Kenapa jemaah tabligh, beberapa ulama silam berebut dakwah jalan kaki (surah yasin)

CG Sponsors




lindasabri

Fun Poster
Joined
Oct 19, 2007
Messages
545
Reaction score
37
Points
20
Kenapa ebit liew, jemaah tabligh, beberapa ulama silam "berebut" dakwah jalan kaki dan tidak minta balasan upah, fees dan apa apa berkaitan?

Al baihaqy dan An Naqoosy telah mentakhrijkan di dalam mu'jamnya dan Ibnu An Najjaar daripada waaqid bin Salaamah daripada yaziid Ar Riqoosyiyy dari Anas Ra..
Bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alayhi wa sallaam telah bersabda ( mahfumnya ) :
Sudikah aku kabarkan kepada kalian akan kaum - kaum yang mana mereka itu adalah bukan para Anbiyaa' dan bukan pula para syuhadaa' ( walhal ) pada hari qiyaamat ( nanti ) para Anbiyaa' dan para syuhadaa' merasa ghibtoh ( Iri hati ) terhadap mereka itu lantaran manaazil ( status - status ) mereka ( begitu dekat ) dengan Allah, diatas mimbar - mimbar daripada Nuur mereka di kenali.

Lalu mereka ( para sahabat R.ahum ) bertanya ;
Siapakah mereka itu wahai Rasulullah Shallallaahu 'alayhi wa sallaam ? Baginda menjawab ( mafhumnya ) : Al-ladziina yuhabbibuuna Ibaadaalaahi ilayhi, wa yuhabibuunaAllah ilaa Ibaadihi, wa yamsyuuna 'alal Ardhi nushan. Artinya ; ( yaitu ) orang - orang menjadikan para hamba allah di cintai Allah swt, dan menjadikan Allah SWT dicintai oleh para hambanya, dan mereka itu berjalan kaki diatas ( permukaan ) bumi dalam hal keadaan memberikan nasihat

So nabi beritahu akhir zaman akan ada org org yg hidupkan balik amal ni

Ikut sejarah semua nabi dan rasul amal perkara berat ni(tak ramai boleh buat)

Malah dlm surah yasin, ada menceritakan 3 org dakwah jalan kaki dtg pd satu kaum dakwah iman....mereka ditentang..lalu dtg satu org dan cakap "ikutlah mereka yg tidak meminta balasan"

Kaum dia bunuh org yg sokong tu... Allah masukkan dia dlm syurga

Yg suruh ikut pun allah muliakan... Apatah lagi kalau buat.. Or ikut org yg buat

Semua diceritakan dlm tafsir surah yasin

Sejarah nabi muhammad yg dakwah jln kaki tanpa minta balasan=

Satu sahabat nabi sbelum masuk islam... Dia cerita...dia nampak satu org yg berpakaian putih masuk khemah khemah dan org tu dibuang dan ditolak apabila dakwah iman.. Masha allah...itulah nabi kita masa mulakan usaha tak glamour ni sorang sorang...

Nabi keluar pakaian putih, balik umah putih jadi kotor, anak nabi bersihkan pakaian...

Masa nabi hidup, dakwah jln kaki ni masih hidup, nabi ajar sahabat yg baru ucap kalimah iman balik kampung, terus dakwah

Kisah famous.. Tufail bin amru ad dausi...lepas dia terima dakwah iman nabi, nabi suruh dia buat perkara sama... Dia balik kampung bertahun tahun lamanya buat perkara sama mcm nabi buat... Akhirnya 80 keluarga masuk islam

Apa berlaku lepas nabi wafat dan dakwah jln kaki terhenti?

Di zaman khalifah umar r.a, para sahabat dah mula cinta dunia... Umat r. A pergi rumah rumah sahabat yg rumahnya sudah jadi besar dan glamour, dia cemeti mereka...

Hnya rumah abu darda r. A dia tak cemeti... Sbb rumah dia gelap.. Istri dia nak besarkan api pelita, abu darda larang...dia kata utk agama kita habiskan utk kita, kita jimat

Umar telah dgr perkara ni dr luar... Lalu dia lepak dgn abu darda... Umar cakap... "kita telah tinggalkan apa yg nabi buat" (iaitu dakwah jln kaki dakwah iman)

Ratusan tahun usaha telah mati.. Yg buat hnya beberapa ulama silam cthnya muinuddin chisti, dr khurasan ke india, dia dakwah iman smpai 10 ribu hindu masuk islam

Kemudian allah pilih akhir zaman maulana ilyas 1920an hidupkan balik amalan ni secara berjemaah... Tapi lama juga dia buat sorang sorang... Baru ada org kedua ikut dan smpailah ke seluruh dunia skrg..org namakan jemaah tabligh.. Sbenarnya kerja semua org...

