BTC USD 37,353.0 Gold USD 1,798.10
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Santai Kenapa org masih merokok di kedai makan degil dan tak hiraukan org lain?

Penbiru

CG Top Poster Club
gem
Messages
24,686
Joined
Jan 12, 2008
Messages
24,686
Reaction score
4,118
Points
261
Awards
1
sapa sini taik rokok abadi angkat tangan ...

adik ipar aku..kalo masok toilet.. 30minit.. pastu bau asap rokok mekekat dlm jamban...kalah bau tahik....mcm hamja je

paling benci org masuk toilet hisap rokok..bila turn kita bau longkang.....tahik sendiri tak tahan nak bau...nak cover dgn bau rokok...
 
Sponsored Post

Penbiru

CG Top Poster Club
gem
Messages
24,686
Joined
Jan 12, 2008
Messages
24,686
Reaction score
4,118
Points
261
Awards
1
professor kapir sendiri mengaku ada guna darah babi dalam penghasilan rokok..

tapi sorang dua melayu bangang kalah mufti keluar fatwa kata makruh, akidah orang lain jadi kapir..

terbaik pak hang..

point utama aku, kalo isap rokok jangan jadi bangang..

yang lain2 selingan..

ko nak jadikan point lain tu point utama, tu hak ko..

malas layan orang xpaham bahasa..

aku pernah kena ..tengah sarapan..meja sebelah campuk rokok kat kaki aku...bila aku tgk dia sengeh..mujur org tua bertongkat....dan aku boleh tersabar hari tu...
 

dloanman

CG Top Poster Club
gem
Messages
30,989
Joined
Apr 15, 2012
Messages
30,989
Reaction score
2,374
Points
266
Awards
1
larangmerokok.jpg

AGENDABERITA UTAMANASIONAL

Premis makanan dilarang sedia ruang khas merokok
Januari 5, 2020 2:56 pm

BATU GAJAH, 5 JAN: Premis makanan tidak dibenarkan menyediakan ruang khas untuk merokok buat pelanggan di dalam kawasan operasi perniagaan mereka.

Timbalan Menteri Kesihatan, Dr Lee Boon Chye berkata, peraturan itu termasuk dalam arahan yang menetapkan tiga meter atau 10 kaki dari kedai makan dan restoran terbuka sebagai jarak kawasan larangan merokok.

“Sekiranya kedai makan menyediakan ruang khas merokok di luar kawasan (lingkungan tiga meter), ia bukan berada di bawah bidang kuasa Kementerian Kesihatan tetapi pihak berkuasa tempatan (PBT).

“Kami telah mengadakan perbincangan dengan PBT. Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan mungkin akan mempertimbangkan premis makanan untuk menyediakan tempat pembuangan puntung rokok (dan bukannya ruang khas untuk merokok),” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media Kempen Kesihatan dan Derma Darah di Pusat Khidmat Rakyat Parlimen Batu Gajah di sini hari ini.

Dr Lee berkata, setiap premis makanan perlu mengikut lesen beroperasi restoran yang dikeluarkan pihak PBT dan tindakan tegas akan dikenakan sekiranya peraturan tidak dipatuhi.

Bermula 1 Januari 2019, peraturan larangan merokok dikuatkuasakan di semua restoran bertutup, berhawa dingin atau restoran dan warung berkonsep terbuka, namun perokok masih dibenarkan merokok pada jarak tiga meter dari luar restoran terbabit.

Pada 1 Januari tahun ini, Kementerian Kesihatan melaksanakan penguatkuasaan penuh larangan merokok di tempat makan dengan kompaun maksimum sehingga RM350.

Sementara itu, Dr Lee berkata, kurang kesedaran dalam kalangan masyarakat mengenai kepentingan melakukan saringan awal untuk mengesan kanser antara punca peningkatan bilangan kes baharu kanser.

Katanya, berdasarkan rekod, 95 peratus penyakit kanser boleh dirawat dan disembuhkan pada peringkat awal bagaimanapun, kanser agak sukar dirawat sekiranya sudah memasuki tahap keempat.

“Saringan awal untuk mengesan kanser boleh dilakukan di klinik kesihatan melalui ujian mamogram dan pap smear selain pemeriksaan najis berdarah bagi mengesan kanser kolorektal,” katanya.

Jumaat lepas, Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dilaporkan berkata terdapat peningkatan bilangan kes baharu kanser yang dikesan sepanjang lima tahun bermula 2012 hingga 2016 iaitu 115,238 kes berbanding 103,507 kes bagi tempoh sama pada 2007 hingga 2011.

