, 2069, dari 2034.

Kerajaan juga terlibat dalam empat perjanjian operasi (OA) baru dengan pengendali lapangan terbang tersebut, dimana termanya adalah termasuk membuka peluang kepada sektor swasta untuk menyertai aktiviti pembangunan lapangan terbang negara.

Berdasarkan kelulusan, dua perjanjian operasi (OA) asal (satu akan dikendalikan KLIA dan KLIA2 dan satu lagi untuk 38 lapangan terbang yang lain) yang ditandatangi pada 12 Feb, 2009 akan dibatalkan,” kata Kementerian Pengangkutan dalam kenyataannya pagi ini.

Perjanjian sebelum ini akan digantikan dengan empat perjanjian operasi (OA) baru, yang dinamakan “KLIA, designated airports in Peninsular Malaysia, Sabah airports and Sarawak airports”. Semua perjanjian operasi (OA) akan dimuktamadkan dan ditandatangani antara kerajaan dan MAHB berdasarkan prinsip-prinsip asas yang ditetapkan oleh kerajaan. Sejajar dengan itu kerajaan juga akan menandatangani perjanjian pajakan baru yang bersifat co-terminus dengan OA tersebut,” tambahnya .

Kementerian Pengangkutan berkata kelulusan untuk melanjutkan tempoh OA akan membolehkan MAHB melaksanakan pelan pembangunan komersilnya yang lebih maju dan mampan untuk bergerak maju, disamping meningkatkan pendapatan kerajaan melalui mekanisme perkongsian keuntungan di tanah milik kerajaan, tetapi dibangunkan oleh MAHB. Sehubungan itu, kerajaan juga akan menerima lebih banyak hasil cukai dan lebih banyak pekerjaan akan diwujudkan untuk rakyat Malaysia

"Kerangka OA baru memberikan kelonggaran bagi kerajaan dan MAHB untuk menyediakan peruntukan bagi projek pembangunan lapangan terbang melalui beberapa model pembiayaan seperti Asas Aset Dikawal Selia (RAB), Amanah Pelaburan Hartanah Lapangan Terbang, Dana Pembangunan Lapangan Terbang (ADF) atau mekanisme lain yang ditentukan oleh kerajaan pada masa akan datang.

“Ini akan merancakkan pembangunan lapangan terbang melalui pembiayaan kewangan yang berbeza bagi menarik pelabur dari pasaran kewangan, tertakluk kepada persetujuan kerajaan bila mana sesuatu pembiayaan kapital yang akan dibiayai melalui pembiayaan swasta,” katanya.

"Kerangka OA baru dengan tempoh yang lebih panjang dijangka akan membuka lebih banyak peluang kepada sektor swasta untuk melabur dalam aktiviti pembangunan lapangan terbang negara dan seterusnya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi Malaysia menerusi industri pelancongan dan pelaburan asing. Sejajar keputusan ini melalui Kabinet, kementerian sedang menyelesaikan semua perjanjian baru dengan MAHB dan agensi kerajaan lain," tambah Kementerian Pengangkutan.

Menerusi maklum balas segera oleh Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAHB, Raja Azmi Raja Nazuddin berkata, perbezaan utama antara OA sebelum ini dengan yang baru adalah 'klustering' lapangan terbang mengikut kawasan.

"Ini adalah untuk memastikan operasi dan pengurusan lapangan terbang di Malaysia akan menjadi lebih mampan dalam jangka masa panjang. Di samping itu, kerangka OA baru juga akan memberikan lebih fleksibel kepada MAHB dalam melaksanakan projek atau inisiatif pembangunan yang diperlukan bertujuan meningkatkan infrastruktur lapangan terbang dan perkhidmatan sambil memberikan hasil yang lebih baik kepada kerajaan," katanya dalam satu kenyataan berasingan.

