Kenduri 7 bulan semasa mengandung!

CG Sponsors




masreemie

Super Active Member
Joined
May 16, 2007
Messages
6,761
Reaction score
0
Points
60
hmmm, masz nk tanya pendpt yang arif tentang kenduri7 bulan pregnant... setau masz nama kenduri tuh kira melenggang perut/ mandi tian/ kirim perut... dia d dlm adat melayu or dalam islam as well ek? masz ada gak carik dalam soal jawab islam dalam internet tpi takde lak suruh... n dalam buku panduan mengandung pun tkder gak... coz ader sorng member masz dah wat kenduri n ahli keluarga masz yang nk wat kenduri n n tanya masz taknak wat ker? kalu masz nk wat pun, masz nak btul2 menda nih ad dlm islam... so ada sesapa yang leh kasi confirmation? thanx...
 
Sponsored Post

miXxer

Legendary Member
Joined
Nov 12, 2007
Messages
13,252
Reaction score
63
Points
120
x dapek nak tlg kak.. nnt den tanyo omak den sok tgk dia tau ke x.. hehehe
 

ratusanRM

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Apr 8, 2007
Messages
22,686
Reaction score
359
Points
131
kenduri lenggang perut ni mmg takde dalam ISLAM :-w:-w:-w



harap jauhi benda2 khurafat ni :mad::mad:
 

masreemie

Super Active Member
Joined
May 16, 2007
Messages
6,761
Reaction score
0
Points
60
x dapek nak tlg kak.. nnt den tanyo omak den sok tgk dia tau ke x.. hehehe
its okay dear... tapi kalau tanya mak nnt jgn tanya dr segi adat tau coz akak nk hukum agamanyer...
 

masreemie

Super Active Member
Joined
May 16, 2007
Messages
6,761
Reaction score
0
Points
60
kenduri lenggang perut ni mmg takde dalam ISLAM :-w:-w:-w



harap jauhi benda2 khurafat ni :mad::mad:
haaa, ni yg masz nk dgr tapi kn kwn masz ni dok sebuk kata yang lenggang perut dia tak wat tapi still wat kenduri masa 7 bulan tuh...
 

aidil08

Active Member
Joined
Feb 28, 2006
Messages
1,648
Reaction score
5
Points
25
alah takde ape la kalau tak buat pon
takde hukum yg menayatakan kena buat pon
adat melayu je tu
 

masreemie

Super Active Member
Joined
May 16, 2007
Messages
6,761
Reaction score
0
Points
60
alah takde ape la kalau tak buat pon
takde hukum yg menayatakan kena buat pon
adat melayu je tu
masz juz nk ada pendapat kuat coz actually kwn masz ni slalu dok sebuk pasal masz... so bila dia dok tanya pasal kenduri tuh masz leh la bidas ckp dia n kalau ada statement yg kukuh lagik best la kan nk patahkan ckp2 dia tuh... :D
 

L.O.V.E

CG Top Poster Club
Joined
Jul 9, 2007
Messages
28,931
Reaction score
6
Points
120
Soalan
Saya sedang mengandung anak pertama. Adakah wajib saya membuat kenduri melenggang perut dan adakah berdosa jika saya enggan melakukannya?

Jawapan
Amalan melenggang perut sama ada anak pertama atau seterusnya seperti yang dilakukan oleh sesetengah masyarakat Melayu tidak wujud dalam Islam. Mempercayai sesuatu bencana akan berlaku sekiranya tidak dilakukan amalan melenggang perut adalah suatu perkara karut dan tidak berasas sama sekali dan adalah lebih baik jika ia tidak dilakukan.
http://islam.my.tripod.com/Mypage/syariat.htm
 
Last edited:

miXxer

Legendary Member
Joined
Nov 12, 2007
Messages
13,252
Reaction score
63
Points
120
Soalan
Saya sedang mengandung anak pertama. Adakah wajib saya membuat kenduri melenggang perut dan adakah berdosa jika saya enggan melakukannya?

Jawapan
Amalan melenggang perut sama ada anak pertama atau seterusnya seperti yang dilakukan oleh sesetengah masyarakat Melayu tidak wujud dalam Islam. Mempercayai sesuatu bencana akan berlaku sekiranya tidak dilakukan amalan melenggang perut adalah suatu perkara karut dan tidak berasas sama sekali dan adalah lebih baik jika ia tidak dilakukan.
xyah pening2 aku nak tanye cmtu.. :)paid:)paid
 

masreemie

Super Active Member
Joined
May 16, 2007
Messages
6,761
Reaction score
0
Points
60
Soalan
Saya sedang mengandung anak pertama. Adakah wajib saya membuat kenduri melenggang perut dan adakah berdosa jika saya enggan melakukannya?

Jawapan
Amalan melenggang perut sama ada anak pertama atau seterusnya seperti yang dilakukan oleh sesetengah masyarakat Melayu tidak wujud dalam Islam. Mempercayai sesuatu bencana akan berlaku sekiranya tidak dilakukan amalan melenggang perut adalah suatu perkara karut dan tidak berasas sama sekali dan adalah lebih baik jika ia tidak dilakukan.
http://islam.my.tripod.com/Mypage/syariat.htm
thanx lyn... mmmmmmmmmuah sama lyn... mod d leh la close thread ni kot... heheh... cayang lyn... nnt masz blanja lyn ek if kita jupa... lyn nk mkn apa pun tak kisah...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register