kemusykilan

CG Sponsors




mido

Active+ Member
Joined
Feb 23, 2007
Messages
4,861
Reaction score
12
Points
25
Salam..

Sapa yg arif harap dpt jawab..

1.apakah hukum kita bg pinjam kepada seorg yg kaki nombor ekor??
maksud ana, org tu kesempitan wang utk beli keperluan harian keluarga akibat habis duit bermain nombor...

2.dan ana juga ragu2 dgn wang yg dipinjamkan kpd org tu seolah2 nampak ia menggunakan wang pinjaman itu utk menikan nombor plak??

3.dan yg ni ana rasa salah sgt.. si pemain nombor ekor nih
mmg terang2 nk meminjam wang utk menikam dan ana ditawarkan pulangan lumayan sekiranya dia kena...
dia ni slalu kena jugak..


sekian..
 
Sponsored Post

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,180
Reaction score
817
Points
176
hukum main nombor adalah haram... bagi pinjam untuk tujuan kebaikan adalah halal dan harus.. dan jika anda tahu ianya untuk tujuan keburukan maka anda dikira subahat... maka hukumnya haram... cara bantuan yang terbaik terus belikan barang keperluan dan bagi pada peminjam tu... jika dia menggunakan duit nombor ekor untuk membayar hutang dan anda tahu ianya dari duit nombor maka dikira syubhah..... harap yang lain boleh bantu
 

mahir79

Active Member
Joined
Feb 12, 2008
Messages
1,762
Reaction score
112
Points
33
haram dul...ko menggalakkan dia main tikam
 

shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
13,998
Reaction score
207
Points
133
Salam Mido. Lama tak nampak. Aku tak 'arif bab agama ni. Tapi kalau bagi duit, dia guna tikam ekoq, tak yah la subahat, tetap dosa gak.
Kalau nak tolong bagi makan anak2 dia masa kesempitan, baik hang hantaq beras, roti etc....... Kalau bagi duit.......!
 

shamrin72

Fun Poster
Joined
Mar 31, 2008
Messages
644
Reaction score
0
Points
10
ish..tak yah la yob..kang kamu dah kira subahat nantik...baik kamu buat hal sendiri jek...
 

AceGlobal13

Active Member
Joined
Dec 22, 2008
Messages
1,969
Reaction score
81
Points
30
Salam Mido. Lama tak nampak. Aku tak 'arif bab agama ni. Tapi kalau bagi duit, dia guna tikam ekoq, tak yah la subahat, tetap dosa gak.
Kalau nak tolong bagi makan anak2 dia masa kesempitan, baik hang hantaq beras, roti etc....... Kalau bagi duit.......!
Ini pendapat yang baik ni....:)
 

mido

Active+ Member
Joined
Feb 23, 2007
Messages
4,861
Reaction score
12
Points
25
tq..
aku mmg dh nampak ada dosa sekongkol di sini..

tp kesian la, org kg sampai anak nk pi skolah pon xdak duit..
 

shahrul_hla

Active Member
Joined
Jun 17, 2008
Messages
2,221
Reaction score
1
Points
25
tq..
aku mmg dh nampak ada dosa sekongkol di sini..

tp kesian la, org kg sampai anak nk pi skolah pon xdak duit..
lama xnampak bro...p ganu kite ke??? senang cita hang xpayah bagi duit kat si bapa...hang bagi kat si mak budak...kalo bagi kat bapa takut2 dia bawa p main ekoq lagi...buta saja dapat dosa subahat...
 

mido

Active+ Member
Joined
Feb 23, 2007
Messages
4,861
Reaction score
12
Points
25
lama xnampak bro...p ganu kite ke??? senang cita hang xpayah bagi duit kat si bapa...hang bagi kat si mak budak...kalo bagi kat bapa takut2 dia bawa p main ekoq lagi...buta saja dapat dosa subahat...
ade dcni cuma jarang memosting...
tq bg opinion..
sj je nk dgr rakan2 punya pandangan..

InsyAllah aku di KT jumaat dan sabtu nih.. hari ngundi .. hee..:">
 

achoy76

Active+ Member
Joined
Feb 27, 2008
Messages
2,706
Reaction score
70
Points
35
hai bro lama x nampak. dah buat gencatan senjata ke. lama tak buat komen2 politik.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register