BTC USD 37,857.0 Gold USD 1,792.10
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 Kemaskini Maklumat Guru Di Kesan Tolak Vaksin Covid-19

azham

Super Active Member
gem
Messages
7,650
Joined
Dec 20, 2012
Messages
7,650
Reaction score
2,224
Points
216
Awards
1
Perubahan jadual sekolah ni memang menyusahkan tapi kita kena faham situasi MKN/KKM/KPM menjaga keselamatan pelajar2.
Kakak saya pening kepala nak buat kenduri nikah anaknya, berubah2 SOP.
Dari asal 1500 jemputan di dewan akhirnya tinggal 20 orang je makan kat restaurant.
Jimat dan tak pening kepala.😝
Saya sebagai adik kandung pun tak dapat jemputan makan2 tapi kami semua faham situasi PKP 3.0
 
Sponsored Post

yussv

Active+ Member
Messages
4,236
Paid Membership
Joined
Oct 18, 2008
Messages
4,236
Reaction score
662
Points
81
takpa tn yussv, take your time, ok je :)


terima kasih tn yussv, nice :)

bukan apa, saya bimbang takut saya ada menyampai sesuatu yg uncertain 😅
Sy dah cal.. utk cuti sekolah bln 12 mmg ada 3minggu..cuti akhir tahun..tp ikut kalender takwim sekolah sesi 2021 smpai 22/02/2022..

Maksudnya mcm ni.. cuti skolah 3minggu bln 12 smpai awl bln 1.. bila bdk masuk skolah, sesi skolah tu masih tahun 2021 walaupun dah tahun 2022.. sape yg darjah 1 masih kekal darjah 1.. darjah 2 akn bermula selepas 22/02/2022.. gitu la citer nya..
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
gemgemgemgemgem
Messages
98,985
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
98,985
Reaction score
15,855
Points
2,066
Awards
1
Sy dah cal.. utk cuti sekolah bln 12 mmg ada 3minggu..cuti akhir tahun..tp ikut kalender takwim sekolah sesi 2021 smpai 22/02/2022..

Maksudnya mcm ni.. cuti skolah 3minggu bln 12 smpai awl bln 1.. bila bdk masuk skolah, sesi skolah tu masih tahun 2021 walaupun dah tahun 2022.. sape yg darjah 1 masih kekal darjah 1.. darjah 2 akn bermula selepas 22/02/2022.. gitu la citer nya..

bagusnya tn yussv ni subhanallah :)
terbaik tn yussv, nice (y)
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
333,497
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
333,497
Reaction score
17,856
Points
2,536
Awards
1
Sy dah cal.. utk cuti sekolah bln 12 mmg ada 3minggu..cuti akhir tahun..tp ikut kalender takwim sekolah sesi 2021 smpai 22/02/2022..

Maksudnya mcm ni.. cuti skolah 3minggu bln 12 smpai awl bln 1.. bila bdk masuk skolah, sesi skolah tu masih tahun 2021 walaupun dah tahun 2022.. sape yg darjah 1 masih kekal darjah 1.. darjah 2 akn bermula selepas 22/02/2022.. gitu la citer nya..

Maksudnya cuti sekolah macam bese la
Cuma kalendar persekolahan je dianjak
 

yussv

Active+ Member
Messages
4,236
Paid Membership
Joined
Oct 18, 2008
Messages
4,236
Reaction score
662
Points
81
Maksudnya cuti sekolah macam bese la
Cuma kalendar persekolahan je dianjak
Aha btul..cuti mcm biase..cuma anjak kn sikit kalender skolah smpai 22/02/2022.. nanti ade cuti lg..lpas tu masuk skolah sesi baru
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
gemgemgemgemgem
Messages
98,985
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
98,985
Reaction score
15,855
Points
2,066
Awards
1
#BHnasional SOP melarang guru yang enggan divaksin mengajar murid secara bersemuka
https://bit.ly/30xSju2
#vaksin #coronavirus #covid19

Guru KAFA enggan divaksin boleh dibuang kerja​

November 18, 2021 @ 4:16pm

1637244315324.png


Guru KAFA enggan divaksin boleh dibuang kerja​

November 18, 2021 @ 4:16pm

Pengarah MAIS, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof menyampaikan penghargaan kepada pelatih pada majlis Hari Kecemerlangan Pelatih dan Perasmian Dewan Baitul Ehsan di Pusat Perlindungan Baitul Ehsan. - Foto NSTP/AMIRUL AIMAN HAMSUDDIN

SABAK BERNAM: Tindakan tegas akan diambil terhadap guru Kelas Agama dan Fardu Ain (KAFA) di Selangor, yang masih berdegil tidak mahu menerima suntikan vaksin COVID-19

Pengarah Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, berkata tindakan mengikut undang-undang itu, termasuklah diberhentikan kerja.

