BTC USD 23,422.3 Gold USD 1,768.31
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Kemaskini Isu GST & SST Terkini

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
370,834
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
370,834
Reaction score
22,911
Points
2,836
Awards
1
Awal2 dulu, SST tukar ker GST, harga barang naik...lepas tu GST tukar ker SST barang naik jugak...ni SST nk tukar ker GST pn ada ura2 barang nak naik harga lg...ehhhh...pening la teori ekonomi ni.... :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Jadilah peniaga
Baru la tak terkena kesan kenaikan harga barang
Biasa nya pengguna yang akan tanggung kos

Melainkan pengguna boikot
 
Sponsored Post

akudotcom

CG Top Poster Club
gem
Messages
28,738
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
28,738
Reaction score
3,840
Points
261
Awards
1
Gaji naik setiap thn lebih 6%
apa la salahnya masukkan gst semula

Yg penting harga brg dpt di kurangkan
Jalanraya dpt diturap dan tambah baik
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
370,834
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
370,834
Reaction score
22,911
Points
2,836
Awards
1
Gaji naik setiap thn lebih 6%
apa la salahnya masukkan gst semula

Yg penting harga brg dpt di kurangkan
Jalanraya dpt diturap dan tambah baik

GST tak salah
Pelaksanaan nya yang lompong merugikan negara

Hasil yang dikutip memang banyak
Patut boleh dapat banyak kebaikan kepada kemudahan asas dalam negara
 

kariffin

Fun Poster
Messages
512
Joined
Jul 10, 2010
Messages
512
Reaction score
62
Points
20
GST tak salah
Pelaksanaan nya yang lompong merugikan negara

Hasil yang dikutip memang banyak
Patut boleh dapat banyak kebaikan kepada kemudahan asas dalam negara
Tu la...ptt kerajaan bertegas dengan peniaga. Sbb kerajaan ada akses dr harga pengeluar sampai harga jualan. boleh tau berapa harga yg patut peniaga kenakan. tp biasa nya hangat2 tahi ayam. mula2 jer...lepas tu dah xde penguatkuasaan.

Bab refund pada peniaga pn jgn slow sgt, teraniaya peniaga mcm zaman gst sblm2 ni.
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
370,834
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
370,834
Reaction score
22,911
Points
2,836
Awards
1
Tu la...ptt kerajaan bertegas dengan peniaga. Sbb kerajaan ada akses dr harga pengeluar sampai harga jualan. boleh tau berapa harga yg patut peniaga kenakan. tp biasa nya hangat2 tahi ayam. mula2 jer...lepas tu dah xde penguatkuasaan.

Tu saya kata bab pelaksanaan tu lemah
Bab refund pada peniaga pn jgn slow sgt, teraniaya peniaga mcm zaman gst sblm2 ni.

Kesian dekat peniaga kecik la
 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
112,935
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
112,935
Reaction score
18,261
Points
2,566
Awards
1
Menteri kewangan itu berkata 175 negara atau 90% negara di dunia melaksanakan GST, sekali gus memberi petunjuk cukai itu akan dikembalikan semula.

9 bulan untuk kembalikan GST, bukan diwarta begitu sahaja, kata Tengku Zafrul​


June 8, 2022 9:45 PM

Tengku-Zafrul-gst-bernama.jpg


Hasil negara bagi tempoh tiga tahun lalu amat rendah selepas ketiadaan cukai barang dan perkhidmatan (GST), kata Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Sembilan bulan diperlukan bagi cukai barang dan perkhidmatan (GST) untuk diaktifkan semula, kata Menteri Kewangan Tengku Zafrul Aziz.
Katanya, tempoh masa yang lama itu perlu bagi mengambil kira pelbagai peringkat dan bukannya boleh terus diwartakan begitu sahaja.

“Kita (Kementerian Kewangan) kena bawa dahulu ke mesyuarat Kabinet untuk dibincangkan dan selepas itu ke Parlimen untuk beberapa proses dan ini dijangka memakan masa sembilan bulan,” katanya menurut laporan Sinar Harian.

Terdahulu, Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, membayangkan kemungkinan GST dikembalikan semula selepas dimansuhkan kerajaan Pakatan Harapan, pada 2018, demi menambah dana kerajaan.






Sistem percukaian itu diperkenalkan pada 2015 dengan kadar 6% bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan.