Menurut laporan sama, 10 jenis kanser tertinggi yang dikesan dalam kalangan rakyat Malaysia mengikut keutamaan bagi tempoh 2012-2016 ialah kanser payudara, kolorektal, paru-paru, limfoma, nasopharynx, leukemia, kelenjar prostat, hati, pangkal rahim dan ovari.

– BERNAMA
 

TT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgem
Messages
163,456
Joined
Jan 13, 2009
Messages
163,456
Reaction score
22,262
Points
1,831
Awards
1
Perokok dakwa keliru jarak tiga meter

ENhKb1GUcAErYd8


KUALA LUMPUR: Perokok yang ditemui di kedai makan sekitar ibu negara mendakwa mereka masih tidak jelas dengan ketetapan larangan merokok pada jarak tiga meter dari premis.

Ini kerana mereka mendakwa adalah tidak menjadi kesalahan jika merokok di kerusi meja yang diletakkan pada jarak lebih tiga meter dari kedai makan seperti di kawasan parkir di seberang jalan.

Sehubungan itu, ketika tinjauan BH, perokok yang ditemui mengharapkan tafsiran lebih jelas bahawa larangan merokok hanya terpakai dalam premis kedai makan dan tidak membabitkan kawasan di kaki lima atau kerusi meja yang diletakkan pada jarak lebih tiga meter di luar premis.

Perokok juga mendakwa papan tanda larangan merokok hanya berada dalam premis dan tiada langsung membabitkan pelanggan yang duduk di meja tambahan seperti kaki lima dan kawasan parkir.

Penuntut sebuah universiti awam, Muhammad Amirul Solihin Zulkifli, 25, berharap pihak yang bertanggungjawab dapat memberi penjelasan mengenai jarak yang ditetapkan, bagi mengelak perokok dikenakan kompaun kerana syarat selama ini menyatakan jarak larangan ialah tiga meter dari premis.

Amirul Solihin berkata, ramai pelanggan menganggap penyediaan meja dan kerusi di luar kedai, khususnya di tembok jalan adalah bertujuan membolehkan pelanggan merokok.

“Kadang-kadang saya dan rakan-rakan sengaja duduk di meja luar kedai, sebab lihat ramai yang hisap rokok di kawasan itu. Tanda dilarang merokok juga tiada di sini,” katanya.

Kakitangan swasta, Razali Musa, 48, juga mengakui tidak begitu jelas mengenai jarak tiga meter yang ditetapkan, sehingga menyebabkan kekeliruan.

“Sekiranya tidak dibenarkan merokok dalam premis, mungkin boleh adakan ruang khusus kepada perokok, seperti yang dibuat di negara jiran. Mereka juga boleh menyediakan penanda seperti ‘garisan kuning’ sebagai had atau sempadan bagi kawasan merokok.

“Cadangan saya, sekiranya mahu hentikan isu merokok di kedai makan, pengusaha sepatutnya tidak dibenarkan mempamer dan menjual di kaunter bayaran kerana akan mengelirukan pelanggan, seolah-oleh mereka boleh merokok di situ,” katanya.

Bagi jurutera, Wan Mohd Amir Wan Alias, 35, pula masih ada restoran yang tidak memaparkan larangan merokok di premis mereka hingga kini.

Ada kedai yang masih tidak peka dengan arahan kerajaan dengan tidak memasang notis larangan merokok. Kalau ada pun terlalu kecil dan hanya dapat dilihat oleh pelanggan yang berada di dalam sahaja, tidak termasuk pelanggan di luar kedai.

“Setahu saya, pemilik premis boleh dikenakan kompaun sekiranya tidak meletakkan tanda larangan merokok dan boleh didakwa di mahkamah.

“Mungkin pemilik kedai boleh meletakkan lebih banyak notis yang jelas di tiang lampu luar kedai ataupun menampal pelekat larangan merokok di setiap meja,” katanya.

Sementara itu, pengurus restoran, Badiul Alam, 29, berkata pelanggan sepatutnya tidak lagi boleh mendakwa mereka tidak tahu notis larangan merokok, kerana pelekat larangan merokok turut ditampal di meja di luar kawasan kedai.

“Setakat ini pelanggan sudah akur dengan penguatkuasaan terbabit dan tidak lagi merokok di kawasan kedai ini.

“Sekiranya mereka masih mahu merokok, kami akan menyuruh mereka untuk berhenti atau merokok di kawasan lain. Sekiranya mereka degil, kami akan menunjukkan rakaman CCTV sebagai bahan bukti sekiranya diminta pihak berkuasa,” katanya.

 

jaih

Legendary Member
gem
Messages
10,310
Joined
Jan 14, 2006
Messages
10,310
Reaction score
615
Points
171
bab jarak ngan kedai pandai plop keliru...
masa beli rokok tak keliru plop.. padahal jelas dah fatwa haram...
 

