BTC USD 60,842.2 Gold USD 2,616.80
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Kerajaan Benarkan Syarikat Penerbangan Kenakan Levi Karbon Mulai April - Anthony Loke

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
449,503
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Mar 15, 2010
Messages
449,503
Reaction score
36,389
Points
2,836
Awards
2

Kerajaan setuju secara dasar benar syarikat penerbangan kenakan caj pelepasan karbon​


23 FEB 2024

2548586.jpg

Menteri Pengangkutan Anthony Loke ketika sidang media pada Majlis Sua Kasih MADANI dan Perhimpunan Bulanan Kementerian Pengangkutan Malaysia di kementeriannya pada Jumaat. Foto Bernama


PUTRAJAYA – Kementerian Pengangkutan pada dasarnya bersetuju membenarkan syarikat penerbangan mengenakan bayaran tambahan bagi menampung pelepasan karbon mereka.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook berkata, syarikat penerbangan tertentu akan menggunakan bayaran tambahan itu bagi membeli bahan api penerbangan mampan (SAF), manakala yang lain akan membayar kredit karbon untuk mengimbangi pelepasan karbon mereka.

“Sudah tentu Malaysia juga akan mengambil langkah-langkah tertentu, namun ia tidak diwajibkan untuk semua syarikat penerbangan,” kata Anthony Loke kepada pemberita selepas program 'Sua Kasih Madani' kementerian di sini pada Jumaat.

Beliau mengulas sama ada Malaysia akan mengikut langkah Singapura yang mengenakan levi bahan api hijau ke atas penerbangan mulai 2026.

Setakat ini syarikat penerbangan di negara ini digalak menerapkan penggunaan SAF, namun ia melibatkan kos tertentu.

“Beberapa syarikat penerbangan telah menghubungi kementerian untuk meminta kebenaran membuat pindaan tertentu bagi levi karbon, tetapi itu tidak wajib bagi syarikat penerbangan,” katanya.

Anthony Loke berkata, syarikat penerbangan belum mengenakan levi kerana akan ada pindaan tertentu yang dibuat di bawah Peraturan-Peraturan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Kod Tatakelakuan) 2018 oleh Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom).

“Kos yang minimum mungkin dikenakan. Pertamanya kerana objektif kami adalah untuk tidak membebankan pengguna, tetapi kita mempunyai kewajipan bahawa setiap negara harus mematuhi pengurangan karbon ini,” katanya.

Anthony Loke berkata, mengenakan terlalu banyak levi akan ‘membunuh’ industri dan tidak menggalakkan dari segi ekonomi dan orang ramai daripada menggunakan perkhidmatan syarikat penerbangan.

“Oleh itu kami perlu mengambil pendekatan yang seimbang antara kewajipan dan pengguna serta beban yang perlu ditanggung syarikat penerbangan untuk mengurangkan pelepasan karbon. Walaupun ada caj yang dikenakan oleh syarikat penerbangan, ia mestilah sangat minimum,” katanya.

Anthony Loke berkata, walaupun kementerian membenarkan syarikat penerbangan menggunakan pendekatan berbeza untuk menampung pelepasan karbon selain levi karbon, beliau menekankan langkah lain perlu diambil seperti mengoptimumkan kecekapan operasi syarikat penerbangan dan pengurusan trafik udara. – Bernama


 
Sponsored Post

Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook berkata, syarikat penerbangan tertentu akan menggunakan bayaran tambahan itu bagi membeli bahan api penerbangan mampan (SAF), manakala yang lain akan membayar kredit karbon untuk mengimbangi pelepasan karbon mereka.
 

Syarikat penerbangan boleh kenakan levi karbon mulai April​


04 MAR 2024

2561557.jpg

Anthony (dua dari kiri) lancarkan Tambang AirAsia ke Sabah dan Sarawak sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri di AirAsia RedQ hari ini. Foto Bernama


SEPANG – Syarikat penerbangan boleh mula mengenakan levi karbon sebaik sahaja pindaan kepada Peraturan-Peraturan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Kod Tatakelakuan) 2018 dimuktamadkan oleh Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) pada April, kata Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.

Beliau berkata, kerajaan tidak memungut levi karbon itu, sebaliknya dilaksanakan oleh syarikat penerbangan untuk mengimbangi pelepasan karbon.

“Dasar kami berbeza dengan Singapura yang menjadikannya mandatori; kami menjadikannya sebagai pilihan.

“Ia bergantung kepada syarikat penerbangan – sama ada syarikat penerbangan tempatan atau antarabangsa yang masuk dan keluar dari Kuala Lumpur – sama ada untuk mengenakannya (levi karbon),” katanya kepada pemberita selepas melancarkan tambang tetap AirAsia untuk penerbangan lewat malam antara Semenanjung dan Malaysia Timur bersempena dengan sambutan Hari Raya akan datang.

Anthony berkata, mekanisme yang telus diperlukan untuk melihat bagaimana syarikat penerbangan membelanjakan levi.

Pada 23 Februari, Anthony dilaporkan berkata Kementerian Pengangkutan telah mencapai persetujuan pada dasarnya untuk membenarkan syarikat penerbangan mengenakan bayaran tambahan bagi menampung pelepasan karbon masing-masing.

Beliau berkata, syarikat penerbangan tertentu akan menggunakan bayaran fi berkenaan untuk membeli bahan api penerbangan mampan, manakala yang lain akan membayar kredit karbon untuk mengimbangi pelepasan karbon masing-masing.

Menurut Anthony, levi karbon merupakan obligasi antarabangsa dan terpakai kepada semua syarikat penerbangan, bukan sahaja di Malaysia, untuk menyumbang kepada Skim Pengimbangan dan Pengurangan Karbon bagi Penerbangan Antarabangsa (CORSIA).

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Capital A Bhd, Tan Sri Tony Fernandes berkata, kerajaan dan syarikat ofset karbon digalakkan untuk memulakan projek di Malaysia atau Asean bagi memastikan proses yang telus. – Bernama
 
Sponsored Post

Back
Top
Log in Register