BTC USD 31,851.4 Gold USD 1,784.90
Time now: Jun 1, 12:00 AM

` Kenapa Perlu Trim Pendek Bulu Kemaluan?

tebbaloi

Legendary Member
Joined
Mar 4, 2009
Messages
13,457
Reaction score
444
Points
131
disebabkan rame yg mengadu gatal selepas bulu kemaluan/ketiak di cukur, maka saya dengan rasminya menukar tajuk thread ni dari Kenapa Perlu Cukur Bulu Kemaluan? ke Kenapa Perlu Trim Pendek Bulu Kemaluan? :)paid

Sebenarnya ada ramai diantara kita yang tak pernah cukur bulu ari-ari sampai bertahun-tahun lamanya sehingga tercipta satu cerita kelakar. Ceritanya begini:

Ada seorang budak perempuan berumur 8 tahun memanjat pokok rambutan ditepi jalan. Lalu Pak Haji dan terpandang budak diatas pokok rambutan yang tidak memakai seluar dalam. Dipanggil budak itu turun dan diberikan RM5.

“Nah ambil duit ini,balik rumah tak payah panjat lagi!”

Apabila sampai dirumah, ditunjukkan kepada ibunya duit yang telah diberi oleh Pak Haji itu kerana memanjat pokok rambutan. Jadi si ibu terfikir, jika anak boleh dapat RM5 mungkin dia akan dapat RM10. Keesokkan hari si Ibunya pula panjat pokok rambutan sambil memetik buah rambutan dan menunggu Pak Haji yang kebiasaan akan lalu kearah situ.

Maka lalulah Pak Haji dan terpandang si ibu memanjat pokok dengan berbaju t-shirt dan kain batik tanpa seluar dalam lalu dipanggil si ibu turun.

“Nah Jah, ambil 50sen ni!”…tercenggang si ibu dan bertanya kepada Pak Haji kenapa dia hanya dapat 50sen sahaja sedangkan anaknya dapat RM5. “Ambil duit ini beli pisau cukur!”… Pak Haji suruh beli pisau cukur kerana si ibu tak pernah cukur…?%$.



gillette.jpg

Ada yang tak pernah kisah hal hal bercukur. Setengah makcik, pakcik yang selalu mengaji atau belajar hal agama, bab lain-lain tekun mengaji tapi datang bab bercukur tak pernah ambil kisah.

Kenapa perlu untuk bercukur?​

Dari sudut Islam:

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa:

“Rasulullah SAW menjadualkan bagi kami paling lama 40 hari, supaya tidak lupa mengunting kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu-bulu ari”. (HR Muslim, Ibnu Majjah,Ahmad,Tirmidzi,Nasai dan Abu Daud)

Maksudnya, paling lama pun 40 hari memang kena servis bahagian-bahagan tersebut. Ada yang tak tahu so memang tak buat, tapi yang dah tahu pun tak buat jugak. Sampai ada yang tak pernah bercukur sampai bertahun-tahun lamanya. Tebal macam hutan belantara Amazon jadiknya.

Dan antara dialog Rasulullah SAW dengan Iblis,

Pertanyaan Nabi:


“Siapakah orang yang paling engkau lebih sukai?”

Jawab Iblis:

“Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situlah aku mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu.”

Didalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Jabir larangan mendatangi isteri tengah malam sebelum bersisir lebih dahulu dan mencukur bulu ari-ari bagi orang yang baru pulang dari perjalanan jauh.

Kerana itu, penting untuk mencukur bulu ari-ari dan membersihkannya untuk mencegah kutu dan bau yang tidak enak.

gunting.jpg


dovo-fingernail-clippers.jpg


Dari sudut saintifik:

Kawasan bulu ari-ari adalah kawasan mudah berpeluh dan banyak keluar peluh. Kalau malas cukur bulu tersebut, maka akan lebih banyak keluarkan peluh. So, bilakena kesan bahan kumuh dari badan serta najis-najis lain, mungkin amat sukar untuk dihilangkan. Lama kelamaan ia mendatangkan bau yang kurang enak. Tambahan pula, mencukur bulu ari-ari boleh mencegah daripada pembiakan kutu. Selain itu, ia juga membantu penjagaan kulit di kawasan kemaluan.

Rajin rajin lah bercukur. Bukan susah pon kan. Jangat ingat benda kat dalam dalam tak payah nak ambil kisah. Kecantikan ‘dalaman’ tu sebenarnya boleh mempengaruhi cantik luaran seseorang… Selamat Bercukur ! :)paid :)paid

KOMEN, TIPS ATAU CARA BERCUKUR DENGAN BAIK OLEH WARGA CG

Kalau kau tak pernah rapi benda tu memang akan rasa tajam-tajam, lepas tu gatal-gatal. Petuanya ialah ko gunting je dulu, kekalkan parasnya jangan sampai boleh balut jari kelingking. Bila ko dah biasa paras pendek, ko boleh cuba cukur, kulit ko akan jadi agak lali dengan ketajaman tu.

Haishhhh dengan aku sekali 'ter'melekat kat topik nehh :">

pakai gunting hati2...tersepit teloq...perghh...teringat 3hari 3 mlm...
sb dh kena...nak malu apa///hahahahhaa

veet.jpg

.........pakai veet...:))

biasakan cukur licin,lepas mandi letak bedak baby tu.pasti isteri/wife korang suke punye.caye la.ako agak agak jer ni.

AKu guna gunting/ketam letrik je..alaa baru belas2 ringgit. Senang, cepat, kurang risiko luka. Hasilnya mmg hensem utk laki, mmg cute utk pmpuan..geram je tgk.

em...cadangan ak,ape kata tiap2 minggu pada ari jumaat anda cukur or trim bulu2 di keti dan kema anda...jika selalu dilakukan akan jadik 3 in 1...

1)dapat pahala sunat
2)anda menjadi bersih dan keti serta kema anda x berbau.
3)bila da biasa buat, anda x akan berasa gatal2 lagi.insyaallah :)
 
Last edited:
Sponsored Post

zerotech

Super Active Member
Joined
Mar 3, 2009
Messages
9,284
Reaction score
106
Points
73
ada beza tak kalau gunting dengan cukur???
 

mrlan09

Legendary Member
Joined
Nov 10, 2009
Messages
10,661
Reaction score
183
Points
923
yg berbulu tebal tu bleh lah trim skit buat macam bandaran trim pokok bunga kat tepi jalan.....:eek:
 

tebbaloi

Legendary Member
Joined
Mar 4, 2009
Messages
13,457
Reaction score
444
Points
131
nasib baik dah cukur :"> :"> :"> anyway credit to selangor2u :)paid
 

bob76

Legendary Member
Joined
Jul 7, 2010
Messages
16,285
Reaction score
70
Points
120
Kalau nak wax boleh x?? cam nak try jer..
 

azanney

CG Top Poster Club
Joined
Oct 18, 2008
Messages
48,939
Reaction score
351
Points
131
macamana nak bagi licin sama macam baby???
kalau dah cukur mesti rasa tajam²...
tak gitu..?:-$
 

haudli

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jul 15, 2009
Messages
47,314
Reaction score
442
Points
136
cukur baru nampak elok...segar sikit...makin laju..
 

silverchair959

Legendary Member
Joined
Dec 21, 2005
Messages
18,169
Reaction score
92
Points
135
kena cukur gak ker...kalo trim jer takleh ek...cukur kang tajam wooo
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register