Penbiru

CG Top Poster Club
gem
Messages
24,686
Joined
Jan 12, 2008
Messages
24,686
Reaction score
4,118
Points
261
Awards
1
Perokok dakwa keliru jarak tiga meter

ENhKb1GUcAErYd8


KUALA LUMPUR: Perokok yang ditemui di kedai makan sekitar ibu negara mendakwa mereka masih tidak jelas dengan ketetapan larangan merokok pada jarak tiga meter dari premis.

Ini kerana mereka mendakwa adalah tidak menjadi kesalahan jika merokok di kerusi meja yang diletakkan pada jarak lebih tiga meter dari kedai makan seperti di kawasan parkir di seberang jalan.

Sehubungan itu, ketika tinjauan BH, perokok yang ditemui mengharapkan tafsiran lebih jelas bahawa larangan merokok hanya terpakai dalam premis kedai makan dan tidak membabitkan kawasan di kaki lima atau kerusi meja yang diletakkan pada jarak lebih tiga meter di luar premis.

Perokok juga mendakwa papan tanda larangan merokok hanya berada dalam premis dan tiada langsung membabitkan pelanggan yang duduk di meja tambahan seperti kaki lima dan kawasan parkir.

Penuntut sebuah universiti awam, Muhammad Amirul Solihin Zulkifli, 25, berharap pihak yang bertanggungjawab dapat memberi penjelasan mengenai jarak yang ditetapkan, bagi mengelak perokok dikenakan kompaun kerana syarat selama ini menyatakan jarak larangan ialah tiga meter dari premis.

Amirul Solihin berkata, ramai pelanggan menganggap penyediaan meja dan kerusi di luar kedai, khususnya di tembok jalan adalah bertujuan membolehkan pelanggan merokok.

“Kadang-kadang saya dan rakan-rakan sengaja duduk di meja luar kedai, sebab lihat ramai yang hisap rokok di kawasan itu. Tanda dilarang merokok juga tiada di sini,” katanya.

Kakitangan swasta, Razali Musa, 48, juga mengakui tidak begitu jelas mengenai jarak tiga meter yang ditetapkan, sehingga menyebabkan kekeliruan.

“Sekiranya tidak dibenarkan merokok dalam premis, mungkin boleh adakan ruang khusus kepada perokok, seperti yang dibuat di negara jiran. Mereka juga boleh menyediakan penanda seperti ‘garisan kuning’ sebagai had atau sempadan bagi kawasan merokok.

“Cadangan saya, sekiranya mahu hentikan isu merokok di kedai makan, pengusaha sepatutnya tidak dibenarkan mempamer dan menjual di kaunter bayaran kerana akan mengelirukan pelanggan, seolah-oleh mereka boleh merokok di situ,” katanya.

Bagi jurutera, Wan Mohd Amir Wan Alias, 35, pula masih ada restoran yang tidak memaparkan larangan merokok di premis mereka hingga kini.

Ada kedai yang masih tidak peka dengan arahan kerajaan dengan tidak memasang notis larangan merokok. Kalau ada pun terlalu kecil dan hanya dapat dilihat oleh pelanggan yang berada di dalam sahaja, tidak termasuk pelanggan di luar kedai.

“Setahu saya, pemilik premis boleh dikenakan kompaun sekiranya tidak meletakkan tanda larangan merokok dan boleh didakwa di mahkamah.

“Mungkin pemilik kedai boleh meletakkan lebih banyak notis yang jelas di tiang lampu luar kedai ataupun menampal pelekat larangan merokok di setiap meja,” katanya.

Sementara itu, pengurus restoran, Badiul Alam, 29, berkata pelanggan sepatutnya tidak lagi boleh mendakwa mereka tidak tahu notis larangan merokok, kerana pelekat larangan merokok turut ditampal di meja di luar kawasan kedai.

“Setakat ini pelanggan sudah akur dengan penguatkuasaan terbabit dan tidak lagi merokok di kawasan kedai ini.

“Sekiranya mereka masih mahu merokok, kami akan menyuruh mereka untuk berhenti atau merokok di kawasan lain. Sekiranya mereka degil, kami akan menunjukkan rakaman CCTV sebagai bahan bukti sekiranya diminta pihak berkuasa,” katanya.


laaaa bowwdohnyaaaa...
 