Mengulas lanjut, Zafrul memberi gambaran GST mungkin dihidupkan kembali dengan memberi alasan sejumlah 175 negara atau 90% negara di dunia sudah berjaya melaksanakan cukai itu.

“Mesti ada sebab kenapa mereka melaksanakan GST kerana negara yang tidak ada sistem cukai ini melaporkan hasil negara adalah amat rendah termasuk Malaysia sejak tiga tahun lepas,” katanya.

 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
112,935
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
112,935
Reaction score
18,261
Points
2,566
Awards
1
Kerajaan akan menambah baik dari aspek kecekapan proses bayaran balik jika Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) diperkenalkan semula, kata Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Beliau berkata langkah itu bagi mengelakkan kekeliruan dalam pengkelasan barang yang bercukai dengan tidak bercukai, peningkatan tahap kemahiran pegawai kerajaan, tahap pematuhan peniaga dan tadbir urus keseluruhan GST.

Berita lanjut : https://www.bernama.com/bm/ekonomi/news.php?id=2089760

1654861527728.png
 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
112,935
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
112,935
Reaction score
18,261
Points
2,566
Awards
1
Jika diambil kira keperluan libat urus bersama rakyat, serta untuk menambah baik sistem sedia ada, tidak mungkin GST akan dilaksanakan tahun ini.
#ICYMI #AWANInews #AWANIpagi
https://www.astroawani.com/.../urus-tadbir-yang-lebih...

Urus tadbir yang lebih baik jika GST diperkenalkan semula - Tengku Zafrul​



Jun 10, 2022 18:08 MYT
Urus tadbir yang lebih baik jika GST diperkenalkan semula - Tengku Zafrul

Tengku Zafrul berkata, jika dikira keperluan libat urus bersama rakyat dan penambahbaikan sistem, tidak mungkin GST dilaksanakan tahun ini. - Gambar fail

KUALA LUMPUR: Kerajaan memberi jaminan akan melakukan penambahbaikan dari pelbagai aspek sekiranya mempunyai hasrat untuk memperkenalkan semula cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Mohd Zafrul Tengku Abdul Aziz dalam Laporan Kewangan Rakyat ke-98 yang diterbitkan hari ini berkata, aspek tersebut termasuk kecekapan proses bayaran balik, meningkatkan tahap kemahiran pegawai kerajaan dan tahap pematuhan peniaga.

Selain itu, beliau berkata, turut akan diperbaiki ialah tadbir urus keseluruhan GST.

“Walaupun buat masa ini Malaysia mendapat manfaat dari peningkatan harga komoditi global, hasil berkaitan komoditi tidak mampan kerana bergantung kepada pergerakan harga pasaran global.
“Ianya tidak mampu menampung sepenuhnya peningkatan perbelanjaan yang diperlukan untuk kesejahteraan rakyat. Oleh yang demikian Kerajaan perlu meneroka sumber hasil yang lebih stabil dan lebih meluas seperti kepenggunaan,” katanya lagi.

Namun begitu, kata Tengku Zafrul lagi, sebelum kerajaan memperkenalkan apa jua cukai baharu, mereka perlu memastikan pemulihan ekonomi pasca krisis COVID-19 sudah mencapai landasan yang kukuh dan stabil.

Perkara itu, jelasnya lagi, selaras dengan apa yang dimaklumkan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bahawa cadangan pengembalian GST masih lagi di peringkat kajian.

Tengku Zafrul berkata, sebarang sistem pencukaian baharu juga perlu diluluskan di Parlimen, dan jika diambil kira keperluan libat urus bersama rakyat, serta untuk menambahbaik sistem sedia ada, tidak mungkin GST akan dilaksanakan tahun ini.


 

cek mek molek

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
112,935
Paid Membership
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
112,935
Reaction score
18,261
Points
2,566
Awards
1

The Ahmad Maslan

34m ·

Sokong kemungkinan #GST dilaksana semula dan kajian menyeluruh perlu dilakukan kata @IDEASMalaysia
Saya kira hasil GST dinyata dgn jelas utk manfaat #rakyat dan banyakkan kadar sifar barang keperluan terutama makanan dan minuman
Adakan aplikasi MyGST yang terangkan dengan terperinci isu-isu



1655105333849.png


1655105344833.png
 
Sponsored Post

Top
Log in Register