Raja Azmi menambah bahawa pelan tersebut telah dirancang untuk menggantikan aset yang sudah lama, menaiktaraf penyambungan antara terminal, meningkatkan dan mengoptimumkan keupayaan lapangan terbang dan mendigitalisasikan persekitaran lapangan terbang bagi memberikan kecekapan operasi yang lebih baik dan meningkatkan tahap perkhidmatan. Sebagai contoh, ia komited untuk menjadikan semua 39 lapangan terbang dengan kualiti perkhidmatan ‘Service-ready’ pada tahun 2020.

"Terdapat beberapa model pembiayaan yang mungkin akan dipertimbangkan untuk pelbagai inisiatif pembangunan lapangan terbang dan saya yakin ini akan menjadikan cadangan yang menarik bagi pasaran modal," katanya.



===========================================================


Putrajaya extends MAHB operating agreements by 35 years to 2069; terms open up private sector participation


KUALA LUMPUR (April 12): The government has extended the tenure of Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) to run the Kuala Lumpur International Airport (KLIA) and klia2 in Sepang and 38 other airports in the country by another 35 years to Feb 11, 2069 from 2034.

The government has also entered into four new operating agreements (OAs) with the airport operator, which include terms that open up opportunities for private sector's participation in the country’s airport development activities.

“Based on this decision, the existing two OAs (one to govern KLIA and klia2 and another for the other 38 airports) signed on Feb 12, 2009 will be cancelled,” the Ministry of Transport (MoT) said in a statement this morning.

“The old agreements will be replaced with four new OAs, namely for KLIA, designated airports in Peninsular Malaysia, Sabah airports and Sarawak airports. All these OAs will be finalised and signed between the government and MAHB based on fundamental principles fixed by the government. In line with this, a new lease agreement [for the airport lands] which is co-terminus with the OAs will be signed,” it added.

MoT said the approval to extend the OA period will enable MAHB to execute its commercial development plan that is more viable and sustainable moving forward, while increasing the government’s income through a profit sharing mechanism on the land owned by the government, but developed by MAHB. As a result, the government will also receive more tax revenues and more jobs will be created for Malaysians.

“The new OA framework provides flexibility for the government and MAHB to prepare allocation for airport development projects through several financing models such as the Regulated Asset Base (RAB), Airport Real Estate Investment Trust, Airport Development Fund (ADF) or other mechanism determined by the government in the future.

“This will boost airport development funding by using different financing methods to attract investors from the money market, subject to the government’s agreement whenever a capital expenditure is to be funded by the private sector,” it said.

“The new OA framework with a longer period is expected to open up more opportunities to the private sector to invest in the country’s airport development activities and subsequently contribute to Malaysia economic growth through the tourism industry and foreign investments. In line with this decision from the Cabinet, the ministry is in the midst of finalising all the new agreements with MAHB and other government agencies,” MoT added.

In an immediate response, MAHB group chief executive officer Raja Azmi Raja Nazuddin said a major difference between the previous OAs and the new ones are the clustering of airports according to regions.

"This is to ensure that the operation and management of airports in Malaysia can be made more sustainable in the long term. On top of which, the framework of the new OAs will also provide greater flexibility to MAHB in undertaking the necessary development projects or initiatives aimed at improving airport infrastructure and services while providing the government with better revenue," he said in a separate statement.

Raja Azmi added that plans are already in place to replace ageing assets, improve inter-terminal connectivity, increase and optimise airport capacity and digitalise the airport environment to provide better operational efficiency and improve service levels. For example, it has committed to making all the 39 airports Quality of Service-ready by 2020.

"There will be several financing models that may be considered for the various airport development initiatives and I am confident that these will be attractive propositions for the capital markets," he said.


Sumber : the edge markets
 

Attachments

Sponsored Post

puyol

Legendary Member
Joined
Jun 28, 2011
Messages
19,879
Reaction score
1,551
Points
191
sampai 2069 mahb dapat. servis pun kurang je kat klia tu.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register