Beliau berkata, mengikut prosedur operasi standard (SOP), guru yang enggan mengambil vaksin tidak dibenarkan mengajar secara bersemuka dengan murid.

"Untuk peringkat awal, kita akan berikan ingatan dan amaran hingga ke peringkat kemungkinan diberhentikan kerja.


"Kita tidak mahu menyusahkan mereka, namun mengikut peraturan pekerjaan, guru ini boleh diambil tindakan jika ingkar arahan majikan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas majlis Hari Kecemerlangan Pelatih dan Perasmian Dewan Baitul Ehsan di Pusat Perlindungan Baitul Ehsan, di sini, hari ini.

Yang turut hadir, Pengerusi Lembaga Pelawat Baitul Ehsan, Prof Madya Dr Salasiah Hanin Hamjah.

Abdul Aziz berkata, beberapa peringatan dan nasihat, termasuk surat dan notis akan diberikan kepada guru berkenaan, termasuk makluman pengambilan vaksin di lokasi terdekat sebelum tindakan tegas diambil.

"Mereka tidak perlu datang sampai ke Shah Alam untuk suntikan vaksin kerana ia membabitkan kos kerana ia boleh dibuat di mana-mana tempat.

"Selepas vaksinasi lengkap, mereka perlulah melaporkan kepada ibu pejabat MAIS," katanya.

Ketika ini pihaknya tidak mempunyai data keseluruhan guru yang enggan divaksin, namun beliau berkata, ia membabitkan sebilangan kecil guru, termasuk mereka yang memberi alasan masalah kesihatan untuk tidak divaksin.

 

Xploit Machine

CG Top Poster Club
gem
Messages
34,157
Joined
Nov 23, 2012
Messages
34,157
Reaction score
4,392
Points
296
Awards
1
Kenapa Sampai Letak Tepi Tandas, Dalam Stor', NUTP Bantah Cara Sekolah 'Kurung' Guru Tak Vaksin

23.11.2021 - Kuala Lumpur, Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) membantah tindakan sekolah tertentu “mengurung” guru yang belum menerima vaksin di tempat tidak sewajarnya seperti dalam stor dan bilik bersebelahan tandas. Presidennya, Aminuddin Awang berkata, guru berkenaan memang perlu diasingkan namun golongan pendidik itu berhak mendapat layanan yang lebih baik.

“Ini sesuatu yang menyedihkan. Kita harapkan keadaan ini ditambah baik. Memang betul mereka perlu diasingkan. Tetapi meletakkan mereka di tempat berhampiran tandas sangat tidak wajar dan kita harap perkara ini dihentikan. Mereka perlu dapat layanan lebih baik. Kementerian dah keluarkan garis panduan pengurusan dan pengoperasian sekolah. Dinyatakan mereka perlu diasingkan. Tapi bukanlah diasingkan sampai peringkat begitu sekali,” katanya kepada FMT.

Semalam, tular satu video yang dimuat naik oleh seorang guru kononnya dia diasingkan pihak sekolah dalam sebuah bilik simpanan stor tukang cuci kerana belum menerima vaksin Covid-19. Video berdurasi kira-kira tiga minit itu tular dalam aplikasi TikTok, sehingga kini sudah mencecah 1.2 juta tontonan. Dalam carian di laman TikTok, terdapat juga satu video menunjukkan seorang guru diasingkan dalam sebuah bilik bersebelahan tandas.

Aminuddin berkata, NUTP tidak boleh memberikan cadangan di mana tempat sesuai untuk mengasingkan guru terbabit.

“Kemudahan sekolah tidak sama. Tempat mana (nak asingkan guru) bergantung kepada sekolah. Cuma kita harap letakkan mereka di tempat sewajarnya,” katanya.

Beliau berkata, sebagai penjawat awam, kehadiran ke sekolah adalah satu kewajipan meskipun belum menerima vaksin.

“Kita ada peraturan. Kehadiran ke tempat kerja itu adalah perlu jika tiada sebab munasabah seperti sakit dan sebagainya. Kita (NUTP) setuju guru tersebut dipanggil ke sekolah tetapi pihak kementerian pun perlu mengelakkan aspek kebimbangan ibu bapa untuk menghantar anak ke sekolah,” katanya.

Aminuddin berkata, NUTP menggesa Kementerian Pendidikan menetapkan penyelesaian terbaik untuk guru divaksin yang terpaksa mengambil alih tugas guru belum divaksin sehingga membebankan mereka.

