BTC USD 23,119.1 Gold USD 1,931.31
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Kerajaan disaran iktiraf sijil UEC, kajian dikeluarkan Julai ini

ViperX

Super Active Member
gem
Messages
6,475
Joined
Oct 10, 2016
Messages
6,475
Reaction score
1,216
Points
151
Tiada masalah guna kelayakan UEC - Anwar

Tiada masalah guna kelayakan UEC - Anwar
Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap pada Majlis Dialog Bersama Penoreh Getah Seluruh Padang Terap di Taman Persisiran Pengkalan Tok Mas, Pedu. - Foto Sharul Hafiz Zam
KUALA NERANG: Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata tiada masalah untuk menerima pakai kelayakan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) bagi menduduki Peperiksaan Sijil Amalan Guaman (CLP) asalkan dasar bahasa dan pendidikan kebangsaan dimartabatkan.

Katanya, kerajaan perlu memastikan mata pelajaran asas seperti Bahasa Melayu dan Sejarah diambil kira untuk dimasukkan dalam UEC.

“Pendirian saya menyatakan UEC ini tidak ada masalah kalau kita pastikan pelaksanaan dasar bahasa kebangsaan dan pendidikan kebangsaan diperkemaskan.

“Bukan masalah aliran Arab, Inggeris, Cina atau Perancis ke tetapi soalnya apakah kedudukan bahasa itu dimartabatkan dan beberapa mata pelajaran asas seperti Sejarah dimasukkan ke dalam kurikulum,” katanya.

Beliau bercakap pada sidang media selepas mengadakan majlis dialog bersama penoreh getah dalam siri jelajah Presiden PKR ke seluruh negara bermula di Kedah di Pedu, hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan, Teo Nie Ching, yang melahirkan kegembiraan dengan keputusan Lembaga Kelayakan Profesion Undang-undang Malaysia mengiktiraf UEC sebagai setaraf dengan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan A-Levels.

Ia berikutan Lembaga Kelayakan Profesion Undang-Undang Malaysia bersetuju mengiktiraf UEC setaraf dengan STPM dan A-Levels, dan perkara ini membolehkan pelajar persendirian Cina boleh membuat permohonan untuk menduduki CLP.


Anwar berkata, pihaknya menyerahkan kepada Kementerian Pendidikan berhubung untuk meneliti secara terperinci berhubung kurikulum dalam UEC supaya ia tidak mengenepikan bahasa kebangsaan.

“Kita serah kepada Kementerian Pendidikan untuk meneliti... setakat kita tahu, memang mereka ikut kerana ia berpandukan kurikulum SPM (Sijil Pelajaran Malaysia), ” katanya.
UEC, UAE, UUC, UCU, ICU,. bagi la lulus. bagi je. klau nak tgk malaysia jatuh, silakan kihkih
 
Sponsored Post

maxpda

Legendary Member
gem
Messages
11,125
Joined
Jan 15, 2007
Messages
11,125
Reaction score
1,344
Points
201
maknanya diorg xnak masukkan sejarah dan bahasa kebansgaan ke
Betul, mereka xmahu sesuaikan dengan silibus semasa malaysia..

Kalau anwar berani,mansuhkan saja sekolah jenis kebangsaan...bila dah beri muka,mereka mahu lebih lagi...

Xlama lagi dalam malaysia ni ada negara lain pula..
 

copy left

CG Top Poster Club
gem
Messages
27,724
Joined
Jun 25, 2008
Messages
27,724
Reaction score
779
Points
171
Betul, mereka xmahu sesuaikan dengan silibus semasa malaysia..

Kalau anwar berani,mansuhkan saja sekolah jenis kebangsaan...bila dah beri muka,mereka mahu lebih lagi...

Xlama lagi dalam malaysia ni ada negara lain pula..
aku x jumpe lagi ahli politik yg berani nak mansuhkan skolah jenis kebangsaan ni,
inilah penyakit malaysia,demi majmuk kata mereka, padahal negara lain pun majmuk jugak terutama us tu xnk pulak diorg guna cara us dan uk
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
35,165
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
35,165
Reaction score
4,577
Points
261
Awards
1
Tak perlu roboh katanya
Membazir..
57-E60858-8-A28-4078-8-EB9-854-BA07-DE556.jpg


Baiki BM aje 😂
 

ViperX

Super Active Member
gem
Messages
6,475
Joined
Oct 10, 2016
Messages
6,475
Reaction score
1,216
Points
151
Betul, mereka xmahu sesuaikan dengan silibus semasa malaysia..

Kalau anwar berani,mansuhkan saja sekolah jenis kebangsaan...bila dah beri muka,mereka mahu lebih lagi...

Xlama lagi dalam malaysia ni ada negara lain pula..
mana mungkin anwar berani... 100% siapa2 PM sekarang dan akan dtg pun xkan berani mansuhkn
 

Madung

Super Active Member
gem
Messages
5,119
Joined
Mar 30, 2010
Messages
5,119
Reaction score
1,086
Points
151
Sbb tu ada usaha dr sabah n sarawak utk perjuangkan jumlah kerusi parlimen melebihi 1/3 dr semenanjung. Supaya umat islam islam mustahil utk capai jumlah 2/3 kerusi parlimen bg menggagalkan kemungkinan apa jua usaha mengubah perlembagaan atau dasar undang2 negara yg mungkin merugikan puak kafir
 

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
35,165
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
35,165
Reaction score
4,577
Points
261
Awards
1
Sbb tu ada usaha dr sabah n sarawak utk perjuangkan jumlah kerusi parlimen melebihi 1/3 dr semenanjung. Supaya umat islam islam mustahil utk capai jumlah 2/3 kerusi parlimen bg menggagalkan kemungkinan apa jua usaha mengubah perlembagaan atau dasar undang2 negara yg mungkin merugikan puak kafir

UEC takde kaitan dgn undang2 islam
Malahan Islam membenarkan semua makhluk mengejar ilmu dan berjaya dlm peperiksaan

Wallahualam
 
Sponsored Post

Top
Log in Register