Bersambung
 
Last edited:
Sponsored Post

lindasabri

Fun Poster
Joined
Oct 19, 2007
Messages
545
Reaction score
37
Points
20
Bump for today utk galakkan org hidupkan sunnah yg telah mati ratusan tahun
 
Last edited:

syamsoulcc

Super Active Member
Joined
Apr 30, 2014
Messages
9,393
Reaction score
2,089
Points
141
sunnah bukan hanya pada pakaian...

tapi sunnah yg paling penting adalah pada akhlak dan cara dakwah...

aku suka thread ni...

..
..

by the way, aku boleh rasa yg Ebit Lew ni berdakwah ikhlas...
sbb setiap kali dia bertemu org bercakap pasal benda2 agama ni, seseorang tu boleh tersentuh hatinya...maksudnya feeling tu sampai....
selama ni aku tak pernah tgk Dr Fazilah Kamsah menangis..tp bila dgn Ebit Lew,, first time aku tgk Dr Fazilah mnangis...
dan ramai lglah sebenarnya
 
Last edited:

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,160
Reaction score
807
Points
166
sunnah bukan hanya pada pakaian...

tapi sunnah yg paling penting adalah pada akhlak dan cara dakwah...

aku suka thread ni...

..
..

by the way, aku boleh rasa yg Ebit Lew ni berdakwah ikhlas...
sbb setiap kali dia bertemu org bercakap pasal benda2 agama ni, seseorang tu boleh tersentuh hatinya...maksudnya feeling tu sampai....
selama ni aku tak pernah tgk Dr Fazilah Kamsah menangis..tp bila dgn Ebit Lew,, first time aku tgk Dr Fazilah mnangis...
dan ramai lglah sebenarnya
tok harap lebih ramai jemaah tabligh berdakwah cara ini....
 

muorian

Active+ Member
Joined
Apr 27, 2007
Messages
3,782
Reaction score
50
Points
30
Kita org biasa juga boleh berdakwah(ingat mengingatkan) sesama kita dengan ubah trend topik di kedai kopi/ngeteh/lepak ngn member2..

elakkan bercerita isu2 remeh dan tidak bermanfaat(hiburan,artis,hobi dsbnya) dengan saling bertukar pandangan dan ilmu dan jgk isu2 semasa
 

rasyid.ahmad

Fun Poster
Joined
Feb 15, 2017
Messages
239
Reaction score
74
Points
20
semua orang Islam adalah pendakwah sebenarnya
suami sebagai ketua keluarga kena dakwah isteri dan anak2
kalau isteri & anak2 yg langgar perintah Allah, ketua keluarga kena tanggung dan jawab di akhirat

kalau tak buat dakwah,
handfone akan dakwah anak2 jadi lalai
motor akan dakwah anak2 muda jadi rempit
shopping complex akan dakwah isteri2 kita supaya luang masa kt sana
kesibukan kerja akan dakwah kita supaya larang kita ke masjid

doakan saya dan tuan2 CGrian sama2 dapat dakwah akhi keluarga masing2
 

lindasabri

Fun Poster
Joined
Oct 19, 2007
Messages
545
Reaction score
37
Points
20
Sunnah yg dah mati paling ramai tak mampu buat... Iaitu ajak manusia pd allah dgn jalan kaki dan tanpa minta upah... Tanpa sponsor dr mana mana

Bayangkan dlm hadith tu... Nabi dan syuhada pun cemburu dgn org akhir zaman yg amal perkara ni

Org biasa yg bukan ulama pun... Tapi dimuliakan di pdg mahsyar
 

adamrao

Active Member
Joined
Mar 1, 2017
Messages
1,352
Reaction score
130
Points
33
aku muslim.. tp cara aku bukan cara nie.. yang mampu ja boleh ikut jalan depa tu.. tuhan dah kata buat apa dsuruh tinggal apa dlarang.. orang dulu x buat cara cam nie pun mati senang..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register