“Kita harapkan pengagihan tugas lebih berfokus dapat ditetapkan supaya beban itu tidak beralih kepada guru yang sudah divaksin. Guru-guru ini (belum divaksin) adalah guru tetap bukan kontrak. Jadi mereka tidak boleh dibuang,” katanya.

Berita asal https://www.freemalaysiatoday.com/c...p-bantah-cara-sekolah-kurung-guru-tak-vaksin/
 

yussv

Active+ Member
Messages
4,236
Paid Membership
Joined
Oct 18, 2008
Messages
4,236
Reaction score
662
Points
81
Kenapa Sampai Letak Tepi Tandas, Dalam Stor', NUTP Bantah Cara Sekolah 'Kurung' Guru Tak Vaksin

23.11.2021 - Kuala Lumpur, Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) membantah tindakan sekolah tertentu “mengurung” guru yang belum menerima vaksin di tempat tidak sewajarnya seperti dalam stor dan bilik bersebelahan tandas. Presidennya, Aminuddin Awang berkata, guru berkenaan memang perlu diasingkan namun golongan pendidik itu berhak mendapat layanan yang lebih baik.

“Ini sesuatu yang menyedihkan. Kita harapkan keadaan ini ditambah baik. Memang betul mereka perlu diasingkan. Tetapi meletakkan mereka di tempat berhampiran tandas sangat tidak wajar dan kita harap perkara ini dihentikan. Mereka perlu dapat layanan lebih baik. Kementerian dah keluarkan garis panduan pengurusan dan pengoperasian sekolah. Dinyatakan mereka perlu diasingkan. Tapi bukanlah diasingkan sampai peringkat begitu sekali,” katanya kepada FMT.

Semalam, tular satu video yang dimuat naik oleh seorang guru kononnya dia diasingkan pihak sekolah dalam sebuah bilik simpanan stor tukang cuci kerana belum menerima vaksin Covid-19. Video berdurasi kira-kira tiga minit itu tular dalam aplikasi TikTok, sehingga kini sudah mencecah 1.2 juta tontonan. Dalam carian di laman TikTok, terdapat juga satu video menunjukkan seorang guru diasingkan dalam sebuah bilik bersebelahan tandas.

Aminuddin berkata, NUTP tidak boleh memberikan cadangan di mana tempat sesuai untuk mengasingkan guru terbabit.

“Kemudahan sekolah tidak sama. Tempat mana (nak asingkan guru) bergantung kepada sekolah. Cuma kita harap letakkan mereka di tempat sewajarnya,” katanya.

Beliau berkata, sebagai penjawat awam, kehadiran ke sekolah adalah satu kewajipan meskipun belum menerima vaksin.

“Kita ada peraturan. Kehadiran ke tempat kerja itu adalah perlu jika tiada sebab munasabah seperti sakit dan sebagainya. Kita (NUTP) setuju guru tersebut dipanggil ke sekolah tetapi pihak kementerian pun perlu mengelakkan aspek kebimbangan ibu bapa untuk menghantar anak ke sekolah,” katanya.

Aminuddin berkata, NUTP menggesa Kementerian Pendidikan menetapkan penyelesaian terbaik untuk guru divaksin yang terpaksa mengambil alih tugas guru belum divaksin sehingga membebankan mereka.

“Kita harapkan pengagihan tugas lebih berfokus dapat ditetapkan supaya beban itu tidak beralih kepada guru yang sudah divaksin. Guru-guru ini (belum divaksin) adalah guru tetap bukan kontrak. Jadi mereka tidak boleh dibuang,” katanya.

Berita asal https://www.freemalaysiatoday.com/c...p-bantah-cara-sekolah-kurung-guru-tak-vaksin/
Teruk btul la smpai asingkn kt store dgn sblh tandas.. tu cikgu jgk.. kalau xnak pun buang je la.. ni pekena kn org tu mcm tu buat ape..aduiii la..
 

lau_kau

Legendary Member
gem
Messages
18,268
Top Poster #5
Joined
Aug 2, 2007
Messages
18,268
Reaction score
3,166
Points
261
Awards
1
Teruk btul la smpai asingkn kt store dgn sblh tandas.. tu cikgu jgk.. kalau xnak pun buang je la.. ni pekena kn org tu mcm tu buat ape..aduiii la..
Ok la dr kena buang, buang lg kesan jangka panjang, xdk duit gaji nk sara anak bini mcm mn....tp aku pun xsetuju tmpt depa kena letak tu.....lain kali tempatkan kt bilik kaunseling....lg ngam hari2 kena ceramah mn tau terbuka hati hehehe
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register