Kenapa lelaki berpoligami?

CG Sponsors




Kenapa lelaki berpoligami?


  • Total voters
    0

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
Kenapa Lelaki Berpoligami?

2 hari lepas saya ada pergi dengar satu ceramah agama. dan berkebetulan pada masa tu ialah tentang munakahat dan tajuknya ialah Poligami.

banyak gak isu-isu yang telah dikupas oleh ustaz tersebut, tapi ustaz tu lebih tekankan kenapa lelaki mesti or tidak perlu berpoligami.

ada kategori gak poligami ni, ada hukumnya WAJIB, ada hukumnya HARUS, dan ada sesetengah keadaan boleh menjadikan HARAM berpoligami.

antara keperluan utama lelaki perlu berpoligami ialah :

1) zuriat
2) membantu golongan armalah - ibu tunggal

dan antara aspek-aspek negatif dalam poligami ialah :

1) mengabaikan isteri tua
2) tidak berlaku adil
3) berkahwin kerana seks semata-mata (nak try barang baru)

dan juga, lelaki yang ingin berpoligami digalakkan berkahwin dengan janda-janda or ibu-ibu tunggal berbanding dengan anak dara.

so, apa pendapat korang?
 
Sponsored Post

Pistia

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2008
Messages
8,760
Reaction score
47
Points
70
tp skrg....nak poligami sbb nafsu...pastu nak anak dara jerk....:-?
 

kuhik

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jun 12, 2007
Messages
39,519
Reaction score
1,312
Points
191
tp skrg....nak poligami sbb nafsu...pastu nak anak dara jerk....:-?
yup, itulah yang lari daripada matlamat asal poligami...
kalo dulu Rasul berpoligami, hampir keseluruhan isterinya ialah janda-janda yang perlukan perlindungan...

tapi zaman sekarang plak, cari anak dara...dan anak dara plak dok cari orang kaya...
 

SOUL86F

Legendary Member
Joined
Jan 22, 2008
Messages
10,969
Reaction score
115
Points
123
tp skrg....nak poligami sbb nafsu...pastu nak anak dara jerk....:-?
xpa tu cara nak salurkan nafsu secara halal...
xda la main2 belakang bini :)):))
 

vtec

Fun Poster
Joined
Jun 3, 2007
Messages
516
Reaction score
3
Points
15
tapi klau rita ngan husbend dia org marah pasai pa erk , dah betui dah tue janda ngan teruna ...:))
 

Pistia

Super Active Member
Joined
Sep 22, 2008
Messages
8,760
Reaction score
47
Points
70
yup, itulah yang lari daripada matlamat asal poligami...
kalo dulu Rasul berpoligami, hampir keseluruhan isterinya ialah janda-janda yang perlukan perlindungan...

tapi zaman sekarang plak, cari anak dara...dan anak dara plak dok cari orang kaya...
tu la pasal...

sbb tu sy tak brape setuju ngan org yg nak poligami kerana itu.... bile sebut poligami sume jd gatai... matlamatnye dah lari...jarang2 atau hampir tiada yg sanggup nak poligami dgn janda2 yg telah berumur...
 

SOUL86F

Legendary Member
Joined
Jan 22, 2008
Messages
10,969
Reaction score
115
Points
123
tapi klau rita ngan husbend dia org marah pasai pa erk , dah betui dah tue janda ngan teruna ...:))
hahaha betoi gak tu...aii mcm2 hal la...janda x leh,anak dara xleh gak...:)):))
 

SOUL86F

Legendary Member
Joined
Jan 22, 2008
Messages
10,969
Reaction score
115
Points
123
tu la pasal...

sbb tu sy tak brape setuju ngan org yg nak poligami kerana itu.... bile sebut poligami sume jd gatai... matlamatnye dah lari...jarang2 atau hampir tiada yg sanggup nak poligami dgn janda2 yg telah berumur...
apa matlamat poligami yg sebenarnya yek??:-?:-?#:-S
syarat2nya wajib janda ke??? :-?:-?
 

Kehidupan

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
yup, itulah yang lari daripada matlamat asal poligami...
kalo dulu Rasul berpoligami, hampir keseluruhan isterinya ialah janda-janda yang perlukan perlindungan...

tapi zaman sekarang plak, cari anak dara...dan anak dara plak dok cari orang kaya...
haaa...

sudah terkena dah.......

sorang nk harta, sorang nak dara.......

elok lah tuh..........:D

bagaikan pencuri menipu perompak......:(:)((
 
Sponsored Post
Top
Log in Register