BTC USD 65,457.8 Gold USD 1,784.63
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Kelayakkan penolong pegawai pertanian

matrik79

Fun Poster
Joined
Oct 11, 2008
Messages
259
Reaction score
0
Points
10
salam Warga CG. aku ada pertanyaan sikit. adik aku nak mohon Diploma pertanian tapi dah penuh.yang ada sekarang ni Diploma Pengurusan Ladang. Aku nak dia ambil diploma pertanian untuk jadi pen.pegawai Pertanian. Nak tanya kalau ambil diploma pengurusan ladang boleh mohon ke Pen. Pegawai Pertanian. Mohon otai- FELDA,FELCRA, RISDA, MADA, KEJORA, komen.
 
Sponsored Post

jerung

Active Member
Joined
Jul 14, 2008
Messages
1,464
Reaction score
27
Points
40
bagus kalau ambil dalam bidang pertanian... tak ramai ambil.. tapi kene pointer 3.++ baru best
 

antudegil

Active Member
Joined
Feb 25, 2006
Messages
1,790
Reaction score
103
Points
33
salam Warga CG. aku ada pertanyaan sikit. adik aku nak mohon Diploma pertanian tapi dah penuh.yang ada sekarang ni Diploma Pengurusan Ladang. Aku nak dia ambil diploma pertanian untuk jadi pen.pegawai Pertanian. Nak tanya kalau ambil diploma pengurusan ladang boleh mohon ke Pen. Pegawai Pertanian. Mohon otai- FELDA,FELCRA, RISDA, MADA, KEJORA, komen.

universiti mana? pengurusan perladangan ni dah di khususkan antara salah satu cabang dalam pertanian. nah ni deskripsi daripada SPA berkenaan jawatan tu:

a. Jawatan : Penolong Pegawai Pertanian
Gred : G27
Kumpulan : Sokongan
Kem./Jab. : Kementerian/ Jabatan Pertanian
Jadual Gaji :
P1T1 RM1206.06 - P1T26 RM3028.61
P2T1 RM1275.64 - P2T26 RM3214.76
P3T1 RM1348.24 - P3T26 RM3406.77

Syarat Lantikan

i) Diploma dalam bidang Pertanian yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada
institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf

setaraf dengannya.
[Gaji permulaan ialah pada Gred G27: P1T6 RM1538.81]; dan

ii) lulus B.M. (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat SPM atau kelulusan
yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

Syarat Kenaikan Pangkat Secara Lantikan

Pegawai sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Pembantu Pertanian adalah layak dipertimbang oleh Pihak Berkuasa Melantik berkenaan untuk KPSL ke jawatan Penolong Pegawai Pertanian Gred G27, tertakluk kepada kekosongan jawatan, apabila telah disahkan dalam perkhidmatan dan:

i) mempunyai kelayakan di atas; atau
ii) lulus Peperiksaan Khas; dan
iii) berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan.

Deskripsi Tugas:

Membantu merancang aktiviti-aktiviti penerangan berhubung dengan polisi projek, menghadiri ceramah, dialog, kursus/latihan, memberi taklimat dan menerbitkan risalah dan bahan terbitan berhubung dengan projek pertanian.


rasanya boleh la tu sebab berkaitan dengan pertanian?
 

MHN

Fun Poster
Joined
Apr 8, 2010
Messages
412
Reaction score
0
Points
10
salam tt, kebiasaanya untuk adik tt memohon jawatan pen. pegawai pertanian apabila memperolehi sijil diploma pengurusan ladang adalah tipis....
sebab, keutamaan kelayakan adalah bagi mereka yang memperolehi sijil diploma pertanian untuk jawatan tersebut. w/bagaimana pun kuasa allah mengatasi segalanya...jika ada rezeki tidak kemana...

p/s sijil diploma pengurusan ladang banyak diguna pakai oleh syarikat2 swasta dan estet, rezeki allah luas... yang penting jujur, rajin dan nawaitu..
 

AILA2002

Super Active Member
Joined
Mar 11, 2008
Messages
8,094
Reaction score
326
Points
81
pengurusan ladang rasanya lagi meluas...boleh jaga ladang nun di papua new guinea....
 

matrik79

Fun Poster
Joined
Oct 11, 2008
Messages
259
Reaction score
0
Points
10
salam tt, kebiasaanya untuk adik tt memohon jawatan pen. pegawai pertanian apabila memperolehi sijil diploma pengurusan ladang adalah tipis....
sebab, keutamaan kelayakan adalah bagi mereka yang memperolehi sijil diploma pertanian untuk jawatan tersebut. w/bagaimana pun kuasa allah mengatasi segalanya...jika ada rezeki tidak kemana...

p/s sijil diploma pengurusan ladang banyak diguna pakai oleh syarikat2 swasta dan estet, rezeki allah luas... yang penting jujur, rajin dan nawaitu..

yang ni saya setuju....kalau ikutkan sebagai abang nak yang terbaik untuk adik saya supaya dapat membantu keluarga. frust juga kos diploma pertanian dah habis... yang ada diploma pengurusan ladang. tapi itulah,,takut susah dapat kerja pula.
 

matrik79

Fun Poster
Joined
Oct 11, 2008
Messages
259
Reaction score
0
Points
10
setuju... tapi yang statement tu kalau senang terus mohon diploma pertanian
 

manalaz68

Fun Poster
Joined
Jul 5, 2008
Messages
461
Reaction score
3
Points
25
Buat Resume hantar kepada

Staffing & University Relations
Felda Holdings Bhd
9th Floor, Balai Felda,
Jalan Gurney Satu,
54000 Kuala Lumpur
Malaysia
T: +603-2693 7007
F: +603-2698 2677

Buat masa sekarang ,FELDA ada menyediakan latihan sambil kerja jika diterima masuk (jadi Eksekutif Pelatih )tapi maklum sajalah projek projek FELDA semua di pedalaman....kalau tahan boleh apply lah ...jangan haraplah nak ada bilik sendiri ...ada air cond...sebab namanya pun kerja ladang
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register