Santai Kenapa Kita Selalu terdoktrin dengan kata2 "Tolong Melayu,untuk Melayu??

CG Sponsors




PerawanTampan

Fun Poster
Joined
Jul 20, 2010
Messages
671
Reaction score
41
Points
20
Aku hairan dengan kata2 terutama dalam bab bisnes dan sedekah ni...
Apakah bab2 tolong menolong ni hanya melayu untuk melayu??
Apakah orang2 non melayu dan orang non islam tidak berhak ditolong sebab diorang berlainan bangsa??
Kalau macam ni lah orang2 melayu hanya memikirkan bangsa sendiri tanpa memikirkan kemanusiaan secara keseluhannya...
Lalu apakah dengan doktrin ni menyebabkan orang melayu yang ditolong akan sedar?? Walau pun aku tak ckp semua tapi aku yakin rata2 orang melayu memang berfikiran macamtu...
Aku penah menolong orang non melayu yang non muslim atas sebab dia memerlukan dan mengharapkan bantuan begitu juga aku penah tengok ahli perniagaan cina memberi sumbangan di masjid setapak time aku sholat tarawih 2 tahun lepas dan sampai sekrang aku tak tau hartawan cina ni dah peluk islam ke tidak tapi aku salute dengan dia tu menolong tanpa mengira agama dan bangsa... Seharusnya orang melayu islam ni kene la menolong orang tak kire bangsa dan agama... Pelajari kisah hidup rasullullah dalam bergaul dengan non muslim dan membantu diorang sampai2 diorang sendiri memeluk islam dihadapan rasullullah...

Kita hidup berpuak2 ni di akibatkan terdoktrin dengan ideologi orang tua dulu2 dah tu last2 masing2 menyebarkan kebencian antara kaum..

Aku bercakap atas nama kita sesama insan/manusia bukan atas nama bangsa dan kaum.

Jadi menurut pandangan korang camne lak??
 
Last edited:
Top
Log in Register