Penbiru

CG Top Poster Club
gem
Messages
24,686
Joined
Jan 12, 2008
Messages
24,686
Reaction score
4,118
Points
261
Awards
1
bab jarak ngan kedai pandai plop keliru...
masa beli rokok tak keliru plop.. padahal jelas dah fatwa haram...

tu la boh...hisap rokok ni jadikan akal mereka tak leh berfungsi...kucing kalau ajar pun tau jarakkk
 

logammaut

Legendary Member
gem
Messages
11,571
Joined
Dec 12, 2009
Messages
11,571
Reaction score
1,407
Points
201

Babi pun tak hingin 😱
 

Penbiru

CG Top Poster Club
gem
Messages
24,686
Joined
Jan 12, 2008
Messages
24,686
Reaction score
4,118
Points
261
Awards
1
Perokok dakwa keliru jarak tiga meter

ENhKb1GUcAErYd8.jpg


KUALA LUMPUR: Perokok yang ditemui di kedai makan sekitar ibu negara mendakwa mereka masih tidak jelas dengan ketetapan larangan merokok pada jarak tiga meter dari premis.

Ini kerana mereka mendakwa adalah tidak menjadi kesalahan jika merokok di kerusi meja yang diletakkan pada jarak lebih tiga meter dari kedai makan seperti di kawasan parkir di seberang jalan.

Sehubungan itu, ketika tinjauan BH, perokok yang ditemui mengharapkan tafsiran lebih jelas bahawa larangan merokok hanya terpakai dalam premis kedai makan dan tidak membabitkan kawasan di kaki lima atau kerusi meja yang diletakkan pada jarak lebih tiga meter di luar premis.

Perokok juga mendakwa papan tanda larangan merokok hanya berada dalam premis dan tiada langsung membabitkan pelanggan yang duduk di meja tambahan seperti kaki lima dan kawasan parkir.

Penuntut sebuah universiti awam, Muhammad Amirul Solihin Zulkifli, 25, berharap pihak yang bertanggungjawab dapat memberi penjelasan mengenai jarak yang ditetapkan, bagi mengelak perokok dikenakan kompaun kerana syarat selama ini menyatakan jarak larangan ialah tiga meter dari premis.

Amirul Solihin berkata, ramai pelanggan menganggap penyediaan meja dan kerusi di luar kedai, khususnya di tembok jalan adalah bertujuan membolehkan pelanggan merokok.

“Kadang-kadang saya dan rakan-rakan sengaja duduk di meja luar kedai, sebab lihat ramai yang hisap rokok di kawasan itu. Tanda dilarang merokok juga tiada di sini,” katanya.

Kakitangan swasta, Razali Musa, 48, juga mengakui tidak begitu jelas mengenai jarak tiga meter yang ditetapkan, sehingga menyebabkan kekeliruan.

“Sekiranya tidak dibenarkan merokok dalam premis, mungkin boleh adakan ruang khusus kepada perokok, seperti yang dibuat di negara jiran. Mereka juga boleh menyediakan penanda seperti ‘garisan kuning’ sebagai had atau sempadan bagi kawasan merokok.

“Cadangan saya, sekiranya mahu hentikan isu merokok di kedai makan, pengusaha sepatutnya tidak dibenarkan mempamer dan menjual di kaunter bayaran kerana akan mengelirukan pelanggan, seolah-oleh mereka boleh merokok di situ,” katanya.

Bagi jurutera, Wan Mohd Amir Wan Alias, 35, pula masih ada restoran yang tidak memaparkan larangan merokok di premis mereka hingga kini.

Ada kedai yang masih tidak peka dengan arahan kerajaan dengan tidak memasang notis larangan merokok. Kalau ada pun terlalu kecil dan hanya dapat dilihat oleh pelanggan yang berada di dalam sahaja, tidak termasuk pelanggan di luar kedai.

“Setahu saya, pemilik premis boleh dikenakan kompaun sekiranya tidak meletakkan tanda larangan merokok dan boleh didakwa di mahkamah.

“Mungkin pemilik kedai boleh meletakkan lebih banyak notis yang jelas di tiang lampu luar kedai ataupun menampal pelekat larangan merokok di setiap meja,” katanya.

Sementara itu, pengurus restoran, Badiul Alam, 29, berkata pelanggan sepatutnya tidak lagi boleh mendakwa mereka tidak tahu notis larangan merokok, kerana pelekat larangan merokok turut ditampal di meja di luar kawasan kedai.

“Setakat ini pelanggan sudah akur dengan penguatkuasaan terbabit dan tidak lagi merokok di kawasan kedai ini.

“Sekiranya mereka masih mahu merokok, kami akan menyuruh mereka untuk berhenti atau merokok di kawasan lain. Sekiranya mereka degil, kami akan menunjukkan rakaman CCTV sebagai bahan bukti sekiranya diminta pihak berkuasa,” katanya.

bo.ng.ok punya alasan....
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register